Strategija kao umjetnost

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 3 godina 4 min 15 komentara

Često nije dovoljno imati samo vrhunski bolid i vozače kako bi se ostvarila pobjeda na nekoj utrci, zato tu strategija postaje jako bitan faktor jer odabirom pravih guma, ulaska u boks i odrađivanja promjene guma u što kraće vrijeme može se izvojevati pobjeda u situaciji kad ona nije baš očekivana. Trenutno Red Bull te donedavno Mercedes momčadi su koje su poznate po velikoj strateškoj kvaliteti te odlukama u strategiji koje su činile razliku. S druge strane, Ferrari i još poneke momčadi su nerijetko čista suprotnost strateškim genijalcima momčadi iz Milton Keynesa i Brackleya jer se nekad čine kao da oni gledaju neku utrku koja se odvija u paralelnom svijetu, a ne utrku koja se sad odvija. Jednostavno se F1 i Ferrari fanovi, a ponekad i ljudi koji nisu toliko u F1 zapitaju kako je moguće donositi takve bizarne i neshvatljive odluke unatoč sili senzora, računala i ljudi u pitwallu i u tvornici koji imaju podatke o vremenu, potrošnji guma, temperaturi zraka i staze te još mnogočega što pomaže u donošenju pravih odluka. Prije mnogo godina Ferrari je bio simbol taktički briljantne momčadi, ponajviše zbog Michaela Schumachera i Rossa Brawna. Brawnove taktičke odluke i Schumacherovo provođenje istih u djelo su godinama oduševljavale fanove Ferrarija te izazvale poštovanje njihovih rivala, a kao vrhunac te suradnje dva genija se najviše spominje Mađarska 1998. godine koja i dandanas stoji visoko na ljestvicama najboljih taktičkih pobjeda u F1, pa čak i pobjeda općenito.

McLarenov vozač i Schumacherov rival za naslov Mika Hakkinen je u Mađarsku došao s vodstvom od 16 bodova ispred Schumachera nakon 11 od 16 utrka odvoženih 1998. godine. Schumacher je bio svjestan da mora pobijediti ako želi snove o tituli održati na životu. No to se nije činilo baš izglednim budući da su Hakkinen i Coulthard, Hakkinenov momčadski kolega, zaključali prvi startni red, a Schumacher odmah iza njih, što na stazi na kojoj nije lako pretjecati čak i s bržim bolidom nije baš dobra situacija. Situacija nije postala ništa bolja nakon što je dvojac iz McLarena zadržao svoje pozicije na startu i nakon prvih izlazaka u boks. No sreća se pomalo osmjehnula Schumacheru i Ferrariju budući da je Hakkinen počeo doživljavati probleme s amortizerima, što je smanjilo njegovu prednost, no Coulthard je sjajno odrađivao posao blokiranja Michaela Schumachera te su u Ferrariju trebali učiniti nešto što prije.

Tad Ross Brawn dolazi na ideju 3 ulaska u boks te Schumacher ulazi po drugi put u boks u 42. krugu po nove gume. Na radiju Brawn govori Schumacheru da u sljedećih 19 krugova mora raditi najbrže krugove, točnije da mora voziti krugove u kvalifikacijskom stilu kako bi izgradio 25 sekundi prednosti i onda otišao po zadnji set guma. Pomalo neobična taktika se pokazala kao pun pogodak budući da je nakon odlaska oba McLarena u boks u 44. i 46. krugu završio ispred njih te je nastavio graditi prednost ispred njih, vozeći preko sekundu brže krugove od McLarenovog dvojca te je pri ulasku u boks imao 27 sekundi prednosti ispred oba McLarena, što mu je osiguralo da se vrati na stazu ispred njih, na oduševljenje mnogobrojnih Tifosa. Na kraju je pobijedio s 9,4 sekunde ispred Coultharda i 44,4 sekunde ispred Jacquesa Villeneuvea u Williamsu, dok je Hakkinen utrku završio 6. nakon problema s ovjesom.

Ova utrka, uz Francusku 2004. koja je također još jedna strateška bravura u režiji Ferrari-Brawn Schumacher,jasno pokazuje da trojstvo bolid-vozač-strategija donosi pobjede i naslove, jer čim nešto od toga nedostaje, nečem velikom se ne treba nadati. Ferrari trenutno ima sjajne vozače, sjajan bolid s puno potencijala, ali strategija na čelu s Binottom i Ruedom jednostavno ubijaju svaku moguću priliku za veliki rezultat. Pomalo neobično, ali strategija je za mene ipak nešto bitnija jer kvalitetnom strategijom se mogu ispeglati lošiji bolid i vozač koji nije top klasa, ali vrhunski bolid i vrhunski vozač teško mogu ispeglati lošu strategiju. Binotto, uzrok velikog broja problema ti je pred nosom i možeš ga riješiti lako, ali, imaš li volje i znanja ga riješiti?


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

15 komentara

  1. Chequered Flag
    AnteF1 Prikaži

    Iako je Francuska 2004. bila prije 18 godina i neki od korisnika se tada nisu ni rodili ne znači da možemo izmišljati.

    Francuska 2004. je bila 10. utrka u sezoni. Prvih 9 osvojio je MS uz iznimku Monaca gdje je odustao. Nakon toga pobijedio je još u dvije utrke. Pričati o umjetnosti strategije kad imaš toliko nadmoćan bolid je smiješno.

    Mađarska 1998. MS je ista taktika kao i 2020. LH. Iako je taktika bila dobra i u pravo vrijeme ne možemo zanemariti činjenicu da su obojica i njihovi timovi imali bolid s kojim se to moglo napraviti.



    3
    -12

    15
    • Michael Schumacher
      HuMS32 Pretplatnik Prikaži

      Pa autor clanka nije usporedio Minardi i Ferrari iz 1998., nego dva pretendenta na naslova, zapravo oba naslova, i to na stazi na kojoj se dan danas tesko pretice, a onih dana jos i teze tako da…
      Dovoljno se sjetiti Madarske 2017. i Vettela sa “pomaknutim” volanom, generalno je bio sporiji od Kimija i Mercedesa iza sebe, ali je Ferrari tada uspio zadrzati 1-2 bas zato jer je staza teska za preticanje.



      4
      3

      1
    • F1puls
      ivanh Prikaži

      Mađarska 1998. MS je ista taktika kao i 2020. LH. Iako je taktika bila dobra i u pravo vrijeme ne možemo zanemariti činjenicu da su obojica i njihovi timovi imali bolid s kojim se to moglo napraviti.

      Usporediti bolid i brzinu Ferrarija 98 (u odnosu na druge)i Mercedesa 2020 je čista zafrkancija.?…..Da si to usporedio sa ovogodišnjim Mercedesom koji bi npr. u Austriji ili Francuskoj pobjedio RB ili Ferkana onda ok….ali…



      14
      12

      2
    • David Croft
      Frantic Prikaži

      Mađarska 2020, koliko god bila “maestralna” nije ni do koljena Mađarskoj 1998.
      Jedan od razloga (najbitniji) je bolid, tj. činjenica da je Mercedes bio dominantan bolid, a Ferrari 1998 čisto drugi bolid po brzini iza Mclarena, što je već napomenuo @ivanh, drugi je broj “kvali” krugova koje je napravio MS (skoro 30, sveukupno), treći je tempo tih “kvali” krugova, broj ulazaka u box,….
      Molim da se to ne stavlja u istu rečenicu, hvala unaprijed.
      Mađarska 2020, se može stavljati u istu rečenicu sa Španijom 2021. (isti vozač) ili Francuskom 2021. (njegov glavni konkurent).



      13
      12

      1
  2. Audi
    Alonso1983 Prikaži

    Ferrari kao Ferrari odradi sve ok kada nema nekakvih nenadanih situacija. Čim se dogodi nekakav SC, vsc, da trebaju obojicu poslat u boks ili ako padne kiša e tu su ko krave u magli. Jednostavno ne znaju na brzinu donjeti odluku koja je ispravna. Razumio bi da nekad pogode a nekad kisaju ali toliko kikseva ne radi neke od najlosijih ekipa na gridu. Svaka im čast na ovogodišnjem bolidu no sve ostalo je ispod razine.



    10
    10

    0
  3. Max Verstappen
    derfahrer1996 Prikaži

    Vettel najavio kraj karijere :(



    5
    5

    0
  4. James Hunt
    Luca Badoer Prikaži

    Zasto se nikad ne spominje Laurent Mekies? Iza sebe ima Arrows, Minardi pa logicno nakon otkupa STR…i sad je zadnjih par godina direktor utrkivanja u Ferrariju?

    Ja se ne sjecam bas da je neki trener obavlja svoju duznost u Salamanci, pa malo Hull Town, pa Piacenza (i to sve bez nekakvih velikih uspjeha) i onda nakon koju godinu pauze u Barcelonu…

    A bome se voli cesto popet na podij i pricat sa Sky f1 hamoljupcima kad se desi pobjeda.

    Evo mozda netko zna bolje ali mislim da poveca odgovornost lezi na tom covjeku nedjeljom popodne a kad upiremo prstom redom dobiju Binotto, Rueda i Clear.

    Koliko je meni poznato Team Principal je tu redovito najpasivniji tijekom utrke (iako svima nadreden) a javlja se ili reagira samo u iznimnim situacijama. E onda slijedi sportski direktor ili u ovom slucaju trkaci direktor koji drzi povezanim stratega, trkace inzinjere itd itd…u ovom slucaju to je spomenuti Mekies i sve mi to mirise na onu “puno baba kilavo dite”…

    Netko treba napustit brod…(Mekies ili Rueda a vjerojatno obojica)



    7
    7

    0
  5. F1puls
    ivanh Prikaži

    Odličan članak …..?



    5
    4

    1
  6. Lewis Hamilton
    smr201 Prikaži

    Super članak, šteta da nije napravljena neka mrcina od članka sa top 10 najboljih taktičkih pobjeda svih vremena to bi bilo lijepo za čitati :D



    8
    7

    1
  7. avalon Prikaži

    “…. ali strategija na čelu s Binottom i Ruedom jednostavno ubijaju svaku moguću priliku za veliki rezultat.” naravno , bez bacanja dijela krivice na binotta ništa ne bi bilo “kompletno” , a i diže “rejting” svakog pa i ovog članka . interesantno AM navodi kako su temelj ferrarieve taktičke briljantnosti bili MS u “ulozi” vozača” i RB ka taktičar . ne spominje todta tadašnjeg team principala ferraria . jer zapravo baš kako piše Luca Badoer da “Koliko je meni poznato Team Principal je tu redovito najpasivniji tijekom utrke (iako svima nadreden) a javlja se ili reagira samo u iznimnim situacijama.” činjenica je da TP je “pasivan” tokom trke . ALI po navodima AM ispada da je binotto itekeko aktivan po pitanju taktike . je li to baš tako ? želi li se binottu “prikrpiti” i ono za šta nije nadležan , a sve u svrhu degradacije istog ili zbog opravdanja za rezultate koji su slabiji od potencijala koji ovaj bolid ima ? ako je za taktiku nekad bija zadužen brawn uz odličnog MS koji je moga “ispunit” taktičke zadatke brawna nije li danas za taktiku zadužen rueda i dva odlična vozača koja ferrari ima ? nekad želja za šta boljim plasmanom nadvlada racio i najboljih . sjećam se mađarske 2006. MS je starta iz 6. reda ( 11.( ali kako je trka bila na startu kišna odma na startu se probija na 4. misto i d ane opisujem cilu trku u 56. krugu MS je vozija na P 2 . dok su drugi prešli na gume za suho ( staza se sušila) možda zbog P 2 RB je odlučija ( ka strateg naravno ) da MS ostane na “pogrešnim” gumama jer odlaskom u box šta bi bilo normalno ferrari/MS bi pali u poredku . uzdajući se u MS RB je možda kalkulira kako mogu trku i završit na P 2 . iako je MS 10ak krugova branija P 2 od vozača na sliku na kraju je odusta dijelom i jer su se na suhoj stazi interi počeli raspadati . niko nije tada , a zbog strateške greške “proziva” todta , a po autoru članka sad su na čelu strategija binotto ( koji niti luk jide , niti miriše u ovim slučajevima ) i rueda koji zapravo odlučuje o strategiji jer je on strateški DIREKTOR tima . čude me loši potezi koje vuče jer ipak je 17 godina u F 1 . proša je “kroz” jordan , renault , lotus da bi doša u ferrari . uz sva “pomagala” , podatke nije baš jednostavno donit ispravnu ili pravovremenu odluku u trenutku . uz znanje koje donosi školovanje ( a to rueda ima ) treba i doza lukavosti , možda i “mangupluka” koje rueda možda i nema da bi se uvatija u “koštac” sa taktičarima RB i MB . nije lako ni prominit taktičara jer ga treba integrirat u novu sredinu , a to ne ide preko noći . možda dovoljno dobrih i nema na “tržištu rada” jer sitimo se kako je ferrari grozničavo tražija aerodinamičare koji bi bar donekle parirali AN dok je seb u RB hara ali nisu ga baš uspili naći zar ne ? zaključak bi moga bit kako rueda nije na visini zadatka ali možda sad i nema boljega jer ko od nas zna kakvi su taktičari u “malim” timovima i da li se tamo krije neki sposobni “lukavac” ?


    0
    0

    0
  8. Michael Schumacher
    ruzinavi Prikaži

    Sjećam se Mađarske ’98 i to da sam kad je MS ušao u boks zadnji put izašao iz kuće jer nisam mogao od živaca gledati. Francuske ’04 se isto sjećam. Reno/FA/Michelin su taj dan bili prejaki i trebalo je nešto takvoga da ih se pobijedi. Sugestija da bolid-vozač-strategija mora biti nivou je po meni potpuno istinita i nekako čak isticanje očitog što se vidi po Ferrariju ove (a i prijašnjih) godine. Strategija zadnjih 10-ak godina vodi po meni glavniju riječ zbog guma. Gume su do 2011 bile konzistentnije i moglo se utrkivati a ne da ih se mora “menađirati” i ako fulaš strategiju, jao si ga tebi.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.