99% Sainz, 1% Makinen

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 4 godina 5 min 20 komentara

Znam da ova kolumna nije na neki način povezana s Formulom 1 i da možda neki od vas i ne prate WRC na bilo kakav način, ali smatram da je članak vrijedan pažnje te da će neke od vas zainteresirati za svjetsko reli prvenstvo i reli uopće, a za neke će ovo biti prisjećanje na neka ljepša i bolja vremena relija.

Sezona 1998. je svakako bila jedna od klasika u kojoj su se za naslov do kraja sezone borili Tommi Makinen u Mitsubishi Lanceru i Carlos Sainz stariji u Toyoti Corolli te donekle Colin McRae u Subaru Imprezi, ali on je već prije zadnje utrke sezone ispao iz svake kombinacije za naslov te se borba svela na Makinena i Sainza starijeg. Tijekom većeg dijela sezone se Makinen mučio s problemima Mitsubishija Lancera Evo IV koji jednostavno nije više bio dorastao, dok Sainz nije imao takvih problema, no uvođenjem novog Lancera Evo 5 i trima pobjedama u zadnje 4 utrke prije završnice sezone izbija na vrh poretka s 2 boda prednosti nad Sainzom. Svi su očekivali epsku završnicu u Walesu između dvojice tada dvostrukih svjetskih prvaka i dobili su je, ali na način na koji nitko nije mogao ni zamisliti.

Na početku relija u Walesu glavnu riječ je vodio Colin McRae glatko osvojivši prve brzince te mu je glavni konkurent bio Makinenov momčadski kolega Richard Burns. Onda, na šestom brzincu u Millbrooku, Tommi Makinen nalijeće na proliveno ulje, gubi kontrolu te zadnjim desnim kotačem udara u betonski blok čime ga nepopravljivo oštećuje, ali on nastavlja voziti sve dok ga ne uspije zaustaviti lokalna policija par kilometara kasnije te na tužan i nesretan način odustaje iz utrke. Sainzu je sad bilo potrebno samo 4. mjesto da bi osvojio titulu te je nakon Makinenovog odustajanja vozio oprezno, ali sigurno na 4. mjestu. U međuvremenu, u 22. brzincu motor Subaru Impreze otkazuje poslušnost i McRae je prisiljen odustati pa vodstvo preuzima Richard Burns. Carlos Sainz mirno, ali suvereno na 4. mjestu vozi prema svojoj tituli i svi su bili uvjereni da je naslov njegov, pa i sam Sainz koji je rekao da su njegove šanse za osvajanje naslova 99%, a Makinenove samo 1%. Čak i sami Makinen nije vjerovao da još postoje šanse za naslo pa je u međuvremenu krenuo na aerodrom. Ali onda šok i nevjerica, Toyota Corolla Carlosa Sainza otkazuje poslušnost u zadnjem brzincu tog relija, točnije u Margamu i to samo 500 metara prije cilja. Sainz i njegov suvozač Luis Moya svim silama pokušavaju ponovno upaliti Toyotu, ali bez uspjeha. Tijekom tog neuspjelog pokušaja paljenja Toyote, prestiže ih Belgijac Gregoire De Mevius koji na kraju završava četvrti. U tim trenucima vidimo očaj, nevjericu i tugu Sainza i Moye koji pokušavaju na bilo koji način pokrenuti Toyotu te joj skidaju majke zbog neuspješnog paljenja Toyot, a u koji tren nakon što ih prestiže De Mevius, Moya ljutito baca kacigu u vjetrobransko staklo i razbija ga. U tom trenutku Makinen daje intervju te ga tijekom intervjua brat zove da mu kaže da je Sainz odustao i da je on novi svjetski prvak, što ostavlja Makinena u šoku. Radost, oduševljenje i ekstaza u Mitsubishijevom taboru, dok u Toyotinom taboru tuga, šok, nevjerica i neutješnost, scene su koje obilaze svijet, a Sainz i Moya ne mogu još doći sebi nakon ovako bolnog gubitka titule, a činjenica da nisu izgubili titulu svojom greškom nego zbog kvara na Toyotinom motoru, i to 500 metara do cilja, što čini gubitak naslova još bolnijim.

Inače, u utrci je pobijedio Richard Burns po drugi put u karijeri i postao prvi Englez još od 1976. i Rogera Clarka, a drugim i trećim mjestom su Juha Kankkunen i Bruno Thiry su na dostojan način poslali Ford Escort u mirovinu. Ujedno ovo je bila posljednja utrka Juhe Kankkunena za Ford te prelazi u Subaru gdje će mu momčadski kolega bit Richard Burns koji je isto odlučio otići u Subaru, a McRae odlazi u Ford koji je sad pripremio novog Focusa kao trkaći automobil za naredno razdoblje.

Ovaj šokantan i nevjerojatan završetak sezone je zasigurno jedan od najvećih završetaka sezone uopće u motorsportu koji nam je pokazao da kraj nije kad mi mislimo da je kraj, već kad je stvarno kraj, što je na bolan način naučio Carlos Sainz. Isto tako, Makinen je na svom primjeru vidio da su čuda moguća te da nikad ne treba gubiti nadu, sve dok makar minimalne šanse postoje. Za neke je zlatno razdoblje relija 80te i Grupa B, što nije daleko od istine, obzirom na monstruozne reli bolide tog doba, kao što je Audi Quattro, Peugeot 205 GTI T16, Ford RS2000 i još mnogi drugi, ali 90te su po mom mišljenju ipak bile puno zanimljivije i atraktivnije nego 80te zbog McRaea, Makinena, Sainza, Auriola, Kankkunena i još mnogih drugih, ali ponajviše zbog prelijepih Toyoti Celica i Corolla, Mitsubishi Lancera raznih evolucija, slavne Lancie Delte Integrale, moćnog Forda Escorta i meni najdražeg reli bolida svih vremena, plave Subaru Impreze Colina McRaea.


Odgovor

20 komentara

  1. F1puls Portal
    Antonio Lončarević Prikaži

    Pohvale za tekst! I ja sam se pitao prate li ljudi ovdje i rally. Prema ovim vozačima imam neizmjerno poštovanje, ma koliko god mi F1 bila draža i puno više pratim formulu nego reli, al mora se priznat da su ti likovi nešto drugo… druga dimenzija auto sporta. Posebno ono razdoblje grupe B, tamo u prvoj polovini 80-ih. Tu “grupu B” smatram kremom auto-sporta, sami vrhunac i ludilo kakvo nikad nije viđeno nigdje, pa čak ni u našoj formuli. Sainz, Makkinen, Toivonen, Kankkunen, Michele Mouton, Ari Vatanen… Jebote kakvi likovi! A i ovi nešto noviji kao Loeb, Ogier, Solberg, Gronholm.. i za mene osobno najveći – Walter Rohrl.

    Nije Kimi džaba izjavio kako mu je Rally sport no.1. a i Finci su inače ludi za tim, najviše prvaka su dali ?



    12
    12

    0
    • Honda
      zekohonda Donator Prikaži

      za waltera rohrla sa svojih 196 cm definitivno možemo reći da je jedan od najvećih. :D



      15
      15

      0
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Toivonen je navodno na testiranjima održanim na stazi u Estorilu 1986. godine, sa Lanciom Deltom S4 Grupe B, odvrtio krug koji bi ga smjestio na 6. mjesto na kvalifikacijama za VN Portugala.
      Rezultati kvalifikacija
      https://www.statsf1.com/en/1986/portugal/qualification.aspx
      Dakle ispred Toivonena bi bili plasirani samo Senna (Lotus), Mansell (Williams), Prost (Mclaren), Berger i Fabi (oba Benetton-BMW), a iza bi ostali Piquet (Williams), Rosberg (Mclaren), Johansson i Alboreto, koji je bio skroz loš (oba Ferrari) i ostatak ekipe.
      Kakvo je to auto bilo i kakav je to vozač bio. Šteta što ga je utrkivanje koštalo života, nepuna 2 mjeseca poslije.
      Da podsjetim, F1 bolidi (motori) su 1986. su bili najjači ikad (za 1987. im je štucovana snaga) i razvijali su za kvalifikacije po 1200-1300 ks (BMW zvijer navodno i 1400).

      Što se tiče Sainza, njegovo (i Moyino) razočarenje je možda čak i veće od onog koje je doživio Massa (& Co.) u Brazilu 2008., ili Nakajima zajedno sa Buemijem, Davidsonom & Co. u Le mansu 2016, jer tamo su Hamilton, odnosno Porsche sa Janijem za volanom još uvijek bili u igri (na stazi), a u Sainzovom slučaju Makinen je već bio odustao.

      BTW, kao dječak sam se zaljubio u Lancie, ali nisam baš nešto volio ni Kankkunena, Biasiona niti Auriola. Onda se pojavio Sainz sa Toyotom i postao moj favorit, kasnije je i prešao u Lanciu, a kada je Lancia izašla iz natjecanja, poslije sam navijao samo za Sainza.



      3
      3

      0
      • Honda
        zekohonda Donator Prikaži

        toivonenovo vrijeme je ostvario na skraćenoj stazi.
        Baš sam nedavno o tome čitao jedan novi članak i po prvi put je spomenuta skraćena staza.



        1
        1

        0
        • David Croft
          Frantic Donator Prikaži

          I ja to prvi put čujem
          Ima ovo
          https://www.redbull.com/int-en/henri-toivonen-at-estoril-exploring-the-myth

          A few weeks before the rally, on the full circuit, there was a test. It was a private test and Henri made a time – it is difficult to say now exactly the time – but it was in the first ten of the F1 cars from their test at Estoril two or three weeks before

          Ali tu pričaju o F1 testiranju u Estorilu, a ne o kvalifikacijama, održanim pola godine kasnije.
          Takođe, spominju kompletnu stazu.
          I sjećam se da sam o tome čitao u nekom rođakovom auto-časopisu (vjerovatno Avto magazin) prije 30 i kusur godina.

          Ovo je prvi put da čujem da se pominje skraćena staza.



          1
          1

          0
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          ja sam vidio poduži članak na fb-u, kojeg sad ne mogu pronać. previše motorsport grupa i stranica sam član. :)

          na par mjesta na netu se spominje na netu skraćena staza, što mi je jedino logično.
          na par drugih mjesta uspoređuju rally aute i f1, vremena na npr. na goodwoodu, težinu, snagu i njihov odnos…i f1 je neusporedrivo brža po krugu. jedino rally možda može bolje ubrzat to stotke.
          ali da ne ostane sve na internet forum naklapanjima i komentarima, pronašao sam jedan citat:

          I think this one comes under the heading of “urban myth”. The Finnish rally driver Henri Toivonen was undoubtedly exceedingly quick in the Lancia Delta he was driving back then – sadly, he and his co-driver were killed in an accident in one later in 1986, leading to a ban on the high-performance Group B “supercars” the following season. However, it seems impossible that a rally car, however fast, would be able to match the speeds of an F1 car at a purpose-built circuit like Estoril. I did find one report on the internet that seems to disprove the theory: apparently Cesare Fiorio, the Lancia team’s manager at the time, was asked about the story on a TV programme not long ago. He said: “Honestly, that’s the first time I hear about that thing, and considering I did manage that team and that driver I assume I should know if it happened.”

          i za kraj:
          stewart f1 vs focus wrc, na mokrom silverstoneu razlika je 37 sekundi.
          https://www.dailymotion.com/video/xh59qh



          1
          1

          0
        • David Croft
          Frantic Donator Prikaži

          Toliko toga je bilo napisano oko toga, ne vjerujem da bi baš bila totalna izmišljotina.
          Ali eto, sad si mi bacio crv sumnje :mrgreen:

          Što se tiče “Stewart vs. Focus” usporedbe u odnosu “F1 bolid 1986. vs Delta S4” usporedbe, prvo Estoril je kraća staza.
          Drugo, ako je u Estorilu bilo suho, mislim da bi to više odgovaralo Delti S4, nego mokar Silverstone Focusu, naravno, u usporedbi sa tadašnjim F1 bolidima.
          Treće, Delta S4 je imala 600ks (skoro duplo više od Focusa) i ubrzavala 0-100 za 2 sec i to sa normalnim prtiskom prednabijanja, a možda su u Estorilu još odvrnuli pritisak (ima i ta teorija u svim tim pričama oko Toivonenovog kruga), a vjerovatno su joj stavili i neke mekane slick gume. OK, i F1 bolid iz 1986 je imao u kvali modu skoro duplo veću snagu nego F1 bolid iz 1999., ali je onaj iz 1999. bio aerodinamički puno efikasniji, dok se to baš i ne bi moglo (ni blizu u tolikoj mjeri) reći za odnos Focus spram Delte.
          Na kraju, odnos težine 1986 je bio F1 540kg – WRC 890kg, dok je 1999. to bilo F1 600kg – WRC 1230kg.


          0
          0

          0
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          pronašao sam članak, fb prevod na engleski glasi:
          In the circuit they only used 3/4 parts of it, before the end of the straight and for whoever knows the circuit, they cut down a path of asphalt service and very similar to a stretch with two crosses and a curve and went back to the route in the back straight. That means touring at least 600 to 700 m less than the F1 down the track in their entire length, hence the time of the S4, but anyone who has seen a S4 pass through a quick curve doesn’t even think about this story , grabbed a lot for a rallys car, yes, true, but there was always slide, which didn’t happen with F1, with much more rubber and aerodynamically infinitely better.



          1
          1

          0
        • David Croft
          Frantic Donator Prikaži

          Hvala @zeko
          Ali ko će ga znati je li sad i to istina
          Svejedno, baca sumnju ….
          Ovaj Ninni Russo (što sam ga iznad citirao) je dao izjavu nakon što su Kankkunen i Fiorio “pričali” o tom Toivonenovom krugu


          0
          0

          0
  2. Alfa Romeo
    limitmaker1 Donator Prikaži

    …nisam baš pratio reli previše onda a sada još manje, no sjećam se događaja jer je bilo na sportskim vijestima na tada vrlo popularnoj ‘satelitskoj’ pa sam vidio Sainzovu, Moyinu facu nakon neuspješnog guranja…nakon Celice, ovo ružno pače mi nije bilo nimalo lijepo no eto moram priznati da unatoč ne pretjerano mi simpatičnog Sainza (a ni Makinena) nisam mogao ne osjetiti razočaranje i beznađe u Carlosovim očima…


    0
    0

    0
  3. Michael Schumacher
    Ferrari Maniac Prikaži

    Toyota izgleda općenito ima neko prokletsvo završnica u natjecanjima. Vidi – Le Mans prokletstvo….

    Super kolumna btw.
    Ne pratim pretjerano WRC, iako sam dosta gledao s tatom prije dok je Loeb žario i palio.



    1
    1

    0
  4. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Ispada da su kasne 90e bile mitološke za svaki mogući sport.


    0
    0

    0
    • Ferrari
      KimiForever Prikaži

      Istina, zato šta se tad još uvik igralo srcen, strašću i željon za pobjedon. Tad novci nisu bili na prvome mistu i nije se nažalost sve vrtilo oko PR-a, imidža i samoisticanja. Tad je postoja osječaj pripadnosti, vezanosti i lojalnosti za neku sredinu, tad se nije odlazilo u pobjedničke ekipe samo da postaneš prvak i odeš dalje ko danas.



      4
      4

      0
  5. Jackie Stewart
    Kaps Prikaži

    Da, sjećam se ovog finala sezone i Sainzovog kvara i odustajanja, mislim da se tada spominjalo 800 m prije kraja zadnjeg brzinca, i Moyinog bacanja kacige u stražnji prozor Corolle…
    Iako nisam bio navijač ni Sainza ni Makinena, mora se priznati da nije normalno na ovakav način ostati bez titule! A da ne spominjem koliko je nevjeroajtno bolno.

    BTW, sve pohvale za text Ante!



    1
    1

    0
  6. Ferrari
    Matoje Prikaži

    Postoji li šanse da se napravi sekcija kako je F2 za WRC i MotoGP pa da ima vijesti iz tih sportova?


    0
    0

    0
  7. avalon Prikaži

    evo nešto off ( opet ) šta nema veze ni sa sainzom Jr ni makinenom ali možda malko podigne raspoloženje , nasmije nekoga …. u kimijevoj “fazi” rally – a na finskom rally – u 2010, umirovljeni četverostruki svjetski reli prvak juha kankkunen ušao je u utrku i rekao da ako räikkönen ne pobijedi njega može se vratit u F 1 . i šta se desilo ? juha je završija rally na 8. mistu , a kimi se vartija u F 1 :) :) :)



    4
    4

    0
  8. Michael Schumacher
    senna66 Donator Prikaži

    O relliju znam vrlo malo, upoznao sam ga nešto kroz WRC igre, par dokumentaraca o Colin McRaeu, Grupi B i povijesti rallya općenito. Nije mi bilo draže nego vidjeti plavi Subaru od Colina i crvenog Mitsubishija od Makkinena.
    Pohvale za pisanje o drugim granama motosporta!


    0
    0

    0
  9. Sc
    RafaelaF1 Prikaži

    Super sport samo ga nemam di gledat.Vozači su vrhunski tako vozit mogu samo najbolji.Trebalo bi bit neki triatlon ono za zaje…..u.10 krugova u F1.ili F2.onda 10 u rally autu i onda još neki nascar tako nešto.i tako sezona od 15-ak utrka po svijetu.mislim da bi bilo dosta navijača a i vjerujem da bi i vozači morali biti vrhunski.samo bacam ideje ko zna kako bi ludnica bila



    2
    2

    0
  10. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    kul tekst. nemam pojma o rallyu osim colina mcrae i subaru impreze kao zaštitnih znakova. ono ala šumaher i ferari u f1.
    ne jer me ne zanima nego nisam mogao gledati ko klinac..
    di se to može gledat uopće jel ima kakvih prijenosa? ili se svodi na one kratke klipove na koje sam naletio par puta u životu?


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.