Alain Prost: Le professeur

Izdvojeno / Kolumna

U srednjoj školi sam imao profesora iz fizike. Kao ni većina učenika, tako ni ja nisam pretjerano mario za fiziku niti su me zanimali svi ti zakoni prirode. Gledao bih u sat na ruci, odbrojavajući minute koje su se činile kao sati, iščekujući zvono, dok je profesor neumorno i s puno uzbuđenja govorio o Bohru, Plancku, Schrödingeru i drugim bitnim facama kvantuma. Izgledalo je kao da su ga više sile poslale u našu školu sa samo jednom misijom – da nam zagorčava mladost. Nije imao neku pretjeranu karizmu – tu i tamo bi bacio neku foru i izazvao kisele osmijehe na licima učenika. Bio je strog, ali u granicama normalnoga. Nije trpio neposluh i bezobrazluk, ali nije pravio drame zbog ničega. Na ocjenama je bio težak – petice su imali samo oni najnadareniji (koji danas završavaju prilično respektabilne fakultete), ali jedinice nismo imali čak ni mi najgori. Fizika kao fizika prilično je kompleksna znanost (posebno ova apstraktnija fizika), stoga je jako teško učiniti ju zanimljivom, naročito nekome tko nema interesa za nju. Međutim, nakon svih tih godina torture, utvrđivanja gradiva i vježbanja na satu, profesorovih monologa o ”najbitnijoj stvari na svijetu”, naši mozgovi su nešto i apsorbirali. A nema nikakve sumnje da je profa uistinu volio i poznavao materiju o kojoj je predavao.

Strelovit uspon ka vrhu (1980-1983)

Na današnji dan prije 65 godina, u blizini francuskog grada Saint-Chamonda, rođen je Alain Prost. Premda nizak (167 cm), u mladosti je bio prilično hiperaktivan, bavio se raznim sportovima, a posebno je nadaren bio za nogomet. Razmišljao je i o profesionalnoj nogometnoj karijeri, ali život ga je odnio na drugu stranu. Sa 14 godina je otkrio novu strast – karting – u kojoj je vrlo brzo počeo nizati pobjede i osvajati prvenstva. Godine 1974. prekinuo je školovanje kako bi se u potpunosti posvetio utrkivanju, a financirao se zaradom od tuninga motora i distribucijom kartinga. Mladi Alain je vrlo brzo napredovao; osvojio je naslove u francuskoj i europskoj Formuli 3, nakon čega je 1980. nagrađen mjestom u F1, i to kao timski kolega Johnu Watsonu u McLarenu. U svojoj prvoj utrci je završio na šestom mjestu i donio bod britanskoj momčadi, koja je tada bila daleko od vrha. Odradio je dobru rookie sezonu, ali nepouzdanost bolida i čelnici McLarena koji nisu imali razumijevanja prema Prostu, nagnali su Francuza da promijeni momčad. Iduće sezone je potpisao za francuskog diva – Renault – gdje će ostvariti svoju prvu pobjedu i stasati u jednog od najboljih vozača toga vremena.

Vrijeme provedeno u Renaultu može se okarakterizirati kao gorko-slatko. Godine 1981. nije imao puno sreće na stazi – bolid se često kvario, a imao je i nekoliko incidenata s drugim vozačima, poput De Cesarisa i Pironija. Međutim, svaku utrku koju je završio, završio je na podiju. U domaćoj utrci u Dijonu, Prost je ostvario svoju prvu pobjedu, završivši dvije sekunde ispred bivšeg kolege Watsona. Ta je pobjeda u velikoj mjeri promijenila Prostov mindset. Ohrabren trijumfom, do kraja sezone pobijedio je još u Zandvoortu i Monzi, a u Njemačkoj je uzeo svoj prvi pole. Sezonu završava kao petoplasirani, ali samo sedam bodova manje od prvaka, Piqueta u Brabhamu. Naredna 1982. donijela je i neke kontroverze unutar momčadi Renaulta. Francuska javnost bila je naklonjenija drugom Renaultovom vozaču, megapopularnom Rene Arnouxu. Međutim, Prost je ostavljao dojam bržeg i boljeg vozača, što su Francuzi teško probavljali. Sezonu je otvorio sjajnom pobjedom u Kyalamiu, nakon što je u jednom trenutku pao na začelje poretka. I u Brazilu je odnio pobjedu, ali nakon toga je uslijedila stagnacija. Bila je to ona tragična sezona u kojoj je poginuo Gilles Villeneuve, a Pironi doživio stravičnu nesreću zbog koje je završio karijeru. Prost i Pironi su bili sunarodnjaci i dobri prijatelji, a Pironi se upravo s Prostom sudario na kišnom Hockenheimu, prije nego je odletio u zrak. Ta je nesreća jako utjecala na Prosta, koji je nakon toga promijenio svoj odnos prema utrkivanju – postao je mnogo oprezniji. Ironično, mnogi će mu zbog toga kasnije predbacivati, nazivati ga kukavicom i sličnim pejorativima – samo zato jer je racionalno gledao na stvari i ”živa glava” mu je bila važnija od pobjeda i atraktivnosti. Na kraju sezone, titula je neočekivano otišla Keke Rosbergu. Prost je sezonu završio na četvrtom mjestu, dva mjesta ispred Arnouxa. Iduće 1983. situacija u Renaultu je eskalirala. Arnoux je napustio francusku momčad, kao zamjena stigao je Amerikanac Cheever. Francuska javnost koristila je svaku priliku da Prosta optuži za odlazak Arnouxa iz momčadi. Sezonu je Prost završio na drugom mjestu, ostavši samo dva boda kratak za prvakom Piquetom. Dežurni krivac za još jedan neuspjeh Renaulta opet je bio Prost, iako njihov bolid nije bio savršen. Prost je u više navrata kritizirao Renaultovu konzervativnu politiku te naglašavao kako bolid ima puno nedostataka i da samo njemu mogu zahvaliti da su se uopće i našli u borbi za titulu. Bilo je jasno da Prost na kraju sezone odlazi iz momčadi – i to u McLaren – tamo gdje je karijeru i započeo.

Vrhunac karijere u McLarenu (1984-1989)

Godine 1984. je u McLarenu započela renesansa koja će obilježiti drugi dio 80-ih i početak 90-ih godina. Prost je stigao u pravo vrijeme u momčad koju je preuzeo legendarni Ron Dennis. Ali za timskog kolegu dobio je još legendarnijeg vozača i dvostrukog prvaka – Niki Laudu. McLaren MP4/2 bio je daleko najbolji bolid na gridu, a koristio je 1.5 litrene TAG Porsche v6 motore. Ovu sezonu pamtimo kao klasični primjer unutarmomčadskog okršaja – oba vozača su vozili sjajno, ali Laudino iskustvo (ili možda Prostovo neiskustvo) je presudilo u korist Austrijanca. Prost je ostao kratak samo 0.5 boda za Laudom na kraju sezone. Tih pola boda došli su iz Monaka, kada je utrka prekinuta zbog teških kišnih uvjeta na stazi. Puno se prašine diglo nakon te utrke jer je Prost, koji je vodio, tražio da se utrka zaustavi, a Senna u Tolemanu i Belloff u Tyrellu su se velikom brzinom približavali Prostu. Tu je do izražaja došao onaj Prostov ”oprez” koji smo ranije spominjali – nešto što F1 fanatici nerado prihvaćaju. Za razliku od dva srčana i ekstremna vozača kao što su bili Senna i Belloff, pragmatični Prost nije bio spreman na ”nepotreban rizik”. Utrka je prekinuta, a Prost je za pobjedu dobio samo 4.5 umjesto uobičajenih 9 bodova. Vrijeme će kasnije pokazati koliko su mu ti izgubljeni bodovi mogli biti značajni. Unatoč još jednoj nes(p)retno izgubljenoj tituli, Prost je te sezone puno naučio od Laude i u više navrata kroz karijeru je o Laudi govorio u superlativima, navodivši ga kao najboljeg timskog kolegu i velikog uzora.

Iduća 1985. bila je konačno šampionska godina za Prost. Niti diskvalifikacija u San Marinu ga nije spriječila da osvoji svoju prvu titulu. Završio je sa 20 bodova prednosti u odnosu na drugoplasiranog Alboreta u Ferrariju te ušutkao mnogobrojne kritičare koji su počeli gubiti vjeru u njega. Tako je Alain Prost postao prvi (i do današnjih dana jedini) francuski F1 prvak. Ali naredne 1986. je Prost uspješno obranio titulu i to u bolidu koji je bio znatno inferiorniji u odnosu na Williams Hondu. Osobno, ovu titulu smatram jednim od najvećih podviga u povijesti F1, jer znamo koliko je utopistički očekivati od vozača u inferiornijem bolidu da parira bržim, boljim i jačim. Kroz povijest F1 nismo imali puno slučajeva gdje ”Golijat porazi Davida”. Često se navodi kako je Prost tu titulu uzeo na sreću, jer je u u zadnjoj utrci sezone vodećem Mansellu eksplodirala guma, a Piquet je radi predstrožnosti pozvan u boks. Istina, Prosta je tada pomazila sreća – prvi puta te sezone. Tijekom čitave sezone Prost je pružao fantastičan otpor Mansellu i Piquetu. Tamo gdje su oni griješili, Prost je vozio besprijekorno. U Monacu je uzeo pole, vodio od početka do kraja utrke, ostvario najbrži krug i pobijedio. Ali u Belgiji je odvozio možda i najbolju utrku sezone – nakon kontakta sa Bergerom pao je na začelje poretka, do kraja utrke je vozio sa oštećenim stupom upravljača, ali to ga nije spriječilo da uspostavi novi najbrži krug i dogura do šestog mjesta i bitnog boda. Nezaboravna scena te godine se desila i u Njemačkoj, kada mu je motor otkazao u zadnjem krugu, nakon čega je Prost napustio kokpit te počeo gurati bolid prema cilju. Stoga nitko ne može reći da je Prostova druga titula samo plod sreće, nego prije svega vrhunske vožnje. Međutim, iduća 1987. bila je neuspješna, kako za Prosta, tako i za McLaren. Britanska momčad nije mogla ozbiljno konkurirati moćnom Williamsu. Prost je osvojio tri utrke, ali sezonu je završio tek na četvrtom mjestu. Ispred njega su bili Senna u Lotusu, te Williamsovi vozači – Mansell i prvak Piquet.

Godine 1988. rodilo se novo rivalstvo, koje će dosegnuti epske razmjere i ući u legendu. Upravo je Prost uvjerio Rona Dennisa da u momčad dovedu talentiranog Sennu, koji je briljirao u Lotusu. To se pokazalo sjajnom odlukom za Formulu, ali ne i za Prostovu karijeru. Dolazak Senne u McLaren lansirao je maniju kakva dugo nije bila viđena u ovom sportu. Ali i puno više od toga – dolazak Senne u najdominantniju momčad (McLaren je od te sezone prešao na Hondine motore, nakon što je Honda raskinula suradnju sa Williamsom) značio je i novi unutarmomčadski okršaj – okršaj dvojice, nesumnjivo, najboljih vozača toga vremena – nešto iskusnijeg Prosta i brzog, divljeg Senne. O dominaciji McLarena najbolje govori podatak da su osvojili 15 od 16 utrka te godine (samo u Monzi je pobjedu odnio Berger u Ferrariju). Do samog kraja sezone se vodila neizvjesna borba za titulu. Iako je Prost skupio više bodova od Senne, tadašnja pravila su nalagala da se boduje samo 11 najboljih rezultata sezone. Tako je Prost još jednom titulu izgubio na banalan način. Ali Prost je na kraju sezone izjavio da je Senna zaslužio titulu, stoga su se strasti brzo slegle.

Prost and Senna on podium

Rivalstvo sa Sennom, odlazak iz McLarena i četvrta titula

Ta sezona je bila samo uvertira za puno žešći okršaj McLarenovog dvojca. Godina 1989. je od Prosta napravila još većeg negativca – po mom skromnom mišljenju – neosnovano. Sezona je opet bila obilježena dominacijom McLarena, a za titulu su se borili, kao i prošle sezone, Francuz i Brazilac. Sve do pretposljednje utrke sezone u Suzuki i tog čuvenog 46. kruga, kada je Senna krenuo u pretjecanje Prosta u Casio šikani, na mjestu gdje nije smio. A Prost je na to odgovorio (vjerojatno) namjernim zabijanjem u Sennu – potez koji je oba vozača izbacio iz utrke (Prosta odmah, a Sennu naknadno) – te Francuzu donio treću titulu prvaka. Puno je neslaganja oko tog incidenta i dan danas. Gotovo je sigurno da se Prost namjerno zabio u Sennu, ali isto tako činjenica je da je Senna preagresivno ušao u Prostovu krivinu i da Francuzu nije ostavio puno izbora. Bilo kako bilo, titula je ovaj puta otišla Prostu – njegova treća po redu.

Među Senninim fanovima, Prost je postao omražena osoba. Stekao je reputaciju ”političara”, odnosno nekoga tko ima naklonost Balestrea, čelnog čovjeka FIA-e. Ali kontroverzama tu nije bio kraj. Prost je napustio McLaren nakon 6 sezona i tri osvojene titule. Nova destinacija bio je Maranello. Te 1990. gledali smo još jednu neizvjesnu bitku za titulu između Senne u McLarenu i Prosta u novoj momčadi, odnosno Ferrariju. Sve do pretposljednje utrke sezone, opet u Japanu. Senna je bio bijesan jer je pole pozicija postavljena na prljavu stranu staze, smatrajući kako će Prost sa drugog startnog mjesta imati veću prednost. Na samom startu utrke, Senna se zabija u Prosta, izbacuje obojicu iz utrke, te na taj način osvaja titulu. Može se reći kako je ovo bila osveta za prošlogodišnju sezonu. Prost je po treći puta na banalan način ostao bez titule, iako je bio jako blizu. Opet su se tenzije digle, sada su Prostovi navijači optuživali Sennu za namjerno zabijanje. Ali može se reći da su sada bili u egalu. Iduća 1991. je bila užasna kako za Prosta, tako i za Ferrari. Tijekom cijele sezone nije uspio ostvariti niti jednu pobjedu. Na kraju sezone otpušten je iz momčadi, ali plaćena mu je ogromna svota novca da ne potpisuje niti za jedan drugi tim.

Nakon što je Prost propustio sezonu 1992., iduće godine se vraća u F1, potpisavši ugovor sa moćnim Williamsom. Nigel Mansell, Williamsov prvak iz 1992. je napustio momčad kada je čuo da će ga opet upariti s Prostom, s kojim se nikako nije slagao. Prost je imao klauzulu u ugovoru koja je Senni branila da te godine potpiše za Williams. Za novog timskog kolegu dobio je Damon Hilla, koji je uglavnom imao ulogu drugog vozača u momčadi, što je Prostu savršeno odgovaralo. Već u prvoj utrci 1993. sezone, Prost u Južnoj Africi odnosi uvjerljivu pobjedu nakon godinu dana pauze. Do kraja sezone je bez većih problema osvojio i svoju četvrtu, ujedno i posljednju titulu prvaka. Posljednja utrka u Australiji ostaje zapamćena i po prijateljskim gestama Senne i Prosta, što je značilo kako nakon svih neslaganja i kontroverzi, imaju ogroman respekt jedan prema drugome. Prost u mirovinu odlazi kao vozač sa najvećim brojem pobjeda, njih 51. To je rekord koji će tek desetak godina kasnije srušiti Schumacher. Dodajmo uz to još i 33 pole pozicije, 41 najbrži krug i četiri titule prvaka – to je statistika koja Alaina Prosta čini nesumnjivo jednim od najvećih u povijesti ovog sporta.

Le professeur

Zbog svog pragmatičnog pristupa ovom sportu, Prost je zaradio nadimak ”Profesor”. Manjak sirove brzine nadoknađivao je sjajnim razumijevanjem bolida, postavkama setupa i vrhunskim strategijama. U tom segmentu je možda i do današnjih dana nenadmašen. Također, osobina koja ga je krasila tijekom čitave njegove karijere je sposobnost štednje guma. Kada je najpotrebnije bilo, Prost bi prebacio u brzinu više i ostvario povoljan rezultat. Takav stil vožnje nije bio atraktivan. Za većinu fanatika, Prost je bio dosadan. Izbjegavao je neke ekstremne situacije, nije se upuštao u suluda pretjecanja za razliku od drugih, atraktivnijih vozača. Ni na kiši nije bio sjajan. Ali Prost je uvijek znao što može i koliko može. Njegova proračunatost i racionalnost bila je njegovo najjače oružje, stoga možemo reći i da je Francuz najinteligentniji vozač Formule. Nekih mrlja na karijeri je imao, ali gotovo da ne postoji vozač svjetske klase bez mrlja na karijeri. Nakon vozačke karijere, Prost je kupio Ligier i osnovao vlastiti tim ”Prost GP”, za koji je krajem 90-ih vozio Olivier Panis. Međutim, nije ostvario neke veće uspjehe. Danas ima funkciju direktora u Renaultu.

Možda se pitate kakve veze ima ona moja uvodna priča o profesoru fizike s Prostom. Ali odgovor je prilično jasan. Baš kao i moj profesor fizike, tako ni Prost nikada nije dobio istinski naklon za svoja djela. Slavu i ovacije su pobrali neki zanimljiviji, mlađi, atraktivniji. Ne želim time reći da drugi nisu zaslužili, ali Prostu je svakako mjesto u tom najelitnijem društvu velikana. Bez obzira na manjak karizme i pomalo dosadnjikavu proračunatost. Alain Prost je vozio u eri nekih od najvećih vozača svih vremena. Za protivnike je imao jednog Laudu, zatim Piqueta i Mansella, a da ne govorimo o Senni. U svim tim okršajima Prost je uvijek kotirao jako visoko – ili je osvajao titule ili ih je gubio uz jako male bodovne razlike. Nije teško zamisliti scenarij u kojem bi Prost imao i 7-8 titula kraj svoga imena. Ovako ih ima ”samo” četiri, ali četiri titule koje mu nitko ne može osporiti. U to vrijeme nisam poštovao svog profesora fizike, jer sam smatrao kako je dosadan i nezanimljiv. Ali danas kada zrelije razmišljam, iznimno poštujem tog profesora. Jer njegova uloga nije bila da bude zabavan ili karizmatičan. Njegova uloga je bila da nas nauči, a on je to radio jako dobro. Baš kao i Alain Prost. Maleni nosati Francuz koji je obilježio jednu vatrenu eru našeg omiljenog sporta. Često je nepravedno osporavan, ali činjenica je da se radi o istinskoj veličini. Danas puni 65 godina.

Sretan rođendan, Profesore!


Odgovor

43 komentara

  1. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    pohvale za tekst. dostojan četverostrukog prvaka.



    13
    13

    0
  2. Kes971 Prikaži

    Svaka cast za tekst. Sto se Prosta tice dosta veci covjek od Sene, o vozackom umijecu necu pricati, svaki je bio najbolji na svoj nacin.



    8
    1

    7
    • Ayrton Senna
      Ayrton S Prikaži

      Sto se tice Senne kao covjeka u potpunosti si u krivu… potrazi malo sta o njemu kazu mehanicari svakog tima u kojem je vozio i koliko je novca za zivota dao u dobrotvorne svrhe



      8
      5

      3
      • Kes971 Prikaži

        Rece covjek kojem je nik po njemu.. Temperamentom najslicniji danasnjem Verstapenu, prgav nikakav..



        5
        0

        5
        • Ayrton Senna
          Ayrton_Honda Prikaži

          Molim te, ako nije problem, da mi navedes prvake u formuli 1, koji su osvojili titule prvaka a da nisu bili prgavi ili barem postali takvi da bi uspjeli. Senna jeste bio prgav, al od takvog materijala su vise manje svi prvaci.



          5
          0

          5
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          od ovih novijih: kimi, mika, hill, button…



          14
          13

          1
        • Ayrton Senna
          Ayrton S Prikaži

          To sto je neko temperamentan na stazi, ne znaci valjda da je “manji covjek” ?
          Mislim da nisi dovoljno upoznat sa Sennom kao covjekom i tom njegovom “ljudskom” stranom
          Slazem se da se nekome moze vise svidjati Prostov a nekome Sennin stil voznje ali tu treba stati.. zar ne?



          1
          0

          1
      • avalon Prikaži

        Ayrton S.. da malo odem u off topic … i šta kažu mehaničari svakog tima za koji je senna vozija ? bi li nam nešto citira ka “dokaz” ili … ? i koliko je novaca da u dobrotvorne svrhe ? uostalom zna se da je senna potencira činjenicu da je vjernik pa je bilo i normalno da “voli bližnje kao samog sebe” . no ako je to bilo tako kako to da je bogobojažljivi senna 1988. u estorilu pri 280 kmh “stisnija” prosta uz zid , 1993. odjurija u box jordana u suzuki da prvo verbalno napadne irvina , a zatim i fizički ( šamar ) ? da je 1990. namjerno udario prosta i to “prizna” tek posli godinu dana ? to je bila njegova osveta prostu za 1989. ? a ka veliki vjernik zaboravija je onu po Mateju 5:39…. “ako te tko ošamari po desnom obrazu, okreni mu i drugi” koju je navodno izreka onaj u koga je vjerovao ;) jer metaforički rečeno prost je senni 1989. “udrija šamar” i 1990. vjernik senna je “prekršija” isusovo “da nikad ne bismo smjeli druge napadati i vrijeđati, odnosno dozvoliti da nas se isprovocira i potakne na osvetu.” … krenija se osvećivat ( irvina je i vriđa i fizički napao ) . možda i nije bija baš vjernik kakvim se želija prikazat ili je ali ne na stazi mada gorljivi vjernik je u svakoj situaciji vjernik zar ne ? koliko veliki dio ovog o senni u što valjda viruješ može bit i dio legende “objasnit” ću kroz još jednog ( uz prosta dakako ) za fanove “neprijatelja” senne ….. MS je radija slične/iste stvari ka i senna i zbog toga ga često “fanovi” proglašavaju prljavcem … možda i najvećim . a vidiš ja ću za razliku od tebe navest “crtice” onih koji su radili sa MS …. steve matchetta ( radija u benettonu u vrime MS ) “Od dana kad nam se Michael pridružio, krajem sezone 1991., izgledao je kao da tu pripada. U početku sam mislio da je njegov prijateljski pristup znak nervoze, jer novi klinac traži svoje mjesto i mora uložiti napor kako bi pozdravio ljude koje će sutradan zaboraviti. Ali, on nikada nije ništa zaboravio.” ili jonathan wheatley ( tada u benettonu ) “Michael je istinski zainteresiran za ljude s kojima radi. I dan danas pita kako su moja supruga i obitelj.” . pogledaj trenutak ulaska u box MS kad mu je otkaza motor u suzuki 2006. , kad je izgubija šansu za 8. titulu …. mehaničari su plakali … je li se ikad itko upita zašto su plakali ? jer ih je ferrari plaća da puste lažne suze ili zato šta je MS prema njima bija čovjek ? čovjek koji im je zna imena te imena njihovih žena i dice i koji bi im kupova skupe poklone svojim novcem . pričaš o novcu koji je senna da u dobrotvorne svrhe ? MS nikad nije priča o svojoj vjeri jer je to intimna stvar ali se zna da je dok je vozija u ferrraiu da negdje 50 milj $ , postradalima u cunamiju 10 milja $ , više nego neke države … hrvatska je npr poslala pomoć vridnu 500 000 $ , a toliko je MS da za postradale od polave u njemačkoj ;) a bilo je toga i više . ali šta to znači ? za mnoge baš ništa i ne vole ( ili manje ne vole ) MS zbog ljudskosti pa zašto bi onda takve stvari bile + i neko prominija mišljenje o brazilcu ? navijači AS ne vole prosta ( ni MS zbog njegovih dosega ) ali glupo je negirat uspješnost francuza koji spada u sam vrh vozača u povijesti F 1 . po fanovima ispada da je AS skoro bija svetac ali je zapravo bija prgav i sa egom velikim ka kuća . bilo je i ima i sada takvih no po njima je dozvoljeno “pucanje” , a po AS ne jer o mrtvima sve najbolje ? mislim da o mrtvima i živima treba pričat istinu ma kakva ona bila . vidiš ne treba bit prgav , egoista da bi se osvojila titula … “objasnija” ti je zeko . senna je bija prgav , MS nemilosrdan na stazi ( kako je jednom izjavija hakkinen ) , max bezobziram itd ali neki su šampioni bili “bubice” , a ipak uspješni . ne treba negirat evidentni karakter vozača makr mu bija i veliki fan ….



        6
        4

        2
        • Blue Flag
          manualgearboxfan Prikaži

          Neznam zasto si osjetia prozvanim schumachera u ciloj ovoj prost- senna prici..prvo , senna dolazi iz katolicke nacije, schumacher dolazi iz arbajt je zakon nacije, i nisu usporediva njihova vjerovanja i stavovi, to je ono pod “default”..istina je da se senna mistificira zbog smrti, i nazalost ista sudbina ceka michaela ali da oba nisu imali velike grijehe jesu, ti si spomenia sennine,a ja cu njegove neke: adelaide 1994, jerez 1996, ne dolazak seni na sprovod je isto nesvaceno do danas( iako je plaka na pressici nakon jednog gp- kad ga je preteka u broju pobjeda) itd…long story short: svi su oni egoisticne, prgave mašine, kojima ne smije nista ici protiv njih, i cilj im opravdava sredstvo i ne samo u f1 nego svi visestruki pobjednici bilo kojeg sporta…ocito je i to sastojak za uspjeh jer da nije to tako onda nadal, djokovic nebi razbijali reket, lebron, harden itd nebi gadjali trice iako im je postotak nikakav tada, messi, ronaldo rezervirali prava na slobodne udarce itd



          4
          3

          1
        • Ayrton Senna
          Ayrton S Prikaži

          Avalone, jednoatavno si preopsiran
          Sorry



          2
          1

          1
      • fjaka Prikaži

        @Ayrton S

        Sto se tice Senne kao covjeka u potpunosti si u krivu… potrazi malo sta o njemu kazu mehanicari svakog tima u kojem je vozio i koliko je novca za zivota dao u dobrotvorne svrhe

        i bio je jako pobožan :top: prije svake trke je ima svoj ritual molitve i priče s bogom

        https://i.pinimg.com/originals/b0/63/6d/b0636d234f7f46a9e0a6b00920cb7017.jpg

        i onda je na jednoj utrci svega 10-ak min nakon jedne molitve posla i sebe i prosta pri brzini većoj od 200kmh u 3pm.
        meni se čini da mu nisu bili svi doma, šta ti misliš?

        evo ti video trkaćeg incidenta koju godinu posli u japanskoj formuli 3000 na istom mistu

        https://www.youtube.com/watch?v=YT-yd3XRAyw

        jeli djeluje ovo na tebe? jeli moraš bit munjen za ovo napravit namjerno?



        1
        1

        0
    • Blue Flag
      manualgearboxfan Prikaži

      svi pratimo F1 kao sport ono što vidimo na tv, petkom, sub i nedijeljom 2 puta mjesečno, dok traje sezona, sve ostalo su novinarska naklapanja, glasine, žutilo, i podizanje tiraža i klikova, jer nitko ne može sigurno reći kakav je tko bio “čovjek”, to su kvalitete puno veće i dublje nego li je sama vožnja bolida i press prije i press poslije GP vikenda. Svi prvaci su bili egoistični, prgavi, i imali svoje tamne strane, to je sastojak koji je potreban za šampiona. Imaju to i Đoković, Nadal, Jordan, Marquez, schumacher, Ronaldo, Messi itd. Svi su oni imali poteze “za” i poteze “protiv”, ali jednoj rečenici sažeti ” on je bolji čovjek od ovoga”, to mi je malo površno. Prost je blokirao sennin dolazak u williams već 93, mansell je izašao iz williamsa jer je znao da prost dolazi 93, senna je blokirao ulazak warwicka u lotus itd. E sada tko se usudi reći “ovaj je bolji, ovaj je lošiji čovjek”.



      3
      2

      1
      • Kes971 Prikaži

        Dobro slazem se sa tobom doneke, ipak je ovo mjesto za iznosenje misljenja, i naravno da su razlicita, ja ostajem pri svom.. I Alonso je npr za nekog Bog, a za nekog su*ak, normalne stvari..


        0
        -1

        1
  3. Ayrton Senna
    Ayrton S Prikaži

    Opet su se tenzije digle, sada su Prostovi navijači optuživali Sennu za namjerno zabijanje.

    Senna je odmah prizanao da se namjerno zabio u Prosta ali valjda je to jedino sto mu je ostalo jer su ga Belestre i Prost diskvalificirali zbog “povratka na stazu kroz sikanu” nakon sto ga je Prost kako i pise namjerno udario u Casiu pa jos pomjeranje pool pozicije na prljavu stranu…
    Prostov najveci krimen je sto je bio spletkaros zajedno sa Belestreom i covjek koji je otjeran iz Mclarena i Ferarija zbog lose otmosfere koju je pravio , jednostavno je uvijek trazio krivca u nekome



    5
    -2

    7
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Nije odmah priznao.
      Tek makon godinu dana je priznao.
      Prvo se “kunuo Bogom” (ds se tako izrazim) da ga nije namjerno izbacio.
      Još i napao Sir Stewarta “kako može da mu postavlja takva pitanja (o tome da li je namjerno izbacio Prosta)”.
      Tek nakon priznanja se izvinuo Jackieju.

      PP u Suzuki je prethodne 3 godine bio sa desne strane (bliže boxu, na prljavoj strani). Nelogično, ali tako je bilo.
      Tek 1991. je premješten na “pravu” stranu.

      Prost je otišao iz Mclarena, pošto mu je bilo jasno da je ekipa više na Senninoj strani (iz Honde su navodno stizali motori sa natpisom “za Sennu”), a i ja bi na njegovom mjestu otišao da se moja ekipa žalila na ishod trke kojom sam osvojio titulu. Konstruktorsku ionako nisu mogli izgubiti.
      Ferrari je napustio jer su napravili loš bolid 1991., što je prouzrokovalo kritike od strane Prosta, što Talijani nisu mogli trpit, la su ga najurili. Sunovrat Ferrarija se nastavio 1992. i 1993.

      BTW, fin text. :thumbs:



      16
      15

      1
      • Ayrton Senna
        Ayrton S Prikaži

        Isprika, upravu si.. nije odmah ali je priznao.
        I tu je najveca razlika izmedju njih… Prost do danas nije priznao ono sto je cijeli svijet vidio.. skrenuo je ranije samo da udari Sennu i onda doslovno trcao Belestreu da zajedno smisle pravilo kako da Sennu kazne jer ga je za Boga pokusao prestici i onda triumfalno stao pred kamere kako je on prvak
        A Senna Kad se vratio u box odmah nakon sto je udario Prosta sljedece godine i postao prvak Ramirez kaze da nije bio uopce sretan… mucilo ga je to sto ga je namjerno udario.. iako su ga Belestre i Prost dvije godine podkradali.. pa uzeli su mu pobjedu jer se vratio na stazu kroz sikanu… ono kradja kad izmislis pravilo.. umjesto da Prosta kazne jer ga je namjerno udario…



        1
        -2

        3
        • Nico Hulkenberg
          Zec Prikaži

          Što je vidio cijeli svijet?
          Ne slažem se sa napisanim da je Prost namjerno udario Sennu. Kao prvo on je bio na trkačoj putanji i ispred Senne. Možemo govoriti o namjernom zatvaranju, ali zbog gore napisanog to nitko ne može potvrditi sa 100%-tnom sigurnošću. Dok je Sennino zalijetanje bilo vidljivo iz aviona, a što je poslije i priznao.
          A što se tiče Sennine dobrodušnosti, davno sam pročitao jedan tekst o izjavama Elia de Angelisa što mu je Senna s mehaničarima radio iza leđa.
          No o toj temi sam davnih godina vodio žestoke rasprave, ali sada mi se to više ne da, tako da toliko od mene o tom događaju.
          P. S. Članak je odličan i sve pohvale.



          4
          4

          0
        • Ayrton Senna
          Ayrton S Prikaži

          Prost je rekao da je ranije htio uci u krivinu sto je cista laz


          0
          -1

          1
        • Nico Hulkenberg
          Zec Prikaži

          Bila laž ili ne nikada nećemo saznati, ali po putanji je bio u prednosti.



          1
          1

          0
      • fjaka Prikaži

        Nije odmah priznao.
        Tek makon godinu dana je priznao.
        Prvo se “kunuo Bogom” (ds se tako izrazim) da ga nije namjerno izbacio.
        Još i napao Sir Stewarta “kako može da mu postavlja takva pitanja (o tome da li je namjerno izbacio Prosta)”.
        Tek nakon priznanja se izvinuo Jackieju.

        prizna je odma ronu denisu. pogledaj dokumentarac sa intervjuima na yt senna week. ali je sve zataškano da mu nebi uzeli licencu. žalosno je šta je sve bilo jasno ko dan a balestre pogubljen, nije znao ko mu glavu nosi a kamoli da bi psihopata udaljio sa staza…



        2
        1

        1
    • Niki Lauda
      Vordas Pretplatnik Prikaži

      Taman sam ja htio to napisati. Slika nikad nije crno bijela, nije ni Sena bio svetac.



      10
      8

      2
  4. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Takav način vožnje uvijek mi je bio najbolji. Obrnuto od toga likovi kao Montoya i Max Verstappen su veoma brzi, ali ih nikad nisam volio jer im planiranje ide najviše 100 metara u budućnost i svaki zavoj i svaku utrku idu na 110% bez imalo pameti. Prostov način je idealan način. Vozi brzo i oprezno koliko možeš, skupljaj bodove….a onda u zadnjoj utrci ako baš treba onda nabaci joker koji si čuvao cijele sezone i ako treba možeš se priljepiti u izravnog protivnika (s namjerom jer to znači da znaš što radiš)



    5
    4

    1
  5. Mclaren
    AlkY Donator Prikaži

    Odlican tekst , u jednom dahu sam ga procitao. Sta ne znaci da je kratak , nego zanimljiv :D.

    Sta se tice Senne i Prosta. Prost se namjerno zabio u njega. Nema tu niti vjerojatno niti gotovo sigurno. Namjerno isto kao i Senna u njega.
    Uglavnom oboje su imali svoje musice , dobre i lose strane.
    2 jako jako velika vozaca i fanovi bi trebali biti vise pocasceni sta su uzivali u njihovim voznjama i duelima a manje se natezati tko je bolji , veci itd itd.



    2
    -1

    3
    • fjaka Prikaži

      @AlkY

      Sta se tice Senne i Prosta. Prost se namjerno zabio u njega.

      u f1 žargonu se to zove zatvaranje vrata :top:

      da citiram kolegu pilatusa još jednom:.

      Doveo se u poziciju da mu Senna dajvbomba unutrasnju stranu.

      Dajvbombanje unutrasnje strane je inace super, ako ti se lik ispred makne s trkace putanje.
      Ako ne, onda ispadnes jako glup… i skrsis, i sebe, i ovog ispred.



      1
      -1

      2
      • Honda
        zekohonda Donator Prikaži

        to se zove prekasno zatvaranje vrata.
        prost se maknuo s trkaće putanje (to je i sam priznao) i došlo je do kontakta.
        tako da pilino objašnjenje ne štima.
        sličan primjer je jerez ’97. tko je tu ispao glup?



        3
        -1

        4
        • fjaka Prikaži

          daj pogledaj malo bolje koliko je jv bio isprid u jerezu, to je bilo doslovce udaranje a ne zatvaranje.

          i ne samo to nego prost onda nije bio uvjetovan pravilom ”pola bolida ni prednjeg krila”.

          očajnički pokušaj sene dajvbombanjem…koje nije prošlo. jebo ga gurney flap pa mu je samo preosta takav očajnički pokušaj….a prostu ih je nakon portugala i smarina bilo već puna kapa. zatvorio je vrata i bog doviđenja.



          1
          0

          1
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          slično, ne isto – čitaj s razumijevanjem.
          prostu je bila puna kapa? pa o tome ti ja govorim.
          kasno je zatvorio vrata i snosio posljedice – kontakt i odustajanje. ovaj put isto ko ms.
          srećom, balestre ga je spasio.

          i nije da ti ne vjerujem, nego imaš li molim te članak pravila ‘pola bolida ni prednjeg krila’.



          2
          0

          2
        • fjaka Prikaži

          kasno je zatvorio vrata i snosio posljedice – kontakt i odustajanje. ovaj put isto ko ms.
          srećom, balestre ga je spasio.

          o čem ti pričaš? senna je pojurio u gap za koji zna da će nestat. isto ko što se brundleu popeo na glavu u f2
          https://youtu.be/hCBRErl7GbU?t=69 to je bio sennin stil, jeli ga brundle ovde triba propustit? to je bila njegova politika, postavi se tako da se protivnik mora povuć ili će obojica letit van staze. ovo su ti riči samoga brundlea ali nije da to ni sam nevidiš ako si imalo normalan. pa i sami stewart ga je pita za njegove sudare, da ih jednostavno previše ima u svojoj karijeri a on je da izjavu i onu čuvenu if you no longer go for a gap that exists you are no longer a racing driver…jednu od najvećih sprdnji u f1 ikad.

          to pravilo o pola bolida se uvelo malo kasnije, prokopat ću detaljnije kad uvatin vrimena.



          2
          1

          1
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          neusporedivo.
          ovo senna-brundle je čista sennina greška.
          brundle ne zatvara prekasno, uopće ne zatvara.



          2
          0

          2
        • fjaka Prikaži
          x1

          zeko molim te, usporedivo je ko što je usporediva suzuka89 i jerez di je jv nosom već proša šumahera.
          znaš ti jako dobro da je prost već bio izigran dvaput od senne, međusobnog povjerenja nije bilo više zahvaljujuć senni. znaš i sam da mu senna nije moga prismrdit na pravcu a kraj utrke se bližio i pokuša je priticanje u najsporijem mistu na stazi…a tu se ne pritiče. mislin može da je prost sio na kočnicu i pustio ga u prijevodu skinio gaće, ali nevidim razlog zašto bi to napravio.

          najžalosnije od svega je šta je sa tim očajničkim pokušajem sjeba prostu utrku. ali to je senna. isto ko šta je sjeba mansellu proslavljanje osvajanja prvaka na podiju i počasni krug po ulicama adeladea ko prvak, jednostavno mu je uzeo to šepirenje i taj dio slave, kolača koje bi išlo a zašto, to zna samo senna.

          https://youtu.be/M73b9IDV1T0?t=317



          3
          0

          3
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži

          tu se ne pretiče? odlična!



          3
          -1

          4
        • fjaka Prikaži

          čitaj sa razumjevanjem zex ;) da bi bilo moguće prost je mora skinit gaće. razmeš. onaj sajko ga je dotad naguzio već dvaput i prost je reka dosta. nema više skidanja gaća.



          1
          1

          0
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži
          x1

          nećeš nabrajanjem senninih grijeha oslobodit krivnje prosta za suzuku ’89.
          zapali svijeću balestreu i prekini više o tome.
          da se razumijemo, između senne i prosta biram mansella.



          3
          0

          3
        • fjaka Prikaži

          zašto je kriv? za zatvaranje vrata? objasni u čemu je kriv?
          znaš šta je krivo, šta si ti to sebi utuvio u glavu…i koliko god da pogledaš video ti vidiš ono šta oćeš a ne kako je. napravio si usporedbu sa jerezom 97 ali bolje usporedi sa adelaidom 94. to bi bilo tu negdi li – la.

          Niki Lauda said about the accident: “Why should Prost let Senna pass without a fight? Alain drove the normal fight-line, not zig-zag, we know that from Patrese. Alain did not at all drive unfair, the driver, who is behind the other is always guilty at accidents. Prost is absolutely innocent!”



          2
          2

          0
        • Honda
          zekohonda Donator Prikaži
          x1

          zašto je kriv sam ti već objasnio, nemam se namjeru ponavljat.
          i ne vrijeđaj, jer ovo gore lagano prelazi u vrijeđanje. i točno znam koji je sljedeći stupanj.
          ostavi to za forum.hr , tamo to prolazi.



          3
          0

          3
    • Pascal Wehrlein 94
      Wehrlein94 Prikaži

      Ja sam ovdje samo da čitam komentare od @zekohonda i @fjaka
      Ima li još takvih korisnika :)



      4
      4

      0
  6. Bmw
    Marko Rakić Donator Prikaži

    Pročitao u komadu :)

    Kao što je netko od kolega napisao, nema se smisla prepirati o tome tko je bio bolji, Senna ili Prost. Svaki je bio dobar na svoj način, imali smo čast uživati u njihovim majstorijama i mislim da je to dovoljno.



    4
    3

    1
  7. Alain Prost
    zastava 101 Prikaži

    sve pohvale za tekst , pratim f1 od 1979. , vodio sam bezbroj ” ratova ” , sa pristašama Senne oko Prosta ,ali obožavao sam njegovu inteligenciju u vožnji , zato mislim da Verstapen nikad neće biti prvak . Sa odlaskom Prosta umro je jedan ogroman dio formule 1. U 40 godina koliko pratim ovaj sport nisam još vidio kompletnijeg vozača,pozdrav.



    5
    4

    1
  8. Nigel Mansell
    drv Prikaži

    Prost i Senna su bili dva ekstrema. Senna strašno talentiran ali bezobziran na stazi i upravljan nagonima. Prost pak izuzetno proračunat sa unaprijed promišljenim potezima. Moram priznati da zbog tih osobina nisam baš volio niti jednog od njih. Zato mi se je na prvu dopao Schumacher koji je od svakog uzeo ono najbolje. Ali to je već druga priča…



    5
    5

    0
  9. Antonio Giovinazzi
    Mazzacane Prikaži

    Od 10 momčadskih kolega, njih 5 su prvaci, 3 pobjednici utrka, a ostala 2 su se penjala na postolje više puta. Mislim da nitko u F1 nije ima jače kolege od Prosta. Autoru pohvale za tekst, a Prostu, koji je po meni podcijenjen vozač, sretan rođendan.



    11
    11

    0
  10. Marlboro
    Hey You Donator Prikaži

    Legenda F1 zaslužio sve što ima.

    A jeli bolji on ili Senna to je samo stvar osobnog mišljenja.

    Meni osobno je bolji Senna jer mi više odgovara takav, divlji, način vožnje. Bliži mi je.

    Nezahvalno je gledati po titulama i pobjedama jer Senna nije doživio kraj karijere i pitanje je koliko bi titual uzeo ili nebi.

    Stoga u ovom duelu jedino mjerodavno je osobni osjećaj.

    Evo mala anketa :D Opalite minus kome je Prost bolji vozač i Plus kome je Senna pak draži.



    7
    -1

    8
  11. Lewis Hamilton 44
    NRteamLH44 Prikaži

    Super tekst. Hvala autoru na istom, uzivanje je bilo citati i podsjetiti se.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.