Kako HANS spašava živote

Red flag

Jakov

Prije 4 mjeseci 6 min 5 komentara

x1
x1

Današnji svijet motosporta obilježen je izuzetno brzim bolidima, atraktivnim stazama i vrhunskim vozačima, što ovaj sport čini iznimno privlačnim za publiku. Ipak, jedan aspekt motosporta često se zaboravlja ili zanemaruje – sigurnost vozača. Zbog današnjih visokih sigurnosnih standarda u Formuli 1, lako je zaboraviti koliko su teške ozljede i smrtni slučajevi bili učestali prije uvođenja određenih sigurnosnih protokola i uređaja. Jedan od najvažnijih sigurnosnih izuma u povijesti motosporta definitivno je HANS uređaj (Head And Neck Support). HANS služi kao dodatna potpora za glavu vozača, sprječavajući nagle trzaje pri sudaru.

HANS prototip

Prototip ovog uređaja usavršio je američki znanstvenik i istraživač dr. Robert Hubbard 1985. godine, zajedno s američkim vozačem utrka Jimom Downingom. Hubbard je primijetio kako su glavni uzrok smrti među vozačima nagli trzaji glave. Dok tijelo ostaje fiksirano sigurnosnim pojasom, glava se zbog inercije nastavlja nekontrolirano pomicati prema naprijed ili u stranu, što je često dovodilo do prijeloma lubanjske osnovice (baze lubanje). Prijelom lubanjske osnovice najčešće rezultira trenutnom smrću ili teškom ozljedom. Tijekom prvih testiranja 1989. godine, korištenjem HANS uređaja zabilježeno je smanjenje udarnog impulsa na glavu i vrat vozača za otprilike 80%. Dizajn HANS uređaja omogućio je pravilniju distribuciju sila na ramena vozača pri sudaru

Reakcije tržišta i vozača

Iako su rezultati istraživanja pokazivali značajan napredak u sigurnosti, najveći proizvođači sigurnosne opreme u početku nisu bili zainteresirani za proizvodnju HANS uređaja. HANS još nije bio uvršten u obaveznu sigurnosnu opremu, niti su vozači bili pretjerano oduševljeni njegovim dizajnom. Jedan od rijetkih proizvođača koji je prepoznao budućnost HANS uređaja u motosportu bio je francuski proizvođač Stand21. Pojedini pratitelji Formule 1 možda su primijetili kako su danas upravo Stand21 HANS uređaji najčešće korišteni među vozačima.

Obrat i postepena implementacija HANS-a

Interes za HANS porastao je nakon tragičnog vikenda u Imoli 1994. godine, kada su Ayrton Senna i Roland Ratzenberger izgubili živote. U službenom izvješću o smrti Rolanda Ratzenbergera kobna ozljeda ustanovljena je kao prijelom lubanjske osnovice. Iako se činilo logičnim rješenjem učiniti HANS obaveznim dijelom sigurnosne opreme, otpor vozača doveo je do odgode te odluke.

Neki utjecajniji vozači, poput Dalea Earnhardta, čak su vodili „anti-HANS” politiku, tvrdeći kako uređaj uzrokuje više problema nego koristi. Drugi su smatrali da bi HANS mogao otežati iskakanje vozača iz bolida u slučaju požara. Nažalost, ponekad tek prolivena krv uzrokuje napredak – Dale Earnhardt poginuo je 2001. godine u posljednjem krugu utrke Daytona 500. Uzrok smrti bio je prijelom lubanjske osnovice, što ukazuje na to da bi vjerojatno preživio sudar da je nosio HANS uređaj.

Formula 1 napokon je 2003. godine uvela obaveznu upotrebu HANS uređaja za sve vozače. Svi modeli morali su biti homologirani prema FIA standardu 8858-2002. Zahvaljujući kontinuiranom istraživanju i zalaganju FIA-inog sigurnosnog vijeća danas je na snazi napredniji FIA standard 8858-2010 FHR (Frontal Head Restraint) implementiran 2010. godine. Ovaj standard strogo definira dizajnerske i performansne zahtjeve koje uređaj mora zadovoljiti prije nego što se plasira na tržište.

Uz klasičnu HANS napravu, određene kategorije poput WRC-a dopuštaju i upotrebu HYBRID FHR uređaja, koji je prilagođen vozačima rally automobila zbog njihovog uspravnijeg položaja u kokpitu. Bez obzira na razlike u dizajnu, svrha HANS-a i HYBRID FHR-a ostaje ista – sprječavanje naglih trzaja glave pri sudaru.

Tehnički kutak – kako funkcionira HANS, FIA Standard 8858-2010

HANS uređaj je kruta struktura oblika slova U izrađena od kompozitnih materijala visoke čvrstoće, poput karbonskih ili staklenih vlakana, koja se postavlja iza vrata i preko ramena vozača. S kacigom je povezan pomoću podesivih traka koje se pričvršćuju na specijalizirane priključke na kacigi (M6 terminali). Rameni pojasevi prolaze preko krakova HANS-a, držeći ga čvrsto na mjestu tijekom vožnje.

Tijekom frontalnog ili kosog sudara, sigurnosni pojasevi naglo zaustavljaju tijelo vozača. Trake koje povezuju kacigu s HANS uređajem se zatežu i prenose sile s kacige na uređaj. HANS na taj način ograničava pokret glave prema naprijed, limitirajući udarnu silu na vrat vozača. Sila se s vrata prenosi na pojaseve koji tu silu distribuiraju po tijelu vozača. Ovaj prijenos sile smanjuje opterećenje na vratnoj kralježnici i bazu lubanje, značajno smanjujući rizik od fatalnih ozljeda.

FIA Standard 8858-2010 FHR (Frontal Head Restraint) je najnoviji standard koji moraju zadovoljiti svi HANS uređaji koji su korišteni od strane vozača u utrkama pod nadzorom FIA-e. Standard propisuje tehničke zahtjeve za dizajn, performanse i kompatibilnost sustava s kacigama i sigurnosnim pojasevima. Uređaj mora izdržati opterećenje od 11 kN (≈1,1 tona) bez znakova pukotina. Trake koje povezuju HANS s kacigom također moraju izdržati opterećenje, a njihovo produljenje ne smije premašiti 40 mm. Trake su najčešće izrađene od poliestera ojačanog kevlarnim nitima kako bi zadovoljile testove, ali moraju biti dizajnirane tako da ih se može prerezati medicinskim škarama u slučaju izvlačenja vozača iz bolida. Svi materijali HANS uređaja moraju biti nezapaljivi i otporni na visoke temperature.

Utjecaj HANS-a na današnji motosport

Unatoč početnom otporu, HANS je danas jedna od ključnih sigurnosnih inovacija bez koje je teško zamisliti moderni motosport. Mnogi stručnjaci smatraju da je uvođenje HANS-a najvažniji sigurnosni iskorak u motosportu još od implementacije sigurnosnih pojaseva u bolide. Smrt Rolanda Ratzenbergera bila je posljednja fatalna nesreća u Formuli 1 uzrokovana prijelomom lubanjske osnovice.

Cijena HANS uređaja na današnjem tržištu varira između 200 i 3000 eura. Jeftiniji modeli izrađeni su od slabijih kompozitnih materijala i namijenjeni su sporijim kategorijama. Najskuplji HANS uređaji izrađeni su od karbonskih vlakana i epoksidne smole, a teže manje od 400 grama. Mnogi smatraju takvu cijenu prilično prihvatljivom, obzirom da je dobitak povećanja sigurnosti značajan.

Godine 2016. dr. Robert Hubbard i Jim Downing, zajedno s Hubertom Gramlingom iz FIA-e, nagrađeni su prvom ikad nagradom “SAE International Award for Motorsport Safety Honoring John Melvin” za njihov revolucionarni doprinos sigurnosti u motosportu.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

5 komentara

  1. Bmw
    Marko Rakić Prikaži

    Vrhunski članak, svaka čast novom kolegi.



    7
    7

    0
  2. torped0 Prikaži

    Prilično jednostavno i jeftino rješenje, a rezultat vrhunska zaštita vozača. Odličan prikaz povijesti razvoja rješenja! Bravo!



    7
    7

    0
  3. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa novinar Prikaži

    Do ovog članka nisam znao kako HANS uspjeva zadržati glavu… uopće mi nije palo na pamet da ide ispod safety pojasa #facepalm
    odličan članak!



    4
    4

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.