Gostujuća kolumna: Kako je F1 postala sport u kojem se natječe 20 bolida, a na kraju uvijek pobjeđuju… Nijemci?

Izdvojeno / Kolumna

Pulsmedia portal

Prije 2 godina 5 min 12 komentara

Unatoč činjenici da je izum automobila i utemeljenje automobilske industrije djelo Nijemaca Formula 1 je britanski sport. Barem Britanci vole tako misliti. Istina je da se sjedišta osam od deset današnjih momčadi nalaze u Engleskoj, prava prijenosa i upravljanje sportom su godinama bila u vlasništvu Britanca, a i danas prijenos utrka za cijeli svijet radi britanska Sky televizija. Stav da je Formula 1 britanski sport je najbolje opisan riječima britanskog novinara i publicista Alana Henryja koji kaže:

“Intenzitet Formule 1 blizak je ratovanju, ratu tehnologija, a britanski mentalitet je bolji u F1 od (onog) bilo koje druge zemlje u Europi. To je možda politički nekorektno, ali je apsolutna, kategorička i mjerljiva činjenica.”

To naravno nije uvijek bilo tako, a nakon prodaje sporta američkoj Liberty Media korporaciji pitanje je da li je išta ostalo od britanske dominacije Formulom 1. Pogledajmo zato malo pomoću mjerljivih činjenica tko zaista dominira Formulom 1.

Mercedesova tvornička momčad je 2021 osvojila osmu konstruktorsku titulu za redom čime se izjednačila s McLarenom. Više naslova imaju Williams (9) i Ferrari (16). Kada se pogleda broj konstruktorskih naslova po proizvođačima motora imaju 10 naslova i dijele treće mjesto s Fordom iza Ferrarija (16) i Renaulta (12). Informacije radi – Honda je odmah iza njih sa šest naslova. Kada se, međutim, pogledaju rezultati u 21. stoljeću onda je Mercedes prvi na obje ljestvice s osam odnosno devet (Brawn GP) naslova, a slijede ga Ferrari i Renault sa po šest naslova. Od šest Renaultovih dva su osvojena s tvorničkom momčadi, a četiri s Red Bullom. Samo pet od dvadeset i jedne titule nije osvojila tvornička momčad, a i tada proizvođač pobjedničkog motora nije imao tvorničku momčad. Tu se nazire odgovor na pitanje zašto je Red Bull odlučio od iduće godine proizvoditi svoj motor umjesto da ga kupuje od jednog od preostala tri proizvođača. Tome je pomogla odluka o zamrzavanju motora, koju je vjerujem Red Bull iza kulisa pritiskom isposlovao. Time smo svedeni na četiri tvorničke momčadi ili A ligu i B momčadi. Naravno ponekad, a možda i iduće godine će neke A momčadi igrati B ligu, a nije mi nezamislivo ni da McLaren ili netko drugi od B ekipa bude pri vrhu poretka.

Takvim stanjem stvari F1 se vratila svojim korijenima. Može se reći da je slično bilo u pedesetim godinama prošlog stoljeća kada su sportom vladali Mercedes i talijanski proizvođači, a motor je bio alfa i omega trkaćeg automobila. Kako se naslov najboljeg konstruktora dodjeljuje tek od 1958. to nije zabilježeno u statistici Formule 1. Zahvaljujući državnoj financijskoj pomoći i organizacijskim sposobnostima Alfreda Neubauera do katastrofalne nesreće u Le Mansu 1955. i povlačenja iz Grand Prix utrka na 30 godina Mercedes je uz talijanske proizvođače dominirao sportom, dok je BRM, britanski pokušaj industrijski sponzoriranog utrkivanja (ono što bi danas bile tvorničke momčadi) doživio neuspjeh. Središte industrije tijekom pedesetih je bila Italija i proizvođači poput Ferrarija, Alfa Romea i Maseratija. Oni su proizvodili najjače i najlakše motore koji su bili najbitniji dijelovi trkaćeg automobila. Uvođenjem aerodinamike u sport motor je izgubio centralnu ulogu koju je imao, a središte industrije se seli u Britaniju. Jedan od važnijih razloga je to što Nijemci i Talijani zbog zabrana nakon drugog svjetskog rata nisu imali avioindustriju koja je pak bila razvijena u Britaniji. Prisustvo kvalificiranog aerodinamičkog osoblja omogućio je pojavu niza malih momčadi koje su razvijale male lagane šasije kojima su se utrkivale na nekorištenim aerodromskim pistama iz drugog svjetskog rata. Enzo Ferrari pogrdno je nazivao nove britanske momčadi “garažistima” jer su kupovali motore i ugrađivali ih u svoje šasije. 1960-e su zlatno doba takozvanih “garažista” koji su osvojili 8 od 10 naslova. Vrijedni spomena su svakako Lotus Colina Chapmana (7 konstruktorskih titula ukupno) te Cooper i Brabham (po 2 naslova).

U to doba bilo je dovoljno imati nešto novaca, smisao za biznis i Delboy ili Boycie gen; kupiti šasiju, motore i mjenjače te se pokušati kvalificirati za Veliku nagradu. Tako su prodavač rabljenih automobila Frank i trgovac rezervnim dijelovima motocikala Bernie kupili Brabhamove odnosno Connaughtove šasije i počeli svoje Grand Prix karijere. Bernie je kasnije kupio momčad Brabhama te televizijska prava za Formulu 1 na 50 godina pa je vodio sport do 2017 godine. Ne znam da li je gospodin Henry na to mislio, ali što se mene tiče – Bernie je tipičan primjer britanskog mentaliteta potrebnog za uspjeh u Formuli 1. U eri pod njegovim vodstvom zapažen uspjeh su imali nezavisni (od proizvođača motora) konstruktori poput spomenutog Franka Williamsa i McLarena, koji su daleko nadišli “garažističke” početke i postali višemilijunske korporacije.

Pored konstruktorskog naslova svake godine dodjeljuje se i titula za najboljeg vozača. Iako ona ne donosi novčanu nagradu momčadima je ipak bitna prestižna i marketinška strana. Slučajno ili ne u godinama kada su dominirali Ferrari i Red Bull/Renault vozili su ih njemački vozači, pa je u 21 godini ovog stoljeća samo petogodišnje razdoblje od 2005.-2009. prošlo bez da neku titulu osvoje Nijemci. Iako je Brawn 2009. koristio Mercedesove motore službeno je momčad bila britanska. Isto tako, slučajno ili ne, Mercedes je za svog prvog vozača odabrao Britanca, a iduće godine će i drugo sjedalo uzeti njegov sunarodnjak. Britanski osjećaj nadmoći uz neizbježne popratne zvukove njemačke himne. Zgodno. Nosi li nam nova sezona samo varijacije na ovu temu ili ćemo svjedočiti drukčijem smjeru ovog sporta gdje će neke druge narodnosti pokazati “apsolutno, kategorički i mjerljivo superioran mentalitet”- o tome ćemo moći nešto reći za stotinjak dana.

Napisao: R2D2


Odgovor

12 komentara

  1. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    U Formuli 1 uvijek pobjeđuju Britanci. Već kada se krenu brojati krvna zrnca svih zaposlenika F1 timova dolazimo do enormne brojke englezića.



    10
    10

    0
  2. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Nekad su formulom vladale “Sile stražnje osovine” Nijemac u talijanskoj momčadi.



    10
    9

    1
  3. Nigel Mansell
    drv Prikaži

    Unatoč činjenici da je izum automobila i utemeljenje automobilske industrije djelo Nijemaca Formula 1 je britanski sport.

    A dodao bi: i unatoč činjenici da su utrkivanja utemeljena u Francuskoj i Italiji…



    9
    9

    0
    • Ayrton Senna
      OffLiberyMedia Prikaži

      I izum automobila i utemeljenje automobilske industrije pripada Amerikancima.



      1
      -5

      6
      • Nigel Mansell
        drv Prikaži

        Zapravo ne.
        Jedino prvo od amerikanaca je bila masovna proizvodnja automobila za široke mase.

        Benz, Maybach i Peugeot su postojali i proizvodili automobile prije nego je proizveden prvi američki auto – Duryea. Prvi masovni auto je proizvodio Oldsmobil, i to je već bilo 20. stoljeće, istina 1901. Ford je sa svojom tekućom trakom došao još malo kasnije…

        Ok, bilo je tu kasnije i puno prvih tehnoloških rješenja, ali onda je već sve krenulo…



        11
        11

        0
        • Ayrton Senna
          OffLiberyMedia Prikaži

          Jedino prvo od amerikanaca je bila masovna proizvodnja automobila za široke mase.

          Složićeš se, to i jeste “Utemeljenje automobilske industrije”. Izuma je bilo na sve strane budući da nisu smjeli da koriste tuđi patent. Prvi prvi konstruktor automobila je Francuz Nicolas-Joseph Cugnot, ne Karl Benz. Tako da ipak sve zasluge za ono što danas smatramo automobilima, a posebno industirijom idu Amerima.



          3
          2

          1
        • Nigel Mansell
          drv Prikaži

          Mislim, ovo što ti kažeš je istina, ali opet, sve je stvar shvaćanja i definicija.
          Cugnot je još u 18. stoljeću napravio tricikl na parni pogon, a to nije i jedini takav. Poslije je bilo još raznih pokušaja i varijanti, pa čak i na električni pogon, ali svugdje se kao prvi automobil smatra Benzov Motorwagen iz 1886.g. koji je imao motor sa unutarnjim sagorijevanjem. Zbog toga je i osnovao tvornicu i dioničko društvo, a 1899.g. su proizveli 570 komada automobila, a i drugi tadašnji proizvođači automobila u Europi su koristili njegove motore napravljene po licenci i proizvodili svoje modele, iako ne previše brojne.

          E sad, ako misliš da to nije dovoljno da se smatra utemeljenjem industrije, nego baš mora biti masovna proizvodnja, onda si u pravu. Meni ipak više ima smisla razlika u pojmovima – utemeljenje industrije / masovna proizvodnja.

          Baš smo zabrijali off-topic 😀



          5
          5

          0
        • Blue Flag
          dFixxx3r Prikaži

          dečki svaka čast na yebačkom znanju!

          U vidu rasprave:
          pa meni se čini da 500tinjak komada proizvedenih automobila se može smatrati začetkom industrije :D


          0
          0

          0
  4. Renault
    zd1400rt Prikaži

    Od kad pratim sportove, šire mase uvijek su se nešto bunile na vodstvo tog sporta. Bila to košarka, nogomet, Formula 1… Formulu i NBA pratim preko dva desetljeća. Te nije valjao David Stern, te nije valjao njegov nasljednik, te nije valjao Jerry Crouse koji je stvorio najbolju momčad ikad… Ako nisu valjali, zašto se u njihovo vrijeme sport podigao na najviše vrhove?
    Da li je problem u tim ljudima koji su to postigli sa sportom ili je problem kada grupa fanova gleda kako njihovi favoriti gube? To zapravo i nije pitanje.
    Englezi imaju trkači DNA u koji su ukomponirali taj svoj “sir” stav odnosno eleganciju i finoću. Gledajući s pozitivne strane, meni je to super. Opet su dovoljno prgavi i samodopadni da će napraviti organizaciju koja će vladati van granica Engleske. Tko brani ostalima da naprave isto? Nijemcima, talijanima, francuzima… Ako u svijetu dobro utemeljenih društvenih mreža pored Facebooka, Instagrama, YouTubea pojavi se jedan Tik Tok i očita im lekciju u prosječnoj gledanosti. Želim reći da bez obzira koliko je autosport razvijen uvijek može doći nešto novo i uzeti svoj dio kolača. Bile su neke momčadi i pričale da će napustiti F1 i organizirati svoju organizaciju pa šipak, nemaju oni engleski mentalitet.
    Eno i America ima svoj auto sport koji dominira na njihovom kontinentu, ali meni to ne paše. Jednostavno mi nema šuga kao što ima F1 i sl. sportovi.
    Kad pogledaš Goodwood festival, što imaš tamo vidjeti? Dragstera od 5000 konja kako vozi 80 km/h… Ali oni su od toga napravili događaj vrijednog pažnje. Svaki grad im ima trkaću stazu gdje fino odeš i ispušeš se ili možeg gledati utrku od bezbroj raceing liga koje imaju.
    Dominiraju i u medijima s BBCijem, Sky, National Geographic… U svemu top klasa svidjelo se to nama ili ne. Na kraju krajeva uvijek imamo slobodu izbora pa gledati nešto drugo.

    Što se tiče navijanja Skyevaca za Hamiltona i izjave Russella i Landa nakon utrke. To je normalno ponašanje. Ako mi možemo uvijek vikati da su nas pokrali u nogometu, rukometu, košarci kada nismo prvaci, onda je smiješno i njih blatiti jer iskreno, nismo ništa bolji.

    Neka nama F1 ovakva kakva je. Bez obzira na salvu negativnih komentara, ja zadnjih 20+ godina uživam.



    5
    5

    0
  5. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    sjećam se osjećaja kad sam kao klinac gledao f1 i asolutno mislio da je taj šumi nadnaravan vozač kada uspijeva voziti brže od svih.
    kada nisam razumio razlike u bolidima, političke igre, nacionalna ega.
    divno doba.
    kroz takvu prizmu, samo mogu željeti takvu neku situaciju gdje bi bilo nebitno koja zastava je pored imena pojedinog vozača, već bitno kako isti vozi..



    3
    3

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.