Kontakt koji je odlučio prvaka

Ante Maras

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kontakt koji je odlučio prvaka

Ante Maras

Odlučivanje o prvaku u posljednjoj utrci uvijek je donosilo određenu dozu uzbuđenja, neizvjesnosti te na važnosti toj zadnjoj utrci sezone koja je nerijetko u sjeni čistog odrađivanja posla i prebacivanje fokusa na sljedeću sezonu budući da je pitanje prvaka riješeno koju utrku prije. Ta finala su malo kad razočarala te su mnoge posljednje utrke sezone ušle u klasike Formule 1, od VN Brazila 2012. i Vettelovog proboja nakon sudara sa Brunom Sennom na startu utrke, VN Brazila 2008. i Hamiltonovo otimanje naslova iz ruku Felipea Masse u zadnjem zavoju utrke pa sve do 1994. i VN Australije u Adelaideu kad je sudar Schumachera i Hilla donio prvi naslov za Michaela Schumachera i Njemačku. Upravo o tome, po mnogima i dalje kontroverznom završetku sezone, će biti riječi u ovoj kolumni, jer teško da koji završetak sezone polarizira fanove F1 toliko kao utrka u Adelaideu. O čemu je uopće riječ?

1994. godine nad Formulu 1 se nadvio čudan i ružan oblak koji je donio najteže dane ovom sportu. Taj oblak je donio sportu dvije smrti(Ratzenberger i Senna na VN San Marina), velike(Irvine, Brundle, Verstappen i Bernard na VN Brazila) i teške nesreće(Barrichello na VN San Marina, Wendlinger na VN Monaka, Montermini na VN Španjolske), bizarne incidente(Verstappenov nedjeljni roštilj na VN Njemačke), kontroverze(nedozvoljena elektronika i razne diskvalifikacije) te jako puno zakulisnih igara. U tom cijelom kaosu najbolje su se snašli Michael Schumacher, mlada njemačka zvijezda u velikom usponu te Damon Hill, sin bivšeg svjetskog F1 prvaka Grahama Hilla koji je nakon Sennine smrti nenadano postao Williamsov vođa na stazi. Iako je bio broj 2 u momčadi i zasigurno ne na Senninoj razini, Damon Hill se sjajno snašao u novoj te iznimno teškoj situaciji za Williams i njega te od broja 2 je postao kandidat za naslov. S druge strane, činilo se da će se Schumacher i Benetton prošetati do titule u oba prvenstva, no dvije Schumacherove diskvalifikacije sa VN Velike Britanije i VN Belgije te dodijeljena mu suspenzija na 2 utrke zakomplicirali su život njemu i momčadi, a Jos Verstappen, JJ Lehto i Johnny Herbert kao momčadski kolege nisu uspjeli olakšati život njemu i momčadi.

U Adelaide je Michael Schumacher došao s bodom prednosti nad Damonom Hillom, kojem je pobjeda na VN Japana u iznimno teškim uvjetima dala veliku dozu samopouzdanja uoči velikog okršaja s mladim Michaelom. I u poretku konstruktora je bilo gusto, obzirom da je Williams u poretku imao samo 5 bodova, što se vrlo lako moglo nadoknaditi u posljednjoj utrci. U kvalifikacijama je najbolje vrijeme ostvario Nigel Mansell, za kojeg se Williams odlučio umjesto Davida Coultharda za posljednje 3 utrke sezone zbog njegovog iskustva, ali i pritiska Bernia Ecclestonea kojem je očajnički trebao prvak na gridu nakon Sennine smrti. Drugoplasirani je završio Michael Schumacher, a Damon Hill se smjestio odmah iza njega. Nažalost za Schumachera, Herbert je 7. vremenom ostvario start na utrci poprilično daleko iza njega i Williamsovog dvojca. Na startu utrke Mansell gubi poziciju od Damona Hilla i Michaela Schumachera koji odlazi u vodstvo. Vodeći se dvojac odvojio od ostatka društva te su 35 krugova vodili bitku za naslov.

Staza u Adelaideu, Will Pittenger

U 36. krugu događa se prijelomni trenutak utrke i prvenstva. U 6. zavoju kod East Terracea Schumacher odlazi preširoko te bočno udara u zid, no bez vidljivih oštećenja. Damon Hill uočava da Schumacher sporije vozi što pokušava iskoristiti i preuzeti vodstvo, no prilikom Schumacherovog zatvaranja unutarnje strane 7. zavoja kod Flinders Streeta dolazi do kontakta desne bočne stranice Schumacherovog bolida te prednjeg lijevog kotača bolida Damona Hilla te silina udarca nakratko diže Schumacherov na lijeve kotače i Schumacher završava utrku u zidu. Činilo se da je Damon Hill na putu prema svom prvom naslovu, ali on naglo usporava i odlazi u boks. Razlog tome je rame ovjesa na lijevom prednjem kotaču koje se prilikom sudara oštetilo. Mehaničari su u boksu pokušali popraviti oštećenje, ali bezuspješno te Damon Hill također odustaje. Njegovim odustajanjem Michael Schumacher postaje svjetski prvak Formule 1 po prvi put te prvi njemački svjetski prvak Formule 1. Jedina utjeha Williamsu u tom trenutku je bilo osvajanje konstruktorskog naslova kojeg im je donio Nigel Mansell pobjedom ispred Bergera u Ferrariju i Brundlea u McLarenu, dok je Benettonov Herbert odustao tijekom utrke.

Ovakav kraj sezone izazvao je brojne negativne reakcije, pogotovo u Ujedinjenom Kraljevstvu gdje su mediji i cijela javnost razapinjali Michaela Schumachera i Benetton zbog toga sudara. Sudar su naknadno istraživali FIAini suci, no ostali su pri odluci da je sudar čisti trkaći incident. Brojni ljudi uključeni U F1 zbivanja, među njima bivši F1 vozač i komentator Jonathan Palmer te Barry Sheene su bili uvjereni da se Schumacher namjerno zabio u Hilla, no zanimljivo je da njihovo mišljenje nije dijelio Murray Walker koji je smatrao da se Schumacher nije namjerno zabio u Damona Hilla, što je Schumacher tvrdio cijelo vrijeme. Patrick Head iz Williamsa je bio potpuno uvjeren da se Schumacher namjerno zabio u Hilla, ali nisu poduzeli nikakve pravne korake da bi to dokazali jer su još uvijek bili pod utjecajem Sennine smrti.

Kontakt koji je izazvao neviđenu podjelu, koji je označio nekakvo novo doba u F1, koji je najavio neke nove stvari. No također i kontakt koji je ostavio jednu mrlju koja je ostala i dandanas te koja izaziva polemike među F1 pukom. Moje mišljenje? Smatram da se Schumacher nije zabio u Damona Hilla s namjerom da ga izbaci iz utrke, nego da zatvori vrata Damonu Hillu, no vjerujem da je Schumacher bio itekako svjestan u tom trenutku da bi moglo doći do velikog kontakta između njih dvojice prilikom tako agresivnog zatvaranja, što se na kraju dogodilo. Za mene je ovo trkaći incident, za kojeg ipak većinu odgovornosti nosi Michael Schumacher. Mogli su suci poslije utrke proglasiti Schumachera krivim za izazivanje sudara i vjerujem da bi mnogi bili sretni s tom odlukom, no Bernie je smatrao da F1 kao sportu te godine uz sve nedaće navedene gore u tekstu definitivno nije trebalo odlučivanje i promjena prvaka za zelenim stolom, pa je prvak ostao Michael Schumacher. Pisanje ovog teksta mi je postavilo jedno zanimljivo pitanje povodom ove napete borbe za naslov između Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona, a ono glasi:”Jesu li njih dvojica spremni i sposobni napraviti potez sličan Schumacherovom 1994. i 1997. Prostovom 1989. te Senninom 1990. godine?” i smatram da su itekako spremni i da će slično postupiti u prvoj sličnoj situaciji. No ne ograničavam se samo na njih, nego smatram da gotovo svaki vozač ikada u F1 je spreman tako nešto napraviti ako ima priliku, sredstvo te jako puno toga za izgubiti. Zašto to smatram? To smatram zbog toga što su taj nagon, kojeg mogu slobodno nazvati životinjskim, razvili tijekom svojih najranijih dana u kartingu i taj, nagon, uz druge faktore, je zaslužan zašto su došli do Formule 1. U profesionalnom sportu nema puno mjesta za prijateljstva, pogotovo u F1, svatko tko ima kacigu i drži ruke za volanom je neprijatelj i prijetnja prema konačnom cilju. Ako netko nije spreman razviti te iskoristiti taj nagon, nema što tražiti u profesionalnom sportu. Čekaju nas još dvije utrke do kraja sezone u bit će jako teško prognozirati čiji je bolid bolji, jer je forma bolida promjenjiva od staze do staze. Ali po pitanju Hamiltona i Verstappena možemo očekivati svašta, jer se radi o dva najbolja vozača današnjice, ali također i dva agresivna vozača željni naslova. Uopće me neće začuditi ako dođe do kontakta između njih. Tko će u toj eventualnoj situaciji izaći kao pobjednik, ovisi o vrsti i težini situacije, ali i o njima samima.

Podrži nas

Zadnji donatori:
Ibarac00
avalentic

Top donatori:
wapi
Jester
Crash

F1puls autori su dosad napisali 9510 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Ante Maras
Pulsmedia autor
114 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. Williams Montoya Prikaži

    Da je nakon onog crasha u Hockenheimu bila obrnuta situacija, Hill bi bio prvak. Ušli su zajedno u box oba Williamsa, Choultard nazalost prvi i Hill je izgubio puno vremena čekajuć da njega riješe. Da je bio prvi vjerovatno bio uhvatio koji bod.



    4

    0
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      Da je FIA kažnjavala MSa 1994. godine kao i druge vozače, tj. kao ŠTO NIJE druge vozače, titula bi bila riješena puno prije Australije i to sa 30-ak bodova prednosti za MSa.
      Oduzeto mu je 6 (VB) +10 (Bel) bodova + 2 trke suspenzije.
      O čemu govorim?
      O tome da su i drugi vozači, i to u oba kruga za zagrijavanje u Silverstoneu (ponovljen je krug, zbog toga što se u prvom DCu ugasio bolid), preticali, a samo je MS dobio kaznu. I opet (kao ni 4 godine poslije na istom mjestu) suci nisu znali “bil’ pišali il’ bi srali”. Sve je rezultiralo sa DSQ za MSa i gubitak 6 bodova.
      Govorim i tome da je Berger pobijedio u Hockenheimu, a takođe je otkriveno da je mu je ona daska ispod bolida bila tanja, kao i MSu u Belgiji. Berger je uredno zadržao svojih 10 bodova, dok je MS diskvalifikovan i skinuto mu je 14 bodova u odnosu na Hilla (10 za pobjedu i još 4 što je Hill napredovao sa drugog na prvo mjesto).
      Dakle, ŠBBKBB

      Dalje, onako za diskusiju.
      U razmaku od 8 godina imali 4 kontakta koji su odlučili prvaka.
      Međutim ta 4 kontakta mi nikako ne idu u jednu rečenicu.
      Kontakti iz 1989. i 1994. godine, su, PO TADAŠNJIM PRAVILIMA, bili čisti trkaći incidenti, bez obzira na Prostove, odnosno MSove namjere. I jedan i drugi su imali APSOLUTNO pravo da zatvore taj zavoj. I oni su za jedne rečenice.
      E sad 1989. Senna je, po običaju htio proći “na silu”, a ne možeš uvijek, i to mu je Prost fino rekao (uostalom, to je zdrav razum), dok je Hillu zinula guzica, a trebao je biti samo malo strpljiviji i sačekati Brabham straight i sad bi imao titula kao i otac.
      Digresija za incident iz 1989. Zanimljivo je da jedni te isti likovi koji “opravdavaju” Hamiltona kojem je “pukao film” pa u Silverstoneu “napokon pokazao zube Maxu, a sve do tada mu je popuštao” otvoreno (piskarajući ovdje) ili ne, osuđuju Prosta jer je u Suzuki zatvorio vrata Senni (na šta je imao APSOLUTNO pravo), vodeći se istim stavom “Dosta sam popuštao, više. neću”.
      S druge strane (ovi su za druge rečenice), incidenti u Suzuki 1990. i Jerezu 1997., su skroz drugačiji. U Suzuki 1990. smo imali čisto namjerno izbacivanje protivnika odmah nakon starta, a razlog za to je DSQ iz prethodne godine, a pogotovo premještanje PPa na prljavu stranu staze. Godinu dana poslije je uslijedilo i prizanje da je to urađeno s namjerom.
      1997. sam vidio najgluplji (ustvari, jedini glup) potez MSa, koji se ogledao u ostavljanju previše prostora, zatim:
      a) kasnom zatvaranju preticanja, što je naravno rezultiralo kontaktom koji se MSu odbio o glavu (i neka je, poslije ću o tome), b) izmicanju, na način da se JVu skroz ostavi putanja kojom je krenuo, pa (vjerovatno uspješan) pokušaj pravljenja cut-backa, da ne govorimo o tome da bi (s obzirom na putanju) JV imao masivan lock i kvalitetno brušenje guma, a i pored toga bi zahvatio šljunka na vanjskoj strani Dry Saca.
      Naravno, bez takvog kočenja, bolid JVa bi i dan-danas izvlačili iz šljunka.
      MS je uradio jedinu stvar koju nije trebao, a ja sam mu, kao veliki Ferrarista i njegov fan, odmah (imam svjedoke) složio sve na kamaru i bijesno galamio “E neka si, tako ti i treba, konju jedan”. Čak i da je JV poslije odustao, to ne bi imalo veze, jer je MS ostao bez svih bodova.
      Nasmješnija je činjenica da je imao apsolutno pravo zatvarati JVa, na način kao što je zatvrao i Hilla (što on nije uradio, jer je zakasnio).
      Još je zanimljivo to da je Senna izbacio Prosta, nije bio kažnjen i osigurao je titulu, dok je MS “pokušao” izbaciti JVa, izbacio je sebe, ostao bez titule, a još je naknadno i kažnjen.🤔

      Što se tiče ovogodišnjeg dvojca, nadam se da neće doći do kontakta, jer bi to ostavilo traga, na zanimljivu, ali u zadnje vrijeme i prilično izofiiranu sezonu, sa svim ovim 3.14zdarijama i prepucavanjima na relaciji RB – Benz.

      Da li bi u slučaju da u zadnju trku uđu sa isto bodova (u predzadnjoj Lewis pobjeda+FL, a Max drugi) Max poduzimao poteze a’la Senna1990 ili MS1997 (jer bi u tom slučaju, zbog većeg broja pobjeda on bio prvak), ne znam.
      Nadam se da ne bi i da do toga neće doći.
      U pravilniku, vjerovatno (ne znam, pitam se), ima odredba po kojoj mu se može odrazati kazna kao i MSu 1997. Mislim, ako je postojala tada, zašto ne bi postojala i danas.



      25

      5
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        U doba Schua, Mosley je bio šef FIA, a on nije volio Nijemce u crvenom ili žuto zelenom, nego samo u crnom, po mogućnosti s crvenom trakom na rukavu….



        20

        1
      • Teško bi došlo do cut-backa. JV je prije par godina lijepo objasnio. Schumi je bio izrazito sporiji u tom zavoju čitav vikend. JV je to vozeći se iza njega dobro skontao, i odradio preticanje.

        Schumi je bio previše poravnat da bi mogao bilo šta odraditi umjesto: 1) sklanjanja 2) blokiranja (što je uradio).

        Glupo je govoriti šta bi ja uradio, ali mislim da je Ferrari imao tempa da ide iza JV i čeka priliku, ali ŠBBKBB.



        10

        1
        • David Croft Frantic Donator Prikaži

          Da nije bilo kontakta, da ga je “propustio”, bio bi to lagani cut-back.
          I to u slučaju da je JV uspio ostati na stazi (a to bi bilo samo u slučaju jakog lockanja, kojim bi dobro obrusio gume).
          Bez jakog lockanja JV bi izašao van staze. I možda ostao zaglavljen.
          Pogledati YT video, onaj sa Murrayom, gdje imaju i onboardi, na brzini 0,25, pa će se fino vidjeti:
          1. koliko je JV imao neprirodnu putanju, da ne kažem koliko je to bio nerazuman dive
          2. da ga je MS dodatno “usporio” i “usmjerio” na pravu stranu (iako to MSu nije bila namjera 😉)
          3. da je i pored MSovog usporavanja i usmjeravanja prošao zavoj na 1m od vanjske ivice staze
          4. uporediti takvu putanju JV sa putanjom HHFa koji je bio iza njih dvojice i prošao Dry Sac normalnom putanjom

          Ko hoće da vidi, vidjeće.

          Da se razumijemo, ovo nije opravdavanje MSa, napravio je glupost (po više osnova), a kao što rekoh, ja sam prvi koji mu je složio sve po spisku.
          Titulu je zasluženo izgubio, po principu “sam pao, sam se ubio”.
          Kazna je možda drakonska i zasad jedinstvena, jer je ionako ostao bez titule.
          A plasmani i bodovi su mu ionako samo brisani iz poretka za 1997. (a Ferrariju su njegovi bodovi ostali, što mi je bezveze 🤣), ne i iz ukupnih statistika, jer bi u tom slučaju imao 5 pobjeda i 78 bodova manje.



          12

          1
      • Toto Wolff KaTomoF1 Prikaži

        Slažem se za 1997.,vrlo loša reakcija MSC, trebao ga je jednostavno zatvoriti ranije , makar mislim da bi ga i za to kaznili.



        1

        0
  2. Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

    Naravno da su spremni. Obojica.



    12

    0
  3. Lewis Hamilton 44 Mercedes team Prikaži

    I jedan i drugi su spremni na takve stvari,vidjeli smo Hamiltona na sto je spreman u Silverstonu i Maxa u Monzi



    14

    2
  4. F1puls ivanh Prikaži

    Meni taj Adelaide uopće nije sporan.Hill je kasnijim kočenjem opićio Michaela po sredini bolida .

    U slučaju Hamiltona i Verstapena mislim da neće doći do sudara jer će Ham izbjegavati bilo kakav kontak,(Brazil) budući da ima ima pola sek. brzi bolid + drs = pobjeda bez rizika.Max za osvajanje prvenstava ima 49 % šanse, bez obzira što je u bodovnoj prednosti.Prvenstvo je bilo riješeno u Britaniji i Mađarskoj…..Nadam se da griješim.



    16

    4
  5. Ayrton Senna OffLiberyMedia Prikaži

    Jel ovo nešto predviđaš Ante?



    1

    0
  6. Charles Leclerc 16 Catta Prikaži

    Idealan kraj sezone bi bio da Max izbaci Hamiltonu zadnju utrku u stilu Senne, i tako osvoji titulu.

    Bilo bi zanimljivo cuti reakciju Hamiltona tad, da li bi to smatro varanjem i nesportskim potezom. Ako bi, onda ne bi samo Maxa optuzio, nego bi indirektno i svog idola optuzio za isto.



    10

    10
  7. Ne vjerujem da će biti izbacivanja. Prije vjerujem da će Mercedesov motor riknuti u zadnjoj utrci.

    Ova sezona je sezona filmskih obrata. Mislim da nas još jedno očekuje jer sad svi misle da će Hamilton biti prvak.



    4

    0