F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Gostujuća kolumna: Vrijeme Hamiltona

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Vrijeme. Fenomen koji fascinira čovječanstvo od davnina. Ono je jedino pravedno rekli bi stari ljudi, protiče isto i siromahu i plemiću, ne može se ukrotiti, ne zanima ga tko si i što si. Protek vremena je stvar percepcije. Kada mi neko spomene 2007. godinu, meni djeluje da je to bilo prije, štajaznam, 5-6 godina, a proteklo je duplo više. U tim trenucima se čovjek zapita kako vrijeme brzo protiče, ono leti rekli bismo, a ustvari ono „leti“ samo kad gledamo unazad. Kad gledamo unaprijed ono teče jako sporo, jer zamislimo da nam neko kaže da moramo čekati 13 godina da dobijemo nešto što želimo. U tom slučaju vrijeme i ne „leti“ baš…

2007. godina je bila zaista davno. O tome svjedoče i fotografije i snimke iz kojih je jasno da pripadaju nekom drugom vremenu. Pogledam li vlastite fotografije iz te, za mene po mnogo čemu revolucionarne 2007. godine, vidim lice nekog drugog čovjeka. Te 2007. godine je u svijet Formule 1 ušao tamo neki Lewis Hamilton.

Kao vatreni navijač McLarena čekao sam tu 2007. s nestrpljenjem. Zbog zakulisnih igara velikih igrača, već smo krajem 2005. godine saznali da u McLaren 2007. godine stiže tada aktualni prvak Fernando Alonso. 2007. godine će to već biti dvostruki i aktualni prvak i neko tko je u zasluženu, ali i, čini se, neželjenu mirovinu poslao dotadašnjeg apsolutnog vladara Formule 1 – Michaela Schumachera, uz, kako se vjeruje, tadašnje vodstvo Ferrarija na čelu s Lucom di Montezemolom.

Smatrao sam da uz Alonsa dolazi spas nakon 7 razočaravajućih sezona i naročito razočaravajuće 2006. u kojoj McLaren nije ostvario niti jednu pobjedu, nešto što se nije baš događalo svaki dan. U toj konstelaciji ime Lewisa Hamiltona je značilo vrlo malo i prolazilo je uglavnom ispod radara. U eri koju su kreirali briljantni makijavelisti Ross Brawn i Jean Todt, a koju je u djelo pretvarao još briljantniji Michael Schumacher, uspostavljen ili je nanovo oživljen poredak gdje se zna koji vozač je gazda a koji vodonoša, tko je Batman a tko Robin, tko Delboy a tko Rodney i to je postalo nešto sasvim normalno. Pa čak i za mene navijača tradicionalno trkačke momčadi kao što je McLaren, koja je uvijek dozvoljavala borbe između vlastitih vozača (i zbog toga čak i gubila prvenstva ponekad!), bilo je sasvim normalno i očekivano da će Alonso voditi momčad, a da će taj novajlija uz njega učiti tajne zanata i dobrim nastupima pomagati da se pobijedi Ferrari u konkurenciji konstruktora. To je mislio cijeli svijet Formule 1. To su mislili svi.

To nije mislio Lewis Hamilton.

U engleskom jeziku postoji izraz „hindsight bias“, teško sažeto prevodiv na jezik(e) južnih Slavena, ali recimo da je to diskurs kojeg često pejorativno tituliramo kao „priču generala poslije bitke“ kojom se stvari iz prošlosti tumače predvidljivijim nego što su zapravo bile.

Pričom generala poslije bitke ili koristeći „hindsight bias“, već iz starta VN Australije 2007. moglo se zaključiti kako će se ponašati Lewis Hamilton. Što se dogodilo? Pa ništa neobično izuzmemo li da je novajlija bez imalo respekta, hladnokrvno, u prvom zavoju obišao timskog kolegu i aktualnog vladara Formule 1 – Alonsa!

Svemir se vratio u ravnotežu kroz boksove, Alonso je završio utrku ispred Hamiltona i sve se činilo na svom mjestu i kako treba. Međutim Hamilton je nastavio sa nevjerojatnim vožnjama, marljivo sakupljajući podije, kao da je to nešto sasvim normalno i očekivano i ta naizgled lakoća i ponekad „sreća“ kojom postiže uspjehe je nešto što ga prati i do današnjih dana.

Prva ruptura u odnosima i u uspostavljenom poretku stvari vidjela se već na ulicama Kneževine. Hamilton je bio brži od Alonsa, ali mu je rečeno da ga ne napada zbog čega je bio vidno razočaran i rezigniran. Upravo je ostvario podij u debitantskoj sezoni na najpoznatijoj stazi Formule 1, nešto što velikan Jim Clark nikad nije uspio u cijeloj svojoj karijeri, a opet je razočaran jer želi samo pobjedu! Zadivljujuće.

Međutim na narednoj utrci se desilo ono što je „visilo u zraku“, Hamilton odnosi sjajnu prvu pobjedu u Kanadi, samo donekle zasjenjenu užasnim udesom Roberta Kubice, i tako se pridružuje velikanima poput Gillesa Villeneuvea, Thierry Boutsena i Jeana Alesija koji su prvi put slavili u Kanadi. Nakon toga slijedi utrka u USA koju pamtimo po bijesnom Alonsovom gestikuliranju prema McLarenovom pitwallu i druga Hamiltonova pobjeda, te svoje uzastopne podije završava tek na kaotičnom Nurburgringu gdje sjajnu pobjedu na mišiće odnosi Alonso protiv nervoznog Felipea Masse koji mu je pred kamerama u cool down roomu na talijanskom jeziku upućivao psovke.

I nakon toga dolazi utrka koja je značila početak kraja – Mađarska. Desilo se to famozno štopanje u boksu od strane Alonsa, legitimno ili ne, dalo bi se diskutirati ali je sasvim nebitno za ovaj kontekst, a počele su i kružiti glasine o onome što će kasnije biti nazvano afera Spygate. U tom trenutku Hamilton postaje vladar McLarena, a Alonso strano tijelo.
Da među njima baš ništa ne štima, vidjelo se na podiju za VN Italije kada Hamilton Alonsa zaljeva šampanjcem, a ovaj gotovo uvrijeđeno i s neskrivenim prezirom skida pokvašeni kačket s glave.

San o prvoj tituli ostvarenoj u debitantskoj sezoni nastavio je živjeti. Niko nije bio tako dobar rookie još od Jacquesa Villeneuvea 1996. godine. Uslijedila je moćna pobjeda u Japanu nakon koje je, dobro se sjećam, tekst objavljen u Auto Klubu Hamiltona već proglasio prvakom.
Ali onda se izgleda božica Fortuna upetljala. Kimi Raikkonen je svoju sreću zaslužio 2005. godine i u nevjerojatnom raspletu sezone uzet će tu titulu za 1 bod u maniri Alaina Prosta.

U Kini Hamilton predugo ostaje na potrošenim gumama i naizgled bespotrebno i mladalački neiskusno ulazi u suvišan duel s Raikkonenom, nakon čega će se desiti ono famozno zaglavljivanje u šljunku na ulasku u boks. Prva meč lopta propuštena.

Ja sam, priznat ću to nevoljko, i dalje navijao za Alonsa i želio sam da on uzme tu titulu i nije mi bilo naročito teško kada se ovo desilo. Meni jeste bilo bitno da naslov dođe u Woking, ali se to smatralo skoro pa završenom stvari i pošto mogu birati, mislio sam tada, biram da naslov uzme Alonso i da se Svemir napokon vrati u ravnotežu.

Međutim na VN Brazila sam vidio koliko sam se prevario i nakon nekog misterioznog zatajenja elektronike sam molio bogove svih panteona da barem (zamislite-da barem) Hamilton uzme naslov. Međutim božica Fortuna je imala druge planove. Propuštena je i druga i posljednja meč lopta.

Ferrari je uz momčadski naslov osvojen za zelenim stolom, uzeo i vozački i odnio sve…Ali Hamilton je u istom bolidu pobijedio dvostrukog i aktualnog prvaka, koji je naprosto morao, bez obzira na sve, uzeti tu titulu na iskustvo. Nešto slično što je Schumacher uspio 2003. godine, bespoštednom borbom za svaki bod, izuzmemo li kontroverzu s gumama. Alonso je to, ponovit ću, naprosto morao uzeti, ali nije…Bio sam razočaran Alonsom prvenstveno. Hamiltona i dalje nisam toliko doživljavao.

Od naredne sezone sam ponovo imao velika očekivanja, iako je Ferrari imao bolji bolid, a Alonso se vratio kući u Renault. Sjajna borba protiv meni jako iritantnog, ali te sezone odličnog Felipea Masse je ovu sezonu pretvorila u moderni klasik. Sjajne pobjede u Monacu, Njemačkoj te bravura u Velikoj Britaniji su me uvjerile kakav je vozač Hamilton. Uz čak 3 debitantske pobjede, te nekoliko sjajnih vožnji Felipea Masse, sezona je bila odlična. Kad se na to doda kontroverza oko Crashgatea i sjajna pobjeda Alonsa u Fujiju, sve elemente za moderni klasik smo skupili.

Opet mnogi će reći da je Hamilton bio bolji 2007. nego 2008. na sličan način na koji je Mika Hakkinen bio bolji 2000. kada je izgubio naslov u odnosu na 1999. kada ga je osvojio i to je nešto s čim se mogu načelno složiti.

Naslov je mogao otići i u Massine ruke i to ne bi bilo nezasluženo, međutim sezonu su lomile mnoge stvari, te je potpuno pogrešno ishod pripisivati samo jednom uzroku. Massa jeste ostao bez čiste pobjede u Mađarskoj, jeste mu upropaštena utrka u Singapuru i mogao je doći do naslova sjajnom vožnjom u Brazilu nasuprot konzervativne i pomalo kukavičke vožnje Hamiltona (dok se suprotna stvar desila na Silverstoneu, Hamilton je nadmoćno pobijedio u nemogućim uvjetima, a Massa je glumio ventilator okrećući se oko svoje osi) ali je i kontroverzno došao do pobjede u Belgiji, Hamiltonu upropastio utrku u Japanu, i što je najvažnije – naslov mu nije oteo Timo Glock kako se godinama vjerovalo i pisalo kreirajući od svega stupidne teorije zavjere, nego mu ga je Timo mogao samo donijeti da mu se isplatila kocka s ostajanjem na gumama za suho.

U Singapuru je pak uradio sve po propisu i kako treba, ali je propustio učiniti još nešto, prijeći još jedan dodatni metar koji prelaze šampioni-propustio je naprosto pogledati u retrovizore i vidjeti da crijevo nije otkvačeno. Tim više što se ista stvar desila i Davidu Coulthardu na istoj utrci, ali je iskusni Škot pogledao u retrovizor i izbjegao veću havariju.
I tako je kišni Interlagos donio do tada nezamisliv triler i Hamiltonu naslov prvaka u zadnjem zavoju zadnjeg kruga zadnje utrke. Scene potpuno slomljenog i uplakanog, ali dostojanstvenog Felipea Masse ću pamtiti do kraja života.

Nakon prvog naslova uslijedile su sušne godine, uzrokovane kako promjenom pravila, tako i McLarenovom nemogućnošću da isporuči bolid i nivo timske igre dostatne za naslove. U sezoni 2009. je vozio jako loš McLaren kojeg je ipak samo on, a ne timski kolega doveo do pobjede.
Sezone s Jensonom Buttonom u istoj momčadi koje su uslijedile donose novu ukupnu pobjedu nad timskim kolegom koji je usto i svjetski prvak, mada se može i reći da je Button osvojio, ukupno gledajući, više bodova od Hamiltona, ali onda i uvažiti da je to zbog činjenice da je u Kanadi 2011. izbacio Hamiltona iz utrke, da bi onda spletom nevjerojatnih okolnosti tu utrku pobijedio i ostvario 25 poena bodovnog suficita. 2011. i 2012. su najteže sezone za mene kao navijača McLarena s Hamiltonom u momčadi.
Hamilton 2011. nije bio na svom nivou, usprkos nekoliko pobjeda, dok 2012. godine McLaren nije bio na svom nivou i od svakog boksa sam strepio i upotrijebimo li ponovo „hindsight bias“ tu se moglo vidjeti što će se dešavati s momčadi u daljim sezonama i u kakav će ponor upasti.

Kada je objavio da prelazi u Mercedes nisam bio ljut, nisam bio ni tužan, bio sam pomalo razočaran i rezigniran kao osoba koja je prekinula ljubavnu vezu koja već određeno vrijeme nije funkcionirala, a i nisam bio bez rezerve, u momčadi je ostajao Button, meni marginalno manje drag vozač od Hamiltona.

Previđao sam mu sudbinu meni osobno jako dragog Jacquesa Villeneuvea kada je objavio prelazak u tada ambiciozni projekt BAR-a (pravno gledajući i Hamilton je prelazio u BAR, obzirom da su i on i Mercedes zapravo sukcesori Tyrella). To će se ispostaviti pravim potezom, baš kao što se za Villeneuvea ispostavilo potpuno pogrešnim. I ljudi to previđaju upravo zbog onog „hindsight bias“-a, smatrajući da je već tada bilo predvidljivo da će Mercedes postati sila kakvom je danas. A to je jako daleko od istine.

2013. godinu sam što zbog posvemašnje dominacije Vettela, što zbog Hamiltonovog odlaska u Mercedes poprilično zaboravio i u odnosu na McLaren i naročito u odnosu na njega. Bilo mi je sasvim svejedno što se događa s njim. Tko napusti McLaren za mene gubi poseban status, za mene je samo McLaren bitan i rijetko kojeg vozača sam volio podjednako kao momčad, odnosno nijednog od Mike Hakkinena, a sada kada dođe Daniel Riccardo ću ponovo imati kombinaciju omiljeni vozač u omiljenoj momčadi, mada i Landa svakim danom sve više i više volim.

2014. počinje ova era Mercedesove dominacije gdje Hamilton ponovo odnosi ukupnu pobjedu nad timskim kolegom i kasnijim svjetskim prvakom i u kojem će se zapravo najbolje vidjeti da poraz donosi najbolje lekcije i da poraz više uči od bilo koje pobjede.

Nakon što je Rosberga savladao dva puta uzastopno, imam dojam da se Hamilton opustio i nije protivnika shvaćao odveć ozbiljno. Rosberg je to vjerojatno znao, ali je morao prijeći ne metar, nego ekstra kilometar da pobijedi Hamiltona. Žrtvovao je apsolutno sve što je jednom čovjeku važno za pobjedu u sezoni 2016. o čemu je detaljno govorio u Beyond the Grid podcastu.

I opet stječe se utisak da mu ni to ne bi bilo dovoljno da kvarovi i problemi nisu pogodili samo Hamiltonovu stranu garaže koji su kulminirali u Maleziji.

Nema sumnje tko je brži vozač, kao što ni 2008. nije bilo sumnje, ali naslov ide onome tko osvoji najviše poena. Rosberg je nakon odlične pobjede u Japanu odlučio voziti na isti način na koji je Hamilton vozio u Brazilu 2008.
Samo će se to uglavnom percipirati kao proračunata vožnja bez rizika pošto je u pitanju Rosberg, a kada to isto napravi Hamilton to se percipira kao kukavička vožnja. Također mnogi će reći da je Massa 2008. imao više pobjeda i da ničeg nije bilo spornog sa dobivanjem pobjede u Belgiji za zelenim stolom. Ali će malo tko isti argument upotrijebiti za 2016. i reći da je Hamilton imao više pobjeda od Rosberga.

I to je dokaz veličine Lewisa Hamiltona jer se od najboljih očekuje najviše.
Taj poraz je donio revoluciju u Hamiltonovoj glavi, promijenio je način života, ishrane, angažirao profesionalce da mu budu support u obavljanju svakodnevnih obaveza, mentalno je sazrio da zna da nema lakih protivnika i da se svaki poen broji i vjerujem da ga je ta 2016. zapravo stvorila da bude ovakav kakav je danas.

2017. godina je donijela nezaboravnu borbu s još jednim svjetskim prvakom – Sebastianom Vettelom. U prilično izjednačenoj sezoni u kojoj smo vidjeli nekog novog Hamiltona, koji vraća poziciju timskom kolegi usprkos bodovnom deficitu napram Vettela koji pobjeđuje u istoj utrci (Mađarska). Vodila se borba dva titana te je Hamilton preuzeo vodstvo u poretku prilično kasno u sezoni – na VN Italije koja se tradicionalno vozi u devetom mjesecu. A onda Vettel ponovo baca rukavicu u lice sjajnim pole positionom u Singapuru naspram Hamiltonovog skromnog petog mjesta i sve je bilo spremno za novu rundu nevjerojatne i neizvjesne borbe…

I onda se desi krš i lom na startu utrke iz kojeg profitira upravo Hamilton. Za krš i lom i mogu i ne mogu kriviti (isključivo) Vettela. Ono u što sam siguran je da je kao četverostruki šampion morao znati da Verstappen, pa i Kimi nemaju što izgubiti, a on ima apsolutno sve za izgubiti. To je prelomilo sezonu, uz novo Vettelovo odustajanje zbog mehaničkog kvara u Japanu i bili smo uskraćeni za epsku završnicu sezone.

2018. je Ferrari izgledao još bolje, Vettel snažno otvara sezonu, dok Hamilton tek na ulicama Bakua sretno dolazi do prve pobjede u sezoni. Nakon nove ravnopravne borbe i oduševljene Vettelove pobjede u Britaniji („qui a casa loro ha-ha-ha“-ovdje u njihovoj kući prevedeno sa talijanskog jezika, reći će slavodobitno Vettel na team radio), na red je došla Vettelova Njemačka. Katastrofa u kvalifikacijama i Hamilton koji u očaju gura bolid svjestan da mu prvenstvo lagano izmiče je scena koja ostaje jako upečatljiva.

Vettel starta s pole positiona, radi ono u čemu je najbolji, uzme pole i odmagli u daljinu kontrolirajući utrku s vrha. I kada svi očekujemo mirnu pobjedu i dalji bijeg u ukupnom poretku, na scenu stupa šlamperaj u Ferrariju.

Momčad s čijeg pit walla su nekad dolazile rezolutne imperativne poruke: „Mika we need you to let Eddie pass in the next lap, thank you“; „Let Michael pass for the championship“ i „Fernando is faster than you“ sada oklijeva da kaže Kimiju da se skloni s puta Vettelu, ovaj troši gume u prljavom zraku i potom na skliskoj stazi gubi kontrolu i završava u ogradi. Slomljenog glasa se izvinjava toj istoj momčadi koja ga je dovela u tu situaciju. A ja se sjetim izjave Bernieja koji kaže da Ferrari naprosto ne smiju voditi Talijani jer su onda svi šefovi i nitko nije šef u isto vrijeme.
A Hamilton spretno i pomalo kontroverzno zbog gaženja linije boksa (zbog čega dobiva ukor), dolazi do nevjerojatne pobjede. To je ne samo rezultatska pobjeda, to je psihološka pobjeda. Vettel se od nje nikada neće oporaviti, usprkos sjajnoj pobjedi u Belgiji, nakon čega Hamilton bravuroznom vožnjom u Italiji i nevjerojatnim poleom u Singapuru potvrđuje da je ponovo nepobjediv i uzima peti naslov ponovo puno prije kraja sezone.

Sezona 2019. naizgled vraća potpunu dominaciju Mercedesa kojoj smo svjedočili od 2014. do i uključujući 2016. Mercedes pobjeđuje na prvih 8 utrka sezone, ali su Ferrariju izmakle izvjesne pobjede zbog problema na Leclercovom bolidu u Bahreinu i kontroverzne kazne za Vettela u Kanadi. Bottas počinje pokazivati ponešto iz Rosbergovog opusa, ali Hamilton nije onaj isti iz 2016. Ovaj put ne podcjenjuje nikoga, pa ni vidljivo sporijeg timskog kolegu, te ponovo uzima nekoliko sjajnih pobjeda, dok Bottas izlijetanjem na kaotičnoj utrci za VN Njemačke gubi sve šanse nakon što Hamilton iz upropaštene utrke ipak sretno izvlači 2 boda.

Nakon sjajne pobjede u Mađarskoj, koja je podsjetila na legendarnu Schumacherovu pobjedu na istom mjestu 1998. godine, dolazi period relativne dominacije Ferrarija i posebno upečatljive sjajne utrke u Italiji gdje je Charles Leclerc, uz malo guranje laktovima, ipak izdržao enorman Hamiltonov pritisak.

2020. vraća potpunu dominaciju Mercedesa, ali opet svjedočimo nekim nezaboravnim trenucima od kojih se ističe Hamiltonova pobjeda s probušenom gumom na Silverstoneu i potpuno uništavanje timskog kolege u Mugellu i Algarveu na kojem dolazi do rekordne 92. pobjede u karijeri.
Što nakon svega mislim o Hamiltonu?

Je li najbolji vozač svih vremena? Nemam odgovor na to pitanje i smatram da ga nitko nema.

Razlika između Formule 1 u kojoj se natjecao Fangio je toliko različita od one u kojoj se natječe Hamilton da je legitimno tvrditi da su to dva različita sporta.

Schumacher je vladao Formulom 1 u kojoj su vožnja, strategija i taktika bile determinirane činjenicom da se gorivo nadolijeva tijekom utrke i da su motori bili potrošna roba koja traje 1 utrku.

Hamilton vlada Formulom 1 koja je determinirana uspješnošću u očuvanju guma i komponenti motora koje moraju trajati više utrka i u kojoj ne postoji nadolijevanje goriva. To su ogromne, rekao bih suštinske razlike.
Jesu li današnji vozači manje vrijedni i manje hrabri od onih koji su riskirali živote zbog Formule 1? Apsolutno ne. I jedni i drugi voze samo ono što im je u tom trenutku dostupno. Luđaka koji ne cijene svoj život nikad nije manjkalo, ali to ih ne čini većim vozačima.

Smatram li da je Hamilton sa svojim modnim izričajem i PR-om smiješan naspram legendi Formule 1 koji su bili poznati po poročnom životu (npr. James Hunt) i koji su izjavljivali razne gadosti u namjeri da zbune protivnika (npr. Nelson Piquet)?

Ne smatram. Hamilton je čovjek drugog vremena, vremena koje kao vrijednost njeguje političku korektnost, koja ni meni osobno nije draga, naročito kada se pretvara u tiraniju, ali ju prihvaćam kao takvu. Naročito što je on i sam biološki pripadnik grupe koja se pozitivno diskriminira u javnom diskursu upravo zbog političke korektnosti. Također on je sportaš i profesionalac i u njegovom životu nema mjesta za duhan i alkohol, jer to odnosi prijeko potrebne desetinke sekunde. Vremena kad su vozači Formule 1 cugali su daleko iza nas. Današnji vozači su profesionalci i sportisti koji se odgajaju od malih nogu.

Hamilton naprosto ne posjeduje harizmu koju su imali vozači poput Piqueta, Laude, Senne, pa mu se apsolutno svaka nespretna izjava, a imao ih je poprilično što zbog manjka opće kulture i formalnog obrazovanja, što zbog brzopletosti i popriličnog mesijanskog kompleksa, uzima za zlo.

Dok se Senni npr. ne uzima pretjerano za zlo ni to što je Prosta nazivao kukavicom zbog njegovog veta na dolazak Senne u Williams iako je i sam Senna upotrijebio veto na dolazak Warwicka u Lotus ili se rijetko tko osvrće na Piquetove izjave kojima je Mansellovu suprugu nazivao rugobom, kao ni Laudine izjave u kojima je tvrdio da majmuni mogu voziti moderne bolide, pa se onda izvrtio u svakom zavoju testirajući bolid Jaguar Coswortha.
Hamiltonu se pak uzima za zlo i kad u potpuno promašenoj šali kaže da ga kažnjavaju jer je crnac jer tako tvrdi komičar Ali G, kada sudar s Raikkonenom vruće glave nazove taktikom Ferrarija, ali i kada se na team radio neprestano žali. Iz nečijih drugih usta to bi bilo smiješno i simpatično. Iz Hamiltonovih je iritantno. Hamilton jednostavno nema privlačan personality i nikada neće biti omiljen kao npr. Kimi Raikkonen, bez obzira na činjenicu da Kimi poštenu utrku, izuzmemo li Austin 2018. godine, nije odvezao još od davne 2012. Ali Kimi je naprosto Kimi, i tu harizmu Hamilton nikada neće imati i ne treba to ni pokušavati. Ako je za neku utjehu ni Alain Prost nema tu vrstu harizme.

S druge strane, u vozačkom smislu, Hamilton je korektan vozač bez ozbiljne mrlje u karijeri, osim afere donekle Liegate iz 2009. godine i bez nepodopština kakve su Suzuka 1990. godine, Adelaide 1994. godine, Jerez 1997. godine, Monaco 2006. godine, Singapur 2008. godine itd, za koje bi mu se, u to sam uvjeren, da ih je počinio, puno žešće sudilo nego vinovnicima navedenih dešavanja. Naročito ako znamo da mu se kao „grijeh“ počesto zna uzeti namjerno usporavanje Rosberga u Abu Dhabiju 2016. godine, što je potpuni nonsens.

Jesu li Hamiltonovi uspjesi manje vrijedni jer su ostvareni u dominantnom bolidu? Apsolutno ne! U sportu koji je tako suštinski ovisan od tehnologije, rezultata nema bez najbolje tehnologije. A činjenica da ga traže momčadi s najboljim bolidima valjda govori sama za sebe.

I Senna je ostvarivao naslove u najdominatnijem bolidu, kao i Mansell i Vettel, zatim Prost najmanje 3 od svoja 4, Schumacher najmanje 4, a ja bih rekao i 5 od svojih 7 naslova je ostvario u dominantnom bolidu, Hamilton također 3 ili 4 od svojih 6 naslova. Pri tome taj isti bolid u svakom trenutku je vozio i drugi čovjek pa nije bio ni približan osim Prost Senni i Alonso Hamiltonu.

Legitimno je pitanje što bi Verstappen, Leclerc i Riccardo postigli u Mercedesovom bolidu, no ništa manje legitimno od pitanja što bi Kimi, Montoya i Villeneuve postigli u F2002 ili što bi Senna i Alesi postigli u FW14 ili FW15.Pored toga Hamilton je uvijek imao žestoku konkurenciju i unutar i van momčadi, vozio je protiv svjetskih prvaka i unutar i van momčadi i nikada nije povlašten položaj u odnosu na momčadskog kolegu prije nego li je sezona uopće i započela. Izuzmemo li Kovalainena koji uglavnom nije ni mogao pomagati Hamiltonu jer se u istom bolidu uglavnom provlačio kroz midfield, Bottasu su timske odredbe izdavane gotovo isključivo u poodmaklim fazama sezone kada je bilo jasno tko se bori za titulu. Na početku sezone je uvijek imao i dalje ima slobodu da se natječe s Hamiltonom. O Alonsu, Buttonu i Rosbergu je sasvim izlišno govoriti u tom kontekstu.

Smatram li da je Hamilton zapravo jedan veliki srećković? Smatram! Kao što svakog vozača Formule 1 smatram srećkovićem budući da živi svoj dječački san. Potrebno je da se puno stvari poklopi da bi se uopće dospjelo u Formulu 1, da ne govorimo o dobivanju mjesta u pobjedničkim momčadima i pobjedama i naslovima.

S druge strane Hamiltonova postignuća pripisivati samo sreći je ništa drugo do omalovažavanje njegovih uspjeha. Često se kaže imao je sreće jer je odmah sjeo u pobjednički bolid. To jeste točno. Ali, sjeda li se u pobjednički bolid tek pukom srećom ili se to zasluži radom i rezultatima?

Imao je sreće s prelaskom u Mercedes. Jeste, to se ispostavilo kao dobitna kombinacija, ali moglo je i ne biti tako. Kao što Jacques Villeneuve reče o svom odbijanju prelaska u McLaren za sezonu 1999. godine: tko zna možda sam mogao biti prvak umjesto Mike, a možda sam mogao poginuti na predsezonskim testiranjima u Jerezu, znaš samo ono što imaš i što se dogodilo, ne znaš i ne možeš znati što se moglo dogoditi i što si mogao imati („you only know what you have, not what you would might have gotten“). Stvari se nikad ne mogu promatrati samo prema rezultatu, nego prvenstveno prema procesu koji je doveo do rezultata.

Također se vrlo često incidentne situacije iz kojih se izvuče s manje štete nego što se moglo desiti tretiraju kao puka sreća. Pa se tako zna tvrditi da je imao sreće npr. što mu je guma pukla u zadnjem krugu VN Britanije 2020. godine, a ne ranije, zbog čega bi izgubio pobjedu potpuno zanemarujući činjenicu da je mogla ne puknuti nikako! I da je sreća zapravo što nije imao više nesreće, a to nije pošten aršin.

Sreća je sastavni dio života i to je naprosto tako, sva velika postignuća imaju dozu sreće u sebi, ali rijetko koja su nastala pukom srećom. Iza njih uvijek stoje rad, disciplina, odricanje, mnogo suza, boli, padova i ponovnog ustajanja, talent, pa tek onda sreća.

U izjavi koja se u vremenu bez Googlea anegdotalno pripisivala Michaelu Schumacheru početkom milenija, za koju ne znam je li on zaista izjavio -Michael je upitan je li za uspješnu karijeru u Formuli 1 potrebno imati najbolji bolid ili samo puno sreće. Michael je navodno izjavio nešto s čim se potpuno slažem – kada imaš puno sreće kad tad ćeš sjesti u najbolji bolid. Ali, najbolji bolid sam po sebi nije dovoljan.

U najboljem bolidu su sjedili i Ricardo Patrese i David Coulthard i Rubens Barrichello i Giancarlo Fisichella i Mark Webber i Valtteri Bottas i svi zajedno ostvarili ravno 0 titula prvaka!

Za kraj, smatram da smo privilegirani jer smo svjedoci suvremenici rušenja rekorda u sportu koji volimo i pratimo.

Animoziteti spram vozača bi trebali u tim trenucima biti sporedna stvar. Osobno nisam volio Schumachera i to me u dobroj mjeri spriječilo da uživam u stvaranju povijesti.

Ne volim nešto posebno ni Hamiltona zbog napuštanja McLarena, ali sada sam 19 godina stariji od vremena kada sam prvi put svjedočio rušenju rekorda i stvari promatram puno drukčije.

Vrijeme je, kako rekoh u uvodu, fenomen.

Vaš _bataziv_0809

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   HarKl.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
115 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

53 komentara

  1. Odličan tekst. Slažem se sa svim napisanim.



    16

    2
    • Honda zekohonda Donator Prikaži

      također.
      vrlo kvalitetno, s dosta činjenica, (lako) zaboravljenih podataka itd.
      za mađarsku ’07. jedino bi trebalo spomenuti da je ham prvi prekršio dogovor.



      20

      1
      • Lewis Hamilton 44 boxy R77 Prikaži
        Reakcija "Bono" za ponavljanje iritantne parole

        Istina…
        Kao i da se zaboravlja da je pred sezonu ’16, kompletna ekipa mehaničara sa bolida Luisa Hamiltona – prosleđena Rozbergu. Jedan detalj – manje važan. Ne i nebitan… Uz, složiću se sa autorom teksta, možda i jako neozbiljno shvatanje Rozberga kao dostojnog rivala… I, bez obzira na sve te činjenice, svako realan složiće se da nije bilo eksplozije motora u Maleziji te godine (uz najviše kvarova samo na njegovoj pogonskoj jedinici od svih korisnika Mercedesovih motora), danas bi pričali o sedmostrukom uzastopnom šampionu)…
        Da naglasim, da ovim ne umanjujem Nikovu šampionsku titulu. Apsolutno zaslužena…



        12

        12
        • Alain Prost Alain Prost Prikaži

          A naporan si s tom Malezijom, kao da Niki nije ništa rikavalo, osim toga poslije Malezije prvenstvo nije bilo gotovo, Niko ga je glatko pobijedio u Japanu, u kvalifikacijama i trci, mogao je Lewis tako, da je mogao, ko mu je branio.
          Poslije je Niko rutinski odradio sve do kraja.

          Eto, kada imaš ravnopravnog partnera ne ide glatko, zar ne?



          14

          5
        • Sebastian Vettel 5 Pastor Prikaži

          Rosberg je otvorio sezonu sa koliko ono pobjeda za redom? Pobjeđivao je i kasnije u sezoni. Kada se računica pred kraj sezone svela na to da su mu dovoljna druga mjesta, završavao je gdje je trebalo. Da mu je trebala još koja pobjeda, siguran sam da je mogao doći do nje…



          3

          3
  2. Lewis Hamilton 44 boxy R77 Prikaži

    Iskreno, uživao sam čitajući tekst… Od prve do poslednje reči.
    Toliko.
    Pozdrav!



    13

    1
  3. Napisati 5od 7 za Schumachera 3-4 od 7 za Hamiltona je smiješno, ali zahvaljujem na trudu u kolumni.Ima puno toga što bih demantirao ovdje ali bi bio jednako dugačak tekst , a za to nisam voljan, nemojte previše hejtat. Od Hamiltona još dosta očekujemo i to da zasluži epitet najboljeg u svoje zadnje tri sezone pretpostavljam.



    9

    5
  4. Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

    @bato svaka čast
    Ne slažem se sa svim, odmah da kažem, ali slažem sa većinom.

    Jednu stvar mi je upala u oči.
    Iako se ja slažem da je Hamilton sam sebi najviše kriv za odustajanje u Kini, autor nije spomenuo da je njegov tim napravio veliki propust u toj utrci. Ostavili su rookija da vozi dva kruga na poderanim gumama u onakvim uslovima i pustili ga da se trka sa Kimijem.
    Ovaj propust sam po sebi bi bio beznačajan, da autor nije spomenuo Ferrarijevu grešku prilikom odustajanja Vettela u Njemačkoj. Ja sam stava da je McLarenova greška puno veća, ali se zaboravila, jer se radi o Hamiltonu.

    Slažem se sa autorom da se ne može govoriti o najboljem. To je subjektivno za svakoga od nas. Bilo koga da odaberemo od nekih pet šest imena koji se najčešće koriste u raspravi, nećemo pogriješiti.
    Možemo samo govoriti o najvećem i najuspješnijem, jer to je ono što možemo izmjeriti rezultatima.



    12

    1
    • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

      U Kini Hamilton predugo ostaje na potrošenim gumama i naizgled bespotrebno i mladalački neiskusno ulazi u suvišan duel s Raikkonenom

      Meni ovo izgleda da je spomenuto.. Nije izricito napisano da je greska McLarena, mozda zato jer se o tome dogovaraju sa vozacem dok je recimo greska Ferrarija cista jer je i sam Vettel trazio propustanje koje je dobio nakon XY krugova..

      Sasvim ocekivano je da ti je McLarenova greska vec jer se radi o Hamiltonu :zubo:



      5

      1
      • Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

        Ma ja … tebi izgleda da je spomenuto iz xy razloga, ali ne zbog toga što se radi o Hamiltonu :zubo:

        Rekao sam da je veća McLarenova greška, a rekao sam i da je Hamilton najviše kriv.
        U tom krugu Alonso je nadknadio preko 7,7 sekundi. Krug prije 3,7 sekundi. Ostaviti vozača kojem je to bila prva sezona je ludost dana.

        Da sam pisao o Vettelu sve bi bilo jasno :P



        4

        1
        • Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

          Hebu me ovamo na dva’est strana …
          Vidim grešku u rečenici …
          Umjesto

          Rekao sam da je veća McLarenova greška, a rekao sam i da je Hamilton najviše kriv.

          Trebalo je pisati da je veća McLarenova greška u Kini, nego Ferrarijeva u Njemačkoj.
          Obojicu smatram najviše krivim za svoje incidente, jer oni su bili ti koji su upravljali.



          3

          1
        • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

          Tada je ludost dana bila zapet u sljunku na ulasku u box :zubo: ( ne moras pisat da je u Njemackoj ludost dana bilo slomit DHL reklamu )
          A gle, meni je vec glupost Ferrarija jer je to bio no brainer potez koji bi svaki tukac treba znat i za ciju realizaciju je potrebno cijele 2 sekunde da kazes Kimiju da se makne..

          Slazem se i za gume da je poprilica pogreska, predugo je trajala procjena stanja guma, ako pratis vozaca kako vozi trebalo bi bit jasno cak i nakon prvog sektora da je gubitak na gumama prevelik..



          3

          1
        • Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

          ne moras pisat da je u Njemackoj ludost dana bilo slomit DHL reklamu

          To je bila atrakcija dana :D :cool:



          1

          1
        • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

          Memei od toga su bili atrakcija dugo nakon toga dana :(



          2

          1
  5. Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

    …tekst je odličan, osim što 2017-nije ni približno ferrari imao al pari bolid mercu( vidi po spa i monza), 2018- je imao i bolji do singapura (vidi pod rezultate poslije)…



    3

    1
    • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

      Imao je itekako. Mercedes je u prvoj polovici sezone imao pretežak bolid. Sjeti se da su ga morali poslati na “dijetu”. Iz toga je proizlazila veća potrošnja goriva i guma u čemu je baš ferrari bio odličan.



      6

      3
      • Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

        …nije imao nikako 2017-te a potrošnja guma (pogotovo stražnjih) je merc-ova boljka od 2014-te, pa do singapura 2018-te)…obje sezone je merc dominirao u španjolskoj što je pokazatelj koliko je tko dominantan jer se upravo tamo i testira već godinama…



        2

        6
        • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

          Je imao je i to nije moje mišljenje već ljudi koji se malo više razumiju u te stvari. Jedno je drukanje za tim i vozača , a drugo biti realan ( što ja priznajem često nisam). Uostalom sada si i sam rekao da je mercedes bio loš sa gumama, dakle kako onda može biti bolji od ferrarija?
          https://www.skysports.com/f1/news/12433/10832006/whos-fastest-in-f1-2017-mercedes-or-ferrari-vettel-or-hamilton
          https://www.skysports.com/f1/news/32420/10954959/formula-1-2017-how-the-balance-of-power-is-shifting-between-mercedes-and-ferrari

          The car’s appetite for rear tyres in particular made it difficult to operate, and Hamilton said the drivers were often balancing on a knife’s edge between under and overdriving the car to extract its potential.

          “Often to get that extra potential you have to overdrive a little bit, but it’s a fine balance of getting into that region,” Hamilton added.

          “This year people have talked about us having the best car, and for sure it’s been good, but there are some fundamental issues with the car that I’m fighting to overcome.

          “I feel like in those moments, I’ve been able to extract more than it was willing to do and that’s been positive.”

          Hamilton won six of eight races from Silverstone to Austin to take control of the 2017 championship, a phase of the season where teammate Valtteri Bottas admitted he struggled to drive the car in a consistent way.

          Hamilton feels his ability to “squeeze out those extra drops that no one else can get” is “where I feel my value is”.

          “Often if you go the wrong [set-up] direction you don’t even get to the car’s potential – the car just won’t allow you to squeeze out the extra bit,” Hamilton explained.

          “Understanding the car has really allowed me to get the potential, and a little bit more, so even in the races where we’ve struggled we’ve come out with more than we’d hoped.”



          2

          4
        • Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

          …eto tako merc je pobijedio na 12/20 utrka dok je ferrari pobijedio na 5/20, drugi vozač je pobijedio na 2/20 dok je kod ferrarija svih 5 sebovih…rb je dodao 3 pobjede…merc je imao 15/20 pole-a te godine…ako to nije dominacija onda mi molim te objasni što je?



          6

          1
        • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

          Bolje se pitaj zašto Mercedes ima toliko pobjeda s obzirom da su imali jednako brz bolid koji u utrci bolje čuva gume. Samo se sjetim Spa i dva restarta nakon sc-a te Hamiltonovog genijalnog usporavanja kako bi Vettel krenuo prerano u napad i tako izgubio prednost tow-a. I nije Hamilton kriv kaj je ferrari uporno držao bezvoljnog i nemotiviranog Kimija. Tek sad sa Leclercom vidimo koliko je Ferrari mogao brže.



          1

          3
  6. Jim Clark Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Odlična kolumna, već najavljena, tako da sam je pravo iščekivao.
    Bravo _bataziv_0809! :thumbs:

    Moj odnos prema Hamiltonu se promjenio nekad krajem 2018. ili početkom prošle godine. Nikad mu nisam bio ljubitelj i vjerojatno je vozač iz top kategorije tj. vozača koji bi se u odgovarajućem paketu mogli naći u borbi za titulu jedini za koga ne bi navijao da uzme taj naslov. No, nakon dugo godina nadanja i vjerovanja da mu se može stati u kraj, prije svega od strane vozača za kojeg navijam, uvjerio sam se da ipak ima nešto posebno i da stvari koje se samo njemu dešavaju od početka karijere nisu samo pale s nema, nešto je on sam izazvao, a iskreno nisam siguran da li bi itko drugi od njegovih suvremenika u takvoj situaciji učinio isto. Otad mu želim da bude sam sebi granica, jer je sve ostale granice skoro već probio. Slično sam poželio Đokoviću nakon Wimbledon 2019., iako sam od malih nogu navijao za Federera i vjerovao i nadao se da niko ne može postići ono što je on, barem od njegovih suvremenika. Otad sam svjestan da su konci potpuno u rukama (sportskih) protivnika.

    Ono na što imam zamjerku u kolumni, a najmanje se tiče Hamiltona jest sljedeće:

    Jesu li današnji vozači manje vrijedni i manje hrabri od onih koji su riskirali živote zbog Formule 1? Apsolutno ne. I jedni i drugi voze samo ono što im je u tom trenutku dostupno. Luđaka koji ne cijene svoj život nikad nije manjkalo, ali to ih ne čini većim vozačima.

    Jutros sam baš pogledao ponovo ” 1: Life On The Limit” dokumentarac i neko je od utjecajnih ljudi u povijesti F1(ne mogu se sjetiti točno tko) u njemu rekao (karikiram): kad bi se vozačima ponudila dva izbora bolida, jedan pouzdan u svakom smislu riječi, a drugi nepouzdan, ali 2sec brži od prvog, većina njih bi odabrala ovaj drugi, pod cijenu svega zarad veće brzine. Mislim da je to prava istina o povijesnim, ali i o modernim F1 vozačima. Pogibija na stazi je najmanje odgovornost vozača, a najviše odgovornost organizatora utrke. I u modernoj F1 se ne dešava drastično manje sudara i izlijetanja već nekad, ali su posljedice tog drastično drugačije, a do tog se došlo višedecenijskim lobiranjem vozača na organizatore utrka i F1 prvenstva.



    6

    0
  7. Niki Lauda wapi Donator Prikaži

    Ovaj tekst je najbolje napisan (u novinarskom smislu) od svih ovdje gostujućih kolumni.

    Sa jako puno toga u tekstu se ne slažem jer pokazuje jedan, iz moje perspektive, vrlo naivan pogled na svijet.



    8

    3
    • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

      Bila bi mi čast, ali i vrlo zanimljivo, kada bi napisao šta konkretno smatraš naivnim pogledom na svijet? :)

      Inače hvala svima na pozitivnim komentarima, a i na onim u kojima je izraženo neslaganje. Kolumna je u pitanju, dakle to je moje osobno viđenje i sasvim je prirodno da se nećemo oko svega složiti. Slagati se ne moramo, ali moramo uvijek biti spremni na diskusiju i razmjenu mišljenja.

      Kasnije se mogu osvrnuti na neke od komentara, ali sad za sad neka kolumna bude u prvom planu.

      Wapi, još jednom-volio bih odgovor :)



      7

      2
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        Bio sam napisao bitno dulji odgovor pa sam ga pobrisao da ne zamaram ekipu ponavljanjem svoje kolumne malo drukčijim riječima. Budući si me povukao za jezik, evo ga ipak.

        Za dinamiku odnosa u McLarenu i na koncu za ishod sezone 2007. u igri nije bila samo sreća i hladna glava Kimijeva….

        Znaš li tko je jedini vozač u 70 godina i 1000 utrka kojeg je dizalica vratila na stazu?
        Cirkus s davanjem pa oduzimanjem kaznenih bodova – opet vjerujem jedini u povijesti.
        (ima tu sad milijun primjera: reprimandi iz perioda 2007-10, prestizanje Safeta pa vijećanje o tome cijelu trku i na kraju bezveze kazna u odnosu na dobitak prestozanjem; pa gaženje trave na ulasku u boks sa potrganim bolidom i nekažnjavanje “jer su se malo zbunili” – da je bilo po pravilima izgubio bi puuuno vremena dok bi napravio krug i ponovo došao u poziciju da uđe u boks; pa zalijetanje u Kimija na izlazu iz boksa na crveno svjetlo (bez kazne); , pa zatvoreni box (on i Gio: Gio kažnjen u 2 minute, Hamilton preko 30 minuta)

        Misliš da je to sve sreća? Meni se čini da misliš. Misliš da je čista sreća da Mercedes prošao bez ozbiljne kazne za test guma, a aktivno su pokušali sakriti što rade, dakle van svake sumnje su znali da rade protiv pravila. Misliš li da je 2005 (nakon 5 godina dominacije). Bridgestone zaboravio raditi gume, da su RB promjenom motora skinuli nakon 4 godine, a da od 2014. do danas niti Berni/Liberty niti FIA ne znaju zajebat Mercedes nego im se ide niz dlaku – ove godine može DAS, ali iduće ne može? Pa nakon x godina spaljivanja, spaljivanje ulja se zabrani kad su to prokužili i ostali, ali tek od sljedećeg motora, a vidi vraga Merc je baš promijenio motor uoči FIA odluke pa su cijeli ostatak sezone odvozili spaljujući ulje… RP kopira cijeli bolid i bude nekako kilavo kažnjen za jedan detalj, ali Mercedes “nije imao pojma” da oni kopiraju cijeli bolid i njima ništa….

        Bit će da je sportu koji je globalno u padu gledanosti ipak trebalo dati novog rekordera jer se to kao vijest probije van sportskih rubrika.

        Mislim da F1 hitno treba Lewisovu penziju ili još 3 crnca pa da se prestane hodati po jajima i nastavi upravljati sportom.



        15

        12
        • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

          Odlično, wapi!! :thumbs:

          Hvala!



          7

          3
        • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

          Aha, ocekivao sam neki komentar na zivotne stavove oko proteka vremena, uzroka i posljedica, predvidivosti, procesa i rezultata, ali dobro :) u zivotu nas ocekivanja najvise i varaju, jer osjecaj zadovoljstva i srece formiramo po svojim ocekivanjima :)

          Sta da ti na to sve kazem osim da se ne slazem da je u pitanju zavjera. Ne negiram da su se neke ili vecina nabrojanih stvari zaista i desile, nije ni vrijeme ni mjesto da ih rasclanjujem jer je udrobljeno svega….ali odlucno negiram izneseno tumacenje. A zato, jer imam dojam, da si donio zakljucak i onda isao traziti cinjenice koje potrepljuju taj zakljucak.

          Ispravan put je uvaziti sve cinjenice, saslusati sve strane price i onda donijeti zakljucak.

          Pozzz



          9

          4
        • Lewis Hamilton Jurke92 Prikaži

          Evo ajmo se osvrnut na Hamiltonove kazne i njegov navodni povlašteni položaj kod sudaca. Sada si tu ko nogom nabacao niz incidenata koji se protežu kroz čitavu Hamiltonovu karijeru, uz dobro poznati incident vračanja dizalicom koji je nekakav ultimativan dokaz Hamiltonove povlaštenosti. Da stvari analiziraš malo sistematičnije uzeo bi za primjer 2008. sezonu i pogledao kazne koje je tu sezonu Hamilton dobio; te sezone je dobio 2xgrid penalty (5 i 10 mjesta), 2xdrive-through i onu dobro poznatu kaznu na Spa od +25s. E sada bi te ja ljepo molio da mi objasniš na temelju čega je Hamilton te 2008. bio povlašten!?



          5

          6
        • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

          Jurke
          Naveo sam primjere koji su mi pali na moju kratku pamet. Ne znam gdje bi sad tražio povijest FIA odluka. Tamo gdje ja mislim da treba biti je nema. :)

          Nađi mi jednog u 70 godina i 1000 utrka koji nije kažnjen jer se zbunio. Pa to zvuči kao opravdanje klinca u vrtiću.



          4

          3
        • Lewis Hamilton Jurke92 Prikaži

          Poanta mog posta je da ovakve rasprave treba staviti u nekakve okvire inace argumentacija poprima oblike generalizacije i cherry picking-a. Isto tako dobro je provjeriti podatke jer svi mi pamtimo one trenutke koji nam se sviđaju, a zaboravljamo one koji nam se ne sviđaju ili ne govore u prilog nasem vjerovanju. Tako je 2008. primjerice Hamilton kaznjen za zabijanje u Raikonena sa 10 startnih mjesta uz ostale kazne koje sam gore nabrojao. Mene i dalje zanima mislis li da je Hamilton 2008. imao sistemsku podrsku u smislu sudackih odluka! ? 🙂



          5

          1
        • Mika Hakkinen stoka Prikaži

          Jesi mislia na ovakvo vracanje ili?

          https://youtu.be/94IPe9VxPM4



          4

          2
        • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

          Hvala @stoka demantirao si me.

          Još ako nađeš nekog tko nije kažnjen jer se zbunio….



          2

          2
        • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

          No dobro.. I dalje je jedini vozac kojeg je dizalica vratila na stazu :zubo:



          6

          0
        • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

          Je li se pod tom dizalicom podrazumijeva situacija sa Nurburgringa 2007.? Ako da, pa recite mi ko je branio Vitantoniu Liuzziju da i on ostane u bolidu i ne ugasi ga? Bio je pored Hamiltona nasukan i ne vidim razlog da ni on ne dobije tretman dizalicom

          Za zabijanje u Kimija je dobio kaznu od 10 mjesta za narednu utrku. A npr. Kimi za istovrsno zabijanje u Sutila u Monacu nije dobio nikakvu kaznu :D



          5

          3
        • Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

          A jel ovdje bio red flag pa da ga mogu vratiti?



          1

          2
    • Lewis Hamilton Jurke92 Prikaži

      Ajde se uhvati neceg cvrstog kada kritiziras neciji tekst. Sta znaci naivan pogled na svijet? Naivan zato jer autor nije krenuo od premise da je Hamilton neciji projekt i da mu se zbog toga u prvim godinama podilazilo na svim razinama. Naivan zato jer je se za razliku od toga autor uhvatio posla i zapravo se prisjetio kronoloski svih sezona i događaja koji su utjecali na ishode tih sezona i Hamiltonovu karijeru u konacnici? Mislim da je ova kolumna na jako lijep i sistematican nacin prikazala Hamiltonovu karijeru i kljucne događaje koji su je definirali, a o autorovim razmisljanjima vezano za pojedine sezone/događaje se svakako da raspravljat. Ali s obzirom da imamo sistemaricnu kolumnu podkrepljenu s puno cinjenica i zahtjevi za kritiku su puno veci, tako da ovakvi komentari stvarno ispadaju smjesni…



      8

      4
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        Slažem se da je ovo u novinarskom smislu najbolja od tri kolumne. Da sam urednik main stream portala i da sam trebao odabrati jednu od ove tri kolumne za objavu – odabrao bih ovu.

        Uopće ne polemiziram s činjenicama. Mislim je sreća naivno objašnjenje raznih događaja.



        7

        2
  8. Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

    Bravo. Odličan tekst.



    2

    2
  9. Za mene najbolja od 3 kolumne. Ne zbog opsega teksta, nego zbog objektivnog i nepretencioznog opisa “stabla života” Lewisa u F1.
    Bravo!



    4

    1
  10. Fernando Alonso Lux Prikaži

    Odlična kolumna! :thumbs:
    Argumenti sasvim korektni i bez pretjeranog navijačkog naboja.



    3

    1
  11. Kimi Raikkonen 7 Ciki-F1 Prikaži

    E ovo je vrijedilo pročitati.
    Svaka čast.
    Ne slazem se s nekim stvarima, ali eto, do promatrača je kako ce uzeti.
    2007, do pola sezone sam se nečkao dali da navijam za Kimia ili Lewisa koliko me impresionirao na početku. Srećom Kimi je bio pravi odabir.



    3

    1
  12. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Dosta dobar i detaljan tekst, ali ima par nelogičnosti. Evo jedne:

    Hamilton je čovjek drugog vremena, vremena koje kao vrijednost njeguje političku korektnost, koja ni meni osobno nije draga, naročito kada se pretvara u tiraniju, ali ju prihvaćam kao takvu.

    Tiranija, diktatura i slično se ne prihvaća,…… protiv toga se bori. Od kada je tiranija prihvatljiva opcija?

    :facepalm:



    2

    0
    • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

      Slazem se, nespretno sam se izrazio, pala koncentracija.

      Htio sam reci da prihvatam politicku korektnost kao trend u 2020. godini i smatram da ona ima svojih pozitivnih strana.

      Sa druge strane ja vise cijenim nazivanje stvari njihovim pravim imenom, te inzistitanje na politickoj korektnosti bas u svakom trenutku i pod svaku cijenu smatram tiranijom.

      Dakle, ok mi je da se npr. crnci ne nazivaju crncugama, ali mi nije ok kad npr. Netflix skine “Prohujalo sa vihorom” iz svoje ponude pod objasnjenjem da je film politicki nekorektan.



      5

      1
  13. Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

    Bato…Bato…Bato…

    Bas si me zakuco da ovo procitam u miru, krenuo sam jutro uz kavu ali nije bilo mira pa sam odgodio za prije rucka

    Kapa dolje za trud, ne znam da li si ovo htio napisat i prije ili je samo reakcija na tekst kolege @wapi ?

    Naravno, dijelovi sa kojima se ne slazem postoji ali nije bitno, nema ih smisla iznositi…

    Neki dijelovi teksta su :klanjam:

    Ovo me bas fino nasmijalo.. Kako se ono kaze “it’s funny because it’s true”

    A ja se sjetim izjave Bernieja koji kaže da Ferrari naprosto ne smiju voditi Talijani jer su onda svi šefovi i nitko nije šef u isto vrijeme



    6

    0
    • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

      Hvala puno dragi kolega i hvala jos jednom svima na komentarima, malo mi je neugodno jednima odgovarati a drugima ne, a istovremeno ne zelim biti posvudusa u komentarima i zelim vas pustiti da diskutirate jer sam ja svoje rekao u ovom podugackom tekstu :)

      Nema veze sa kolegom wapijem, ideja je nastala jos otkako je postalo jasno da je rusenje rekorda pitanje dana.

      A nekad sam pisao kolumne za razne lokalne portale u BiH, pa mi je ovo dobro doslo i da se podsjetim na ta vremena :)



      2

      1
      • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

        A nekad sam pisao kolumne za razne lokalne portale u BiH

        I ovo sam htio pitat jer je tekst poprilicno lijepo srocen, bez nekih lutanja..

        malo mi je neugodno jednima odgovarati a drugima ne

        A dobro, netko te nesto i pitao, sa nekima imas i povijest na forumu pa je lakse njima ubacit komentar a nekima se cisto iz rutine odgovara ako recimo ja kolegi @Har Kl



        3

        0
  14. Red Bull grga Prikaži

    Wow, puno lijepog i vrlo pitkog teksta! Svaka čast na trudu. Zaista lijepi osvrt na Hamiltona. Možda ne gledamo apsolutno sve stvari istim očima, ali teško mi se ne složiti s većinom napisanoga. A ima i nekih mudrih i zrelih razmišljanja u tekstu.
    Fakat ne želim ispast da tražim dlaku u jajetu, ali evo npr. jedna stvar na koju ja gledam drugačije:

    Za kraj, smatram da smo privilegirani jer smo svjedoci suvremenici rušenja rekorda u sportu koji volimo i pratimo.

    Ja bih se smatrao privilegiranim da sam gledao više epskih borbi proteklih godina. Npr, smatram se privilegiranim što sam svjedočio godinama u kojima se Lewis pojavio i njegovoj zaista veličanstvenoj borbi s Alonsom, nesretno izgubljenom titulom 2007. i epskom završnicom 2008. god. Kako se ono nostalgično voli reć: “To su bile godine…”. Bilo je tu još bljeskova za pamćenje, ali sve u svemu premalo za moja očekivanja. Bildanje statistike na način na koji to Mercedes i LH rade već (pre)dugih nekoliko godina u meni gasi žar uživanja u njegovim pobjedama, tj. vožnjama. A zaista sam bio ludo sretan kad se pojavio u F1.
    Da ne trkeljam o svojim razmišljanjima, očekivanjima i frustracijama, ovaj tekst zaslužuje ogroman lajk, bez obzira slagali se sa svime ili ne! Bravo bat! :thumbs:



    3

    0
  15. Lewis Hamilton 44 NRteamLH44 Prikaži

    Bato care svaka cast za kolumnu ! Kapa do poda! Na ovom sajtu sam od 2017te godine i ovo mi je u top 3 kolumne ikad napisane ovde. Mnogi ce sada misliti,to je zato jer se radi o LH,a ja sam navijac LHa,ali ja mogu reci da li je prije ovoga iko ikada ovako pisao o velikom sampionu?(Lewisu Hamiltonu) Mislim da ne.

    Pohvale i za glavne urednike ovog sajta,na objavi jos jedne kolumne o Lewisu Hamiltonu,i to one prave. Mislio sam da nakon jucerasnjeg “pozitivnog” fijaska u kolumni u kojoj smo svi zavoljeli Lewisa jer ga mrzimo,vise necemo vidjeti nista kvalitetno. Ali ovo danas je prevazislo ocekivanja i vidim da se dosta vjerodostojnih clanova stranice slaze da je ovo danas jako kvalitetna kolumna.

    Dosta toga mi se svidja u kolumni,ali mi je remek djelo dio kada se autor osvrce na sada vec legendarnu zalopoljku navijaca Ferrarija,o Timu Glocku.

    naslov mu nije oteo Timo Glock kako se godinama vjerovalo i pisalo kreirajući od svega stupidne teorije zavjere, nego mu ga je Timo mogao samo donijeti da mu se isplatila kocka s ostajanjem na gumama za suho.

    Timo Glock je uveliko mogao te sezone biti heroj tabora Ferraria,jer bi im upravo njegova kocka sa gumama bila slag na torti koji bi osigurao titulu,ali kocka nije uspjela i od svog nenadano potencijalnog heroja,navijaci su od njega napravili najveceg prevaranta koji se usudio odluciti prvaka daleko najbolje sezone u skorijem vremenu.

    Znam da boli gubitak titule u posljednjoj krivini,ali takvo nesto je ispod casti i postovanja koju ne smijemo izgubiti u ovom sportu. Gubitak titule se desio samo godinu poslije,kada su se navijaci tog istor tabora na toj istoj stazi radovali.
    Ako su se tako lose podnijeli poraz,godinu dana poslije gubitka onda nije ni cudno sta gledamo danas kada to nepostovanje pomnozimo sa puta 12 sezona.

    Bas zato me raduje ova tvoja kolumna,koja prije svega vraca bar malu dozu ravnoteze u postovanju prema velikim sampionima. Sam Vettel (najveci rival Hamiltona u zadnji par sezona) odaje pocast i priznanje na uspjesima Hamiltona,zato on i jeste sampion i uvijek ce to biti. Dok ce neki vjecno ostati na tastaturama.



    4

    2
  16. Na neke činjenice sam i zaboravio da su se uopće dešavale.
    Ne sjećam se da sam ikada pročitao objektivniji tekst.
    Sve pohvale autoru.



    2

    2
  17. Pirelli Hypersoft Einspritz7 Prikaži

    Odlična kolumna , svaka čast ! 👍



    3

    1
  18. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Prve dvije kolumne sam isto pročitao, nisam komentarisao, inače manje komentarišem ovih dana, zbog nekih ozbiljnijih životnih stvari.

    Ovu ću prokomemtarisati, a uz nju malo i prethodne dvije.
    Kao prvo pohvale za trud.
    Čovjek je napisao nešto, ja nisam, kraj priče.
    Kao drugo, moje laičko poznavanje žurnalistike mi govori da bi ovo trebala biti “tehnički” najpotkovanija kolumna.
    Ovo tehnički (ne mogu naći zgodniju riječ) ću još malo elaborirati na kraju
    I to je to, što se tiče pohvala.
    Naravno, pohvale autorima i za prethodne dvije kolumne.

    Što se tiče kritika, neću pisati sve, jer će komentar biti dugačak kao i kolumna (a i bez toga će biti podugačak), a uopšte ne želim raspravu sa autorom, niti trenutno imam volje, želje i snage za to (zbog onih nekih ozbiljnijih da stvari, iz prve rečenice ovog komentara)
    Ovdje neću pominjati neke stvari oko kojih se ne slažem sa autorom, tipa MSovih 4-5 titula od 7 u dominantnom bolidu ( :rofl: ) Hamiltonove 3-4 od 6 u dominantnom bolidu (visoko iznad @KaTomoF1 je napisao nešto slično), te još što-šta toga, jer mišljenja su različita, a ova kolumna je mišljenje autora i ok, totalno agree to disagree. Na kraju krajeva, “agree to disagree stvari” ne mogu ni biti kritike.

    Pomenuću nešto drugo.
    Kažu da prve dvije kolumne nisu bile u “pozitivnom” tonu za Lewisa.
    Slažem se s tim.
    @Wapijeva je bila baš onako “agresivna”.
    Trebalo je napisati nešto pozitivno nakon rušenja rekorda.
    Ono što je meni veliki minus u ovoj kolumni je potenciranje i pominjanje, prvenstveno Ferrarijevih MAKIJAVELISTA, MSa, Todta i Brawna (tu se ne mogu oteti dojmu provlačenja latentnog hejta, jer sam autor, citiram “želi Ferrariju sve najgore, u sportskom smislu”) zatim i ostalih – Senne, Prosta, Alonsa, Buttona, Masse, ovog, onog….., nezaobilaznog Villeneueva….. :mrgreen:
    Zatim tu ide pominjanje tih nekih kritičnih situacija, Suzuka, Jerez,….. (nepominjanje nekih drugih), pa i onih iz 2007. iz tabora Mclarena, situacije s gumama iz 2003.
    Šta hoću da kažem, odnosno da pitam?
    Da li se može napisati pozitivna kolumna za Lewisa, bez pominjanja ijednog drugog F1 sudionika ili F1 događaja?
    Eto neka se pomene samo MS,. i to u kontekstu da je do prije dvije trke držao rekord po broju pobjeda (a ne mora ni to) a sad više ne drži, tj. LH ga je pretekao.
    I to je najveća zamjerka kolumni, to “konstantno pominjanje ostalih”, ovaj je ovo, onaj je ono, a Lewis je to….
    Pominjali su ostale i autori prve dvije kolumne, ali ne u ovoj količini i ovom kontekstu.

    Prve dvije kolumne su mi bile, onako, opuštenije, druga je imala više emocija, Wapijeva je bila baš kritika, onako iz fotelje, uz pivu
    U ovu je definitvno uloženo najviše truda, ali meni izgleda previše “inžinjerski” sa nešto malo ubačenih emocija i dubljih misli.
    Zato mi je ova najviše “tehnička” i nekako puno više “šturo” napisana, bez obzira što je 3x duža nego prethodne dvije zajedno.

    I logično je (s obzirom na sadržaj) da ova ima najviše pozitivnog odziva od strane LH, za razliku od prve dvije., što je sasvim OK.



    3

    2
    • Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

      Vozdra Frantic lafe. Prije svega nadam se da ste ti i tvoji dobro, obzirom da prva recenica sugerise da to mozda i nije tako. Zelim ti sve najbolje.

      Sto se tice tvog komentara, mislim da si vise komentirao moj forumski opus nego samu kolumnu. Odnosno povuklo te iskustvo nasih cestih forumskih okrsaja i to nisi razdvojio od ove kolumne. Nemam problem sa tim naravno, ali neko ko me ne poznaje sa foruma i procita ovu kolumnu tesko da ce doci do istih zakljucaka kao ti.

      Sto se tice tvoje generalne zamjerke , razumijem sta zelis reci, ali smatram da je komparativna metoda ipak najopipljivija za analizu, bez obzira sto je ovo kolumna i nisam bio duzan da upotrebljavam bilo kakve naucne metode, jelte…kako drukcije procjenjivati ucesnike tako specificnog individualno-kolektivnog sporta nego poredjenjem? Ili je ti problem izbor vozača koje sam uzeo za poređenje?



      4

      3
  19. Sebastian Vettel 5 Pastor Prikaži

    Pitam se koliko bi ovo zauzelo stranica na papiru. Mogla se jedna tanja knjiga napraviti. :D

    Što se tiče napisanog, s nekim se stvarima slažem, s nekim ne. Što je i logično.



    2

    0
HrvatskiEnglish