Može li Formula 1 učiti od MotoGP-a?

Izdvojeno / Kolumna

David Vidović

Prije 9 godina 7 min 5 komentara

Moto Gp, Marquez, Rossi

U zadnje vrijeme, Formula 1 prolazi kroz veliku krizu, sve je manje gledatelja i manje zainteresiranosti. Budimo realni, F1 je krenula pogrešnim putem, ali znate kako se kaže, dok jednom ne smrkne, drugom ne svane. U prethodne dvije godine, Formule 1 bilježi ozbiljne gubitke gledanost, a gledatelji slobodno nedjeljno poslijepodne popunjavaju uživajući u nekim drugim serijama. Jedna od njih je i MotoGP, koji u zadnje vrijeme mjeri rekordnu gledanost i pokazuje Formuli 1 što joj fali.

Tehnički pravilnik

MotoGP ima jako jednostavno i jeftino rješenje kako da stvori veću konkurenciju, a smanji razliku između velikih momčadi i onih manjih. Nešto što je zadnju godinu i pol bilo predlagano u Formuli 1, sprovodi se već neko vrijeme u ovom natjecanju motocikala. Po pravilima MotoGP-a, tvorničke momčadi( Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki i Aprilia) mogu prodavati manjim momčadima starije verzije svojih motora, kao i jako bitan softver. To znači da svaka od tri glavne tvorničke (Honda, Yamaha i Ducati) momčadi ima svoje B momčadi kojima prodaje prošlogodišnje verzije svoga motora, ili čak zastarjelu verziju ovogodišnjeg. Ovo ima veliki efekt na sport iz nekoliko razloga. Prvi je naravno ekonomski. Ovo pravilo pomaže da niži timovi, odnosno „satelitske“ momčadi, imaju manji budžet ali i dalje uspješno preživljavaju i bore se za dobre plasmane. To omogućava bolju i veću konkurenciju, tako da dobivamo kvalitetnije utrke i više borbi, te je razlika između tvorničkih i satelitskih momčadi mnogo manja nego u Formuli 1. Još jedan dobar efekt ovog pravila je regrutacija vozača u velike timove. Svaki motor u MotoGP ima svoje prednosti i mane, i svaki zahtjeva poseban odnos prema njemu, te poseban stil vožnje. S toga tvorničke momčadi zapošljavaju vozače s velikim potencijalom i prije negoli oni dođu do glavne momčadi, tako što nekoliko sezone voze za njihove satelitske momčadi koje koriste iste motore, samo nešto starije. Na taj način vozači imaju priliku prikupiti iskustvo, a u isto vrijeme nauče kako pravilno voziti motor određenog proizvođača, tako da dođu potpuno spremni.

Konkurencija

Nekada ne utječu samo pravila ili pametne marketinške odluke da neka serija ima veliki uspjeh, već vam treba i sreća da se u pravo vrijeme na stazi nađe veliki broj nevjerojatnih talenata. MotoGP prolazi kroz upravo takvo vrijeme. Veliki broj kvalitetnih vozača se trenutno nalazi u nižim momčadima i nemaju šansu da se bore za pobjede, ali iz utrke u utrku ostvaruju sjajne rezultate i odlične vožnje. Prošle sezone smo došli u situaciju da je jednostavno previše dobrih vozača na gridu, a premalo mjesta i prilika da se bore za pobjede i titule, koje svakako zaslužuju. To su uvidjeli Suzuki i Aprilia, te su ove zime odlučili pristupiti natjecanju. Suzuki je bio neaktivan od 2011., ali su uvidjeli priliku za uspjeh pa su prošle godine oformili momčad te započeli veliki projekt. Puno testiranja je vrijedilo jer ne samo da su s lakoćom uspjeli angažirati dva jako kvalitetna vozača, već su nakon samo 7 utrka uspjeli doći do pole positiona. Aprilia s druge strane je prekasno ušla u prvenstvo i trenutno se vuče po dnu poretka, nešto slično kao McLaren-Honda u Formuli 1, ali očekuje se ozbiljan napredak kroz nekoliko sezona. Trenutno u vrhu imamo četiri „vanzemaljca“. Legendarni Valentino Rossi vozi svoju 16. sezonu u kraljevskoj kategoriji i izgleda kao mladić, trenutno je vodeći u poretku i borit će se za 8. titulu u MotoGP-u. Jorge Lorenzo, dvostruki prvak i poznati kronometraš MotoGP-a mu je kolega u Yamahi, te zaostaje svega 13 bodova. Marc Marquez i Dani Pedrosa ove sezone nisu konkurentni kao prethodnih godina zbog nešto lošije Honde, kao i povrede i operacije Pedrose, ali i dalje su u borbi za pobjede. Ove sezone smo vidjeli jako konkurentan Ducati, nešto što dugo vremena nismo gledali, te su se u nekoliko navrata čak i borili za pobjedu, ali Iannoneu i Doviziosu nije uspjelo proći ciljem prvi. Suzuki je također konkurentan, ali od njih se očekuju puno bolje performanse sljedećih sezona. Zatim se polako spuštamo u područje satelitskih momčadi, gdje se svaku utrku vode velike i iznimno uzbudljive borbe između vozača satelitskih momčadi Yamahe, Honde i Ducatija. Sve te momčadi su jako izjednačene, te obično prevagnu vozačeve sposobnosti, zbog čega viđamo dobre borbe na stazi.

PA1745196.0008
Četiri “vanzemaljca“ u borbi za vodstvo na VN Njemačke

Pametno širenje na nova tržišta

Za razliku od Formule 1, MotoGP je jako oprezan i nimalo pohlepan kada u pitanje dolazi širenje na nova tržišta. Mnogi vjeruju da su jedan od mnogih problema današnje Formule 1 nove staze u državama gdje većina stanovništva niti ne prati ovaj sport, te da čelnici rade ono što ne bi trebali, udaljavaju se od Europe. Što se MotoGP-a tiče, dvotočkaši jako malo mijenjaju kalendar, a kada putuju na nove staze, pobrinu se da su te staze zaista kvalitetne i da će im jamčiti veliku gledanost. Srce kalendara su i dalje klasične i tradicionalne staze diljem Europe, koje, iako imaju financijskih problema, održavaju svoje mjesto u kalendaru. MotoGP ne putuje na razna mjesta kao Formula 1. Kao dokaz toga su četiri utrke na području Španjolske, sve na različitim stazama, i dvije na području Italije. Do nedavno smo imali tri utrke na prostoru SAD-a. Nova staza u Teksasu na kojoj se održava utrka Formule 1, staza u Indianapolisu koju je F1 nekad posjećivala, i legendarna staza Laguna Seca koja je prošle godine otpala iz kalendara. Slaba točka Formule 1 su staze u Aziji, kojih je sve više, a prema gledateljima, utrke na njima su sve dosadnije. Kao što smo već spomenuli, MotoGP se drži svojih korijena, tako da u Aziji imamo samo dvije utrke. Katar, koji je jedina noćna utrka i Japan. Obje staze su odobrene od strane navijača i iznimno su popularne.

Valentino Rossi
Rossi slavi pred domaćim navijačima u Misanu

Potpora nižim kategorijama

Nešto po čemu bi se Formula 1 obavezno trebala ugledati na MotoGP je potpora nižim kategorijama u kojima leži budućnost sporta. MotoGP je oduvijek pokazivao veliku potporu kategorijama u kojima se natječu mladi vozači, a to su Moto2 i Moto3. Prijenosi su namješteni tako da unutar tri sata počinju sve tri utrke, a također organizatori poštuju i one najmlađe. Vozači u Moto3 stižu preko Red Bull Rookies Cupa, u koji dolaze iz državnih prvenstava, koja služi za pripremu mladih vozača. Ove sezone u tom natjecanju je i jedan od naših vozača, mladi Martin Vugrinec. Gotovo svi vozači u Moto3 kategoriji su mlađi od 18 god., te kada prijeđu tu granicu, momčadi iz Moto2 kategorije ih imaju pravo angažirati. Kroz Moto2 kategoriju se stiže do kraljevske, i na taj način su sve današnje zvijezde došle do slave. Rijetki su slučajevi da vozač stigne nekim drugim putem do MotoGP-a. Nije rijedak slučaj da utrke u Moto2 klasi budu dosta uzbudljivije nego one u kraljevskoj, dok je ‘najniža’ Moto3 klasa priča za sebe. Utrke se obično rješavaju u zadnjem zavoju, a najmanje 10 vozača su unutar nekoliko sekundi u cilju.

MotoGP ove sezone redovno bilježi preko 100 tisuća prisutnih gledatelja, i još mnogo pred TV ekranima. Kalendar je napravljen tako da se ne poklapa s utrkama Formule 1, dok su termini isti. Sljedeće nedjeljno poslijepodne vam je zakazano za MotoGP, zar ne?



Odgovor

5 komentara

  1. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Kolega, zaboravio si Maleziju. :-)
    U Moto GP-u većina vozača dolazi iz Španije, Italije, Australije, SAD, VB i Japana, uz pokojeg Francuza, Nijemca,…. Zato i imamo 4 trke u Španiji, 2 u Italiji, 2 u SAD, uz nezaobilzne Assen, Sachsenring, Motegi, Phillip Island, Brno.
    Zanimljivo je da svi prvaci u Moto GP / 500 ccm klasi dolaze iz gore pomenutih zemalja, s tim što jedino Japan nema prvaka. Jedini izuzetak je Gary Hocking koji je iz Rodezije (današnji Zimbabve), ali ga skoro možemo smatrati Britancem jer je Rodezija bila britanska kolonija.
    Po toj logici, apsolutno se slažem se Davidom da se i F1 treba držati oprobanog tržišta. Dakle Evropa, (nipošto ne mijenjati Monte Carlo, Spa, Silverstone, Hockenheim), Japan, Malezija, Australija, Brazil, SAD, Kanada, ajd može i Kina, vratiti Tursku i Argentinu. Ostalo neka se šalta iz godine u godinu. Ali, eto Bernard voli novce. Poput Broja 1.
    Što se tiče “gužve na stazi i preticanja” F1 i Moto GP je teško za porediti jer bolid F1 zauzima površinu 4,5×1,8m, a motor 2x1m (sa koljenima i laktovima vozača i kada se nagne). Kod bolida F1 je previše i aerodinamike i može biti velikih razlika u istoj, kao i u samim PU, dok su te razlike u Moto GP ipak manje. Mišljenja sam i da u Moto GP neko ko vozi “malo slabiju” mašinu ipak ima “više” šanse za pobjedu nego što je to slučaj u F1 (pogotovo danas).
    Naravno i jedna i druga klasa imaju svoje “čari” i mogu pružiti zanimljive trke, samo što se to u Moto GP više/manje redovno događa, dok u F1 moramo čekati kišu ili stvarno lud razvoj događaja kao što je to bilo u Mađarskoj.


    0
    0

    0
  2. Marros Prikaži

    Dobro predstavljanje Moto Gp serije. No sam osobno spomenuo bih neke stvari koje su postale “šablonske” u uspoređivanju ta dva sporta. Kao prvo teško ih je uspoređivati. Motor je motor, a automobil (bolid) je opet to. Kada se uspoređuju ta dva sporta obično ljudi koji ta dva sporta prate više manje površno, uvijek kažu kako je Moto Gp puno zanimljiviji neko F1. Tako se to govori več godinama. No to baš nije istina. Ako govorimo o ukupnom preticavanju u F1 ga u stvari ima mnogo. Možda zato što trenutačno Mercedes vozi “svoje prvenstvo” sve skupa izgleda dosadno no u stvari nije. Borbe za niža mjesta itekako se događaju. U Moto Gp zbilja imamo situaciju kakvu ove godine imamo i zanimljiva je. No pogledajmo samo prošlu godinu i “šetanje” Marqueza… Ili nekada Doohana. Pogledajmo onda opet činjenicu da več nekoliko godina imamo samo par pobjednika. Rossi, Marquez, Lorenzo, Pedrosa. I to je sve. A onda pogledajmo 2012. godinu i F1 sezonu. Prvih 8 utrka, 8 pobjednika. U Moto Gp-u imaju pametnu ideju koju ja osobno zovem “customer” ili “satelit” momčadi, ili kako se to več stručno kaže polutvornička ili čak privatna momčad. To je ok sistem, no takav sistem imali smo u F1 na kraju i u 70-im godinama prošlog stolječa. O tome bi F1 zbilja trebala razmisliti, jer bi se sa time povečao grid, povečavale bi se borbe, vozači koji su ok (Magnussen, Vergne, Kobayashi…) mogli bi nastaviti svoje karijere na stazi, a ne na simulatorima ili u nekim drugim kategorijama. Možda je več palo u zaborav, no motociklizam je u tada najjačoj kategoriji (do 500 ccm), na početku 90-ih bio u katastrofalnom položaju, gdje smo ponekad vidjeli i po 12-13 vozača na startu. Riješenje je zbilja bilo u omogučavanju relativno jeftine nabave motocikala za polutvorničke ili privatne momčadi. O stazama: tu se slažem. Bolje bi bilo da klasici ostanu. Ove nove Tilkeove staze previše su mi slične jedna drugoj. Osobno ih ne mogu uspoređivati što se karizme tiče sa Monacom, Spa… U stvari F1 radi jedan ogroman krivi potez. Nekako ne razumiju da sport drže na životu gledatelji, navijači. A oni (mi) sigurno ne želimo gledati sezone tipa 1988, 1992, 2004, ili 2014, nego sezone tipa 1982,1983, 2005, 2012. Sa proširenjem kalendara utrka i sa zabranom testiranja usred sezone čelnici F1 pokazuju što žele. Novac, novac, novac. A ne vide ili ne žele vidjeti (možda i ne znaju), da sa time ne rješavaju situaciju na stazi jer sa takvim načinom dovode utrke u jednu formaciju jedne momčadi ispred druge iz utrke u utrku. Pa sada da li je to 16,18,20 ili više puta na godinu uopče nije važno. Mislim da je ipak bolje imati 16 fantastičnih utrka sa malim razlikama u performansama momčadi, te sa njihovim zdravim budžetom, nego 20 više manje dosadnih od kojih polovica momčadi nema pojma kako će preživjeti iz sezone u sezonu. Nisam protivnik Mercedesa, daleko od toga, no želio bih vidjeti borbu bar 2-3 momčadi za pobjedu na svakoj utrci i položaj od kakvih 10-12 vozača koji bi mogli realno računati borbu za prva tri mjesta. Inače na kraju i Moto GP i F1 zaslužuju respekt i fino ih je ipak pogledati svake moguče nedelje (ili subote-što se Assena tiče).


    0
    0

    0
    • F1puls
      David Vidović Prikaži

      Što se tiče usporedbe F1 i MotoGP-a držao sam se striktno političkog dijela sporta, vodstva i organizacije, a ne utrkivanja, mislim da niti u jednom dijelu teksta nisam usporedio utrkivanje u F1 i utrkivanje u MotoGP-u, jer je fizički nemoguće povezati te dvije serije. :)

      Što se satelitskih momčadi tiče, slažem se s tobom, kao što sam i u tekstu napisao, Formula 1 bi trebala zaviriti malo dublje u opciju. Naravno, na ovakve stvari F1 nije navikla i nisu rađene godinama, ali nešto se mora promijeniti, ne možemo promijeniti sport na bolje ako se držimo tradicije i ostavimo sve kako jeste.

      Što se konkurencije tiče u MotoGP, i to sam čini mi se spomenuo u tekstu, nekad se trebaju planete poklopiti i da dobijete cijeli ‘paket’ i uz malo sreće. Prošle godine prvi dio sezone jeste bio malo zamoran, ali zato je drugi bio jako zanimljiv, a tek ove sezone, ih. I Formula 1 i MotoGP su imali periode dominacija, ti periodi su bili i prošli pa se opet vraćali i sve tako, to je sastavni dio motosporta, od toga ne možemo pobjeći. :)

      A ove godine se zadnji put u Assenu vozila utrka subotom, od sljedeće godine se vozi nedjeljom kao i ostale utrke. :D


      0
      0

      0
  3. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Dobro si ovo usporedio Davide, sviđa mi se način na koji si obradio tematiku.
    Ako 2017. fale s promjenama, Formula 1 bi se zbilja mogla naći u velikoj gabuli.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.