Roller-coaster karijera Alexa Albona

Lociranje

Lovro Andraka

Prije 5 godina 10 min 27 komentara

Alexander Albon Ansusinha rođen je prije 23 godine u Londonu. Iako je rođen u glavnom gradu Ujedinjenog Kraljevstva, a otac mu je Nigel Albon, bivši britanski vozač automobilskih utrka s pobjedom na 12 sati Sepanga 2002. kao najvećim uspjehom, Alexander se odlučio natjecati pod zastavom majčine domovine, Tajlanda. Time je postao tek drugi F1 vozač u povijesti koji nastupa pod tajlandskom zastavom – prvi je bio Birabongse Bhanudej, poznatiji kao Princ Bira, tajlandski plemić koji se početkom 1950-ih povremeno natjecao u Formuli 1. Bira je između ostalog nastupio na prvoj F1 utrci ikad na Silverstoneu 1950.

Alex je svoj put do Formule 1 započeo 2006. kad je imao 10 godina – tada se uz očev poticaj počeo natjecati u državnim karting prvenstvima. Njegova trkaća karijera traje već 13 godina, a u tom je periodu već prošao brojne uspone i padove, stoga bez zadrške njegovu karijeru možemo usporediti s roller coasterom.

Prvi uspon i pad

Prvi uspon Alexova roller coastera bila je njegova karijera u kartingu. Već je u prvoj godini osvojio prvi naslov u Super 1 National Honda Cadet Championshipu, a uzeo je pobjedu i na Kartmaster British GP-u. Iduću godinu završava bez naslova, ali osvaja drugo i treće mjesto u Super 1 National Comer Cadet prvenstvu i British Open Championshipu.

2008. ponovno pobjeđuje na Kartmasters British GP-u u klasi KF3, uzima drugo mjesto u BRDC Stars of Tomorrow prvenstvu te treće u Super 1 KF3 prvenstvu. Uslijedila je njegova najuspješnija godina u kartingu s čak tri naslova u Formula Kart Starsu, Super 1 KF3 te KF Winter Seriesu. Te 2009. debitira i na svjetskoj sceni petim mjestom u WSK International Seriesu.

Novi veliki korak u karijeri napravio je 2010. – tada Albon osvaja CIK-FIA Svjetski kup, kao i njihovo Europsko prvenstvo, prvenstva najprestižnije karting organizacije na svijetu. Zanimljiva su imena koja su na Svjetskom kupu bila na drugom i četvrtom mjestu – Max Verstappen i Pierre Gasly. 2011. ostaje u kartingu, a unatoč nedostatku novih naslova, nakon drugih mjesta u CIK-FIA-inom prvenstvu i WSK Euro seriji stiže poziv Helmuta Marka.

Albon je 2012. sa 16 godina postao član Red Bullova juniorskog programa, a zna se da Red Bull ne uzima bilo koga pod svoje. Nakon iznimno uspješne karting karijere, Albon je uz Red Bullovu podršku debitirao u jednosjedima. Natjecao se u Formuli Renault 2.0 Eurocup i Alps, no rezultati su bili daleko od očekivanog. U Eurocupu je Albon ostao bez ijednog boda, dok je u Alpsu završio 17. s 26 osvojenih bodova.

Uvijek brutalan Red Bullov program koji će mu u nastavku priče tom brutalnošću donijeti novi uspon u karijeri tada mu je donio prvi veliki pad. Nakon samo jedne sezone u formulama, Tajlanđanin ostaje bez mjesta u Red Bullovu programu. U ovom dijelu priče treba spomenuti i Kankamol Albon – Alexovu majku sa zanimljivom poslovnom karijerom. Ona je 2008. uhićena zbog niza prevara vezanih uz prodaju luksuznih automobila i utaju poreza. Uz pomoć piramidalne sheme je uspjela zaraditi 7.5 milijuna funti, a upravo je 2012. osuđena na zatvorsku kaznu u trajanju od šest godina. Nije teško zamisliti koliko su to teški udarci za jednog 17-godišnjaka. Albon je kasnije priznao kako je u tom periodu razmišljao o odustajanju od utrkivanja.

Blagi usponi i blagi padovi

Albon se ipak uspio pribrati te je nastavio svoju trkaću karijeru. Nakon otkaza iz Red Bulla, dobio je podršku Lotusa, tj. današnjeg Renaulta. Nastavio je karijeru u Formuli Renault 2.0, samo što je ovaj put pored Eurocupa nastupao u NEC-u. NEC prvenstvo nije vozio u cijelosti, dok je u Eurocupu nastupio na svim utrkama. Nije se pretjerano proslavio, no pokazao je određene znakove napretka osvajanjem bodova te jednog pole positiona i najbržeg kruga u Eurocupu, dok je u NEC-u uspio ostvariti svoju prvu pobjedu u jednosjedima.

2014. ponovno nastupa u istim kategorijama s istim rasporedom – u Eurocupu vozi punu sezonu, a u NEC-u samo šest utrka. Te godine ostvaruje prvi pravi rezultat u formulama. Osvojio je treće mjesto u prvenstvu s golemim zaostatkom za prvakom Nyckom de Vriesom, danas vodećim čovjekom F2 prvenstva.

Bio je to dovoljan napredak za prelazak u Europsku Formulu 3, kategoriju kroz koju su prošli brojni F1 vozači, a neki su čak i izravno iz nje prešli u F1. Albon je s pet podija došao do sedmog mjesta u ukupnom poretku, no konkurencija je bila prilično respektabilna – ispred njega su bili samo prvak Felix Rosenqvist, Antonio Giovinazzi, Jake Dennis, Charles Leclerc, Lance Stroll i George Russell – većina zvuči prilično poznato, zar ne?

Nakon 2015. Albon ostaje bez podrške F1 momčadi jer Lotus ponovno odlazi u vlasništvo Renaulta, a Francuzi ga nisu prebacili u svoj juniorski program. Ipak, on nastavlja svoje kretanje uzlaznom putanjom. Potpisuje za ART GP, vrlo iskusnu i uspješnu momčad iz juniorskih kategorija te nastupa u GP3 seriji. Osvojio je čak četiri pobjede, a sezonu je završio kao viceprvak iza momčadskog kolege Charlesa Leclerca.

Sasvim logično, već iduće godine dobiva priliku u Formuli 2 s istom momčadi. Krenuo je konstantnim osvajanjem solidnih bodova, a onda je morao propustiti sedmu i osmu utrku sezone zbog ozljede ključne kosti prilikom vožnje bicikla. Povratnički vikend na Red Bull Ringu je prošao odlično, još je jednom završio u solidnim bodovima petim mjestom, a onda je dan kasnije osvojio i prvi podij drugim mjestom. Međutim, nakon tog vikenda dolazi do pada forme – u idućih je 12 utrka samo pet puta stigao do bodova, no uspio je završiti sezonu visokim rezultatom. U sprint utrci u Abu Dhabiju je završio drugi i to nakon žestoke borbe za pobjedu u posljednjem krugu protiv prvaka Charlesa Leclerca. Ukupno je završio 10.

Uspon koji još uvijek traje

Sprint utrka u Abu Dhabiju je na neki način već započela novi uspon Albonova roller coastera, no situacija početkom 2018. nije bila nimalo bajna. Izjavio je kako je doslovno morao moliti direktora DAMS-a Francoisa Sicarda za mjesto u momčadi jer jednostavno nije imao sredstva za kupnju mjesta.

Srećom, Sicard je očito prepoznao potencijal u mladom Tajlanđaninu te mu je dao mjesto, ali samo na jednu rundu. To je značilo da će Albonu svaka utrka biti borba za goli život. U F2 je taman uveden potpuno novi i potpuno drukčiji bolid, stoga su svi vozači i momčadi kretali od nule. Albon se uspio dovoljno snaći te je prvu utrku sezone završio na solidnom četvrtom mjestu. Drugu utrku vikenda je završio tek na 13. mjestu, no uspio je osigurati mjesto za još jednu rundu u Azerbajdžanu.

Tamo je pokazao svu raskoš svog talenta – osvojio je prvi pole position u F2, a zatim je nakon velike borbe s Georgeom Russellom došao do svoje prve pobjede. Sprint utrku je ponovno završio 13., ali je svejedno opet zaradio ugovor za jednu rundu u Španjolskoj. Tajlanđanin ni tamo nije razočarao, osvojio je peto i drugo mjesto nakon novog pole positiona te je napokon zaradio ugovor za cijelu sezonu. Uslijedila je runda u Monaku gdje je osvojio treći uzastopni pole position, ali je na utrkama započeo crni niz od tri odustajanja. U prvoj utrci je vodio, ali je odustao nakon sudara na ulazu u boks sa starim znancem Nyckom de Vriesom, dok je u drugoj utrci ponovno imao sudar i odustajanje.

U Francuskoj je imao kvar zbog kojeg je odustao s trećeg mjesta, no onda je krenuo u puno bolji niz – do kraja sezone je osvajao bodove u svakoj utrci osim u dvije utrke u Monzi i Abu Dhabiju. Pole positiona u nastavku nije bilo, ali je zato osvojio još tri pobjede i tri postolja što ga je uz redovite solidne bodove držalo u borbi za naslov sve do posljednje runde – iako je bila riječ samo o teoretskim šansama, Albon je bio jedini koji je mogao oduzeti naslov Georgeu Russellu. Na kraju je završio treći zbog loše zadnje dvije utrke u Abu Dhabiju.

Ta je sezona u F2 donijela najveći uspon Albonove karijere, no nije se činilo da će doći do F1. Dapače, Albonu se činilo da tamo za njega mjesta više nema te je u rujnu odlučio potpisati ugovor s Nissan e.damsom za sezonu 2018./19. Formule E. Tu na scenu stupa ranije spomenuta brutalna priroda Red Bullova juniorskog programa koja je ovog puta išla u Albonovu korist.

Daniel Ricciardo je pokrenuo pad domina na vozačkom tržištu, a to je posebno uzdrmalo Red Bull – morali su ranije od očekivanog promovirati Pierrea Gaslyja, a nisu imali nikoga koga bi ubacili u Toro Rosso kao njegovu zamjenu. Da stvar bude još gora, htjeli su se riješiti lošeg Brendona Hartleyja, još jednog odbačenog vozača kojeg su vratili u nedostatku novih opcija, tako da su imali dva praktički prazna mjesta u Toro Rossu. Prvo su se morali posuti pepelom vraćanjem odbačenog Daniila Kvjata iz Ferrarija, a onda su šest godina nakon otkaza u momčad odlučili vratiti Alexa Albona koji je briljirao u F2. Ugovor s Nissanom je malo otežao stvar, ali je Red Bull očekivano uspio izvući Albona iz tog ugovora te ga je u studenom potvrdio za 2019.

S obzirom na to da sve do predsezonskih testiranja nikad nije sjedio u F1 bolidu, Albon je odradio vrlo dobar posao na početku svoje F1 karijere u Toro Rossu. Nakon 12 utrka ima 6-6 u kvalifikacijama protiv iskusnijeg Kvjata, dok u utrkama gubi 7-5 i kasni 11 bodova u prvenstvu. Najbolji rezultat mu je bilo šesto mjesto iz kaotične Njemačke gdje je dobar dio utrke iza sebe držao sirotog Pierrea Gaslyja koji se kasnije u njega zabio. Iako je Daniil Kvjat baš u toj utrci osvojio tek drugi Toro Rossov podij u povijesti, brutalni režim Red Bulla ponovno je otišao u korist Tajlanđanina.

Vrhunac roller coastera ili nastavak uspona?

Unatoč upornim izjavama kako će Gasly ostati u Red Bullu do kraja sezone, Francuzu su dani u seniorskoj momčadi, barem zasad, odbrojani. Momčad je prošlog ponedjeljka objavila kako će nakon samo 12 utrka u F1 promovirati Alexa Albona na mjesto pored Maxa Verstappena. Godinu dana nakon potpisa za Nissan i odustajanja od F1 sna, stigao je do mjesta u top momčadi Formule 1.

Red Bull-Honda je u velikom naletu, barem s bolidom #33, te u prvenstvu sa samo 44 boda zaostatka lovi ranjivi Ferrari u borbi za drugo mjesto. Gasly je dosad prosuo dovoljno bodova, stoga se od Albona očekuje da barem bude bliži Verstappenu i da si ne dopušta da završava iza bolida tzv. Formule 1.5.

Ovo je svakako prilika života za Albona, ali je također „biti ili ne biti“ situacija. Red Bullov okrutni režim ga je nedavno dvaput pomazio, no kao što smo vidjeli iz brojnih primjera – dva takva će na VN Belgije sjediti u Toro Rossovim bolidima – režim se brzo može okrenuti protiv tebe. Albon ima jedva pola godine iskustva u F1 bolidima – Gasly koji je imao impresivnije juniorske rezultate i punu sezonu s Toro Rossom uoči debija u Red Bullu je prošao katastrofalno. Uz to, dolazi na megdan nikad boljem Maxu Verstappenu.

Sve to zvuči poprilično zastrašujuće i obeshrabrujuće za 23-godišnjeg Tajlanđanina. Pritisak je ogroman, no mnogi ga tješe činjenicom da samo mora biti bolji od Gaslyja – koliko teško to može biti?

U svakom slučaju, čeka ga ključnih devet utrka u kojima mora dati sve od sebe, kao i prošle godine u F2, jer su to utrke koje će usmjeriti njegovu karijeru i odrediti je li njegov roller coaster stigao do svoje najviše točke ili još uvijek nije vrijeme za novi pad.


Odgovor

27 komentara

  1. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Helmut Marko nije dobar šahista. Jednostavno ne razmišlja dva poteza unaprijed.

    Koga će staviti u TR iduće godine ako im Kvjat ode u Haas? Zorno su mu pokazali da nema šanse doći u RB, dakle treba se od tamo maknuti prije nego se Marko probudi jedno jutro i da mu otkaz i tako uništi njegovu F1 karijeru po drugi put.



    6
    4

    2
    • Stefan Bellof
      pigmalion Prikaži

      Vidiš po primjeru Albona kako je dovoljno, bar malo biti u školi Red Bulla, i imati tu sreću da te i dalje prate.
      Robin Frijnsa Red Bull neće vratiti u svoje F1 okrilje, pa niti Antonia Felix de Costu,….. Dan Ticktuma bi već mogli vratiti nazad.

      Uostalom, ima toliko dobrih vozača, koji se mogu kupiti…… a nisu dio RB programa.

      Što se tiče STR za 2020., ne bih se čudio da uzmu nekog japanskog vozača, zbog Honde – doslovno bilo tko,…. tko je dovoljno dobar…..

      Silly season je u tijeku,…. pa možemo očekivati i povratak Sebastiana Vettela u RB…… :rofl: :rofl:



      5
      3

      2
      • Mclaren
        BNL_McLaren Prikaži

        Priča se da je Nobuhara Matsushita jedan od tih vozača koji je usko vezan za Hondu. Komentator je tokom F2 utrke spomenuo da se on spominjao i u kontekstu vozača kada bi Honda opet ušla u F1 kao tvornička momčad…



        3
        1

        2
      • Honda
        zekohonda Donator Prikaži

        nobuharu nema bodova za superlicencu ukoliko se drastično ne popravi u ostatku f2 sezone.



        2
        1

        1
      • Mclaren
        BNL_McLaren Prikaži

        Bitno da je Max sa iskustvom iz F3 mogao platiti nešto novaca, odvoziti 300km u F1 bolidu i eto licence…



        5
        0

        5
      • Fernando Alonso
        Lovro Andraka urednik Prikaži

        @BNL_McLaren, što se tiče Maxa i njegovog ulaska u F1, tad je tih 300 km bilo dovoljno za ulazak u F1. Baš su zbog njega odlučili uvesti današnje daleko strože kriterije, ne znam je li odmah 2016. ili 2017.



        3
        3

        0
      • Mclaren
        BNL_McLaren Prikaži

        @Lovro Andraka Ma znam to. Samo mi nije jasno zašto. Ako vozač tim testom od 300km pri trkaćoj brzini dokaže da može sigurno upravljati bolidom, u čemu je onda problem? Vidimo koliko je Red Bull profitirao ranim dovođenjem Maxa. A sad se drugim momčadima takva prilika uskraćuje iz nekih razloga.


        0
        -1

        1
      • Max Verstappen 1
        Multi 21 Prikaži

        Stroži kriteriji su uvedeni da se izbjegne Max iz 2015,2016,2017 i prve polovice 2018.
        edit:
        Naravno nije samo riječ o zrelosti u Maxovom slučaju, fobar dio je u genima :mrgreen:



        3
        3

        0
      • Fernando Alonso
        Lovro Andraka urednik Prikaži

        Uskraćuje im se ta prilika jer je Maxova promocija sa samo 17 godina i godinom dana iskustva u jednosjedima podigla gomilu prašine. Na kraju je to ispalo sjajno za sve, ali moglo je otići u potpuno drukčijem smjeru te je FIA odlučila postrožiti zahtjeve za superlicencu. Za početak su uveli minimalnu dobnu granicu od 18 godina, a tome su dodali i sustav bodovanja pojedinih kategorija. Taj sustav nije savršen, po mom mišljenju je malo prekompliciran i prezahtjevan, ali smatram da je u redu da se od vozača traži određeno iskustvo i uspjeh u drugim kategorijama prije ulaska u F1 – tako se barem eliminiraju antitalenti s vrećom love iza sebe.



        4
        4

        0
      • Mclaren
        BNL_McLaren Prikaži

        Razumijem. Ali ja sam mišljenja da je rookie koji dođe u F1 putem novog načina stjecanja superlicence opet izložen sličnoj opasnosti kao Max sa 17 godina. Priznajem, rizik je vjerojatno manji, ali opet postoji. Taj sustav ne garantira da će vozači koji nakon Maxa dolaze u F1 biti imuni na “rookie” pogreške. Imam osjećaj da se ovdje sama FIA ogradila od rizika da se njih okrivi u slučaju nekakve nedaj bože katastrofe vezane za mladog vozača. A što se tiče toga da sustav onemogućava vozačima bez talenta s vrećom love iza sebe nastup u F1, to se apsolutno slažem i glasno podržavam. Po mome mišljenju čak onda nebi smjeli ni testirati F1. Evo imamo baš sad slučaj gdje Tatiana Calderon testira za Alfa Romeo nakon što je u 16 utrka Formule 2 osvojila 0 bodova. Koja je svrha toga? Zašto priliku nije dobio barem njen momčadski kolega Hubert koji je u jednakom bolidu skupio 77 bodova? Jel u njenom slučaju novac igra ulogu ili nešto drugo?



        1
        0

        1
      • Sebastian Vettel
        The Best F1 Driver Prikaži

        Nije to sa dobnom granicom i bodovima samo stvar Maxa…
        Stvar je prvenstveno RB-a koji je silom dovodio klince i to potpuno neiskusne klince, a onda ih još i psihički silovao sa potpuno nerealnim očekivanjima…

        Ok Max je radio more pizdarija ali se ne kraju skulirao i izrastao u odličnog vozača, no to je u principu samo zato jer je RB za razliku od ostalih kod Maxa pokazao strpljenje…
        Za sve ono kaj je izvodio Max bi Gaslya/Kvijata/Albona šupirali van iz RB-a bar jedno 5-6 puta…

        No imali smo i Alguersuaria koji se zabijao u sve i svakog, takaj klinac bez imalo iskustva koji je danas valjda neki DJ, čak ni ne vozi nikakve utrke….
        A bilo je tu i hrpu ostalih prilično neiskusnih i naravno pod pritiskom Marka sa psihičkim silovanjem kak moraju ovo i ono…
        Na kraju krajeva nije Kvijat pucao ko kokica sam od sebe, nego je to pucanje bilo upravo zahvaljujući Marku…
        Isto smo vidli i kod Gasly sa zabijanjem u Albona, opet pucanje pod pritiskom…
        Čak se i kod Vettela znalo vidjet tih tikova, a ostali su i dan danas pa povremeno pod pritiskom rezultata ide u duele za koje je jasno ko dobar dan da ih nema šanse dobit…



        1
        0

        1
      • Mclaren
        BNL_McLaren Prikaži

        @The Best F1 Driver Jasno. Ali evo ja sad proučavam ta nova pravila i koliko vidim Marka ništa ne spriječava da ukoliko to bude potrebno povuče mladog Juria Vipsa iz F3 ravno u F1 ako ovaj ove godine zadrži drugo mjesto u prvenstvu ili zauzme prvo. Opet se radi o vozaču koji trenutno ima 19 godina, a ima kvalifikacije za superlicencu jer po bodovanju ima taman malo više od 40 bodova koliko je potrebno. Jer se broji i F4 i F3. Stariji je od 18, završio je u dvije sezone više od 80% utrka u kojima je nastupao i posjeduje vozačku dozvolu B kategorije (wtf) .. Jedino što bi morao još napraviti je položiti teorijski test o pravilima i regulacijama u F1. Dakle Marko slobodno može krenuti dalje skoro istim tempom. Jamie Algersuari je imao isto 19 godina kad je došao u F1. Buemi 21, Vergne 22.. Vjerojatno je Max bio katalist jer je imao jedva 17 godina jer iz priloženog vidimo da Marko može opet dovesti nekog sa 19-20 i postaviti mu nemoguća očekivanja i provoditi taj “mentalni teror” .. Tako da ipak mislim da je to bilo više zbog Maxa nego Red Bulla. Barem ja to tako vidim.



        1
        0

        1
      • Niki Lauda
        wapi Pretplatnik Prikaži

        Ako je stvar u genima onda je Maxova mama neotkriveni talent.

        Ne znam koliko su Maxove žrtve zadovoljne njegovim ranim ulaskom u F1. Ne bi rekao da je to tako krasno prošlo.


        0
        -1

        1
      • Max Verstappen 1
        Multi 21 Prikaži

        @wapi
        A možda djed ili baka :D
        Pa kažem, nije prošlo krasno i iz tog razloga su pravila postrožena.


        0
        0

        0
    • Honda
      zekohonda Donator Prikaži

      mislim da kyvat nisu zatvorena vrata rb-a.
      vidit ćemo kako će se albon snać.



      5
      5

      0
    • Mclaren
      BNL_McLaren Prikaži

      Nebi me čudilo da promovira opet jednog vozača iz F3 direktno u F1 da napuni roster…



      3
      2

      1
  2. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Možda je mama Kankamol povukla neke svoje veze,….. tko zna,…. zatvorske sheme znaju biti….. gadno dobre….. pa je Albon stigao do dr. Helmuta?

    :rofl: :rofl:



    3
    3

    0
  3. Alfa Romeo
    laky614 Prikaži

    Iskreno se nadam da će Albon uspijeti, ne samo ove sezone, nego i sljedećih. Kako je došao u F1 mi se svidio. Ima ono nešto po meni, što ga odvaja od drugih.



    4
    4

    0
  4. Bmw
    Marko Rakić Donator Prikaži

    Lijepo si to sročio Lovro, napredak u svim poljima pisanja je vidljiv :)

    Što se tiče Albona – sretno mu bilo, ne bih mu volio biti u koži. Verstappen je trenutno jako brz i u naletu, teško je protiv takvog vozača. Zbog Albona se nadam da će se brzo snaći.



    6
    5

    1
  5. Nando
    Lux14 Prikaži

    Odlična kolumna :thumbs: Bit će zanimljivo vidjeti hoće li se uspon kod Albona nastaviti, bilo bi mi drago.



    2
    2

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.