Zašto Haas ipak neće koristiti Toyotin zračni tunel

Izdvojeno

Ante Vetma

Prije 4 mjeseci 4 min 0 komentara

Haas će nastaviti koristiti Ferrarijev zračni tunel za Formulu 1 unatoč tome što je prošle godine potpisao tehničko partnerstvo s Toyotom.

Iako je Toyotin F1 tim tijekom 2000-ih potrošio značajna sredstva bez osvajanja ijedne pobjede, njihov zračni tunel u Koelnu nekoć se smatrao toliko naprednim da su ga koristile i druge ekipe unutar Formule 1.

Međutim, Haas je odlučio ostati pri istom Ferrarijevom tunelu koji koristi od ulaska u F1 2016. godine.

Ova odluka strateške je prirode i povezana je s Haasovom potragom za novim sjedištem, u kojem će objediniti rad na performansama koji je trenutno podijeljen između SAD-a, Velike Britanije i Italije. To će uključivati i integraciju novog simulatora za vozače, koji će Haas izgraditi kao dio Toyotine investicije.

Osnivanje aerodinamičke grupe u Koelnu ili njeno redovito putovanje tamo povećalo bi troškove i dodatno zakompliciralo logistiku. Toyotin tunel također ima određeni nedostatak koji izravno utječe na istraživanje vezano uz ground-efekt.

“Riječ ‘nikad’ je jaka”, rekao je šef momčadi Ayao Komatsu za Motorsport portal i odabranu skupinu medija tijekom predsezonskog brifinga, “Ali u doglednoj budućnosti nemamo planove napustiti Ferrarijev zračni tunel u Maranellu.”

Nakon Toyotinog povlačenja iz F1 krajem 2009., nekoliko timova – uključujući McLaren, Williams, Force Indiju, pa čak i Ferrari – preusmjerilo je istraživanja u Toyotin tunel. Međutim, u Ferrarijevom slučaju to je bilo privremeno rješenje dok su obnavljali vlastiti tunel, smješten u spektakularnoj građevini koju je dizajnirao Renzo Piano, blizu stražnjeg ulaza u tvornicu u Maranellu. Trenutno jedino Cadillac koristi Toyotin tunel u Koelnu.

U to vrijeme Toyotin tunel imao je značajnu prednost jer je koristio tehniku pod nazivom Particle Image Velocimetry (PIV), pri kojoj se umjesto dima koriste sićušne čestice osvijetljene laserskim snopom kako bi se vizualizirao protok zraka oko bolida. PIV je precizniji jer tragovi čestica manje utječu na strujanje zraka u usporedbi s dimnim česticama.

Danas je većina timova nadogradila svoje objekte PIV tehnologijom, a fokus je sada na obliku pokretne trake u zračnim tunelima. U novoj eri efekta tla, gdje bolidi voze bliže tlu, interakcija podnice automobila i površine staze postala je ključan faktor performansi.

Prošlog ljeta Ferrari je privremeno zatvorio svoj F1 zračni tunel kako bi instalirao novu ‘gumiranu’ pokretnu traku koja, iako manje izdržljiva od konvencionalnog čeličnog pojasa, bolje simulira teksturu staze. Haas sada uživa u prednostima Ferrarijevog rada, dok bi Toyota morala provesti isto istraživanje i investirati kako bi dostigla istu razinu konkurentnosti.

Nitko u F1 nije propustio primijetiti da su momčadi koje vode u poretku konstruktora 2024. – McLaren i Ferrari – nedavno modernizirale svoje zračne tunele, a pritom su kroz sezonu nailazile na najmanje aerodinamičkih problema.

“Za mene je ovo situacija u kojoj svi dobivamo, jer mi i Ferrari se naravno natječemo u istom prvenstvu. Dakle, ako postoji neki specifičan problem s Ferrarijevom opremom u zračnom tunelu koji se odnosi na pravila [efekta tla] u ovoj generaciji, Ferrari provodi istraživanja i rješava ga, a mi imamo koristi bez da sami moramo ulagati u istraživanje”, rekao je Komatsu.

“Ne vidim nikakav razlog da napustimo simulator u Maranellu i odemo u Toyotin zračni tunel, koji trenutno nema [‘gumirani’ pod]. OK, Andretti ga koristi, ali oni još ne sudjeluju u F1.”

“Zato u doglednoj budućnosti ne vidim nikakav razlog za napuštanje Ferrarijevog zračnog tunela u Maranellu.”

Osim potencijalnih prednosti u performansama – iako će Haasov bolid za 2025. imati manje preuzetih dijelova iz Ferrarijevog paketa za 2025. – zadržavanje prisutnosti u Maranellu pruža određeni logistički kontinuitet, dok Haas nastoji objediniti istraživanja performansi ‘pod jednim krovom’.

Šefu ekipe, Geneu Haasu, krajem siječnja su predstavljene različite opcije za novo sjedište ekipe koje bi se nalazilo u Velikoj Britaniji. Kakve prednosti bi ta opcija donijela?

Ponajprije, u tom će se objektu nalaziti novi simulator za vozače, koji dolazi kao dio Toyotine investicije. Trenutno, ako Haas želi koristiti Ferrarijev simulator, osoblje mora putovati iz Velike Britanije u Italiju.

“Ako pogledate simulator, prošle godine smo ga koristili sigurno ne više od 15 dana”, rekao je Komatsu. “Koje druge momčadi koriste simulator samo 15 dana?”

“Tijekom trkaćeg vikenda uopće ne koristimo simulator. Mislim da svi ostali to rade.”

“Znači, sve te mogućnosti mi jednostavno nemamo. A ako imamo simulator u Maranellu, to je jedini simulator kojem imamo pristup. Jednostavno ne možemo tako raditi.”

“Moramo slati ljude iz Velike Britanije, jer je ured u Maranellu većinom dizajniran za ljude koji nisu izravno uključeni u rad na performansama bolida. Zato bi imati simulator ovdje, s aspekta efikasnosti, bilo dan i noć razlike.”


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

Trenutno nema komentara.
Budi prvi koji će napisati komentar!

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.