Sebastian i Max – priča o prvaku i budućem prvaku

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 9 godina 5 min 13 komentara

Max Verstappen

Max Verstappen

Istog vikenda kada je 17-godišnji Max Verstappen završio četvrti na VN Mađarske – direktno ispred dvostrukih svjetskih prvaka Fernanda Aonsa i Lewisa Hamiltona – rekao je za Guardian da se nada da će uspješno položiti vozački ispit za vrijeme ljetne pauze.

Taj dečko, dakle, nema vozačku dozvolu i prije dolaska u F1 ima samo jednu godinu vozačkog staža u otvorenim bolidima nižih serija. Sjećate se još otvorenih i direktnih kritika starijih vozača kada su čuli koliko godina ima vozač Tora Rossa? Najglasniji je bio Felipe Massa.

Max, s druge strane, izgleda kao da je godinama u najjačoj konkurenciji – kao da se rodio na stazi. Zapravo, njegov otac, Jos, se utrkivao za Tyrrell na VN Luxemburga dva dana prije Maxovog rođenja. Prije VN Mađarske, prošlo je gotovo 7 godina otkako je jedan vozač u Toro Rossu završio više od četvrte pozicije u utrci. Znate li tko je to bio?

Daniel Ricciardo, koji je promoviran u Red Bull prošle sezone nakon dvije pune sezone u sestrinskoj talijanskoj ekipi, nikada nije završio više od 7 mjesta. Jean-Eric Vergne, potpisao je za Ferrari kao test vozač ove godine, imao je jedno 6 mjesto u 3 godine u ekipi.

Posljednji čovjek koji je završio četvrti u Toru Rossu je bio Sebastian Vettel, koji je 2008. na VN Brazila umalo odlučio o svjetskom prvaku kada je prestigao Hamiltona u kasnom stadiju utrke. Vettel, tada 21-godišnjak, promoviran je u Red Bull sljedeće sezone u kojem je osvojio 4 uzastopna naslova (2010.-2013).

Je li Max na istom putu?

Nije sve tako jednostavno, pogotovo jer su ovo drugačija vremena. Mislim, dečko koji još ne smije odvesti majku na tržnicu automobilom ima na leđima teret pobjeđivanja vozača koji su 10 i više godina stariji sa 100 i više utrka od njega. Kimi Raikkonen je startao u F1 sa samo 33 utrke u rukama, ali je već imao 21 godinu. Vettel je imao 19 kada je imao debi u F1, ali i 4 godine iskustva u “jednosjedima” sličnima F1 i iskustvo test vozača pune 2 godine.

Nakon vožnje u Florida Winter Series u 2014. godini, Max je ostvario F3 debi. Završio je drugi u svojoj trećoj utrci i pobijedio u šestoj. Zapravo, pobijedio je 10 puta u 32 starta, ostvarivši 16 podija i 3 mjesto u ukupnom poretku. Dečko jednostavno ruši sve pred sobom. Vettelova prva sezona u F3, nakon dvije godine u Formuli BMW, prošla je bez pobjede u 20 utrka. Sebastian je ipak napravio čudo koje Max teško može nadmašiti – u svojoj prvoj punoj F1 sezoni, Sebastan je pobjedio na VN Italije 2008. – to je ujedno i jedini podij u povijesti Toro Rossa.

Vettel je bio zvijezda dana na Hungaroringu. On je kontrolirao utrku od starta do kraja i izgledao je nepobjedivo. Mercedes je i dalje najjači u selu, ali Vettel je pokazao i dokazao da je prvi od ostalih koji budno čeka svaki krivi potez i svaku priliku. Ova pobjeda mu je 41. u karijeri – izjednačio se sa Ayrtonom Sennom na trećem mjestu svih vremena, ali sa 12 startova manje.
Nemojte zaboraviti, on je ipak samo 28 godina star – ima još mnogo za ponuditi i može vladati godinama.

Njegovim stopama nesumnjivo kreće i Max, koji će uskoro dobiti priliku u jačem bolidu. Možda to neće biti sljedeće ili za dvije godine, ali će sigurno doći do toga. U ovom trenutku, razvijanje Maxovih vještina na pravilan način je bitnije nego razvijanje na brzinu. Njegov otac Jos je bio bačen u žrvanj odmah na početku karijere – stavili su ga uz Schumachera u Benetton. Iako je stariji Verstappen završio dvije utrke na podiju, nikada više nije vozio za top momčad. Mogao je i Jos biti velika zvijezda, ali je prerano izgorio i ostao bez pravog bolida.

“Ovo je dobro okruženje. Ovo je više juniorska ekipa tako da pripremaju mlade vozače na pravilan način, mislim da je to mnogo bolji način za početak karijere – nego što je to imao moj otac,” rekao je Max Benu Andersonu u intervjuu za Autosport.

Ferrari je pokazao interes za Ricciarda, prema Ianu Parkesu iz Autosporta, što bi moglo otvoriti mjesto u Red Bullu. Prilike se pružaju rijetko i netko mora uskočiti, čak i ako nije 100% spreman. Pogotovo kada znamo da neki vozači mjesto i priliku u top momčadi čekaju godinama – i na kraju je nikada ne dobiju. Daniil Kvyat je uskočio u Red Bull na mjesto Vettela iako ima samo 20 godina. Ovaj tjedan i on je osvojio rezultat karijere i skinuo veliko breme s leđa.

Još jedna sezona u Toro Rossu ne može naškoditi Verstappenu. Može isprobavati i razvijati svoje vještine, griješiti i raditi sjajne poteze. U velikoj ekipi svaka greška košta dvostruko više, a dobri rezultati se smatraju obveznima. Maxa mediji i stručnjaci dižu u nebesa i on se s time mora znati nositi. Helmut Marko ga je uspoređivao sa Sennom i prije nego je Max stigao u F1. Ima samo 17, 11 manje od Vettela, gdje su njemu tek granice?

On svakako može biti novi Vettel – višestruki svjetski prvak – ili ne mora postati ništa od toga. Ovisi o prilikama i mogućnostima. Talent je neupitan, ali na neke stvari nitko ne zna odgovor. Peter Windsor je u svojim kolumnama tvrdio za Hamiltona da će biti svjetski prvak dok je ovaj još kročio put u F1 po nižim serijama – i bio je u pravu. Možemo i mi slobodno predvidjeti za Maxa da će postati isto.


Odgovor

13 komentara

  1. Marros Prikaži

    Svi mi smo nešto prije početka sezone očekivali. Mislim da smo i dobili. Max je brz, agresivan, atraktivan, privatno miran, dakle sve je ok. Godine nisu važne, jer netko je zreo kao tinejdžer, a neki drugi nikada. No, u primjeru Verstappen postoje i “olakšavajuče” činjenice. Oba roditelja vozači utrka (otac čak i bivši F1 vozač), oba roditelja bogati, novac dakle nije bio problem. Jos nije bio super zvijeza (premda vrlo popularan u svoje vrijeme), tako da se Max nije trebao previše “plašiti” svoga prezimena (Hill i Villeneuve imali su puno problema sa time, ili recimo Bruno Senna). Jos je pored njega, tako da se može osječati sigurnim, a Torro Rosso je vrlo dobra momčad za početak F1 karijere. Dakle Max se u ovom trenutku može osječati vrlo relaksiranim jer rezultati su super i što god napravio ili ne do kraja godine, bit će ok. No, ako ostane u Torro Rossu i 2016. (vjerovatno hoće, jer ne vjerujem da će Ricci u Ferrari) onda ga tek čeka posao. Pritisak će narasti, ljudi će očekivati puno (zbog 2015.) i Max će morati bar ponoviti ovu sezonu. Kažu da je druga godina uvijek najteža. Kimi je imao sličan debi 2001. no sljedeće je več bio u top momčadi, dakle još uvijek je mogao biti relaksiran pored iskusnoga Coultharda, nešto slično možemo reći i za Kvyata, no Max će vjerovatno morati ostati u Torro Rossu, a ne vjerujem da će momčad toliko napredovati, da bi bili konstantno u prvim “ratnim redovima”. No dečko je poprilično “cool” i nadam se da će izdržati pritisak.


    0
    0

    0
    • Luka Maloić Prikaži

      Mislim, treba biti realan i priznati da je “biti na pravom mjestu u pravo vrijeme” često i bitnije od samog vozača – njegovog talenta i znanja.

      Nekako mislim da bi se Maxu moglo poklopiti da završi tamo gdje treba – baš kada treba!

      Naravno, sve može propasti i ispasti krivo, ali…
      Kao što si i naveo – za sada ide sve po “špagi” :)


      0
      0

      0
      • Marros Prikaži

        Luka, apsolutno se slažem sa tvrdnjom “biti na pravom mjestu u pravo vrijeme”, jer zbilja je bilo puno vozača koji su se našli u takvoj situaciji i uspjeli, dok nekolicina vrlo dobrih vozača nije bilo te sreče. Meni jedan od najnesretnijih primjera je recimo Roberto Moreno.


        0
        0

        0
      • Luka Maloić Prikaži

        Jadni Moreno – vječita zamjena, barem u F1 svijetu.

        Pokazao je u Benettonu da može tamo ranih 90-ih


        0
        0

        0
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Položiće vozački za koji dan. :-)


    0
    0

    0
  3. Marros Prikaži

    Roberto Moreno dobio je nadimak “Super Sub”, i to u Americi 90-ih za vrijeme Champ Car karijere. I tamo je dugo vremena bio zamjena za velika imena. No prića u Americi je imala ljepši kraj nego ona u F1. U 80-ima bio je super brz u F2 i F3000 (čak i prvak), u AGS-u, Coloniu, EuroBrunu, Andrea Modi i Fortiu, nije vozi treće, več petorazredne bolide i čak ih uspio ponekad kvalificirati na utrku. U Benettonu pokazao je da mu je potreban samo dobar bolid i rezulati su već bili tu. No negdje sam pročitao (na engleskoj web) stranici, da je u stvari njegov največi problem bila njegova vanjština. Naime u zlatnim 80-ima marketing je več bio top tema. Od vozača se nije samo očekivala njihova kvaliteta nego i karizma i izgled. A Pupo je bio malen i mršav, što u globalu nije prepreka za vozaća F1 (Alain Prost, Gilles Villeneuve, Felipe Massa itd.), no bio je več i skoro potpuno čelav, a to Bogami u 80-ima nije bilo poželjno. Sličan scenarij odvijao se je i u karijeri Tea Fabia. Prokleta genetika.


    0
    0

    0
  4. Wolf
    hattrick Donator Prikaži

    Svaka čast Luka.. Nadam se da će mladac Vettelovim stopama. Čini mi se izuzetno zrelo za svoje godine (koje ne podcjenjujem). Samo se nadam da neće tako skoro predstavljati Vettelu problem. U svakom slučaju me najviše posjeća na njegove početke kad je u BMW-u i TR iskušavao granice i tu i tamo imao “prehrabre” izlete. Po tome se vide prvaci koji guraju do krajnjih granica i brzo uče iz grešaka.


    0
    0

    0
  5. sennacher Prikaži

    Možda je najveći problem F-1 što uvijek ima više dobrih vozača nego dobrih bolida. Danas možda više nego ikad. Mercedesa su samo dva, svi ostali su trenutno samo automobili


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.