Nevolja zvana Jody Scheckter

Izdvojeno / Kolumna

Svi smo svjedoci teške situacije u kojoj se planet Zemlja trenutno nalazi. COVID-19 je ovih dana gotovo jedina tema o kojoj se govori. Razlog za to vjerojatno leži i u činjenici da su sve sportske, društvene, kulturne i druge manifestacije obustavljene. Nema sumnje da je to i najpametnija odluka u ovom trenutku. Nitko još nije siguran kolikih razmjera je ovaj virus; vijesti koje nam svakodnevno dolaze ne zvuče baš obećavajuće. Svjedočimo nekoj vrsti postapokaliptične distopije u kojoj djeca ne idu u škole, nego nastavu prate doma preko mobilnih uređaja. Škole se zatvaraju, granice se zatvaraju, klubovi i kafići su nikad prazniji, a neizvjesnost nikad veća. Jedna od žrtava novonastale situacije je i F1 – od timova, vozača, direktora sve do nas navijača. Svima nam je teško pala odluka da se utrka u Australiji otkaže, a još nam teže pada činjenica da nemamo pojma što će se, ustvari, ove godine dogoditi. Vrijeme je nakratko stalo. U takvoj situaciji ne preostaje nam drugo nego da čekamo – te povremeno zavirimo u čašicu povijesti i prisjetimo se nekih epskih utrka, sezona i vozača koji su ostavili velik trag u ovom sportu. Jedan od njih je i Jody Scheckter – nevolja koja je formulu zadesila puno prije nego coronavirus, još tamo 70-ih godina prošlog stoljeća – te F1 šampion iz 1979. godine.

Nepoželjni gost

Scheckter je u analima ostao ponajviše zapamćen zbog činjenice da je posljednji Ferrarijev prvak sve do 2000. godine i pojave Michaela Schumachera. Taj podatak gotovo svi znaju. Njegovu životnu priču i okolnosti u kojima je stigao do te famozne titule, s druge strane, znaju samo oni najzagriženiji. Jody Scheckter je rođen u bjelačkoj obitelji 1950. godine East Londonu u Južnoafričkoj Republici. Njegov otac je tamo držao salon Renaultovih automobila, a mladi Jody mu je često pomagao oko posla i obučavao se. Tako se veoma mlad okušao i u vožnji očevih automobila, ali poznavao je samo jedan način vožnje – do ibera. Sukladno s tim počeo se baviti utrkivanjem, no već u svojoj prvoj nacionalnoj utrci je diskvalificiran. Razlog – opasna vožnja. Vremenom je uspio donekle obuzdati svoj ”ubilački nagon” i stasao je u poprilično dobrog vozača. Osvojio je Južnoafričku Formula-Ford seriju 1970. i nagovijestio da je spreman za velike stvari u Europi. Međutim, već spomenuti ubilački nagon nije nestao – naprotiv, tek je tamo zaživio u punom sjaju i od Schecktera napravio negativca kojeg su ostali vozači prezirali i tražili da mu zabrane utrkivanje.

Tako je ovaj divlji Južnoafrikanac stigao u Englesku nakon trijumfa u svojoj domovini. Karakterističnog hippie izgleda – afro frizure i oštrog pogleda – na prvu je više odavao dojam da statira u Formanovom kultnom mjuziklu ”Kosa”. Nisam siguran je li to bio odraz neke tadašnje mode u Africi, ali ono što sa sigurnošću znam je to da je njegov put do zvijezda uveliko olakšan činjenicom da je bijelac. Kao što vjerojatno znate već, Južna Afrika je u to vrijeme bila zatrovana rasizmom i podijeljena na bijelo i crno stanovništvo. Tko je izvlačio deblji kraj, to vam ne moram govoriti. Bilo kako bilo, Scheckter je stigao u Europu. Dobrih dvije godine je u britanskoj formuli oduševljavao brzinom koju je posjedovao – ali i redovno se sudarao s protivnicima – pritom postavivši ogroman upitnik na pitanje vlastite egzistencije. Prvi nastup u F1 zabilježio je 1972. godine za McLaren, a to mu je bio i jedini nastup te godine. Iduće godine je odvozio pet utrka, ali još uvijek nije bio stalni vozač. Međutim, na utrci u Francuskoj je Scheckter oduševio javnost i dao do znanja da će još čuti za njega. Kvalificirao se drugi u svojoj tek trećoj utrci u karijeri. Ubrzo je prestigao i velikog Jackie Stewarta i preuzeo vodstvo na utrci. Međutim, neiskustvo i brzopletost tada 23-godišnjeg Južnoafrikanca, dovelo je do greške i sudara s Fittipaldijem, zbog čega su obojica morali odustati. Fittipaldi je već tada etiketirao Schecktera kao luđaka, no Scheckter nije pretjerano mario za kritike. Premda utrku nije ni završio, dao je do znanja da se već tada može nositi s onim najboljima. Međutim, to je bila samo uvertira za ono što se dogodilo u idućoj utrci u Silverstoneu. Kaotični lanac sudara na samom startu izbacio je velik broj vozača iz utrke, a krivac je bio samo jedan – pogađate – Jody.

Utrku je startao na šestom mjestu. Ubrzo se probio na četvrto mjesto, ali onda je izletio sa staze, zabio se u pitwall, napravio piruetu i odbio se ravno na stazu, a bolidi iza njega su se redom zabijali jedan u drugoga. Taj nered je karijere koštao i De Adamicha koji je slomio nogu. Tek je zakoračio u svijet F1, a već su ga svi bili siti. Već je ranije postojao antišekterovski pokret, koji je zastupao mišljenje kako je Scheckter preopasan da bi vozio. A najnoviji incident mu nikako nije išao u prilog. I asocijacija vozača je bila suglasna i zahtijevali su zabranu za Schecktera. Međutim, pronađen je kompromis kojim je Scheckteru bio zabranjen nastup u naredne četiri utrke, s čim su se ostali ipak nerado složili. A sve te silne kritike i antipatija koju je izazivao, njegovu priču i buduće poduhvate čine još većim.

Tragedija koja je promijenila sve

Ta tragedija desila se za vrijeme treninga na Watkins Glenu 1973. godine. Nesretni mladi francuski vozač Francois Cevert, koji je trebao iduće godine biti timski kolega Scheckteru u Tyrrellu, imao je stravičnu nesreću u kojoj je izgubio život. Upravo je Scheckter bio glavni svjedok te tragedije, jer se nalazio iza Ceverta. Odmah je zaustavio svoj McLaren, izašao i pokušao spasiti Ceverta. Međutim, Scheckter tu ništa nije mogao napraviti – Francuz je već bio mrtav. Ta je tragedija ostavila na Schecktera ogroman trag. Postao je svjestan kako je F1 okrutna mašinerija koja rijetko prašta pogreške. Era 70-ih bila je dovoljno opasna i bez njegovih vratolomija. Nešto se promijenilo u njegovoj svijesti. Postao je puno oprezniji, proračunatiji, bez nepotrebnog srljanja. Postao je bolji vozač. Tako je započelo novo razdoblje u karijeri Jody Schecktera – ono puno slavnije razdoblje, gdje je počeo voziti zrelo, osvajati utrke i upisati se u povijest zlatnim slovima.

Godine 1974. stigao je u Tyrrell, za koji je odvozio svoju prvu punu sezonu. Umjesto nesretnog Ceverta, za timskog kolegu je dobio Patricka Depaillera. Međutim, Scheckter je odradio vrhunsku sezonu, nadmašio timskog kolegu, te na kraju završio trećeplasirani, deset bodova iza prvaka Fittipaldija. Te je godine Scheckter ostvario dvije pobjede. Prva se dogodila u Švedskoj; startao je s drugog mjesta, a u ludoj završnici prestigao Depaillera i odnio svoju prvu pobjedu. Drugu pobjedu ostvario je u Velikoj Britaniji na Brands Hatchu. Podsjećamo, prošle godine je u Britaniji skrivio onaj kaos na startu, a godinu dana kasnije iskupio se pobjedom. Iduća 1975. godina nije bila pretjerano uspješna za Tyrrell. Jedinu pobjedu u sezoni ostvario je Scheckter i to na domaćoj utrci, na zloglasnom Kyalamiu u Južnoj Africi. Tako je postao prvi i jedini Južnoafrikanac koji je osvojio VN Južne Afrike.

Pobjeda na šest kotača

Sezonu 1976. najbolje pamtimo po vatrenom okršaju za titulu između James Hunta i Nikija Laude. Međutim, te godine je Tyrrell predstavio, vjerojatno, najradikalniji bolid svih vremena – inovativni P34 sa šest kotača. Tyrrell P34 ima kultni status zbog svog prepoznatljivog izgleda, ali se na stazi i nije pokazao previše uspješnim. Povijesni trenutak desio se na Anderstorpu u Švedskoj, gdje Scheckter pole poziciju pretvara u pobjedu. Također, u tom bolidu dogodila se i uzbudljiva bitka s Jamesom Huntom za pobjedu. U nekoliko navrata su se Hunt i Scheckter izmjenjivali na vrhu, ali pobjedu na kraju odnosi Britanac. Ipak, Scheckter nije nikada pretjerano favorizirao taj bolid i znao je da nema svjetlu budućnost. Nazvao ga je smećem nakon što je napustio momčad Tyrrella na kraju sezone i potpisao ugovor za novu momčad – Walter Wolf Racing.

Tyrell Scheckter

Lothar Spurzem, Tyrrell P34

U novoj momčadi se Južnoafrikanac odlično snašao i tijekom sezone uspio je ostvariti tri pobjede. Već u prvoj utrci sezone u Argentini Scheckter donosi prvu pobjedu novooformljenom Wolf-Fordu. Treba spomenuti i sjajnu vožnju u Monacu gdje je Scheckter odnio pobjedu i prekinuo Laudin niz pobjeda na ovoj glamuroznoj utrci. Treću pobjedu sezone odnosi u Kanadi. Sezonu završava drugoplasirani, iza Nikija Laude, koji je u Ferrariju bio jednostavno nedostižan protivnik. Iduća 1978. nije bila niti upola uspješna kao prethodna, kako za Schecktera tako i za kanadsku momčad. Nije ostvario niti jednu pobjedu, ali je zaradio mjesto u Ferrariju iduću sezonu. Za timskog kolegu u novom ”ground effect” Ferrariju dobio je Gillesa Villeneuvea.

Južnoafrikanac na krovu svijeta

Scheckterova osobnost i reputacija je još uvijek bila čest predmet kritika. Zato su mnogi očekivali neslavnu epizodu u Ferrariju, koji neće imati razumijevanja za njegove ispade i neposluh. Međutim, Scheckter se pokazao iznenađujuće zrelim i staloženim. I ne samo to – Scheckter je nadmašio velikog Villeneuvea i osvojio titulu u sezoni 1979. za Ferrari. Gotovo je nevjerojatno da je to onaj isti Scheckter s početka ove priče. Ali Scheckter je odradio sjajnu sezonu, odnio tri pobjede te marljivo prikupljao bodove na ostalim utrkama, te uz brzinu i konzistenciju osvojio tako dugoočekivanu titulu, koju je malo tko očekivao s obzirom na njegovu prošlost i nakon koje je uslijedila suša u Ferrariju koja je trajala punih 21 godinu. A utrka na kojoj je Scheckter osigurao titulu je – ni više ni manje nego – Monza. Prošle sezone je Leclerc pokazao što pobjeda na Monzi znači tifosima i svakom vozaču. A sada zamislite tek euforiju koja je nastala nakon što je na toj kultnoj stazi osvojena titula.

No nakon takve sezone iz snova, uslijedio je novi pad i katastrofalna 1980. godina. Ferrari je bio loš, a Scheckter još lošiji. Tijekom cijele sezone uspio je prikupiti samo dva mizerna boda, a na jednu utrku se čak nije uspio niti kvalificirati. Scheckter jeste bio fanatik i volio je utrkivanje, ali zasigurno da je toga nesretnog dana na Watkins Glenu nestao jedan ogroman dio njegove ljubavi ka brzini. Svjestan kako je uspio ostvariti ono što o čemu je čitav život sanjao, ali i činjenice kako je ovo opasan sport u kojem je svaka utrka potencijalno i zadnja. Za razliku od nekih legendarnih imena, čija je strast prema utrkivanju prelazila i njihove vlastite granice, pa su se vraćali u F1 i narušavali veliku reputaciju koju su ranije stekli (Graham Hill i Michael Schumacher su najklasičniji primjeri), Scheckter je ipak odlučio na vrijeme završiti svoju karijeru, svjestan kako više nema što dati ovom sportu.

Sa samo 30 godina odlazi u mirovinu. Njegova karijera nije bila dugotrajna, ali u tih osam godina, koliko je trajala, ostvario je sve ono što je želio. 112 utrka, 10 pobjeda, 33 podija i jedan naslov prvaka. Danas živi u Engleskoj i posjeduje veliku farmu. Njegovi sinovi Tomas i Toby su nastavili očevim stopama, a nedavno je izgubio kćer Ilu koja se predozirala u 21. godini života. Rana Scheckterova karijera me neodoljivo podsjeća na Maxa Verstappena – baš kao i Scheckter, poznat je po neredima zbog kojih ga veći dio grida mrzi. Ali posjeduje nevjerojatnu brzinu i talent. Samo mu fali ona ozbiljnost koju je Scheckter kasnije dobio. No ako do toga dođe, nadam se da uzrok neće biti nikakva tragedija. Jody Scheckter je prešao dalek i trnovit put od drskog troublemakera kojeg nisu željeli na stazi do hrabrog i zasluženog prvaka, čijeg se imena nekako uvijek svi rado prisjećamo.


Odgovor

18 komentara

  1. Stefan Bellof
    Znalac krivina Prikaži

    Definitivno među najboljim kolumnama koje sam pročitao na pulsu. Svaka cast autoru, u jednom dahu sam ju prošao ?☺



    11
    11

    0
  2. Max Verstappen 1
    Multi 21 Prikaži

    Lijep tekst za pročitat, pogotovo s obzirom da se radi o vozaču kojeg san uvik bira u classic cars modu F1 2013 :D



    9
    9

    0
  3. Ayrton Senna
    maurich Donator Prikaži

    Odlična! Hoćemo još! ??



    4
    4

    0
  4. Michael Schumacher
    Ferrari Maniac Prikaži

    Odličan tekst, jako lijepo napisan. Zanimljiva tema i iznimno čitljivo! Nadam se će biti još ovakih crtica o legendama sporta!



    6
    4

    2
  5. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    odličan tekst, uživao sam čitajući.
    pošto volim/pratim druge serije napomenuo bi kako je 1973. bio prvak američke f 5000 i solidno odvozio can-am sezonu.



    4
    3

    1
  6. Renault
    Renault_F1_team Pretplatnik Prikaži

    Offtopic

    Vetma, zašto nema više recenzija na ovogodišnje epizode “Drive to survive”, prve dvije epizode ste opisali i tjt? Pogledao sam ja svih 10, ali mi je isto bilo zgodno i zanimljivo pročitati vaše mišljenje.



    2
    2

    0
    • Dietrich Mateschitz
      Ante Vetma glavni urednik Prikaži

      Nitko od novinara nije bio zainteresiran za pisanje daljnjih recenzija.



      4
      4

      0
    • Dan Gurney
      Crash Donator Prikaži

      Recenzije su bile bolje od samih epizoda tako da je manjak zainteresiranosti razumljiv..



      3
      3

      0
    • Ferrari
      Boris_CRO Prikaži

      Prvi puta sam pogledao serijal Drive to survive i ne mogu reći da je nešto posebno. Više kao neki uvod u sezonu. Kao dokumentarac nema nikakvu vrijednost. Vrijedilo bi bolje prisjetiti se najboljih F1 dokumentaraca i možda napraviti kratki osvrt. Meni omiljeni je “One” iliti “1”.


      0
      0

      0
      • Dan Gurney
        Crash Donator Prikaži

        2 frenda koji ne prate F1 su pogledali i njima je bilo dobro, imali su hrpu pitanja i tako..
        Meni koji sam gleda sve kvale, utrke i neke slobodne treninge je lose i da nema neku vrijednost sto govori i fakt da sam gleda tipa dok sam pra sudje ili ima neku drugu aktivnost dok su djeca spavala..



        3
        3

        0
        • David Croft
          Frantic Donator Prikaži

          Ja nisam ni gledo.
          To je za novokomponovanu (pretežno američku) publiku….



          3
          3

          0
        • Mclaren
          LH44 Donator Prikaži

          Ja pogledao isključivo zbog scena iza pozornice koje je samo Netflix uspio uloviti. Inače je izdramatizirano pretjerano, ali ok je za raju koja nikad nije gledala pa da se nalože i pođu gledati F1, pogotovo Ameri.



          3
          3

          0
  7. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Mislim da sam članak o tom vozaču čitao na telegram sportu prije mjesec dva.



    1
    0

    1
  8. F1puls Portal
    Antonio Lončarević Prikaži

    Hvala svima na super komentarima, poseban mi je užitak pisati o legendama iz ove ere i drago mi je da ima dosta onih koje to zanima. Trudim se uvijek biti max. objektivan, ali vjerujem da nećete zamjeriti što ponekad ubacim i poneku vlastitu opasku ili odlutam u teški off-topic ? F1 mi je samo jedna od opsesija, ostale su film, glazba, strip, tenis (pa i politika) … i često odlutam i u te sfere. Kada sam počeo pisati za F1Puls, nisam očekivao da ću dobiti ni upola ovakvu podršku, ali zahvaljujući komentarima i konstruktivnim kritikama/prijedlozima, vjerujem i da sam svoje pisanje podigao na razinu više.

    Bit će više sličnih tekstova narednih dana i mjeseci, jer sada imam više slobodnog vremena zbog ove trenutne situacije. Također, ako imate neke prijedloge ili želje o kome biste željeli čitati, samo dajte!



    19
    19

    0
  9. Dan Gurney
    Crash Donator Prikaži

    Svaka cast na teksu.. Inace mi Jody ne predstavlja nesto u F1 jer ga nisam nikad gleda ali nakon teksta sam cak i guglo neke stvari :) Jos jednom, top :)



    3
    3

    0
  10. Sebastian Vettel 5
    Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Svaka čast Antonio, jako dobra kolumna! :D
    Moram priznati da o Scheckteru jako malo znam, tako da mi je ovo dobro došla lekcija karijere F1 prvaka :thumbs:



    3
    3

    0
  11. Robert Kubica
    Mr0410 Donator Prikaži

    Cast mi je bila prosle godine gledati ga uzivo na kultnoj Monzi.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.