Izgled GP vikenda

Izdvojeno / Kolumna

Damir Abramović

Prije 9 godina 5 min 5 komentara

Toro Rosso

Prije otprilike četiri mjeseca FIA je potvrdila da u suradnji s FOM-om razmatra određene promjene u formatu GP vikenda. U javnost su dospjele neke od njih, poput uvođenja subotnje kvalifikacijske “sprint” utrke, te smanjenja ili povećanja broja krugova utrke. Aktualni svjetski prvak, Lewis Hamilton, se tada pozitivno izrazio na upit o mogućim promjenama. Kazao je kako je nakon devet godina došlo vrijeme za promjene koje bi vikende učinile zanimljivijima. Također je napomenuo da bi bilo mudro, prije uvođenja bilo kakvih promjena, prvo upitati vozače za njihovo mišljenje, jer su ipak oni ti koji sjede u bolidima.

Vjerujem da ćete se složiti da su osim vozača bitan faktor i navijači, no njihov se glas rijetko uvažava. Ovog su ljeta navijači svoje mišljenje mogli iznijeti u dvije ankete. Za primjer ću uzeti onu Autosportovu u kojoj je nekoliko pitanja bilo vezano uz format GP vikenda. U njoj su ideje o uvođenju “obrnutih gridova” ili kvalifikacijskih utrka naišle na čvrsto NE, za što je glasalo otprilike 2/3 fanova. Naravno, veliko je pitanje hoće li se veliki gazda Bernie uopće osvrnuti na te rezultate ukoliko u budućnosti dođe do određenih promjena, ili ćemo ponovno gledati scenarij “duplih bodova”.

Potom je tema o promjeni formata GP vikenda pala u zaborav, sve dok ju prije nekoliko dana nije ponovno aktualizirala izjava Nice Hulkenberga. Vozač Force Indije smatra da je u Formuli 1 trenutno previše slobodnih treninga, te da bi njihovim smanjivanjem veći naglasak bio na vozaču, tj. na njegovoj sposobnosti „zaobilaženja“ problema tijekom pripreme bolida za ostatak vikenda.
S druge strane, Hulkenbergov momčadski kolega, Sergio Perez, smatra da je aktualni format GP vikenda vrlo dobar, premda je i on priznao da je zbog „zelene“ staze prvi trening gotovo pa beznačajan.
Još jedan od onih koji propitkuju važnost treninga petkom je i Karun Chandhok. On je u svojoj kolumni u magazinu Autosport za primjer uzeo izjavu Lewisa Hamiltona koji rekao da tijekom kišnog petka nije naučio ništa korisno za utrku. To ga ipak nije spriječilo da bez problema dominira utrkom u nedjelju. Stoga je Karun zaključio da je petak bespotrebno gubljenje vremena i novca. U prilog Chandhokovu razmišljanju idu i rezultati Romaina Grosjeana koji je svoj bolid u 9 od 14 dosadašnjih prvih slobodnih treninga prepuštao Jolyonu Palmeru, no svejedno je u dosadašnjem dijelu sezone ostvario bolje rezultate od momčadskog kolege Maldonada.

Dok ideje o „obrnutom“ gridu, ili kvalifikacijskoj utrci u subotu, nisu vrijedne diskutiranja, određene promjene vezane uz petak bi možda bile dobrodošle. Naravno, situacija u stvarnosti nije ni izbliza toliko jednostavna pa da se petak naprosto izbriše iz GP vikenda. Vozači bi mogli, bez sumnje, i bez njih uštimati bolide za kvalifikacije i utrku. Živimo u vrijeme kada se većina priprema za utrku odrađuje daleko od staze, točnije u simulatorima, pa su bolidi u većini slučajeva odmah spremni za utrku.

Ali isto tako živimo u vrijeme kada vlada pomalo nerazumno ograničenje testiranja. Zbog toga su slobodni treninzi petkom postali gotovo jedina prilika da momčadi stave mladog vozača u bolid kako bi skupio nužno iskustvo, te bolje procijenili njegove sposobnosti. I to rade samo one momčadi kojima je potreban pokoji euro da napune prazne blagajne. Izuzetak je momčad iz Faenze koja petkom zna služiti kao testni poligon za vozače iz Red Bullove akademije. I da, Williams, koji povremeno omogući Susie Wolff nekoliko krugova petkom, ali iz ponešto drugačijih razloga od Red Bullovih.
Zato se pitam, zašto petak ne bi postao testni dan, ali isključivo rezervne i mlade vozače? U trenutnoj situaciji gotovo potpune zabrane unutar sezonskih testiranja, ovo bi možda bila dobitna formula za sve uključene. Bilo bi više vremena za testiranje nadogradnji bolida, dok bi financijski slabije momčadi mogle svoje bolide češće „iznajmiti“. Mladim bi vozačima cjelodnevno testiranje svakako bilo korisnije od jedno i pol satnog. Bonus bi im bilo upoznavanje sa stazama na kojima do tada nisu vozili.

Na velikom gubitku ne bi bile ni TV kuće. Prva dva slobodna treninga su ionako najslabije praćen dio GP vikenda. No kako bi takav petak utjecao na brojnost gledatelja pored staze, nisam siguran. Naravno da nije isto gledati u bolidima Hamiltona i Vettela, ili Gaslya i Ocona. No i taj isti Hamilton petkom samo niže krugove, upravo onako kako bi to radio i Ocon. Uz prihvatljivu cijenu ulaznica, te još ponešto događaja sa strane koji bi upotpunili sadržaj, vjerujem da bi se skupio pristojan broj gledatelja.

Bilo kako bilo, izgleda da promjene u formatu GP vikenda kakvog sada poznajemo dolaze. Samo se nadam da su FIA, momčadi i Bernie izvukli pouke iz promašaja koje su nam servirali posljednjih godina, pa da će sada biti oprezniji.


Odgovor

5 komentara

  1. F1puls
    David Vidović Prikaži

    Odlična ideja Damire, još samo da je nekako plasiramo Berniju i FOM-u i ubjedimo ih da rade za interes sporta, a ne za svoj džep. Nadam se da ćeš češće pisati tekstove. :thumbs:


    0
    0

    0
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    ja bi da ostanu u ponedjeljak testirat. (ukoliko im to ne predstavlja logistički problem) prije nedjelje su vazda skonentrirani za utrku, a poslije nje neka rade po volji.


    0
    0

    0
  3. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Dobar članak Damire, i hvala na informacijama.
    @zekohonda – slažem se u potpunosti.


    0
    0

    0
  4. Blackhawk Prikaži

    Dobar člana, i zanimljiva ideja koja ipak ima jedan veliki problem. Naime, ukoliko bi petkom vozili samo mladi neiskusni vozači, povećava se vjerojatnost da će netko od njih stući bolid i prilično naštetiti vozaču koji će taj bolid preuzeti za kvalifikacije i utrku. Pogotovo jer bi ti mladi vozači te treninge vidjeli kao priliku za dokazivanje šefovima momčadi pa bi stiskali gas.


    0
    0

    0
    • Jim Clark
      Damir Abramović Prikaži

      Prvo da se zahvalim svima na lijepim riječima.
      @Blackhawk U pravu si. Takav rizik nije nipošto zanemariv, te bi posljedice eventualnog sudara mogle naštetiti regularnom vozaču.
      Moguće rješenje bio bi dolazak još jednim dodatnim bolidom koji bi služio isključivo za testiranje.


      0
      0

      0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.