Trulli saga

Kontra mraku, kontra G-sili

Ante Vetma

Prije 2 godina 7 min 6 komentara

Naslovna fotografija: Rick Dickeman

Za vozača koji iza sebe ima samo jednu pobjedu i koji je u mirovini već više od deset godina – prilično je impresivno da ogromna većina F1 fanatika dobro pamti njegovo ime. Kad pričamo o početku milenija, čak će se i pokoji laik sjetiti nabrojati Schumachera, Alonsa, Montoyu, Raikkonena, i – Trullija.

Jarno Trulli je 47-godišnji Talijan koji je u svojoj karijeri pokazao da je jako dobar u kvalifikacijama. Pokazao je također da može pobijediti, doduše, samo jednom, u Monaku. Vozio je za Prost, Jordan, Renault, Toyotu i Lotus, a bio je timski kolega Heinzu-Haraldu Frentzenu, Jensonu Buttonu, Fernandu Alonsu, Ralfu Schumacheru, Timu Glocku i Heikkiju Kovalainenu. No, sve to pada u sjenu njegovog memea prije modernog vremena: Trulli-vlakića.

Kao i većina drugih legendarnih priča, i ova se s vremenom malo napuhala, ali činjenica stoji da je subotama bio uglavnom uvjerljiviji nego nedjeljama. Njegova Toyota (za koju je vozio od 2004. do 2009.) je u utrci često padala s performansama zbog čega je marljivo istrenirao defenzivnu vožnju. Tako će njegovo ime nadići različite F1 ere i biti spominjano dok god imamo scenu s dva ili tri vozača koji su zapeli iza naizgled sporijeg bolida.

“Nisam ja u kvalifikacijama radio ništa posebno. Vozio sam onoliko koliko je bolid dopuštao. Istovremeno, mnogi vozači nisu bili sposobni za to. Eto, jednostavno je.”

Jarno Trulli

VN Austrije 1997.

Trulli je u svojoj šestoj utrci za Prost ekipu nagovijestio da ćemo ga još neko vrijeme gledati na gridu. Kvalificirao se na nevjerojatno treće mjesto, a u prvom zavoju napao i prešao Jacquesa Villeneuvea. Mika Hakkinen je odustao zbog problema s motorom i tako je naš junak proveo prvih 37 krugova u vodstvu. Samo ga je otkazivanje motora spriječilo da na kraju dođe do pobjede ili postolja.

VN Europe 1999.

Velika nagrada Europe 1999. jedna je od onih koje je samo trebalo preživjeti bez incidenta uslijed nekoliko pljuskova kiše. Trulli je krenuo s 10. startne pozicije, a u cilj je (nakon velike borbe s bržim Stewartom Rubensa Barrichella) ušao kao drugi. To je bio njegov prvi podij od 11 koliko će ih sakupiti tijekom karijere.

VN Monaka 2000.

Prva realna šansa za pobjedu Trullija došla je 2000. godine u Monaku. U svom Jordanu se kvalificirao na drugo mjesto, pored Michaela Schumachera i unatoč teškom pretjecanju na ovoj stazi – za nedjelju su sve opcije bile otvorene. Na startu je Schumacher zadržao poziciju, kao i Trulli, a problem sa FIA-inim softverom prouzročio je obvezno zaustavljanje utrke. Uslijedio je mali kaos jer crvene zastave nisu mahane nigdje na stazi osim na startno-ciljnom pravcu, ali ćemo to za potrebe ove priče zaobići jer naš protagonist nije imao problema s time. Tijekom drugog starta vodeći dvojac je opet uspio sačuvati svoje pozicije, a Trulli je iza sebe zadržavao Coultharda (koji je kasnije pobijedio), Frentzena i Hakkinena sve dok mu mjenjač nije otkazao u 36. krugu. Ostaje žal i pitanje bi li Trulli uspio ostati ispred Coultharda i pobijediti da mu je mjenjač izdržao svih 78 krugova.

VN Njemačke 2000.

Utrka u Njemačkoj bila je jedna od onih klasika koje uvijek vrijedi nanovo pogledati. Već je na startu uslijedio kaos jer je Giancarlo Fisichella (P3 na startu) u svom Benettonu naletio na Michaela Schumachera (P1) zbog čega su obojica završili u barijerama. Vodstvo je preuzeo Mika Hakkinen (P4) ispred timskog kolege Davida Coultharda i Jarna Trullija (P6). Solidnu treću poziciju i novi podij izgubio je kad ga je na stazi prošao Rubens Barrichello u jedinom preostalom Ferrariju u 15. krugu, ali mu je ta pozicija vraćena 7 krugova kasnije na najbizarniji način. Naime, na stazu je utrčao nepozvan mladić, bivši zaposlenik Mercedesa koji je htio ukazati na nepropisan otkaz kojeg je dobio, zbog čega su ga morali svladavati suci pokraj staze, a da sve to prođe bez veće tragedije na stazu je poslan sigurnosni automobil. Jarno je iskoristio situaciju i otišao u boks, zbog čega je profitirao i ubrzo izbio na drugo mjesto.

Nažalost po njega, budno sudačko oko uočilo je da je Barrichella prošao pod žutim zastavama i zbog toga je dobio 10 sekundi stop-go kazne. To je odradio i pao na 11. poziciju. Kasnije se pokazalo da je kazna bila neopravdana, što su priznali i iz FIA-e. Devetim mjestom ostao je bez bodova što kao mrtvo slovo na papiru ni približno ne svjedoči njegovoj brzini tog vikenda.

VN Malezije 2001.

Trulli je Maleziju 2001. odradio u spektakularnom stilu. Kvalificirao se na peto mjesto s gotovo četiri desetinke prednosti nad svojim timskim kolegom. Na startu je iskoristio makljažu Ralfa Schumachera i Rubensa Barrichella pa se probio na treće mjesto. I još jednom, gledali smo formaciju crveno-crveno-žuto. Nedugo nakon starta na bolidu Oliviera Panisa je otkazao motor zbog čega je blagoslovio stazu svojim uljem. Na to ulje naišla su oba Ferrarija i produžila u izletnu zonu. Mudri Jarno je zaobišao taj dio staze i probio se u vodstvo. No, kako to često biva u Maleziji – iznenadni pljusak prolio se po stazi već u četvrtom krugu i Jarno se izvrtio dok je vodio utrku. Tako je opet ostao bez bodova i završio na osmom mjestu s krugom zaostatka.

VN Italije 2002.

Renaultova elektronika ranih dvijetisućitih nije bila pretjerano pouzdana, što se pokazalo na launch-control sustavu na Trullijevom bolidu. Sustav je u potpunosti otkazao tijekom kruga zagrijavanja i zbog toga je morao krenuti sa začelja grida. Već je u prvih osam zavoja utrke prestigao osam bolida i do kraja proletio do četvrte pozicije. Za pobjedničko postolje mu je nedostajalo samo pet sekundi.

VN Španjolske 2004.

Prvih pet sekundi utrke u Španjolskoj vjerojatno i on sam pamti kao najbolji start karijere. S četvrte pozicije se ispalio i jednostavno zaobišao Takumu Sata (da, u bijeloj “Lucky Strike” BAR Hondi), Juana Pabla Montoyu i Michaela Schumachera. Do prvog zavoja nitko od njih nije imao šanse da više zaprijete Trulliju koji je vodstvo zadržao do prvih ulazaka u boks. Ostatak posla odradio je u stilu i završio na trećem mjestu, iza dva Ferrarija, a ispred timskog kolege Fernanda Alonsa.

VN Monaka 2004.

Njegova jedina pobjeda u karijeri došla je na stazi koju bi vrlo vjerojatno većina odabrala da vam netko kaže da ćete jednom pobijediti i da možete sami odabrati lokaciju. Trulli je u Monaku dominirao treningom, kvalifikacijama i vodio je 73 od 78 krugova u utrci. Na legendarnoj stazi koja je znala razlikovati vozače od vozačina (ponekad još uvijek zna) Trulli se upisao među elitu. U prvom vagonu na samo 0,5s zaostatka bio je Jenson Button.

“Tako sam sretan, za sebe i za sve u ekipi, za sve moje navijače. Čekao sam ovo jako dugo i došlo je u najboljem trenutku – u Monaku. Fantastično za mene. Od početka do cilja ovo je bila savršena utrka.”

Trulli je 2002. u vozačkom poretku završio jednu poziciju iza Jensona Buttona u istom bolidu, a mnogi će reći da ga je samo nesreća spriječila da pobijedi i Buttona. I zaista, ako gledamo prosječne pozicije u finišu – Trulli je te godine bio na 6,75; a Button na 7,42. Kvalifikacije su bile još više na njegovoj strani: 8,71 vs 10,29.

Nadalje, to je vozač koji je dvije godine kasnije pobijedio Fernanda Alonsa, samo da bi tri utrke prije kraja sezone dobio nogu iz ekipe i otišao u Toyotu. Zašto? To i dan danas provjereno zna samo tadašnji šef ekipe, Flavio Briatore. Novinarima je pojasnio da Jarno nije davao 100% od sebe i da nije osvojio ni boda u zadnjih pet utrka. Međutim, u dva od tih pet navrata Trullija je izdao bolid. Osim toga, još je ranije (oko VN Njemačke) bilo poznato da će otići iz ekipe. Što na sve to kaže Jarno? Ništa konkretno, osim da je odnos između njega i Flavija bio s vremenom sve gori i gori, te da je ovaj iskoristio priliku da ga se napokon riješi. S obzirom na reputaciju koja prati Briatorea – to našem protagonistu može biti samo dodatan plus.


Odgovor

6 komentara

  1. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži
    x1

    Vlakovođa…. Ono kada zezneš kvalifikacije, ali znaš da imaš dobar bolid i krećeš u proboj. Imaš dobre hard gume i ideš na duge staze. Svi živi su otišli u boks i nakon pola utrke lagano ideš na dolijevanje goriva i promjenu guma. Kreneš van na stazu sa velikim očekivanjima do kraja. Iz boksa javljaju da dolazi samo jedan bolid ispred na stazu. Izađeš van i shvatiš da je taj jedan bolid Trullijev. Samo da njega obiđeš i idemo dalje u proboj…. Malo morgen, vlakovođa je na putu za iduću stanicu dok iza sebe vidiš 5-6 bolida kako vijugaju lijevo desno. Upravo si postao dio Trulijevog vlakića. Ovo će biti duga utrka.



    27
    27

    0
  2. Ferrari
    peewoslav88 Prikaži

    Vlak je naravno prva asocijacija, a druga je Brazil 2009 i sudar sa Sutilom plus konferencija za novinare u Abu Dhabiju, gdje Alonso umire od smijeha, a Kimi isključen sjedi dok se Trulli i Sutil prepiru tko je kriv za sudar iz Brazila.



    15
    15

    0
  3. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Ajme majko mila dosadnog vozača.Ne ponovilo se


    0
    -11

    11
  4. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Ante,

    Jarno Trulli je F1 karijeru počeo u Minardiju, 1997, pa nakon ozljede Oliviera Panisa na VN Kanade, dobija poziv od Alaina.
    Mislim, da mu je Ukyo Katayama bio timski kolega u Minardiju,….. nisam ziher.

    Da, na toj VN Austrije 1997., Jarno je vodio dok ga u Ligieru/Prostu nije izdao ( inače, sve bolji i bolji ) Mugen – Honda motor

    Alain Prost je jednom prilikom izjavio, baš te 1997., da ga Jarnova vožnja bolida podsjeća na Senninu. Točno, zašto je to rekao, i što je pod tim mislio – nikada nisam saznao.



    3
    3

    0
    • Nigel Mansell
      The Simpsons Prikaži

      Alain Prost je jednom prilikom izjavio, baš te 1997., da ga Jarnova vožnja bolida podsjeća na Senninu. Točno, zašto je to rekao, i što je pod tim mislio – nikada nisam saznao.

      Niko još nije saznao zašto je 2004 prešao u Toyotu


      0
      0

      0

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.