Najbolje od Jamesa Hunta

Izdvojeno / Kolumna

Huntovo rivalstvo sa Laudom, koje je kulminiralo 1976. godine, jedno je od najopjevanijih u povijesti Formule 1. Vjerujem da je ta priča, više ili manje svima poznata, ako ni zbog čeg drugog, onda zbog filmske adaptacije sada već kultnog ”Rusha”.

Karijera Jamesa Hunta bila je relativno kratka – čak i za tadašnje – a posebno za današnje standarde. A osim te spretne, ali i sretne titule iz 1976., i nije ostavio neki dublji trag u sportu. Međutim, njegov talent nikada nije bio upitan. Naprotiv, mnogi se slažu da je jedan od najbržih vozača 70-ih godina, te da je po pitanju sirove brzine bio ispred Laude. Talent je dokazao i ranijim sezonama u privatnoj momčadi Lorda Hesketha – ne samo da je nerijetko završavao na podiju, nego je toj maloj momčadi kratkog vijeka donio i jedinu pobjedu.

Tako je i zaradio mjesto u McLarenu i nema sumnje da je bio materijal za najdalje domete. U prvoj, već spomenutoj sezoni u McLarenu, osvaja naslov prvaka, kojemu je u najvećoj mjeri kumovala Laudina stravična nesreća u Nurburgringu. Još je iduće sezone uspio uhvatiti tri pobjede, no sukladno s McLarenovom kompetitivnošću, opadala je i Huntova motivacija. Još je 1979. u Wolfu pokušao oživjeti svoju karijeru, ali bezuspješno, te odlazi u vozačku mirovinu.

Zaplovimo li vremeplovom u sedamdesete i stil života koji je prevladavao među vozačima toga doba, onda je jasno zašto im karijere uglavnom nisu bile dugotrajne. Velik broj ih je ginuo na stazi, a ostali su se uglavnom ”ubijali” van staze. A predvodnik jedne takve ”playboy generacije” i njen najistaknutiji član bio je upravo on – James Hunt. Iako je nesumnjivo volio utrkivanje, još više je volio hedonistički način života koji mu je utrkivanje omogućilo. Gotovo da ga niste mogli vidjeti na gridu bez cigarete, pive ili ženskog društva. A najčešće sve od navedenog.

James Hunt, Gillfoto

Za razliku od Laude, Hunta je genetika malo bolje pomazila – bujna plava kosa, oštre i muževne crte lica, neodoljivu karizmu i – kako je on to volio reći – velika muda (mada je to zasigurno posjedovao i Lauda). A ako ste ga na dan utrke mogli vidjeti kako uživa u svim ovozemaljskim porocima, onda samo možete zamisliti što je radio u privatnome životu. Upravo zbog takvog lajfstajla, Hunt je postao idol mnogobrojnim generacijama, proširio se i van granica sporta i zaradio epitet svojevrsnog ”George Besta” Formule 1.

No, osim što je bio sjajan vozač i sjajan ljubavnik, Hunt je bio i vrhunski komentator. Dobro, ovo ”vrhunski” treba uzeti sa dozom opreza, a vidjet ćete i zašto. Po završetku vozačke karijere, ponuđen mu je posao u BBC-evom komentatorskom timu, gdje se udružio sa legendarnim Murray Walkerom, dušom ovog sporta. Dok je Walker bio poznat po svojim duhovitim doskočicama, smiješnim greškama (zbog kojih su ga Hunt, pa kasnije Brundle stalno ispravljali), ali ponajviše po strašću s kojom je komentirao svaku utrku – s druge strane bio flegmatični Hunt, koji se rijetko uzbuđivao, ali je redovno davao cinične, ironične komentare, koji su često prerastali i u vulgarnosti.

Nije Hunt pretjerano mario za kodeks ponašanja na javnoj televiziji. Kada god je imao nešto na umu, to je i govorio, pritom ne štedivši nikoga – pa ni tv redakciju za koju je radio, niti organizatore utrka, niti savez. Otvoreno je kritizirao sporne političke odluke unutar saveza, često izražavajući nezadovoljstvo zbog tehničkih promjena koje uništavaju tradicionalnu formulu. Huntovo razumijevanje ovog sporta bilo je ogromno – a često je zalazio i u druge sfere, najčešće političke. Za vrijeme utrke u Južnoj Africi, jednom je prilikom razvio tako dubok monolog o Apartheidu i rasizmu u toj državi, da su mu iz redakcije morali poručiti da se usredotoči na utrku. Ali to je bio James Hunt – britkog uma i pomalo morbidnog smisla za humor, no uvijek brutalno iskren. Zato su utrke koje je on komentirao svojevrsno blago, jer budite uvjereni da više nikada nećete na javnoj televiziji čuti i vidjeti toliku količinu – oprostite mi na izrazu – pucanja one stvari.

Poseban užitak predstavljalo mu je brutalno kritiziranje pojedinih vozača, koje je on osobno smatrao beskorisnima. Većinom su to bili backmarkeri koji su drugima uništavali utrke, a najveću dozu Huntovog ”hejta” primali su Riccardo Patrese, Jean-Pierre Jarier, Phillipe Alliot, Rene Arnoux i Andrea de Cesaris. Donosimo vam neke od najboljih i najduhovitijih izjava koje je James Hunt javno izgovorio na televiziji kao službeni komentator.

”Evo, na ovom primjeru jasno vidimo razliku između dva tipa vozača. Vidimo kvalitetnog vozača kao što je Alan Jones, a vidimo i svinjsku neukost, kakva se i očekuje od Jariera. ”

Hunt o dvoboju Jonesa i Jariera, 1979 British GP

”Jarieru zaista nije mjesto ovdje. Ima mentalnu dob 10-godišnjeg djeteta i to je žalosno za nekog s takvim iskustvom. Pogledajte ovo… Pa on zaslužuje kratku suspenziju zbog ovakve vožnje i doživotnu suspenziju zbog svoga postojanja”

Hunt o Jarieru koji usporava kolonu, 1983 Austrian GP

”I evo ga, de Cesaris opet radi ono u čemu je najbolji, uništava drugim vozačima utrke. Na ponovljenoj snimci možete vidjeti Mansella kako dolazi, trebao je znati što mu se sprema. Pogledajte ovog idiota.”

Hunt o opasnoj vožnji de Cesarisa, 1990 San Marino GP

”Netko tko je ovako dekoncentriran, čini mi se… Piquet bi se trebao umiroviti”.

Hunt o Piquetovoj greški, 1987 French GP

”Čovjek koji svojom vožnjom nema što tražiti u F1 je upravo uništio utrku i nama i Bergeru, zaista tužno”.

Hunt kritizira Arnouxa koji izbacuje Bergera iz utrke, 1988 Australian GP

MW: Prost ispred sebe ima samo backmarkera Arnouxa, koji je nedavno rekao ”Glavni razlog za moju lošu vožnju leži u činjenici da sam navikao na turbo, a ne normalno aspirirane motore…”

JH: A sve što ja imam reći je da je to gomila sranja.

MW: *neugodna šutnja* Uglavnom, Arnoux u Ligieru…

Hunt i Walker o Arnouxu, 1989 Monaco GP

”Mansell može biti jako sretan što ga Alliot nije izbacio iz utrke ovim suludim potezom. Nije uopće ni pogledao oko sebe, vozač koji se na svakoj utrci sudari”.

Hunt o Alliotu, 1990 Portuguese GP

”Evo ovdje na snimku vidimo Alliota koji izlijeće sa staze i zabija se u barijere. Poprilično minoran incident za njegove standarde…”

Hunt o Alliotu, 1989 Japan GP

”Alliot out. Neće nikome nedostajati.”

Hunt o Alliotu, 1989 Italian GP

”Bila je ovo fantastična Foster’s Velika Nagrada Australije. Obilno sam uživao u proizvodima njihovog glavnog sponzora.”

Hunt na VN Australije komentira službenog sponzora utrke, pivo Foster’s

O Huntu se može još tisuće i tisuće riječi ispisati i opet ne bismo dobili niti upola onoga što je bio. Jedinstvena ličnost u svijetu sporta – od najranijih trenutaka karijere, sve do smrti. Nije nikada pretjerano mario za mišljenja drugih ljudi, na pitanje bi odgovorio kratko, ironično i duhovito, a potom bi iz publike žicao cigaretu od nekog. A danas nam je vrhunac uzbuđenja kada Kimi jede sladoled.

Bila su to neka druga vremena. Luda i uzbudljiva, prepuna karizmatičnih osobenjaka. Ali nažalost, vremena koja su veoma često donosila tragediju, što zbog opasnosti na stazi, što zbog izrazito hedonističkog stila života. Hunt je preživio ovo prvo, ali svoju sklonost ka porocima nije. Na današnji dan 1993. godine umire od srčanog udara u svom domu u Engleskoj. Nitko nije bio previše ni iznenađen ovakvim raspletom njegovog života, a vjerujem da niti sam Hunt nije očekivao ništa više. Jer kako je i sam znao često reći – život je prekratak da bi živjeli po ustaljenim normama i pravilima. I prilično sam siguran da, kada bi nekim čudom oživio, opet bi proživio isto.


Odgovor

14 komentara

  1. Fia
    Realista Prikaži

    Steta sto Hunt nije mogao dat komentar za Vettela u sezoni 2018 i 2019, mislim da bi se svi popisali od smijeha ha ha ha



    13
    3

    10
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Piquet je umjesto umirovljenja na kraju pomenute sezone osvojio titulu. :mrgreen:
    Ali nije Hunt bio daleko od istine.
    Piquet je dobro nastradao u Imoli (a gdje drugo nego u Tamburellu), koji mjesec ranije, imao je strašne glavobolje, pojavu “duplih” slika i generalno, sjeban vid.
    Navodno je poslije nesreće imao i gubitak pamćenja (nakratko).
    Bilo mu je malo zajebano kad je bio u vodstvu, ali se zato odlično snalazio kad je pratio bolid ispred i s lakoćom završavao kao drugoplasirani.

    Vidim da su mu Francuzi (Jarier, Arnoux i Alliot) bili “omiljeni”. :rofl:



    5
    5

    0
  3. Super Aguri
    luke990 Donator Prikaži

    Neponovljiva karizma, kako na stazi, tako i u eteru. Tekst dostojan veličine tog čovjeka.



    6
    6

    0
  4. Jenson Button
    Lotus Prikaži

    A danas nam je vrhunac uzbuđenja kada Kimi jede sladoled.



    8
    8

    0
  5. Lando Norris
    Zola Prikaži

    Svaka cast na tekstu. Odlican clanak. Bog i batina. Kakva karizma i ličnost. Ne radjaju se vise takvi



    2
    2

    0
  6. Fernando Alonso 14
    alonso05espana Prikaži

    Izvrstan tekst ?. Zamislite da Hunta da je komentirao Monako prošle godine (“Bono my tires are dead”) ili kad bi se Strolla uhvatio hahahaha



    7
    7

    0
  7. Mclaren
    raca Prikaži

    Sjećam se da su “Sportske Novosti” objavile vrlo mali, šturi članak o njegovoj smrti što me je, kao navijača McLarena i velikog poklonika Hunta, i razljutilo i ražalostilo. Nije to zaslužio.



    2
    2

    0
  8. Michael Schumacher
    senna66 Donator Prikaži

    this

    A danas nam je vrhunac uzbuđenja kada Kimi jede sladoled



    3
    3

    0
  9. Blackhawk Prikaži

    James Hunt je u biti bio sve samo ne objektivan komentator. Vrhunski vozač (ali isto tako jako dvoličan u nekim stvarima), ali kao komentator volio je pljuvati po onima koje nije volio. Preporučam pogledati intervju s Riccardom Patreseom koji je prije nekoliko dana izašao na Formula 1 YT kanalu



    1
    1

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.