VN Kanade 1973.: Jedna od najluđih utrka ikad

Izdvojeno / Kolumna

Pulsmedia portal

Prije 4 godina 10 min 8 komentara

Godina je 1973. i timovi su upravo sletjeli u Kanadu gdje bi trebali nastupiti na četrnaestoj i ujedno pretposljednjoj utrci te sezone. Jackie Stewart je već osigurao titulu na prošloj utrci u Italiji, no Tyrrell i Lotus su još uvijek u napetoj borbi za konstruktorsku titulu. Utrka se, kao i prethodne dvije godine, održava u Mosportu i sve je spremno za uzbudljiv vikend u koji će najvjerojatnije i vrijeme umiješati svoje prste. No nitko nije mogao predvidjeti kakva se utrka uistinu sprema. Utrka je danas vjerojatno najpoznatija po činjenici da je na njoj po prvi put u povijesti F1 upotrijebljen sigurnosni automobil. Pitate se koliko je to dobro prošlo? Dat ću vam jedan ”hint”: Prošlo je dvadeset godina prije nego što je sigurnosni automobil ponovno viđen u utrci F1!

Budući da se u to vrijeme VN Kanade održavala početkom jeseni, nije bilo neuobičajeno da loše vremenske prilike dodatno zakompliciraju utrku. Upravo se to dogodilo i 1973. te je vozače u nedjelju dočekala mokra staza. Kako je bilo očigledno da će se i utrka održati u sličnim uvjetima, vozači su probali maksimalno iskoristiti nedjeljnu ”warm-up” sesiju kako bi se što bolje prilagodili novonastalim uvjetima. Staza je bila izuzetno mokra u što se najbolje uvjerio Ronnie Peterson, čovjek koji se kvalificirao na Pole position, izletjevši sa staze u jednom zavoju. Srećom po Petersona, u to vrijeme su timovi imali treći, zamjenski bolid pa je Peterson ipak startao u utrku. No prije početka utrke novi pljusak je pogodio stazu što je u kombinaciji s izmaglicom uzrokovalo odgodu starta za jedan sat. Vrijeme se počelo polako smirivati i napokon je sve bilo spremno za početak VN Kanade. Iz prvog reda su startali Peterson i Revson, a za iza njih su bili Scheckter i Reutemann. Novookrunjeni svjetski prvak, Stewart, je startao sa slabašne devete pozicije.

Start utrke, iako na poprilično mokroj stazi, je prošao bez većih incidenata, a glavna zvijezda prvih krugova je bila crvena kaciga u BRM-u; naravno riječ je o Laudi. Znalo se i prije utrke da su Firestone gume puno bolje u mokrim uvjetima od Goodyeara koji je koristila većina grida te su bolidi s Firestonenom, među njima i BRM, jako profitirali. Lauda se već u prvom krugu probio s 8. na 3. mjesto, a do kraja trećeg kruga je bio u vodstvu utrke. Laudi je to bio prvi put da vodi u nekoj utrci F1 i očito se u toj ulozi jako dobro snašao jer je u sljedećih desetak krugova pružio jednu od boljih mokrih vožnji u povijesti. Naime, do kraja 10. kruga Lauda je već izgradio 15 sekundi prednosti pred drugoplasiranim Petersonom. Peterson se u 16. krugu još jednom uvjerio kako je Mosport opasan u mokrim uvjetima i ponovno je izgubio kontrolu nad svojim Lotusom, promoviravši tako Schecktera u McLarenu na drugu poziciju kojega je međutim uskoro prešao Petersonov momčadski kolega Fittipaldi. Staza se sada već ubrzano sušila jer već neko vrijeme nije pala ni kap kiše. Pred momčadima je bila teška odluka, ostati na gumama za mokro i čekati uvjete za slickove ili ući u boks i staviti intermedije.

Firestone se, iako je davao više gripa na mokroj stazi, i puno brže trošio od Goodyeara tako da je Lauda bio primoran ući među prvima u boks po intermedije. Kroz sljedećih desetak krugova je u boksevima uslijedila prava gungula jer su vozači neprestano ulazili i izlazili iz boksa pokušavajući što bolje pogoditi taktiku u ovim teškim uvjetima. I tu nastaje prvi veći problem koji će biti izuzetno bitan za daljnji tijek utrke. Ovdje se treba opet prisjetiti koje je vrijeme radnje ove dogodovštine. Riječ je o početku 70-ih, vremenu kada su odlasci u bokseve bili prava rijetkost. Kombinacija slickova koji mogu bez problema izdržati cijelu utrku i velike količine vremena potrebne za obaviti bilo kakvo zaustavljanje u boksu je uzrokovala da se u boks više-manje ulazilo samo kada postoji terminalan kvar na bolidu. Ili, naravno, u slučaju ovakvih utrka. U cijelom tom metežu, glavni ljudi utrke su se pogubili u praćenju vozača i broja krugova koji je svaki vozač prošao. Naime, u to vrijeme nije bilo automatiziranog sustava koji bi brojao krugove i vremena i na temelju njih izbacivao poredak u utrci. U to vrijeme se sve radilo ručno. Ništa pametniji od čelnika utrke nisu bili ni šefovi timova koji su se jednako mučili sa snalaženjem u ovoj situaciji.

I onda se, već i ovako složena situacija, dodatno zakomplicirala. Heroj jedne od prijašnjih kolumni na portalu, Jody Scheckter, se u borbi sa Cevertom za sedmo mjesto odlučuje za jedan preoptimističan napad koji rezultira sudarom. Cevert, očigledno bijesan, izlazi iz bolida s namjerom da se obračuna sa Scheckterom, no u toj namjeri ga srećom sprječavaju suci uz stazu. Nakon što je utjecaj adrenalina malo splasnuo, Cevert primjećuje da je u sudaru ozlijedio nogu i potrebna mu je medicinska pomoć. U tom trenutku na stazu ulazi medicinsko vozilo i time dolazi vrijeme za nastup naše glavne zvijezde, žutog Porschea 914.

Već na početku te sezone je bilo raspravljano o ideji sigurnosnog automobila, sve u cilju poboljšanja sigurnosti vozača i ostalih ljudi uz stazu. Došlo se do generalnog zaključka kako sigurnosni auto nije loša ideja, ali se nisu postavili nikakvi kriteriji o tome kada bi trebao izlaziti na stazu, a kada ne. U ovom je slučaju medicinsko vozilo na stazi bilo razlog za direktore utrke da po prvi put ikada iskoriste SC u jednoj utrci.

Pravila SC-a svi znamo, sigurnosni automobil mora ”pokupiti” bolid koji u tom trenu vodi u utrci, a svi ostali bolidi se onda poslažu iza njega. No kako odrediti koji bolid ”pokupiti” kada nitko nije siguran tko vodi u utrci? U konačnici su se čelnici utrke nabrzaka odlučili za potez koji je u najmanju ruku čudan. Sigurnosni je auto na stazu izašao ispred Howdena Ganleya, čovjeka koji je u utrku startao kao 22. i koji je većinu dana proveo pri začelju poretka. Howden Ganley (Iso-Marlboro) je u tom trenutku postao vodeći čovjek utrke, no tijekom sljedećih deset krugova, koliko je SC proveo na stazi, svi su brzo uvidjeli da tu nešto ne štima i razni dijelovi paddocka i publike su imali drukčije interpretacije utrke. Većina ljudi je ipak smatrala da su u vodstvu utrke Oliver (Shadow) i Beltoise (BRM), a da je Fittipaldi trećeplasirani. No tu je nastao novi problem. Oliver i Beltoise su prije izlaska SC-a bili u borbi s Fittipaldijem, no između njih se u ključnom trenutku našao nesretni Howden Ganley. Rezultat ovoga? Oliver i Beltoise su upravo dobili skoro krug prednosti pred Fittipaldijem jer je SC odredio krivu osobu kao vodeću u utrci. Fittipaldi je svo ovo vrijeme uvjeren da je Ganley u vodstvu i da je on drugi, a Ganley je isto tako siguran da on zaista vodi u utrci, a u to vjeruje i njegov tim.

Nakon sklanjanja SC-a sa staze ova bizarna utrka se nastavila pri čemu je dio ljudi vjerovao da je Fittipaldi-Ganley borba za pobjedu, a drugi, većina, su bili uvjereni da je Beltoise-Oliver u stvari vodeći dvojac. Ganley se samo kratkotrajno uspijevao braniti od Fittipaldija u puno nadmoćnijem Lotusu i Emerson je ubrzo izbio na čelo poretka uvjeren da je upravo preuzeo vodstvo u utrci, a zapravo je bio oko minute udaljen od vodstva. Oliver i Beltoise su nastavili uvjerljivo voditi utrku, ali su obojica upali u sitne probleme (Olivera je gnjavila papučica gasa, a Beltoisea već ranije spomenute brzotrošeće Firestone gume) te ih je Fittipaldi brzo stizao. U ovome trenu je teško utvrditi je li Fittipaldi bio svjestan toga što se trenutno zbiva, ali većina publike je s oduševljenjem čekala zadnjih par krugova jer je izgledalo da će Fittipaldi nadoknaditi krug zaostatka i napasti vodeći dvojac za pobjedu. Utrka kulminira u zadnja dva kruga kada Fittipaldi uspijeva proći i pored Beltoisea i pored Olivera. Fittipaldi slavodobitno prolazi ciljem, a Colin Chapman izvodi svoje poznato bacanje kape u zrak. Fittipaldi upisuje svoju četvrtu pobjedu sezone, a Lotus svoju sedmu. Sjajan dan za Lotus unatoč Petersonovim problemima.

No nešto ne valja. Nešto nije kako bi trebalo biti. Iako je Fittipaldi prvi prošao ciljem, nitko nije mahao kockastom zastavicom. Nikome nije jasno što se događa. A onda, s 30 sekundi zakašnjenja, netko napokon počne mahati zastavicom. No zastavica nije pokazana Fittipaldiju ili Oliveru pa čak ni Beltoiseu. Zastavicom je mahano skupini bolida koju predvodi Howden Ganley!

Tu sada nastaje potpuni metež. Nikome više nije ništa jasno, a čak i oni koji su mislili da su pohvatali konce utrke se sada zbunjeno gledaju i češu po glavi. Kako je moguće da Fittipaldi nije prvi i kako je pobogu Ganley pobijedio? Timovi zbunjeno prolaze kroz svoje zapise s utrke i uspoređuju ih sa zapisima drugih timova kako bi zajedničkim snaga utvrdili tko je uistinu prvi, drugi timovi pak ulažu žalbe, treći tvrde da su unutar osvajača bodova iako će se kasnije pokazati da kasne i po nekoliko krugova. Vjerojatno jedina dva vozača koja ništa ne analiziraju su Ganley, koji je uvjeren da je prvi i već kreće polako slaviti, i Rikky von Opel koji kasni dvoznamenkasti broj krugova pa zna da ne može ništa ušićariti. Rasprave traju sljedeća tri sata nakon kojih se napokon dolazi do određenog konsenzusa o konačnom poretku utrke. Napokon se, nakon tri sata kašnjenja, može organizirati ceremonija proglašenja pobjednika i dodjela trofeja. Na najnižoj stepenici postolja se na kraju nalazi Jackie Oliver. Stepenicu poviše je Emerson Fittipaldi. A prvi je… Želite pogađati? Ne, nije Howden Ganley. Ganley je na kraju tek 6. Ako i niste rekli Ganley, vjerojatno opet niste pogodili jer prvi je na kraju Peter Revson u McLarenu!

Naknadnim prolaskom kroz razno razne zapisnike s utrke se utvrdilo da je ipak Revson taj koji je pobijedio i to s prednošću od preko pola minute. Revson je bio u skupini bolida koji su profitirali izlaskom SC-a jer je praktički dobio cijeli krug prednosti pred Fittipaldijem i ostatkom društva. No u tom trenutku se vjerovalo kako Revson kasni cijeli krug za Oliverom i Beltoiseom i nitko ga nije smatrao bitnim faktorom utrke. Ali, kako se kasnije ispostavilo, Revson je u tom trenutku bio treći i u istom krugu s navedenom dvojicom. Ni Shadow ni BRM nisu mogli parirati Revsonovom McLarenu koji je ubrzo zasjeo na prvo mjesto koje nije ispuštao do kraja utrke. Revson je vodio zadnjih 30 krugova utrke čega je malotko bio svjestan.

Na kraju se ipak ispostavilo da je kockasta zastavica bila namijenjena Revsonu jer je netko očito uspio razriješiti ovu zagonetku, ali kako se Revson u tom trenu nalazio u skupini od četiri bolida, zastavicom je mahano vodećem u toj skupini, Howdenu Ganleyu. Ganley i njegov tim su još uvijek bili uvjereni da je Ganley pobijedio jer su tvrdili da u službenom zapisniku utrke piše da su obavili fantomsko zaustavljanje kojega nije bilo, a smatrali su također, i da je pravi pobjednik upravo onaj koji je prvi prošao ciljem nakon mahanja kockaste zastave. No trud im je bio uzaludan, u službenim knjigama je Revson naveden kao pobjednik VN Kanade koja i danas ostaje jedna od najkontroverznijih utrka u povijesti F1.

DaveGilmour


Odgovor

8 komentara

  1. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    svaka čast gilmoure na kolumni…odličan izbor…s guštom sam čitao. zvoni mi ovo sa porscheo kao prvim f1sc-om, ali nisam imao pojma kako je utrka bila kaotična i kako ju je sc ‘začinio’.
    ganleya sam morao guglat. i opela.
    dobra i je ova slika sa starta, odlično pokazuje raznovrstnost bolida – a pritom ne mislm na boje.
    i za kraj legede can-am na prvom i trećem mjestu… pošteno!

    još malo guglam – prvi sc ikad 1911. na indyu 500…eh ti zaostali ameri.



    5
    3

    2
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    @Dave, hvala na članku :thumbs:
    Stewartova zadnja trka.
    Kao što napisah nekad davno u mojoj omiljenoj temi na forumu, za Ganleya je protest uložila, niko drugi do, njegova tadašnja djevojka (kasnije i supruga). :mrgreen:
    Što se Ceverta, da je Bog`do malo više povrijedio tu nogu (ali ne previše, da ne ostane invalid), možda ne bi vozio VN SAD-a za 14 dana….. :(



    7
    7

    0
  3. Dan Gurney
    Crash Donator Prikaži

    Svaka cast kolega.. Hvala na jutarnjem stivu..
    Da se pridruzim svima koji nisu imali pojma da je utrka bila ovakva …
    Lijepo napisano a utrka je bas bila zesci kaos ili kako rece gungula :)



    3
    3

    0
  4. Michael Schumacher
    Ferrari Maniac Prikaži

    Odlična kolumna Dave. Ne čudi me uopće cirkus, trenutno proučavam sezonu ’81 i nisu previše napredovali…



    2
    2

    0
  5. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    upravo čitam, pa prenosim malo kaosa na američki način:
    As Baker crossed the finish-line he had no idea he won overall.
    And there was other drama… the pace car was stolen, a naked man was hitchhiking on the circuit, an emergency yellow flag was needed to allow a truck to cross the track to replenish the rapidly diminishing fuel supply (84 cars started the race!), an alligator was spotted on the track and spectators decided to pick parts off a car disabled on the circuit.



    3
    1

    2
    • Max Verstappen
      DaveGilmour Prikaži

      Čitajući ovo bio sam siguran da je riječ o nekoj utrci iz 20ih ili 30ih godina jer me nebi začudilo da su se tada takve ludorije dešavale. Kad ono, riječ je o 12 sati Sebringa iz 1983.

      Trebao si i ovaj dio nadodati :mrgreen:

      “The field of drivers was stellar, but it also included a few that were involved in drug trafficking, and a serial killer who a few months later led the FBI on a nation-wide hunt.”



      3
      3

      0
  6. Williams
    Nigel Prikaži

    ovo je bila odlična staza



    1
    1

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.