Bok! F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. Stoga, kako bismo mogli nastaviti raditi ono što radimo od 2015. - molimo da za ovu stranicu onemogućite AdBlock. Hvala :)

Dominacija kao drugo ime

Ante Maras

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Dominacija kao drugo ime

Ante Maras

Od 2014. godine traje dominacija Mercedes Benza i Lewisa Hamiltona (u redu, Nico Rosberg je 2016. malo pomrsio račune Hamiltonu, ali opet za upravljačem Mercedesa) koja je za neke sjajna satisfakcija i užitak, a za većinu fanova F1 teška muka i mazohizam jer ovakva dominacija nije viđena dosad u Formuli 1, pa čak i općenito u sportu nije baš viđena ovakva dominacija (prvi na pamet mi padaju dva Sebastiena u WRCu, Loeb i Ogier) pa je frustracija zbog manjka napetosti i neizvjesnosti poprilično prisutna. Razne teorije zavjere o tome da FIA i vodstvo F1 pomažu toj dominaciji mi zvuče pomalo čudno, ali svakako mogu reći da im ta dominacija paše jer očigledno smatraju da je rušenje svih živih rekorda ono što najbolje promovira F1, a da ne spominjemo da je vozač koji ruši rekorde tamnoputi vegan te borac za ljudska prava i ekologiju. Naravno, smatram da je svaki od 7 naslova osvojio zasluženo i da je on već duže vrijeme najkompletniji vozač na gridu, ali bilo bi zanimljivo ga vidjeti u situaciji kada ima kvalitetnu i konzistentnu konkurenciju, no svaki pokušaj konkurencije je bio spriječen, što sam od sebe, što od nekih viših sila. No neću se baviti time nego ću predstaviti neke od najdominantnijih bolida što su harali Formulom 1 te na neki način barem malo razgolititi njihovu dominaciju nekim poznatim, ali i zaboravljenim činjenicama.

McLaren MP4/2 (1984.)

Bolid koji je McLaren koristio pune 3 sezone bio je prvi bolid s TAG-Porsche motorom na gridu. Kombinacija McLarenovog znanja i vještine u izradi bolida te Porscheovog sjajnog motora jednostavno su izdominirali 1984. godine te su prvak Lauda i Prost ostvarili sveukupno 12 pobjeda te dodatnih 6 podija u 16 utrka te sezone. No ta dominacija je ipak dijelom uzrokovana i nekim drugim faktorima, a pod tim mislim na konkurente. Naime, Ferrari je već 4. sezonu koristio 126C šasiju koju je vrijeme već odavno pregazilo, Brabham-BMW kombinacija je počela polako slabiti, a prošlogodišnji viceprvaci Renault su jednostavno podbacili budući da im se bolid mučio s velikom potrošnjom goriva te osjetljivim monokokom. I na kraju, Lotus se još uvijek tražio nakon iznenadne smrti Colina Chapmana krajem 1982. godine, a kombinacija Williams-Honda se još uvijek mučila s nekim dječjim bolestima pa nisu mogli biti još uvijek konkurentni. Svejedno to ne umanjuje činjenicu da je McLaren stvorio zvijer od bolida, što potvrđuju još dodatna 2 i 1 konstruktorski naslov 1985. i 1986. godine.

Mclaren Mp4/2, Niki Lauda, twm1340

McLaren MP4/4 (1988.)

Zapravo prvi bolid za kojem mogu reći da je jednostavno pojeo konkurenciju, a to potvrđuje čak 15 pobjeda u 16 utrka te podij u svakoj utrci osim na jednoj, na VN Monze te ostvarenih 15 od 16 pole positiona. Ako vam to nije dovoljno za shvatiti dominaciju, treba reći da je ovaj bolid prvi put preteknut na VN Portugala, 13. od 16 utrka te sezone, a još jedan zastrašujući podatak je pole position Ayrtona Senne te drugo mjesto Alaina Prosta u kvalifikacijama kada su oni bili jedini dvojac koji je odvozio krug brže od 1:30(1:27.148 i 1:27.919), a sljedeći najbrži krug je odvozio Nelson Piquet u Lotus-Hondi čije je vrijeme bilo čak 3.352 sekunde sporije od pole positiona. Neki bi pomislili da su ostale momčadi nesposobne, ali situacija je daleko od takve. 1988. je bila prijelazna budući da se F1 prebacivala sa turbomotora na atmosferce te su gotovo sve momčadi se prebacile na atmosferske motore koji su snagom ipak ispod turbomotora, a momčadi poput Ferrarija su nastupile s modificiranim bolidom iz 1987. godine. No to konkurentima nije bio jedini problem. Williams je imao strašne probleme s Juddovim V8 atmosferskim motorom koji je bio sve samo ne pouzdan, Lotus je započeo svoj veliki pad, a Ferrari se posvetio razvoju sekvencijalnog mjenjača koji je debitirao 1989. godine. Mnogi bi pomislili da je sezona bila dosadna, ali Prost i Senna su se svojim borbama pobrinuli da ne bude tako te je Senna nakon sjajne borbe osvojio svoj prvi naslov na VN Japana.

McLaren MP4/4, Alain Prost, Paul Lannuier

Williams FW14B (1992.)

Kad vam netko spomene da su današnji bolidi kompjuteri te da su stari bolidi razdvajali dječake od muškaraca, spomenite im Williams FW14B, tehnički najnapredniji bolid u povijesti Formule 1. Taj bolid, nadograđeni FW14 iz 1991. godine je imao poluautomatski mjenjač, aktivni ovjes, kontrolu trakcije te čak jedno vrijeme ABS, a neke od tih sustava nemaju ni neki od današnjih automobila. Uz Neweyevu iznimnu vještinu dizajniranja bolida, iznimno raspoloženog Mansella te konkurenciju koja nije bila na razini jedino što se moglo dogoditi je dominacija. Nerijetko bi Williamsov dvojac Mansell i Patrese tijekom utrke postizali i po 2 sekunde bolja vremena od najbližih konkurenata te bi ubrzo stekli iznimnu prednost nad ostalima, a koliko je bolid bio dominantan govori činjenica da je pole position Nigela Mansella bio 2 sekunde brži od kruga Riccarda Patresea, a Patreseov krug je bio sekundu brži od kruga Ayrtona Senne. Tijekom sezone je bolid ostvario 10 pobjeda u 16 utrka, od toga 9 pobjeda je ostvario Nigel Mansell čime je ostvario tadašnji rekord po broju pobjeda u jednoj sezoni. Treba tome nadodati dodatnih 11 podija, 15 pole positiona i 13 najbržih krugova. Naravno uspjeh ne bi toliko velik da su McLaren i Benetton uveli sva ta pomagala(Benetton je te sezone još uvijek koristio standardni ručni mjenjač), a i Ferrari bi imao nešto za reći da nije kojim slučajem odlučio izaći na stazu s kvarljivim fušom i šlamperajem od bolida. Sve u svemu, ovako tehnički napredan bolid se više neće ponoviti.

Williams FW14B, Mikelo

Williams FW18 (1996.)

Još jedan dominantan bolid iz Williamsove radionice i još jedno remek djelo Adriana Neweya, bolid za kojeg se može bez problema reći da je najdominantniji u povijesti Williamsa, obzirom na brojke koje govore da je Williams u 16 utrka ostvario čak 12 pobjeda, sveukupno 21 podij, 12 pole positiona te 11 najbržih krugova donijevši Williamsu i Damonu Hillu naslove prvaka, a Damon Hill je postao prvi sin prvaka F1 (Graham Hill) koji je također osvojio naslov prvaka. Naslonjen na prethodnika iz sezone prije, uz poboljšanu zaštitu glave vozača kao posljedica novih pravila te uz još dodatna poboljšanja balansa, upravljanja te prilagodbe na različite setupove, bolid je bio miljama ispred Ferrarija čiji je nezgrapan bolid bio ćudljive prirode te Benettona koji je izgubio zamah odlaskom Schumachera i velikog dijela inženjera u Ferrari. Bolid je savršeno odgovarao Damonovu finom i preciznom stilu vožnje, a i debitant Jacques Villeneuve se također vrlo brzo prilagodio bolidu te uspjeh nije izostao. Inače, ovo je posljednji bolid u čijem je stvaranju i razvoju tijekom sezone sudjelovao Adrian Newey prije prelaska u McLaren.

Williams FW18, Jacques Villeneuve, Rick Dikeman

Ferrari F2002 (2002.)

Do Mercedesovih bolida, Ferrari F2002 i McLaren MP4/4 su za mene bili definicija dominacije. Ferrari F2002 za mene ostaje i dan danas najbolji bolid koji je izašao iz Maranella te jedan od najsavršenijih bolida koji je ikad jurišao stazama Formule 1. Lagan bolid izvrsne upravljivosti, motor koji nije bio najjači, ali je nudio sveukupno najviše od svih motora te sezone, mjenjač bez kvačila koji je još više ubrzao šaltanje, izvrsna aerodinamika bolida te Michael Schumacher kao najbolji vozač u F1 činili su nezaustavljivu silu. Ne, nitko od konkurenata nije podbacio, nego je jednostavno Ferrari odlučio izaći na stazu za monstrumom od bolida, a tim monstrumom je upravljao der Kaiser. Istina, McLaren i BMW-Williams su imali nekih manjih problema, ali nijedan nije toliko velik bio da objasni takvu dominaciju. 14 pobjeda u 15 nastupa, od toga čak 9 1-2 pobjeda, 7 pole positiona, 12 najbržih krugova te barem 1 podij u svakoj utrci dovoljno govori kakav je F2002. Nažalost, mnogima padne na pamet po pitanju 2002. momčadske odredbe na VN Austrije kad je Barrichello propustio Schumachera na cilju utrke jer je Schumacher bio još u borbi za naslov, ma koliko god to smiješno zvučalo. Naravno, Schumacher je popio jako puno kritika, ali on je u toj priči najmanje kriv. Da, momčadske odredbe nisu lijepe, ali su nužno zlo. Uostalom, Schumacher je Barrichellu vratio uslugu na VN SADa. Sve u svemu iznimno plodna za Ferrari i Schumachera, koji se po broju naslova izjednačio s Juanom Manuelom Fangiom pobjedom na VN Francuske.

Ferrari F2002, Michael Schumacher, Mathieu Felten

Ferrari F2004 (2004.)

Nakon što je Ferrari malo podbacio te je Schumacher uzeo rekordni 6. naslov tek u posljednjoj utrci, Ferrari je odlučio da je dosta šale i ponovno na staze poslao zvijer, i to kakvu. Baziran na prethodniku F2003-GA, F2004 je eliminirao sve moguće mane koje su mučile F2003-GA, pogotovo potrošnju guma, što je riješeno redizajnom stražnjeg ovjesa. Također, povećano je stražnje krilo, periskopski auspusi su smanjeni te pomaknuti prema sredini, skraćen je međuosovinski razmak te je poboljšana aerodinamika stražnjeg dijela bolida. Sukladno novim promjenama pravila, uklonjeni su automatski mjenjač i launch control te su mjenjač i motor trebali izdržati cijeli trkaći vikend. Rezultat svega toga je iznimno velika dominacija Ferrarija F2004 koji je Ferrariju donio 6 uzastopni konstruktorski te Michaelu Schumacheru 5 uzastopni i 7 ukupni te ujedno posljednji naslov prvaka. U 18 utrka u kojima je nastupio 2004. godine F2004 je ostvario 15 pobjeda, od toga 13 Schumacherovih čime je postavio rekord po broju pobjeda jednog vozača tijekom 1 sezone. Također treba navesti sveukupno 29 podija, 12 pole positiona, 14 najbržih krugova, rekordi na Monzi, Šangaju, Magny Coursu i Albert Parku te da nije bilo utrke te sezone u kojoj barem jedan od vozača Ferrarija nije bio na podiju. Naravno, sam Ferrari nije bio zaslužan za tako velike brojke, nego dio zasluga na neki način mogu zahvaliti i konkurenciji, prvenstveno Williamsu, čiji se FW26 sa čudnim “walrus” nosom mučio s konzistentnošću i setupom, a McLarenov MP4/19 je bio samo redizajniran MP4/18 koji je bio toliko osjetljiv da ga McLaren nije koristio 2003. godine. MP4/19 se pokazao kao iznimno nepouzdan bolid koji je svoj puni potencijal počeo koristiti tek pred kraj sezone,a Renault i BAR jednostavno nisu još bili na razini Ferrarija. Svejedno sjajan posao Ferrarija i Michaela Schumachera koji je donio dominaciju za koju smo mislili da nikada neće biti nadmašena sve dok se Mercedes nije pojavio.

Ferrari F2004, Michael Schumacher, Cord Rodefeld

Red Bull RB9 (2013.)

Uz FW14B i FW18, najdominantniji i najuspješniji bolid koji je nastao iz pera Adriana Neweya iako sve do VN Velike Britanije nije tako izgledalo, budući da je Fernando Alonso disao za vratom Vettelu, a i Lewis Hamilton te Kimi Raikkonen nisu bili predaleko pa se očekivala još jedna napeta sezona. Ipak do toga nije došlo zbog VN Velike Britanije kada su gume počele pucati velikom broju vozača te je Pirelli ubrzo predstavio nove gume koje manje pucaju, ali koje vrhunski pašu RB9 i Sebastianu Vettelu te je Vettel ostvario 10 pobjeda u 11 posljednjih utrka, od toga čak 9 uzastopnih, a s dodatne 3 pobjeda u prvoj polovici sezone Red Bull i Vettel su na svom kontu imali na kraju 13 pobjeda, čime je Vettel izjednačio Schumacherov rekord iz 2004. godine. Također, u 19 utrka je RB9 donio Red Bullu sveukupno 24 podija, 11 pole positiona i 12 najbržih krugova. Također, treba napomenuti da je RB9 posljednji bolid s atmosferskim motorom koji je osvojio naslov budući da je F1 prešla 2014. godine na 1,6 litrene V6 turbo motore koji su s 2 elektromotora zajedno činili pogonske jedinice(PU).

Red Bull RB9, Sebastian Vettel, Morio

Mercedes W05, W06 i W07 (2014.-2016.)

Uvođenjem novih V6 turbo motora koji su s dva elektromotora(MGU-k i MGU-h) činili pogonske jedinice(PU) u potpunosti je izmiješalo karte u čemu se najbolje snašao Mercedes koji je pune 3 sezone besramno šamarao konkurenciju koja je muku mučila sa slabijim i manje pouzdanim PU u odnosu na Mercedesa. Mercedesov PU je bio toliko nadmoćan da su kupci Mercedesove PU postizali sjajne rezultate te nerijetko pretjecali bolide s drugim PU kao TGV(primjer Force India s Mercedesovim PU protiv Ferrarija). Upravo to je razlog zašto sam 3 Mercedesova bolida stavio u isti ulomak. Naravno, i sami bolidi su bili sjajno izgrađeni, iako su imali problema s potrošnjom guma te povremeno s potrošnjom ulja koje je ipak više nego anulirao PU. O razmjerima dominacije govori podatak da su u 59 utrka tijekom 3 sezone i 59 utrka Lewis Hamilton i Nico Rosberg za upravljačem W05, W06 i W07 ostvarili sveukupno 51 pobjedu, čak 96 podija, 56 pole positiona i 34 najbrža kruga. Ali daleko od toga da je borba za vrh te 3 sezone bila dosadna jer su se Rosberg i Hamilton žestoko borili za naslove, a u tim borbama pobjednik je 2014. i 2015. bio Lewis Hamilton, a dok je Rosberg 2016. bio taj koji je imao više umijeća te postao prvakom, kao i njegov otac Keke 1982. godine te se Rosberg nakon toga umirovio.

Mercedes W05, Lewis Hamilton, Takayuki Suzuki
Mercedes W06, Lewis Hamilton, Keisuke Kariya
Mercedes W07, Nico Rosberg, Morio

Mercedes W10 (2019.)

Nakon podosta napete borbe za naslov prvaka između Hamiltona u Mercedesu i Vettela u Ferrariju u kojoj je kao pobjednik izašao Hamilton, očekivalo se da će Vettel i Ferrari konačno skinuti s trona Lewisa Hamiltona i Mercedes. Nažalost za Vettela i Ferrari, dogodila se potpuna dominacija Mercedesa i Lewisa Hamiltona. Od početka je bilo jasno u kojem će smjeru ići sezona te povremeni bljeskovi Red Bulla koji je tek dobio Hondine motore te Ferrarija čiji je SF90 funkcionirao samo na nekim stazama nikog nisu zavarali i naslov prvaka je ostao u rukama Mercedes-Benza. Također, unatoč povremenim bljeskovima i izjavama Valtterija Bottasa i Tota Wolffa, Bottas je ipak bio klasu ispod Hamiltona te je Hamilton relativno mirno došao do naslova prvaka. Istina, Red Bull više aerodinamički nije na prijašnjoj razini otkad Newey sve manje sudjeluje u razvoju bolida, a Ferrari je muku mučio sa smiješnim pitwallom, izraženim dvobojem Leclerca i Vettela te bolidom koji je bio promjenjive konkurentnosti, ali i da nije bilo toga, teško da bi netko skinuo Hamiltona i Mercedes s trona tako da 15 pobjeda, sveukupno 32 podija, 10 pole positiona i 9 najbržih krugova utrke u 21 utrci dovoljno govore da je Mercedes još jednom bio mjera za vrhunski bolid te savršeno vođenje momčadi.

Mercedes W10, Valtteri Bottas, Artes Max

Mercedes W11 (2020.)

Zbog pandemije koronavirusa, cijeli svijet je stao, tako i Formula 1. Stvari su ubrzo postale koliko toliko normalne pa je start sezone održan početkom srpnja u Austriji, a ne u Australiji sredinom ožujka kako je i planirano. Unatoč pandemiji koja je poremetila cijeli svijet, ona očigledno nije poremetila Mercedes Benz i Lewisa Hamiltona te je Hamilton za upravljačem W11 s inovativnim DAS sustavom dominantno došao do 7. naslova čime se izjednačio s Michaelom Schumacherom, ali ga je prestigao po broju pobjeda te je sigurno da će Hamiltonov broj pobjeda premašiti broj 100. Ali također je nastup Georgea Russella na VN Sakhira umjesto Lewisa Hamiltona koji je bio zaražen koronavirusom pomalo demistificirao Hamiltonove naslove te ukazao da Lewis Hamilton ne bi bio tu gdje je da nije bilo Mercedesovog dominantnog bolida. Naravno, ne znači to da Hamilton nije vanserijski vozač, ali je pokazalo da je Hamilton zamjenjiv te da bi Mercedes i dalje osvajao naslove bez Lewisa Hamiltona. A gdje je potencijalna konkurencija bila? Red Bull je ponovno muku mučio sa sve manjom uključenosti Adriana Neweya, a Ferrari je, slučajno ili ne, poslao Goldonija umjesto Ferrarija na stazu. Rezultat na kraju je 13 pobjeda u 17 utrka, 25 podija, 15 pole positiona i 9 najbržih krugova utrke.

Vrijedni spomena: Alfa Romeo 158, 1950. (6-6), Ferrari 500, 1952.-1953 (14-18), Mercedes W196, 1954.-1955. (9-12), Williams FW11, 1986.-1987. (18-32), McLaren MP4/5, 1989.-1990. (16-32), Williams FW15C, 1993. (10-16), Benetton B195, 1995. (11-17), Ferrari F2001, 2001. (9-17), Red Bull RB7, 2011.(12-19)

Podrži nas

Zadnji donatori:
Sarma

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

Ako vam se sviđa ovo što radimo, podržite nas iznosom po volji na PayPal.

Ante Maras
Pulsmedia autor
73 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

34 komentara

  1. Kad vam netko spomene da su današnji bolidi kompjuteri te da su stari bolidi razdvajali dječake od muškaraca, spomenite im Williams FW14B, tehnički najnapredniji bolid u povijesti Formule 1

    Istina, imao je ta sva pomagala, ali nije imao servo volan. Adrian Newey veli da je Mansell sa svojim snažnim gornjim dijelom tijela bio savršeni vozač za taj Williams.



    7

    1
    • Servo je bio problem. Sjećam se da su tih godina vozači nakon par utrka odustajali od F1 jer je bilo preteško za njih okretat volan bez serva.



      8

      1
    • Tag Heuer Ante Maras novinar Prikaži

      Tako je, servo je korišten samo u FW15C 1993. godine.



      5

      0
      • ” Ferrari je odlučio da je dosta šale i ponovno na staze poslao zvijer, i to kakvu. ”

        Znači ima situacija kad je pohvalno dominirati ;)



        3

        7
        • Tag Heuer Ante Maras novinar Prikaži

          Pa gledaj nigdje ja nisam izričito pohvalio neku dominaciju, ali veliki dio njih zaslužuje aplauz i poštovanje. Uostalom, za dominaciju je potrebna loša druga strana, tj protivnik.

          Naravno, sam Ferrari nije bio zaslužan za tako velike brojke, nego dio zasluga na neki način mogu zahvaliti i konkurenciji, prvenstveno Williamsu, čiji se FW26 sa čudnim “walrus” nosom mučio s konzistentnošću i setupom, a McLarenov MP4/19 je bio samo redizajniran MP4/18 koji je bio toliko osjetljiv da ga McLaren nije koristio 2003. godine. MP4/19 se pokazao kao iznimno nepouzdan bolid koji je svoj puni potencijal počeo koristiti tek pred kraj sezone,a Renault i BAR jednostavno nisu još bili na razini Ferrarija.



          6

          1
  2. Dobar članak ,autor se potrudio ali to znam već deserljećima. Samo ogromna je razlika u tome što se davnih dana na znake dominacije neke momčadi odmah radilo na tome da se to omete ili zabrani u začetku, praktično svake godine su se pravila mijenjala u manjem ili većem oblimu. Pratim Formulu 1 već više od četrdeset godina i znam o čemu pišem.. Nažalost od 2014 imamo praktično iste bolide na gridu, uz minimum promjena na bolidima, i onda kad uzmete u obzir da je Mercedes godinu dana prije svih krenuo s razvojem motora uz blagoslov FIAe, sve je jasno, nažalost kao i sve druge sportove i ovaj će uništit novac koji curi u neograničenim količinama. Jedini lijek je ponudit istovjetan motor na slobodnom tržištu, s ne A, B, C specifikacije za kupce, i biranje guma na lutriji kao u SAD,, kao u sedamdesetima i osamdesetima. I za kraj jedna digresija za autora, velika tj.ogromna je razlika između l
    Loeba i Ogiera s jedne i Hamiltona s druge strane, Hamilton je kamilica od vozača za ovu dvojicu, oni su praktično osvojili naslov prvaka WRC a u svakom autu u koje su sjeli, naravno u različitim markama i modelima istih.



    12

    6
    • Lewis Hamilton 44 Berislav Donator Prikaži

      Možemo li već jednom prestati pisati neistine ( ili biti neinformirani) o razlozima Mercedesova uspjeha u F1. Samo jedan detalj iz 2013/2014 u svezi njegovih motora (ne PU). Napravili su dvije variante motora i debelo su se znojili do zadnjeg časa dali će uopče startati u Australiji.. Nikakvih beneficija od nikoga nisu imali više od ostalih na gridu!
      Jedino im električni dio nije bio toliki problem jer su imali iskustva stečenog iz razvoja cestovnih vozila.

      (https://the-race.com/formula-1/the-incredible-origin-story-of-the-mercedes-f1-era/?utm_source=Newsletter&utm_medium=Today-On-The-Race&utm_campaign=Campaign-2020-12-30&vgo_ee=9%2B3JbGe1kB8qKIVYbKVThvdQXdbozkVgH3iCX7fBoyw%3D)



      9

      12
      • Šta si ti inženjer u Mercedesu pa imaš informacije iz prve ruke, slušaj to je priča za naivne koju velike firme pa tako i Mercedes izbaci u eter i uvijek se netko zakači na te priče. Totalno nebitno , a dokaz koliko nisi u pravu je DAS iz 2020 koji je davao prednost Mercedesu , sad već davne 2005 Renault je imao u prednjem dijelu nekakav ublaživač udara ili nešto slično , nebitno , čim se otkrilo da se time stiče prednost ZABRANJENO je. Najčuveniji je onaj ventilator na Alfi Brabham s Laudom, odmah je ZABRANJEN, boli me neka stvar za tehničke podatke o ovom ili onom, ali ako vjeruješ da se u Formuli 1 stvari događaju slučajno, naivan si…..



        5

        8
        • Honda zekohonda Donator Prikaži

          @V10
          -mass damperi nisu odma zabranjeni
          -ventilator nije odma zabranjen.
          Das bi se mogao usporediti s ventilatorom. Dozvoljen dok nisu zatvorili rupu u pravilima za sljedeću sezonu.



          6

          3
        • Tag Heuer Ante Maras novinar Prikaži

          @zekohonda Za ventilator znam da on nije ni


          0

          0
        • Tag Heuer Ante Maras novinar Prikaži

          @zekohonda Ventilator nije ni zabranjen nego ga je Bernie maknuo iz političkih razloga.



          1

          2
        • Toto Wolff BoJack Prikaži

          @zekohonda jesi ti siguran u to, V10 prati formulu 40 godina, on sigurno bolje zna…

          https://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT46
          The “fan car” concept was withdrawn by Brabham after one race even though the FIA had ruled it could be used for the remainder of that season.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_R26
          Renault first introduced the technology in its 2005 challenger, Renault R25. The technology was raced in the last few races of the 2005 season and had been deemed to be legal by the stewards.



          2

          0
        • Lewis Hamilton 44 Berislav Donator Prikaži

          Nisam inžinjer u Mercedesu ali se trudim biti dobro (istinito) informiran za razliku od tebe. Dalje, DAS je legalan sustav i spominješ ga poradi iracionalnog bijesa na Mercedes a niti ga ni ne spominješ u svom komentaru. A što da ti odgovorim na tvoje teorije zavjere (?)…….najbolje ih ostavi samo za sebe. I na kraju vjerujem da se u F1 stvari itekako namjerno, i to sa razlogom, odvijaju. Zato je Mercedes tu gdje je i to zasluženo, bez ićije pomoći…….I hvala Marasu na ovoj ljepoj retrospektivi. Volio bih toga i više.



          4

          5
  3. Dobro je staviti ove dominacije u kontekst. Autor je to analizirao iz perspektive jedne sezone: kojih godina je neki auto poharao većinu utrka. Međutim, postoji i onaj drugi aspekt, a to je koliko godina za redom gledamo iste prvake.
    Mercedes je 2014. poharao sve, ali ipak je ta sezona bila nekako zanimljiva jer je nešto novo – dogodila se smjena na vrhu.
    Problem s 2021. je što imamo oba ta momenta od jednom: znamo da će jedna momčad sve pokupiti i znamo da će to učiniti OSMU godinu za redom. Nikad prije u povjesti nismo tako dugo čekali smjenu na vrhu.



    8

    0
  4. Nisu sve dominacije iste. Mora se priznati da FIA i ostatak ekipe nikada nisu radili toliko malo da se zaustavi dominacija kao što imamo sada. Za vrijeme Ferrarija pravila su se stalno mjenjala. Gledali smo 105 verzija kvalifikacija, gledali smo utjecaje guma iz sezone u sezonu. 2003. je izgledalo kao da je Ferrari gotov. Nakon što su se crveni izdignuli kao feniks i onda još sve pošamarali 2004. sezone sa najljepšim autom svih vremena onda je FIA rekla dosta i 2005. ferrarijev bridgestone se više nije mogao natjecati ravnopravno.



    5

    9
  5. Lijepo je vidjet dominantne bolide na jednom mjestu jer je onda i lakše uočiti razliku između dominacija i dosade koja vlada od 2014.



    9

    8
  6. Mclaren raca Prikaži

    Ja bih volio da McLaren dominira narednih 15-20 godina. Uopće mi ne bi bilo dosadno



    6

    5
  7. Williams Montoya Prikaži

    Jednostavniji motori da se neovisni proizvođači mogu uključit bez enormnih troškova ulaganja, ground effect aerodinamika, više gumara, doljevanje goriva ….
    Nastavi niz



    5

    1
  8. Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

    Kako jedan nastup na Micky Mouse stazi, pri tome i rezultatski neuspjesan, moze demistificirati naslove?



    4

    7
    • Bmw Marko Rakić novinar Donator Prikaži

      Rezultatski neuspješan svakako je, ali suština je viđena, onom tko vidi dovoljno, ne treba prevelika pamet. Ante je dobro napisao, George je pokazao da je Lewis zamjenjiv i to je sva mudrost.



      7

      4
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        Ono preticanje Bottasa kroz kombinaciju zavoja je bilo posebno impresivno. To kad sam vidio, pomislio sam da će biti problema s ugovorom….



        7

        3
      • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

        Ali upravo nije! Previse je to arogantno tvrditi na osnovu jednog vikenda. Pa i Bottas ima godisnje 2 do 3 vikenda gdje izdominira sve, pa i samog Hamiltona u istom bolidu. I to ne znaci apsolutno nista.

        Za pobjedu nije dovoljno biti samo brz, kao sto je Georgeov vikend i pokazao. A tek za naslov prvaka. A tek za uzastopne naslove. Razumijem kad takve stvari govore ljudi koji usput prate Formulu 1, ali ne razumijem kad to tvrde poznavaoci. Ljudi moji 7 naslova prvaka i 95 pobjeda se ne mogu demistificirati tek tako.

        To nije nikakav pokazatelj, osim povrsnosti onoga koji to tvrdi i cinjenice da je Hamilton dominacijom dosadio bogu i narodu.

        Je li Mika Salo demistificirao Schumachera? Naravno da nije to je totalna glupost.



        8

        5
        • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

          Bato reci ti meni dva vikenda ove godine kad je Bottas rasturio Hamiltona.

          Klinjo im sjedne u auto u kojem je recimo 5 put i onda rasturi Bottasa koji ga vozi x godina. Da je i samo jedna trka previše je. Pokazalo je da još netko može sjediti u tom bolidu i ostvarivati rezultat za puuuuno manje novaca i dodatnih zahtjeva, barem prvih godinu dvije. A činjenica je da je ugovor odavno trebao biti potpisan. Zašrto nije, znaju dvojica. Iz mojeg iskustva može se raditi samo o novcima. O svemu drugome ljudi se brzo dogovore.



          7

          1
    • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

      @bata to ti je kao kada su se razne skijašice gurale kao konkurencija Janici na micky mouse stazama. Sve dok nije stigla jedna prava koju je Gips postavio . Tada ih je pola popadalo, a Janica izdominirala tu utrku. Logika im je ista kao kada bi rekli da je Massa pokazao da može biti dostojna zamjena Schumacheru.



      1

      8
  9. Moram se još jednom javit, nisam nikakav teoretičar zavjera i sličnih gluposti, ali mi je naivno razmišljanje nekih da je formula 1 , skoro pa romantičarski sport. Nije tako, volim je i navijam za ove ili one , odavno , formula 1 je tu radi interesa onih koji sudjeluju u utrkama. Prihodi od karata, sponzora, reklama itd. To ne umanjuje moju ljubav prema njoj ali vidim što sam stariji da je sve manje navijača na istima, karte su sve skuplje, suveniri također, nove su staze mahom u zemljama bogatim naftom i diktaturom. I da onaj dumper kod R25 zabranjen je kad je uočeno da donosi prednost, ventilator kod Laude također jer ako kažu skini ga ili ćeš bit suspendiran što je to nego zabrana. I sad za ove najnaivnije 2005 godine za mene najljepši bolidi s najboljim zvukom ikad, te godine je šef sportskog odjela Michelina Pasquale izrekao ovo : cilj nam je ove godine da prvak bude Francuski bolid ( Renault) na Francuskim gumama ( Michelin ) i tko je bio prvak? Bolji i brži bolid McLaren je imao međuostalim velikih problema sa gumama, Monza izgubljena čista pobjeda, Indianapolis McLaren nije ni startao u utrci koju bi sigurno dobio. Kažem obožavam formulu i dalje ali u svim ekstremno skupim sportovima čuda i slučajnosti se rijetko događaju ( Vettel Monza 2008, Gasly Monza 2020,. Panis Monaco 1997 ). Hvala ako ste imali strpljenja pročitat ovo i to je sve od mene, uživajte mi u Formuli 1 …



    5

    3
    • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

      Kao prvo mclaren uopće nije imao problema sa gumama. Dapače. Prvih nekoliko utrka je bio prenježan i nakon dorada je proletio stazom. Monza: jedini je probleme imao mclaren što sugerira na preriskantne postavke guma. Indy pa kako možeš utrku gdje su svi michelinovi timovi odustali od nastupa okarakteriirati kao izgubljenu za mclaren? Uostalom Toyota je bila na pp-u, a dva renaulta odmah iza kimija dok je Montoya bio daleko u sredini. Problem mclarena nisu bile gume već nepouzdanost bolida. Tada je krenula zafrkancija da je to trade mark Neweyevih bolida: brzina i nepouzdanost.



      3

      1