30 godina od priče koja je promijenila F1

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 3 godina 4 min 15 komentara

x1

Kolovoz 1991. Mjesto radnje: sudnica u Londonu. Akteri radnje: sudac Butler i F1 vozač Bertrand Gachot. Predmet radnje: Donošenje presude za Gachotov napad na taksista u prosincu 1990.

Iako je Gachot očekivao uvjetnu kaznu ili možda novčanu kaznu, dogodilo se ono što nije htio, dobio je kaznu zatvora od 18 mjeseci, iako je u zatvoru bio samo 2 mjeseca.

Takav razvoj događaja doveo je momčad Jordan, čiji je vozač bio Gachot, u velike probleme. Nemaju vozača, a Velika nagrada Belgije je jako blizu. No onda se pojavio Mercedes sa 280 000 dolara(otprilike 570 000 dolara danas) ako Jordan dopusti test vožnju na Silvestoneu te nastup na Velikoj Nagradi Belgije jednom mladom, talentiranom vozaču za kojeg se priča da je najveći njemački talent još od Stefana Belloffa. Njegovo ime je Michael Schumacher.

To je bila ponuda koju Jordan nije mogao odbiti, obzirom da su od samog početka puta u F1 imali financijskih problema te im je taj novac bio dar s neba. Na tom testu Michael Schumacher je briljirao te ostavio sjajan utisak na Eddiea Jordana i Garya Andersona, budući da je odradio sjajna 33 kruga te postavio brža vremena od momčadskog kolege Andree de Cesarisa, koji je bio veteran F1 sa 12 sezona na svojim leđima. No kako je staza Spa-Francorchamps jedna od najzahtjevnijih staza u F1 kalendaru, Eddie Jordan je postavio jedno pitanje Williju Weberu, Schumacherovom menadžeru:”Da li je Michael Schumacher ikada odvozio utrku na Spa-Francorchampsu?” Odgovor je bio potvrdan, iako je istina bila nešto drugačija, budući da je Schumacher bio na toj stazi, ali samo kao gledatelj. Na kraju je dogovor postignut i mladi Nijemac je bio na putu za Spa-Francorchamps.

Uobičajeno upoznavanje sa stazom Michael Schumacher je trebao odraditi u prisustvu svog iskusnog momčadskog kolege Andree de Cesarisa, ali to je morao odraditi sam na biciklu budući da se de Cesaris zadržao u pregovorima za novi ugovor s Jordanom.

U petak na kvalifikacijama je cijeli svijet vidio o kakvom se talentu radi kad je ostvario 8. najbolje vrijeme, čak sekundu brže od momčadskog kolege, a rezultat je poboljšao u subotu kad je završio na 7. mjestu, čime je izjednačio najbolji rezultat momčadi u kvalifikacijama, Svi su ostali iznenađeni, od Eddiea Jordana i Garya Andersona pa do ostalih u paddocku i publici. Eddie Jordan je godinama poslije izjavio:

“Nitko od nas nije mogao vjerovati što je Michael učinio. Išao bih toliko daleko da kažem da je ovo vjerojatno najveće iznenađenje koje sam imao tijekom svog boravka u F1.”

“Ne sjećam se ničega što me toliko oduševilo.”

Gary Anderson je također bio ugodno iznenađen viđenim.

“Ono što me je najviše impresioniralo je da je izgledalo kao da se nije ni potrudio oko toga”, rekao je nakon kvalifikacija Gary Anderson.

Nažalost, debi je bio jako kratak obzirom da mu je kvačilo otkazalo poslušnost te je već u prvom krugu odustao nakon što je pretekao Jeana Alesija u prvom zavoju za 6. mjesto. Ian Phillips, menadžmer momčadi je izjavio da je momčad kriva za to.

“Mi smo bili krivi.”

“Nikada s njim nismo izvježbali start, a on je bio jednostavno previše entuzijastičan. Bio je toliko spreman za to, povjerenje mu je otišlo u nebesa i mislio je da bi mogao napredovati pet mjesta na odmah na startu.”

Unatoč tome, već u sljedećoj utrci je nastupio za Benetton koji ga je preoteo Jordanu. Schumacher je potpisao pismo namjere da nastavi s Jordanom, ali tipično za F1, to nije vrijedilo papira na kojem je napisano. Benetton je jednostavno rekao svom vozaču Robertu Moreni da njegove usluge više nisu potrebne, a Schumacher je potpisan umjesto njega.

“Nisam mogao vjerovati koliko su podmukli “, napisao je Jordan.

Moreno je podnio sudsku zabranu protiv tima Benetton prije VN Italije, na temelju toga što je imao pravni ugovor za vožnju u Benettonu. Sudac iz Milana mu je to uzeo u prilog, a tada je uslijedio Bernie Ecclestone. Bez sumnje priznajući da je Schumacher budućnost sporta, Ecclestone je pregovarao o isplati 700.000 dolara za Morenu (oko 1,4 milijuna dolara u današnjim uvjetima), a poslije je Moreno otišao upravo u Jordan.

Ostalo može stati u 7 naslova, 91 pobjedu, 155 podija, 68 pole positiona i 77 najbržih krugova utrke, jako puno lijepih uspomena i baštinu koju nitko ne može nadmašiti.

Tko bi rekao da jedna obična sudska presuda može imati toliko utjecaja na razvoj sporta kao što je Formula 1?


Odgovor

15 komentara

  1. Mika Hakkinen
    stoka Prikaži

    Moglo je biti i ovako:

    1991. Bertrand Gachot dobiva uvjetnu kaznu.

    1995.g Talentiranog Nijemca Mercedes dovodi na potpis ugovora za McLaren kao dio poslovno-tehnicke suradnje McLarena i Mercedesa. Suvozac u McLarenu mu je mladi talentirani Finac Mika Hakkinen….

    12.mj 2012. Schumacher se povlaci u mirovinu iz McLaren Mercedesa

    Izmedu slozite sami kako mislite da bi bilo. Al bilo bi zanimljivo!



    11
    11

    0
  2. Daniel Ricciardo
    _bataziv_0809 Prikaži

    Jedna strucna sugestija autoru-ne postoji “pravni” ugovor, odnosno svaki ugovor je pravni posao pa je sintagma “pravni ugovor” bez smisla.

    Moreno je imao vazeci ugovor sa Benettonom.

    Pohvale za tekst inace.



    10
    10

    0
  3. Carlos Sainz 55
    2CV6 Prikaži

    Hvala !
    Odlican clanak



    6
    6

    0
  4. Fernando Alonso
    Brane FA14 Prikaži

    Odličan tekst! Iako ga nisam volio kao vozača (zbog čestih prljavih poteza; navijao sam za Miku fair play gospodina) njegova veličina je neosporna..i sigurno će ostati ikona sporta….koliko god mu ovaj ’44’ poruši rekorda, nikad mu neće biti ni blizu..moje mišljenje



    14
    10

    4
    • Alain Prost
      Alain Prost Prikaži

      Pa nisu baš bili česti ni toliko prljavi, a koji to? DH, JV, RB, Monaco? S obzirom na toliko trka, uglavnom u borbi za prvo mjesto. Tako se nekada vozilo i bilo je bolje nego sada.



      6
      4

      2
      • Lewis Hamilton
        smr201 Prikaži

        Pa koliko bi ih trebalo biti? 2x zabijanje u direktnog konkurenta za naslov i jedan pokušaj osvajanja PP na prevaru.
        Nema ih baš puno koji imaju više takvih incidenata od njega.
        Daleko od toga da nije jedan od najvećih, ali ovakvo umanjivanje manje sjajnih dijelova karijere/karaktera nema smisla.



        6
        4

        2
        • Alain Prost
          Alain Prost Prikaži

          Ma je, pa DH je bio nestrpljiv, čitaj što je govorio NM, za JV je bio kažnjen, mada ovoga do danas ne bi iz šljunka izvadili da ga nije gurnuo, Monaco mu nije trebao, njemu nije prošlo, Niki je.

          Pretjeruje se, traži se dlaka u jajetu vozacima koji prelaze 80 m u sec na 10 cm jedan od drugoga.



          3
          3

          0
        • Lewis Hamilton
          smr201 Prikaži

          Ma sve 5, ne kažem da nije kažnjen ni da je prošao lišo.
          Niti je jedini prvak koji je imao takvih poteza (Prost, Senna).
          Ali isto tako bila je hrpa prvaka i prije i poslije MSa koji nikad nisu imali takvih “prljavih” poteza. Zato treba biti objektivan i priznati da je i to dio ostavštine MSa, naravno isto vrijedi za ostale kada se o njima priča.



          2
          -1

          3
    • avalon Prikaži

      Brane FA14…. , kad će prestat ove “legende” o čestoj prljavosti poteza MS ? podsjećaju me na “legende” fanova LH koji bi znali pisat kako bi ovaj postiga još i više da McL nije bija tako kvarljiv , a istina je da je lewis za McL odvozija 110 trka i ima tek 5 ili 6 odustajanja zbog “kvarljivosti” McL :) tražija sam da navedu ta mnoga odustajanja zbog kvarljivosti i nikad nisam dobija odgovor isto ka šta nisam dobija odgovore i onih koji su spominjali mnoge prljave poteze MS … nikad ih nisu nabrojali iako ih je bilo navodno mnogo , bili su česti . pa s obzirom na 19 sezona , 307 odvoženih trka bila bi šala od tih čestih prljavština MS nabrojit najmanje bar 10 zar ne ? svi pamte situacije sa hillom , villeneuveom , MC , stiskanje rubensa u mađarskoj i … ? kako se niko ne siti napisat da je npr 1989. dok je prost vodija trku u zadnjem krugu se sudarija sa sennom i odusta . AS je prominija krilo , pobjedija i bija dsq . titulu osvojia prost , da bi se 1990. opet ponovila suzuka i sudar . senna se zabija u prosta i osvojia titulu . je li kažnjen oduzimanjem svih bodova ka MS 1997. kad se zabija u velleneuvea ? btw , posli osvojene titule AS je izjavija “Vidio sam priliku za pretjecanje i krenuo sam. To je ono što trkaći vozači rade.” možda je to treba uradit i “prljavac” MS posli sudara sa JV pa bi i on osvojia titulu ? ipak 91. je AS u jednom intervjuu izjavija novinarima da se namjerno “zakuca” u prosta . “fanovi” MS mogu potegnit i paralelu mađarske 2010. kad je MS “prljavo” stisnija rubensa i estorila 1988. kad je senna korektno kako to trkači rade stisnija prosta uz ogradu pri 300+ kmh . je li prljavo bilo u japanu ( opet suzuka ! ) posli trke odjurit u box jordana i rooki – u irvinu opalit šamar jer eto nije iskaza poštovanje velikom airtonu ,usudija ga se preteći !?!?? dojurija je u box i upita irvina šta je to radija na stazi , a eddie je odgovorija da se utrkiva ( irvine se borija za vratit u isti krug sa 5 vodećih ) . e sad više nije vridilo ono sennino iz 1990. vs prosta “Vidio sam priliku za pretjecanje i krenuo sam. To je ono što trkaći vozači rade.” jer je EI uradija ono šta po senni trkači rade tj pretiču kad vide priliku za preticanje ali ne može to radit airtonu neki rookie zar ne ? valjda ga je dodatno razljutila i “opaska” irvina da se to ( preticanje ) ne bi dogodilo da je AS vozija dovoljno brzo i zato je pala pljuska na obraz irca koji je već tada pokaza da ne i neče je*avat nikoga ma koliko velik bija .
      a kad već spomiješ hakkinena u kontekstu “prljavog ” MS možda bi treba pogledat klip sa GP španjolske 2001. … MH odustaje sa P 1 , MS zbog toga pobjeđuje pa iako ga zovu na proglašenje pobjednika MS prvo trče do mike da ga zagrli i izmjeni s njim nekoliko rečenica , a na stazi su bili “ljuti neprijatelji” . sad to kompariraj sa silverstonom ove sezone u kojoj su LH i MV “ljuti neprijatelji” ;)
      MS znaju spočitavati i da ga kolege nisu smile pobjeđivat i u tom kontekstu se najčešće spominje RB i ona trka u austriji 2002. kad je rubens propustija michaela ( 0,18 s razlika n akraju u korist MS ) ali se ZABORAVLJA amerika iste godine kad je MS propustija/revanšira se RB ( 0,01 s razlike za RB na kraju ) . prgavost , “prljavštine” ( može i bez navodnika katkad ) su po mnogima odlike pravih šampiona no to “pravilo” nije važilo kad je u pitanju bija MS zar ne ? jedini je on bija onaj pravi , iskonski .
      moga bi ovde nešto napisat i kako je AS ima skoro i fizički nasrtaj na mladca MS kad se član McL postavija između njih i zadrža dednu ruku AS inače.. moga je opet “past” šamar ka u slučaju EI ;) :) j eli i ovo spadalo u “prljavosti” , bullying prema mladim vozačima koji su pokazali “zube” velikom AS … da ne bi u idučim trkama ponovili isto nego tek pustili gas kad vide McL AS ?



      4
      -3

      7
      • Mika Hakkinen
        stoka Prikaži

        Otkud sad ovaj Senna u komentaru? Ko je taj? Malo sam se pogubia… Iden izgooglat pa se javim



        3
        0

        3
      • Sebastian Vettel 5
        battery992 Prikaži

        Jednostavno ljudi trebaju shvatiti da je formula 90-ih, a pogotovo prije bila drukčiji sport i prestati pričati o prljavosti itd. Danas se praktički događaju iste ili gore stvari ali je sve obojeno u PR toliko da nam se svima gadi…
        Nekad je se smatralo muškim popizdit i reći svima što ih ide, a danas kažu nešto pa se izvinjavaju, plaču, mole …



        3
        3

        0
      • Juan Manuel Fangio
        veki66 Donator Prikaži

        mislim,jasno je meni o cemu ti sve pricas….ali odluto si predaleko….. :-)



        1
        1

        0
    • Lewis Hamilton
      Sodoff Baldrick 44 Prikaži

      Da li znaš da je Mika Hakinnen imao u bolidu skrivenu treću pedalu – dodatnu za kočenje koje je bilo drugačije poštimano, a to je otkrio fotograf Darren Heath tako što je gurnuo fotić u kokpit i opalio snimlu. Imaš na guglu.
      On je naime primijetio da se u Mikinom bolidu usred zavoja užare diskovi, što mu je bilo čudno jer nitko ne koči usred zavoja, pa je odlučio istražiti i to je otkrio.
      Takva dodatna pedala za kočenje bila je u tom trenutku legalna, no međutim nakon nekoliko utrka je zabranjena.

      Znači, nešto slično kao DAS. Koji je prvo dozvoljen, pa onda zabranjen.
      Hoću reći da inženjeri otkriju neke stvari u sivoj zoni, i to se zabrani tek kasnije, nakon što sa tim novotarijama poberu neko vrhnje. I to je čar F1. Jer oni koji donose pravila ne mogu unaprijed pokriti sve čega će se genijalni inženjeri sjetiti


      0
      -1

      1
  5. Juan Manuel Fangio
    veki66 Donator Prikaži

    navijao sam uvijek za Hilla,ali bio je jedan od najboljih vozaca koje sam ikad gledao……kad udje u svoj tempo kao robot……30 krugova u stotinku vozi……



    1
    1

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.