Gostujuća kolumna: Koliko je zaista dobar Max Verstappen?

Izdvojeno

Pulsmedia portal

Prije 3 godina 5 min 35 komentara

Max Verstappen je rođen s volanom u rukama, naime oba su mu se roditelja natjecala u motosportu. Otac Jos je bivši vozač formule 1, a majka Sophie Kumpen natjecala se u kartingu. Trkaću karijeru počeo je s četiri godine u kartingu, gdje je osvojio više od dvadeset naslova u raznim kategorijama. 2014. je prešao u utrke jednosjeda. U prvoj i jedinoj sezoni Florida Winter Series prvenstva je na prvoj utrci u Sebringu uz osvojeno četvrto mjesto odvozio najbrži krug utrke. Iste godine natjecao se u FIA European Formula 3 Championship prvenstvu gdje je pobjedu ubilježio je već na šestoj utrci na Hockenheimu, a pažnju na sebe je privukao i pobjedama na šest utrka u nizu. Ukupno je osvojio 10 utrka te sezone, te zauzeo 3. mjesto u ukupnom poretku iza Estebana Ocona i Toma Blomqvista.

U Formulu 1 ulazi 2015. kao sedamnaestogodišnjak. Timski kolega bio mu je Carlos Sainz kojem je to također prva sezona u Formuli 1. Bili su podjednaki u kvalifikacijama, 10-9 za Sainza), ali je Verstappen bodovno uspješniji (49-18). Do prve pobjede dolazi na VN Španjolske 2016. u svojoj prvoj utrci za Red Bull u koji je promoviran umjesto Kvjata. Time je srušio rekord Vettela iz 2008. i postao najmlađi vozač koji je pobijedio na utrci Formule 1 (18 godina, 7 mjeseci i 15 dana). U nepune 3 sezone bio je bolji od Ricciarda u kvalifikacijama (34-22) i podjednako dobar u utrkama sa 621 naprema 626 osvojenih bodova (po sezonama 6-11,13-7,15-6 kvalifikacije, 204-256, 168-200, 249-170 bodovi, 2016-2018).

U posljednje dvije sezone konzistentno postizao znatno bolje rezultate od svojih momčadskih kolega. Nadjačao je Pierrea Gaslyja 11-1 u kvalifikacijama i utrkama te Alexa Albona 8-1 (2019), 12-0 (2020) kvalifikacije i 5-4 (2019), 9-2* (2020) utrke, s tim da su bolji plasmani Albona i Gaslyja u utrkama uglavnom plod odustajanja ili problema za Verstappena. Dok se Verstappen borio za pobjede i podije Gasly i Albon su postizali znatno skromnije rezultate. Najgore je to što nisu uspijevali zaostatak držati ispod nekakvih 20-tak sekundi čime bi bili unutar ‘pit windowa’ vodećih, te time pomogli Verstappenu u borbi za visoke plasmane. Nameće se pitanje kako to da Albon i Gasly ne mogu iz istog bolida izvući ni približno iste performanse kao Verstappen?

Ako pretpostavimo da je F1 vrhunac motosporta te da su vozači koji u njoj voze prošli kroz filtar nižih kategorija gdje su opstali samo najbolji, tada bi svi oni trebali biti vrhunski talenti. Svi znamo da tome nije uvijek tako, primjer za to je i sam Albon koji je bio odbačen pa je u nedostatku vozača u Red Bull akademiji ponovo angažiran (Isto kao i Brendon Hartley). Međutim to nije slučaj s Gaslyjem koji se nakon izbacivanja iz Red Bulla dobro snašao u AlphaTauriju i vozi sasvim solidno te je čak pobijedio u Monzi. Zašto onda solidan vozač poput Gaslyja nije mogao u istom bolidu zaostati manje od 20 sekundi za Verstappenom?

Postoje barem dva odgovora: ili je Max Verstappen toliko bolji od spomenutog dvojca da u istom bolidu u utrci radi oko sekundu po krugu razlike, ili bolidi nisu isti. Ne želeći umanjiti talent Verstappena, i prihvaćajući da oboje može biti točno, želio bih razmotriti ovu drugu mogućnost, tj. da timski kolege ne voze identične bolide. Pri tome ne mislim na to da su osnovne komponente bolida (motor, ovjes, aerodinamika) različite, kao kada jedan od vozača dobije novi aerodinamički paket, ili vozači isprobavaju razvojne strategije (Haas 2019). Razlika se odnosi na setup bolida koji svaki od vozača radi posebno za svaku utrku prilagođavajući bolid svom stilu vožnje ili onom što misle da će biti brži paket. Kako vozači nemaju diplome iz strojarstva, fizike i elektrotehnike, te da pri tome treba uzeti u obzir velike količine podataka, u setupu značajnu ulogu igraju i ekipe; od trkaćeg inženjera i mehaničara do IT tehničara koji testiraju kompjutorske modele i rezervnih vozača koji rješenje traže u simulatoru. Kako su čak i resursi najvećih ekipa konačni, logično je pretpostaviti da će kada ekipa odluči dati prednost jednom od vozača, drugi, zapostavljeni vozač izgubiti zbog toga dio performansi.

Uz to, paddockom kruži glasina da su Gaslyju vrata Red Bulla zatvorena zbog neslaganja s višim managementom (Adrian Newey?). Navodno je uzrok neslaganja taj što je Gasly okrivio ekipu za svoje loše rezultate, odnosno da ekipa ne može prilagoditi bolid njegovom stilu vožnje. Nadalje, prebacivanje fokusa ekipe na Verstappena možda je glavni razlog odlaska Ricciarda iz Red Bulla kao što je prebacivanje fokusa na Lewisa moglo biti glavni razlog odlaska Alonsa iz McLarena. Kako navedeno može ili ne mora biti u potpunosti istinito (ima li vatre tamo gdje ima dima?) naveo bih još nekoliko primjera koji bi mogli potkrijepiti konstataciju da znatan dio performansi vozača ovisi o njegovoj ekipi. Prvenstveno, zamjena “mehaničara” u Mercedesu 2016., Racing point ove sezone, Lotus 2013. i trenutna forma vozača Ferrarija. Logično, postavljanje fokusa momčadi na prvog vozača je samo jedan od faktora koji utječu. Recimo, 2013. su usred sezone promijenjene gume, a trenutna forma vozača Ferrarija ima vjerojatno i drugih uzroka. Uz motivaciju ulogu možda igra i sazrijevanje mladog vozača, što vrijedi i za Racing Point i za Verstappen – Ricciardo duel. Momčadi imaju na raspolaganju gomile podatka o vozačima i određivanje prvog vozača nije samo na lijepe oči ili ten.

Konačan odgovor na pitanje iz naslova dati će vrijeme. Ako Max osvoji jedan ili više naslova svjetskog prvaka biti će zapamćen kao jedan od velikana sporta. Ako pak ne osvoji naslov postat će vjerojatno vozač sa najviše pobjeda koji nije osvojio naslov. Na toj listi trenuitno dijeli 8. mjesto s Bottasom i Webberom.

R2D2


Odgovor

35 komentara

  1. zarko Prikaži

    “Max Verstappen je rođen s volanom u rukama”

    Nije mu mami bilo lako.



    37
    33

    4
  2. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Mali je materijal za prvaka-neupitno! Mogući nasljednik LH! Da je kojim slučajem na mjestu Mercedesa momčad McLarena imali bi top vozačku postavu LH i MV i to je ono što je DNA F1 a to je utrkivanje koje nam je u zadnje pooodulje vrijeme upravo McLaren jedini omogučavao.A što se teme tiće malog ne volim ali mu ne osporavam vozačke kvalitete.



    11
    7

    4
  3. Sebastian Vettel 5
    dzalac Prikaži

    Brutalan vozac … jako se razvio u zadnje 2 godine, ako dobije bolid bit ce prvak sigurno



    15
    13

    2
  4. zarko Prikaži

    “Postoje barem dva odgovora: ili je Max Verstappen toliko bolji od spomenutog dvojca da u istom bolidu u utrci radi oko sekundu po krugu razlike, ili bolidi nisu isti.”

    Bolidi nisu jednaki.

    Helmut Marko:
    Due to the short period of time between races it was not possible to provide both cars with identical new parts. “This meant that Albon did not start with the same material in most of the races. This went so far that we tried different things during practice sessions and he had to deal with different suspension settings.”



    14
    13

    1
  5. Aston Martin
    JB005 Prikaži

    Dobar je mališa! Samo i Kimi je bio dobar pa je jedan naslov uzeo na srecu takorec.. ;)



    10
    2

    8
  6. Lewis Hamilton 44
    NRteamLH44 Prikaži

    Priznajem da nisam nikada nesto posebno pratio F3 ,ali ovaj podatak mi je nevjerovatan

    Ukupno je osvojio 10 utrka te sezone, te zauzeo 3. mjesto u ukupnom poretku iza Estebana Ocona i Toma Blomqvista.

    Sa 10 osvojenih trka zavrsio 3 ukupno. Pa koliko su onda Ocon i Blom~ imali? :D

    Slazem se sa autorom sto se tice analize bolida koji vozi Max. Mislim da nije moguce da je toliko bolji samo na vozacko umijece od kolega. Pa i Hamilton je bolji od Bottasa,pa su na kvalama uvijek tu negdje,a tu i tamo Bottas pobjedi.

    Ove kolege Maxa dosta puta nisu sa njim u istom krugu,a da ne pricamo o nekoj jednakosti.



    6
    5

    1
  7. Max Verstappen 1
    Multi 21 Prikaži

    Mislim da je Max protiv Ricciarda dokazao koliko je stvarno dobar. A tad je još vozio kao mangup.



    9
    7

    2
    • antisha17 Prikaži

      U tri sezone koliko su vozili skupa Ricciardo je imao više pobjeda, više bodova i više pole pozicija (Max niti jednu u to vrijeme).
      I treću sezonu bi Ricciardo bio bolji da nije imao rekordnih 8 DNF-ova. Od svih 8 DNF-ova, njih 7 je bilo tehničke prirode i jedan onaj u Bakuu kad se Max zabio u Riccia.



      25
      22

      3
      • Max Verstappen
        DaveGilmour Prikaži

        Niti Ricciardo ima više pobjeda (5-4 za Maxa), niti Ricciardo ima više bodova (608-590 za Maxa – autor kolumne je smetnuo s uma da je Max prve četiri utrke 2016. vozio za Toro Rosso), a podatak o PP-ovima ti je nešto za što Ameri imaju dobar naziv – ”cherry picking”

        No, slijepo gledanje statistike je po meni potpuno krivi način za vršenje ikakvih smislenih analiza u F1. Trebalo bi ući dublje i analizirati utrku po utrku, vikend po vikend. To je u slučaju Ricci-Verstappen napravljeno već nekoliko puta pa ću ovaj put to preskočiti. Da skratim priču, Verstappen je bio brži u njihove dvije od tri sezone.



        5
        -3

        8
        • Pirelli Hypersoft
          Einspritz7 Prikaži

          Ne znam odakle ti to , Ricciardo je bio bolji u prve dvije sezone , a Max treću , ali s time da je Ricciardo tu sezonu imao hrpu odustajanja , većinom zbog kvarova. Upravo to što si rekao za statistiku , samo što ti gledaš na krivi način.
          Vjerojatno si i trpao u isti koš Maxova odustajanja kada se razbijao (za što si je uglavnom sam kriv) s Riccijevim odustajanjima zbog kvarova , što nikako ne može biti isto.



          14
          12

          2
      • Crnipetarpogani Prikaži

        Stoji sve ali rici je skoro deset godina stariji i u tom trenutku puno iskusniji… Ne svida mi se maxov bahatluk ali da je u top 3 vozaca trenutno sigurno je



        1
        1

        0
  8. Sergio Perez
    Ibarac00 Pretplatnik Prikaži

    Max highlight Verstappen ili ti ga čovjek poteza, to je moj dojam.
    Puno ozbiljniji zadnje dvije godine te hvata dobru konstantu.



    4
    4

    0
  9. Michael Schumacher
    ruzinavi Prikaži

    Ne treba Maxu po meni ništa više da bude prvak, treba momčadi u kojoj vozi. Definitivno bi pomoglo kad bi ove godine imao timskog kolegu koji bi mu mogao biti unutar 10 sekundi u utrci a ne da sam napada Mercedes. Realno ih je jedini on ove sezone i pobijedio (Monza je bila vanredna). Glavno pitanje je, bi li bio bolji od Hamiltona u istom autu? Vjerojatno nećemo nikad saznati, ali nekako mislim da bi bio bolji. No, jedno je ganjati pobjede i naslov, imati alternativne strategije i voziti kao da nema sutra nekad (Max) a drugo imati skoro pa čistu situaciju i trebat samo čuvati se od gluposti i gubitka bodova i tu i tamo malo jače stisnut gas (Lujo).



    11
    6

    5
  10. OnlyAlonso Prikaži

    Rukku na srce decko vozi koda ga netko bicem naganja,iz godine u godinu sve je bolji i bolji,jednostavno vozac vrhunskih kvaliteta…nadam se da ce imat borbe 2022 sa Leclerc,Alonso i placljivac pa da vidimo ko sta moze(naravno u vjeri da sezona bude kao 2010/2102)sta vi kazete?



    12
    10

    2
  11. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Meni je ta teorija o neravnopravnim bolidima van pameti. Pogotvo ako je problem u resursima. Pa Ferrari gubi kolosalne novce zato što Vettel ne skuplja bodove kao Lec. Da su tu negdje Ferrari bi bez problema bio 3. Ne mogu vjerovati da je problem u nekoliko plaća i nekoliko kompjutera.

    Siguran sam da postoji preferiranje u strategiji utrke, ali ovo si ne mogu racionalno objasniti. Prošle godine bi RB bio drugi da je netko uz Maxa imao bolje rezultate. RB je najvveća momčad kaj fakatne mogu naći još 5 sposobnih za drugu garažu.?



    5
    -1

    6
    • Max Verstappen 1
      Multi 21 Prikaži

      Ni meni ta teorija ne drži vodu.



      1
      -1

      2
    • Blue Flag
      dFixxx3r Prikaži

      nije stvar u nekoliko plaća i nekoliko kompjutera hahaha. materijalni uvjeti su vjerojatno isti osim u situacijama testiranja. ljudski faktor ti je taj koji nemožeš izjednačiti.
      ako si radio u bilo kakvoj firmi bilo koji posao, znaš da ne postoje 2 jednaka radnika. dva profesora engleskog rade svoj posao na malo drukciji nacin, dva asistenta u financijama također ne rade jednako efikasno i s jednakim znanjem – jedan radi više pogrešaka od drugoga, isto je s doktorima opće prakse, itd. ako ti je taj koncept jasan onda to preslikaj u mehaničare i stratege u f1. prvo, te struke je teško izučiti jer nema puno takvih radnih mjesta, dakle ljudi koji dođu na te pozicije npr mehaničara u f1 imaju međusobno jako različit background, što znači da NEMAJU jedanko znanje i iskustvo, a da ne govorimo o urođenim sposobnostima, brzine zaključivanja, brzine kognitivne reakcije etc.
      ako je sve to dosada jasno, onda je valjda logično da ako imaš tu hrpetinu zaposlenika koje trebaš podjeliti u dva jednaka tabora, da ćeš sve bolje strpat u jedan, a sve lošije strpat u drugi i tako maksimizirati rezultat. eventualno u lošiji tabor staviti “na posudbu” nekog iskusnijeg da možda unaprijedi, ali to je jako tricky jer taj iskusniji u tom trenutku fali ovom prvom taboru.
      ovo je simple stvar koja je opće poznata u zadnjih 20tak godina u svijetu – a to je da fali KVALITETNOG kadra. za to ste čuli i u hr medijima vjerojatno u kontekstu menadžmenta ili čak često operative. nemožeš nekoga tko je izašao s faxa koristiti kao stručnjaka jer on to nije, treba proći hrpetine nivoa da bi ta osoba bila kompetenta izvršavati poslove u kojima se odlučuje o riješavanju problema (bilo dal je to popravak nekog hardwera ili ulaganje u infrastrukturu firme)…



      2
      2

      0
      • Niki Lauda
        wapi Pretplatnik Prikaži

        Ma znam, ali bazen talenata je beskonačan. Ne mogu vjerovati da ne možeš naći 20 vrhunskih mehaničara pa imati vrhunske dvije garaže nego su u jednoj garaži debili, a u drugoj genijalci.


        0
        -2

        2
        • Blue Flag
          dFixxx3r Prikaži

          Pa svi suboni vrhunski. Ali izmedu jefnog vrhunskog i drugog postoji velika razlika.
          Uh wapi nije mi jasno kako ne kapiras
          Evo recimo nogometasi manchestera i barcelone. Svi su oni vhunski i pobjedili bi 99,999% ekipa na svijetu. Ali izmedu njih dvoje jedan je uvijek drasticno jaci.
          Jednistavno nemozes naci isti kadar na takvoj razini. Kao da kazes da su dvije sise jednake. Nisu. Uvijek su razlicite. Ljudski faktor. U tome je car.



          1
          1

          0
      • Stefan Bellof
        pigmalion Prikaži

        Apsolutno točno. I ja ovo stalno ponavljam, kao Švabo tra-la-la-la-la…….

        nije stvar u nekoliko plaća i nekoliko kompjutera hahaha. materijalni uvjeti su vjerojatno isti osim u situacijama testiranja. ljudski faktor ti je taj koji nemožeš izjednačiti.

        ………

        ovo je simple stvar koja je opće poznata u zadnjih 20tak godina u svijetu – a to je da fali KVALITETNOG kadra

        ……..

        Zvuči trivijalno, PREjednostavno i nemoguće, ali sve više fali kadra,….. PRAVI ljudski faktor je još uvijek prijeko potreban svugdje,…. džaba sva lova svijeta ( prvo mi na pamet pada Toyota u F1; prvo desetljeće 21. stoljeća ).



        1
        1

        0
  12. Nigel Mansell
    The Simpsons Prikaži

    “Kako su čak i resursi najvećih ekipa konačni, logično je pretpostaviti da će kada ekipa odluči dati prednost jednom od vozača, drugi, zapostavljeni vozač izgubiti zbog toga dio performansi.”
    Prvo što sam ugledao je Mercedes Bott-Ham.
    Nadam se kako će se dogodine Merc zahvaliti Bottasu i dati mu da osvoji naslov kao što je dao i Rosbergu.



    4
    -2

    6
  13. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Danas i ja priznajem da je Max dobar. Jedino ne vidim zašto je lik imao toliki hype svojih prvih godina kada je bio isključivo Maldonado tip vozača sa nevjerovatno ilegalnim obranama i ludim napadima koji su uvijek uključivali kontakte.



    6
    4

    2
    • Honda
      zekohonda Donator Prikaži

      Verstappen holds numerous “firsts” in Formula One racing. In 2015, he became the youngest driver to compete in Formula 1 at the 2015 Australian Grand Prix for Scuderia Toro Rosso.[76] He is also the youngest driver to lead a lap during a Formula One Grand Prix, youngest driver to set the fastest lap during a Formula One Grand Prix, youngest driver to score points, youngest driver to secure a podium, youngest Formula One Grand Prix winner in history,[77] youngest multiple Grand Prix winner, youngest to win the same Grand Prix multiple times and youngest to win the same Grand Prix in successive years.



      4
      4

      0
  14. Alfa Romeo
    laky614 Prikaži

    Iskreno mislim da je nemoguće da je MV toliko brži od AA… Nema šanse po meni, jer ispada da izbace Maxa i dovedu npr. Gaslya po tome bi se Albon i on borili za mjesta između 5-10 pozicije, a nekad i gore… Nemoguće, po tome ispada red bull kanta od bolida…



    6
    6

    0
  15. Ferrari
    sisavac Donator Prikaži

    Decko je jako brz i veliki talent. Vidi se da je sazrio kroz godine, pobjegne mu tu i tamo koja glupost jos ali znatno manje nego prije.
    Dovoljno je i prgav za prvaka.
    Kako i u tekstu pise, tesko da je bas toliko bolji od Albona i Gaslya u svakom segmentu. Bez obzira na sav talent i brzinu. Vjerojatno je neka razlika i u postavkama bolida a i u fokusu garaze na jednog vozaca.

    Primjer Ferrarija. Prosle godine su (po Binottu) oba vozaca imali jednak tretman i bili cijele sezone tu negdje. Ove sezone, kad se zna da Vettel odlazi na kraju, odjednom je drasticno losiji. Ne moze toliko motivacja utjecati na brzinu i sposobnost. Zasigurno ima razlika u postavkama i paznji koju dobijaju unutar garaze.



    4
    4

    0
  16. Fernando Alonso 14
    Hyper markoni Prikaži

    Max je nevjerojatno talentiran vozač, tu nema nikakve dileme


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.