Strategija kao umjetnost

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 2 godina 4 min 15 komentara

Često nije dovoljno imati samo vrhunski bolid i vozače kako bi se ostvarila pobjeda na nekoj utrci, zato tu strategija postaje jako bitan faktor jer odabirom pravih guma, ulaska u boks i odrađivanja promjene guma u što kraće vrijeme može se izvojevati pobjeda u situaciji kad ona nije baš očekivana. Trenutno Red Bull te donedavno Mercedes momčadi su koje su poznate po velikoj strateškoj kvaliteti te odlukama u strategiji koje su činile razliku. S druge strane, Ferrari i još poneke momčadi su nerijetko čista suprotnost strateškim genijalcima momčadi iz Milton Keynesa i Brackleya jer se nekad čine kao da oni gledaju neku utrku koja se odvija u paralelnom svijetu, a ne utrku koja se sad odvija. Jednostavno se F1 i Ferrari fanovi, a ponekad i ljudi koji nisu toliko u F1 zapitaju kako je moguće donositi takve bizarne i neshvatljive odluke unatoč sili senzora, računala i ljudi u pitwallu i u tvornici koji imaju podatke o vremenu, potrošnji guma, temperaturi zraka i staze te još mnogočega što pomaže u donošenju pravih odluka. Prije mnogo godina Ferrari je bio simbol taktički briljantne momčadi, ponajviše zbog Michaela Schumachera i Rossa Brawna. Brawnove taktičke odluke i Schumacherovo provođenje istih u djelo su godinama oduševljavale fanove Ferrarija te izazvale poštovanje njihovih rivala, a kao vrhunac te suradnje dva genija se najviše spominje Mađarska 1998. godine koja i dandanas stoji visoko na ljestvicama najboljih taktičkih pobjeda u F1, pa čak i pobjeda općenito.

McLarenov vozač i Schumacherov rival za naslov Mika Hakkinen je u Mađarsku došao s vodstvom od 16 bodova ispred Schumachera nakon 11 od 16 utrka odvoženih 1998. godine. Schumacher je bio svjestan da mora pobijediti ako želi snove o tituli održati na životu. No to se nije činilo baš izglednim budući da su Hakkinen i Coulthard, Hakkinenov momčadski kolega, zaključali prvi startni red, a Schumacher odmah iza njih, što na stazi na kojoj nije lako pretjecati čak i s bržim bolidom nije baš dobra situacija. Situacija nije postala ništa bolja nakon što je dvojac iz McLarena zadržao svoje pozicije na startu i nakon prvih izlazaka u boks. No sreća se pomalo osmjehnula Schumacheru i Ferrariju budući da je Hakkinen počeo doživljavati probleme s amortizerima, što je smanjilo njegovu prednost, no Coulthard je sjajno odrađivao posao blokiranja Michaela Schumachera te su u Ferrariju trebali učiniti nešto što prije.

Tad Ross Brawn dolazi na ideju 3 ulaska u boks te Schumacher ulazi po drugi put u boks u 42. krugu po nove gume. Na radiju Brawn govori Schumacheru da u sljedećih 19 krugova mora raditi najbrže krugove, točnije da mora voziti krugove u kvalifikacijskom stilu kako bi izgradio 25 sekundi prednosti i onda otišao po zadnji set guma. Pomalo neobična taktika se pokazala kao pun pogodak budući da je nakon odlaska oba McLarena u boks u 44. i 46. krugu završio ispred njih te je nastavio graditi prednost ispred njih, vozeći preko sekundu brže krugove od McLarenovog dvojca te je pri ulasku u boks imao 27 sekundi prednosti ispred oba McLarena, što mu je osiguralo da se vrati na stazu ispred njih, na oduševljenje mnogobrojnih Tifosa. Na kraju je pobijedio s 9,4 sekunde ispred Coultharda i 44,4 sekunde ispred Jacquesa Villeneuvea u Williamsu, dok je Hakkinen utrku završio 6. nakon problema s ovjesom.

Ova utrka, uz Francusku 2004. koja je također još jedna strateška bravura u režiji Ferrari-Brawn Schumacher,jasno pokazuje da trojstvo bolid-vozač-strategija donosi pobjede i naslove, jer čim nešto od toga nedostaje, nečem velikom se ne treba nadati. Ferrari trenutno ima sjajne vozače, sjajan bolid s puno potencijala, ali strategija na čelu s Binottom i Ruedom jednostavno ubijaju svaku moguću priliku za veliki rezultat. Pomalo neobično, ali strategija je za mene ipak nešto bitnija jer kvalitetnom strategijom se mogu ispeglati lošiji bolid i vozač koji nije top klasa, ali vrhunski bolid i vrhunski vozač teško mogu ispeglati lošu strategiju. Binotto, uzrok velikog broja problema ti je pred nosom i možeš ga riješiti lako, ali, imaš li volje i znanja ga riješiti?


Odgovor

15 komentara

  1. Chequered Flag
    AnteF1 Prikaži

    Iako je Francuska 2004. bila prije 18 godina i neki od korisnika se tada nisu ni rodili ne znači da možemo izmišljati.

    Francuska 2004. je bila 10. utrka u sezoni. Prvih 9 osvojio je MS uz iznimku Monaca gdje je odustao. Nakon toga pobijedio je još u dvije utrke. Pričati o umjetnosti strategije kad imaš toliko nadmoćan bolid je smiješno.

    Mađarska 1998. MS je ista taktika kao i 2020. LH. Iako je taktika bila dobra i u pravo vrijeme ne možemo zanemariti činjenicu da su obojica i njihovi timovi imali bolid s kojim se to moglo napraviti.



    3
    -12

    15
    • Michael Schumacher
      HuMS32 Pretplatnik Prikaži

      Pa autor clanka nije usporedio Minardi i Ferrari iz 1998., nego dva pretendenta na naslova, zapravo oba naslova, i to na stazi na kojoj se dan danas tesko pretice, a onih dana jos i teze tako da…
      Dovoljno se sjetiti Madarske 2017. i Vettela sa “pomaknutim” volanom, generalno je bio sporiji od Kimija i Mercedesa iza sebe, ali je Ferrari tada uspio zadrzati 1-2 bas zato jer je staza teska za preticanje.



      4
      3

      1
    • F1puls
      ivanh Prikaži

      Mađarska 1998. MS je ista taktika kao i 2020. LH. Iako je taktika bila dobra i u pravo vrijeme ne možemo zanemariti činjenicu da su obojica i njihovi timovi imali bolid s kojim se to moglo napraviti.

      Usporediti bolid i brzinu Ferrarija 98 (u odnosu na druge)i Mercedesa 2020 je čista zafrkancija.🤔…..Da si to usporedio sa ovogodišnjim Mercedesom koji bi npr. u Austriji ili Francuskoj pobjedio RB ili Ferkana onda ok….ali…



      14
      12

      2
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Mađarska 2020, koliko god bila “maestralna” nije ni do koljena Mađarskoj 1998.
      Jedan od razloga (najbitniji) je bolid, tj. činjenica da je Mercedes bio dominantan bolid, a Ferrari 1998 čisto drugi bolid po brzini iza Mclarena, što je već napomenuo @ivanh, drugi je broj “kvali” krugova koje je napravio MS (skoro 30, sveukupno), treći je tempo tih “kvali” krugova, broj ulazaka u box,….
      Molim da se to ne stavlja u istu rečenicu, hvala unaprijed.
      Mađarska 2020, se može stavljati u istu rečenicu sa Španijom 2021. (isti vozač) ili Francuskom 2021. (njegov glavni konkurent).



      13
      12

      1
  2. Audi
    Alonso1983 Prikaži

    Ferrari kao Ferrari odradi sve ok kada nema nekakvih nenadanih situacija. Čim se dogodi nekakav SC, vsc, da trebaju obojicu poslat u boks ili ako padne kiša e tu su ko krave u magli. Jednostavno ne znaju na brzinu donjeti odluku koja je ispravna. Razumio bi da nekad pogode a nekad kisaju ali toliko kikseva ne radi neke od najlosijih ekipa na gridu. Svaka im čast na ovogodišnjem bolidu no sve ostalo je ispod razine.



    10
    10

    0
  3. Max Verstappen
    derfahrer1996 Prikaži

    Vettel najavio kraj karijere :(



    5
    5

    0
  4. James Hunt
    Luca Badoer Prikaži

    Zasto se nikad ne spominje Laurent Mekies? Iza sebe ima Arrows, Minardi pa logicno nakon otkupa STR…i sad je zadnjih par godina direktor utrkivanja u Ferrariju?

    Ja se ne sjecam bas da je neki trener obavlja svoju duznost u Salamanci, pa malo Hull Town, pa Piacenza (i to sve bez nekakvih velikih uspjeha) i onda nakon koju godinu pauze u Barcelonu…

    A bome se voli cesto popet na podij i pricat sa Sky f1 hamoljupcima kad se desi pobjeda.

    Evo mozda netko zna bolje ali mislim da poveca odgovornost lezi na tom covjeku nedjeljom popodne a kad upiremo prstom redom dobiju Binotto, Rueda i Clear.

    Koliko je meni poznato Team Principal je tu redovito najpasivniji tijekom utrke (iako svima nadreden) a javlja se ili reagira samo u iznimnim situacijama. E onda slijedi sportski direktor ili u ovom slucaju trkaci direktor koji drzi povezanim stratega, trkace inzinjere itd itd…u ovom slucaju to je spomenuti Mekies i sve mi to mirise na onu “puno baba kilavo dite”…

    Netko treba napustit brod…(Mekies ili Rueda a vjerojatno obojica)



    7
    7

    0
    • James Hunt
      Luca Badoer Prikaži

      Evo jos za primjer Wheatley (RBR) je imao iza sebe 4 naslova (2 Benetton i 2 Renault) prije dolaska u RBR a Meadows (Merc) jedan sa BrawnGP prije “pretvorbe” u Mercedes. Obojica kao mehanicari odnosno chief mehanicari prije prelaska na funkciju sportskog direktora



      5
      5

      0
    • F1puls Portal
      Testarossa Prikaži

      Jedna samo ispravka, radio je dugo za FIA. Znaci bilo bi ti klubovi koje si nabrojao, pa FIFA pa Barcelona.



      3
      3

      0
  5. F1puls
    ivanh Prikaži

    Odličan članak …..👍



    5
    4

    1
  6. Lewis Hamilton
    smr201 Prikaži

    Super članak, šteta da nije napravljena neka mrcina od članka sa top 10 najboljih taktičkih pobjeda svih vremena to bi bilo lijepo za čitati :D



    8
    7

    1
  7. avalon Prikaži

    “…. ali strategija na čelu s Binottom i Ruedom jednostavno ubijaju svaku moguću priliku za veliki rezultat.” naravno , bez bacanja dijela krivice na binotta ništa ne bi bilo “kompletno” , a i diže “rejting” svakog pa i ovog članka . interesantno AM navodi kako su temelj ferrarieve taktičke briljantnosti bili MS u “ulozi” vozača” i RB ka taktičar . ne spominje todta tadašnjeg team principala ferraria . jer zapravo baš kako piše Luca Badoer da “Koliko je meni poznato Team Principal je tu redovito najpasivniji tijekom utrke (iako svima nadreden) a javlja se ili reagira samo u iznimnim situacijama.” činjenica je da TP je “pasivan” tokom trke . ALI po navodima AM ispada da je binotto itekeko aktivan po pitanju taktike . je li to baš tako ? želi li se binottu “prikrpiti” i ono za šta nije nadležan , a sve u svrhu degradacije istog ili zbog opravdanja za rezultate koji su slabiji od potencijala koji ovaj bolid ima ? ako je za taktiku nekad bija zadužen brawn uz odličnog MS koji je moga “ispunit” taktičke zadatke brawna nije li danas za taktiku zadužen rueda i dva odlična vozača koja ferrari ima ? nekad želja za šta boljim plasmanom nadvlada racio i najboljih . sjećam se mađarske 2006. MS je starta iz 6. reda ( 11.( ali kako je trka bila na startu kišna odma na startu se probija na 4. misto i d ane opisujem cilu trku u 56. krugu MS je vozija na P 2 . dok su drugi prešli na gume za suho ( staza se sušila) možda zbog P 2 RB je odlučija ( ka strateg naravno ) da MS ostane na “pogrešnim” gumama jer odlaskom u box šta bi bilo normalno ferrari/MS bi pali u poredku . uzdajući se u MS RB je možda kalkulira kako mogu trku i završit na P 2 . iako je MS 10ak krugova branija P 2 od vozača na sliku na kraju je odusta dijelom i jer su se na suhoj stazi interi počeli raspadati . niko nije tada , a zbog strateške greške “proziva” todta , a po autoru članka sad su na čelu strategija binotto ( koji niti luk jide , niti miriše u ovim slučajevima ) i rueda koji zapravo odlučuje o strategiji jer je on strateški DIREKTOR tima . čude me loši potezi koje vuče jer ipak je 17 godina u F 1 . proša je “kroz” jordan , renault , lotus da bi doša u ferrari . uz sva “pomagala” , podatke nije baš jednostavno donit ispravnu ili pravovremenu odluku u trenutku . uz znanje koje donosi školovanje ( a to rueda ima ) treba i doza lukavosti , možda i “mangupluka” koje rueda možda i nema da bi se uvatija u “koštac” sa taktičarima RB i MB . nije lako ni prominit taktičara jer ga treba integrirat u novu sredinu , a to ne ide preko noći . možda dovoljno dobrih i nema na “tržištu rada” jer sitimo se kako je ferrari grozničavo tražija aerodinamičare koji bi bar donekle parirali AN dok je seb u RB hara ali nisu ga baš uspili naći zar ne ? zaključak bi moga bit kako rueda nije na visini zadatka ali možda sad i nema boljega jer ko od nas zna kakvi su taktičari u “malim” timovima i da li se tamo krije neki sposobni “lukavac” ?


    0
    0

    0
  8. Michael Schumacher
    ruzinavi Prikaži

    Sjećam se Mađarske ’98 i to da sam kad je MS ušao u boks zadnji put izašao iz kuće jer nisam mogao od živaca gledati. Francuske ’04 se isto sjećam. Reno/FA/Michelin su taj dan bili prejaki i trebalo je nešto takvoga da ih se pobijedi. Sugestija da bolid-vozač-strategija mora biti nivou je po meni potpuno istinita i nekako čak isticanje očitog što se vidi po Ferrariju ove (a i prijašnjih) godine. Strategija zadnjih 10-ak godina vodi po meni glavniju riječ zbog guma. Gume su do 2011 bile konzistentnije i moglo se utrkivati a ne da ih se mora “menađirati” i ako fulaš strategiju, jao si ga tebi.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.