Murray Walker: Dobri glas Formule 1

Izdvojeno / Nostalgija

Ante Maras

Prije 4 godina 6 min 13 komentara

Od samih početaka Formule 1 radijski te kasnije televizijski komentatori su prenosili i prenose doživljaje i događaje na stazi mnogim fanovima F1 koji nisu mogli doći na stazu. Iako se naoko taj posao čini lagan, on je iznimno zahtjevan te upravo komentator svojim prenošenjem događaja, pravim doziranjem emocija te stručnošću može utjecati na gledljivost utrke te dosadnu utrku napraviti donekle zanimljivom. U Hrvatskoj najpoznatiji komentatori Formule 1 su Blažičko, Jergović, Novak i Cvitković, u Italiji Valsecchi i Vanzini, u Njemačkoj Schulz i Surer, a UK je očekivano dalo najviše sportskih komentatora, budući da je Ujedinjeno Kraljevstvo na neki način kolijevka Formule 1. Mnogo njih je komentiralo utrke Formule 1, od Edwardsa, Allena, Kravitza i danas Crofta, pa do mnogih bivših vozača F1 kao što su James Hunt, Johnathan Palmer, John Watson, di Resta, Coulthard i Brundle koji već 23 godine aktivno i stručno komentira utrke F1. No nijedan od njih nije ostavio traga u F1 kao što je to ostavio Murray Walker, simpatični i legendarni Britanac koji je svojim kvalitetnim, emotivnim komentiranjem i povremenim murrayizmima obilježio televizijski prijenos utrke Formule 1 i postavio standarde prenošenja i komentiranja utrka Formule 1.

Murray Walker je rođen u Birminghamu 1923. godine, u obitelji škotskih korijena, a već od samih početaka utrke postaju dijelom njegova života, budući da je njegov otac bio tvornički vozač Nortona s kojim je nastupio i na Isle of Man utrkama. Kasnije je njegov otac upravljao trkaćim odjelom Sunbeama i Rudge-Whitwortha. Izbijanjem Drugog svjetskog rata, zbog bombardiranja Londona biva evakuiran u Devon, zajedno sa svojim školskim kolegama te se dobrovoljno javio u tenkovske postrojbe, ali njegov zahtjev biva odbijen. Nastavlja školovanje u Erdingtonu te kasnije na Kraljevskom Vojnom Učilištu u Sandhurstu i u konačnici dospijeva u tenkovsku postrojbu te u Shermanu pod vodstvom 4. Motorizirane Brigade sudjeluje u bitci kod Reichswalda. Nakon rata vojsku napušta s činom kapetana.

Nakon rata zapošljava se u marketinškoj kompaniji koja je surađivala s Vauxhallom i Marsom, a uz pokoje slogane, njegov najpoznatiji rad je davanje imena Vauxhallovom modelu automobila, Ventora. Zanimljivo je reći da je u navedenoj tvrtki bio zaposlen sve do početka 80ih, kad je već stekao slavu kao sportski komentator.

Svoju komentatorsku karijeru započinje 1948. godine u Shelsley Walsh hillclimb utrci, a 1949. počinje raditi za BBC kao komentator motociklističkih utrka, zajedno sa svojim ocem, a to njihovo partnerstvo traje sve 1962. i smrti njegova oca. Nakon njegove smrti postaje glavnim voditeljem odjela motociklističkih utrka za BBC. Isto tako, tijekom godina je komentirao i motocross utrke i BTCC prvenstvo. 70ih godina povremeno komentira utrke Formule 1, a 1978. postaje stalni komentator Formule 1 te je na toj poziciji bio sve do VN SADa 2001. godine, iako je trebao otići i godinu ranije zbog velikog gafa na VN Njemačke kad je zamijenio Schumachera i Barrichella, zbog čega je bio poprilično iskritiziran, a nakon što je odlučio napustiti F1, čelnici ITVa i sam Bernie Ecclestone su ga uspjeli nagovoriti da ipak ostane još godinu dana.

1979. mu se pridružuje James Hunt kao sukomentator te ubrzo postaju dobri prijatelji i legendarni komentatorski dvojac zbog Huntove stručnih komentara i Walkerovih kvalitetnih i živopisnih opisa zbivanja na stazi, iako nisu bili u dobrim odnosima u početku zbog Huntovog stila života. Isto tako, sukobili su se jednom oko mikrofona, budući da su dijelili jedan mikrofon, Murray nije htio proslijediti mikrofon Huntu, zbog čega Hunt počne čupati mikrofon iz Murrayevih ruku, što Murraya tjera da ga napadne pa su ih drugi morali smirivati. Njihovo partnerstvo je trajalo sve do Huntove smrti 1993. godine, nakon čega sve do kraja 1996. komentira utrke s Johnathanom Palmerom. Nakon što je prava za prijenos utrka Formule 1 dobio ITV, prelazi u njihove redove, a kao sukomentatora dobiva Martina Brundlea, svježe umirovljenog vozača Formule 1 s kojim komentira sve do kraja svoje karijere.

Njegov komentatorski stil je najbolje opisao Stephen Moss iz Guardiana koji ga je opisao kao “fana F1 koji je dobio ključeve komentatorske prostorije” budući da je bio dosta energičan, gotovo uvijek je stajao napet komentirajući utrke. Isto tako, nije davao komentare na pogreške vozača te ih je prepuštao svojim stručnijim sukomentatorima, a iako je često znao izjaviti murrayizme, bio je iznimno metodičan te se dobro pripremao za svaku utrku, detaljno prikupljajući informacije o stazi i vozačima. Vozači su ga iznimno cijenili i poštovali, a i sam je dobro procjenjivao kad treba kojeg vozača intervjuirati ovisno o raspoloženju vozača, zbog čega je rijetko koji vozač odbio mu dati intervju.

Nakon što je otišao s komentatorske pozicije u F1, postao je komentator Grand Prix Masters prvenstva, a posljednji komentatorski nastup u F1 mu je bio za BBC radio na VN Europe 2007. godine. Isto tako nastupao je povremeno na reli utrkama kao navigator, a 2006. godine je bio ambasador Hondine F1 momčadi. Nažalost, zbog dugotrajne izloženosti glasnim motorima i starosti, u potpunosti je izgubio sluh na oba uha, zbog čega nosi slušne aparate na oba uha. Nažalost nije to bio njegov jedini veliki zdravstveni problem. 2013. godine mu je dijagnosticiran rak limfoma, ali je otkriven na vrijeme te se uspješno izliječio. Sve do danas je još uvijek aktivan po pitanju F1 te često gostuje i uređuje razne F1 emisije te isto povremeno piše kolumne za BBC.

Tijekom svoje karijere Murray Walker je sebe pretvorio u najvećeg komentatora Formule 1 te ostavio traga u F1 kao malo tko, iako nikad nije vozio nijedan bolid F1. Isto tako, steći respekt među gotovo svim vozačima, a biti povezan s novinarskim poslom je uspjeh sam po sebi, a najviše me fascinira što je u 97. godini još uvijek aktivan i doprinosi F1 zajednici. Da, doći će netko stručniji od njega, doći će netko tko bolje prenosi događaje od njega, ali nitko neće biti tako karizmatičan i omiljen kao on. Za kraj, malo murrayizama:

“Anything happens in Grand Prix racing, and it usually does.”

‘It’s lap 26 out of 58 which, unless I’m very much mistaken is half distance… and, yes, I am very much mistaken, twice 26 is not 58, indeed we are not quite at the halfway point, oh, well we are now…’

“I’ll stop the startwatch!”

“With half the race gone, there is half the race still to go.”

“Fire! Fire!, Diniz in the oven!”

“And here comes Damon Hill in the Williams. This car is absolutely unique—except for the one following it, which is identical.”

“Bernie, it’s some 17 years since you bought McLaren, you’ve had some good times and you’ve had some bad times, what do you remember best?” Bernie: “I don’t remember buying McLaren…” Murray: “I’ve done it again, haven’t I?”


Odgovor

13 komentara

  1. Michael Schumacher
    Ferrari Maniac Prikaži

    Apsolutna legenda mikrofona, Grunf Formule 1.

    Iako ga neki baš ne gotive zbog dosta grešaka, pogotovo miješanja vozača, meni je uvijek odličan bio upravo zbog strasti i involviranosti u sam sport, a vozača i sam vidim koji je.

    Često je prije početka vikenda išao po gridu i skupljao sve i svakakve novosti o timovima i vozačima (što danas rade daleko veći novinarski timovi) s kojima je bio u odličnim odnosima i pričao o njima kao o unucima tijekom utrka.

    Nije se rijetko događalo da bih gledao neku reprizu F1 utrke i nešto jako napeto bi se dogodilo, te bih se, od toga i njegovog žara i britanskog konstruktivizma, naježio i vratio se u djetinjstvo i gledanje (meni) legendarnih F1 utrka.

    P.S. Ante, još jednom odličan tekst, samo bih napomenuo da fali početak 5. paragrafa – počinje s ‘mu se pridružuje’.



    12
    12

    0
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Prije bi rekao da je Broj 1, nego Grunf.
      S obzirom da gura 97.
      Znao sam da je star, ali nisam znao da ima toliko (dovoljno je pogledati na wiki, što ja nikad nisam uradio :facepalm: ).
      Slažem se da će ga teško neko nadmašiti, imao je čovjek TO nešto u svom komentarisanju, tu neku karizmu, ne znam kako bi to opisao, bez obzira ne greške.
      Nedavno smo baš pisali na forumu kad je bio rewind VN Evrope 1999. i scenu kad je Ralfu pukla zadnja lijeva guma.
      https://f1.pulsmedia.me/forum/viewtopic.php?f=7&t=252&start=60
      Na narednoj stranici na forumu ima gaf sa Derekom Dalyem i VN Monaka 1982.
      Ali ubjedljivo mu je najjači ovaj sa “polovinama” trka (pola odveženo, preostalo još pola :rofl: ).
      Bez obzira na sve zasad najbolji komentator F1.
      Ante, hvala na tekstu. :pivo:



      5
      5

      0
  2. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Upalim neki dan F1 97 na playki 1 za svoju nostalgiju prema devedesetim i čujem poznati a tako dragi glas i pitam se di li je danas? Kad ono koji dan poslje članak o njemu…Tip-top!! Baš je imo glas i fraze koje teško zamjenit…Još da ste nam audio snimke tu stavili awwww…



    8
    8

    0
    • Pirelli Intermedium
      crofessional Donator Prikaži

      Da, da, legendarna F1 97. Mislim da mi je to bila prva igrica u životu. Sjećam se da bi se kao dijete kada sam gubio, okrenuo u suprotnom smjeru i zabijao u Hilla; Villnueuvea i ostale samo da ne pobjede. I onda bi se čuo legendarni glas Murraya Walkera . “It’s Michael Schumacher!!! Driving in the wrong way around the circuit!! – odzvanja mi dan danas!



      8
      8

      0
      • Ayrton Senna
        LR7 Prikaži

        He hee..Isto to sam nekog drugog sam ja ugnjetavao ;) Uvijek full race sa pravilima, gorivom,damage,vrijeme..I kao slučajno sudar u prvom krugu pa po novo krilo i onda gas da bi pobjedio i to sa krugom prednosti i to na najtežem nivou. Btw:emulator za pc se zove ePSX u koji se ubaci file Formula1.bin+bilo kakav joystick i šišaj sat i 45…Nezz kaj ima al neš me vuče i dalje njoj iako brojim 37 ;)



        3
        3

        0
        • Fernando Alonso 14
          alonso05espana Prikaži

          I ja sam skinuo igru na ePSX prije nekih mjesec dana. Rođen sam 1998, ali mi je gušt isprobati neke stare F1 igre.

          P.S. Moja prva F1 igra je bila F1 2003 na PS2



          2
          1

          1
  3. Ferrari
    Matoje Prikaži

    Svakako bih preporučio poslušati podcast Beyond the grid s njime


    0
    0

    0
  4. Pascal Wehrlein 94
    Wehrlein94 Prikaži

    Miješao je vozače i timove više nego li Dijaković.
    Kad je Dijaković jednom rekao “Pedro de la Zonta ” … jao jao



    3
    3

    0
  5. Daniel Ricciardo
    _bataziv_0809 Prikaži

    Sta se to desilo u Njemackoj da je toliki gaf?


    0
    0

    0
  6. Mercedes
    Jester Donator Prikaži

    U svakom slučaju – car!


    0
    0

    0
  7. Bernie Ecclestone
    Dani Donator Prikaži

    A ono kad je piknuo Mansella u kvrgu na glavi? Haha.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.