Ayrton Senna (21.3.1960. – 01.05.1994.)

Izdvojeno

Juraj Melnjak

Prije 9 godina 4 min 20 komentara

ayrton-senna-9

Ayrton Senna. Dovoljno je samo reći ovo ime i prezime i mnogo ljudi će utihnuti te se s tugom i nostalgijom sjetiti vremena kada je u F1 bilo sve puno drugačije… I bolje… To su bila vremena kada se Formula 1 s pravom zvala “oktanski cirkus”. No, jedna tužna nedjelja na praznik rada 1994. srušila je i promijenila sve… To je bio dan kada je poginuo najveći od najvećih, Ayrton Senna da Silva.

“Sezona 1994. će biti sezona nesreća. Bojim se da ćemo uistinu svi biti sretni ukoliko se ne dogodi nešto stvarno ozbiljno.” Rekao je Senna početkom sezone, a da nije mogao ni pomisliti koliko je nažalost bio u pravu. Tada je Senna bio u najzrelijim godinama za postizanje najvećih uspjeha, a do kobnog trenutka rušio je rekord za rekordom. Već je tada slovio za najboljeg u povijesti, a povlačenjem njegovog najvećeg rivala na kraju 1993., Alaina Prosta, otvorilo mu se mjesto u toliko željenom Williamsu koji je tada imao bolid ispred svoga vremena, no za 94′ su se promijenila pravila u kojima je nadmoćni Williams postao obezglavljen i nepouzdan iz razloga što se temeljio na aktivnom ovjesu, kontroli proklizavanja, ABS-u te mnogim ostalim elektroničnim pomagalima.

Ipak, na startu sezone i u takvom bolidu Senna je pokazao klasu. Klasu koju je u cijeloj povjesti samo nekoliko vozača imalo. U prve dvije utrke u bolidu lošijem od Schumacherovog Benettona, Ayrton je ostvario dva pole positiona, ali u utrkama taj nesretni bolid je pokazao sve svoje mane te je Brazilac bio prisiljen odustati u obje utrke, te je situacija bila jako loša za njega… Treća utrka sezone, u Imoli, trebala je sve promijeniti, te vratiti stvari na svoje mjesto, no nitko nije mogao zamisliti što će se dogoditi.

U petak na treningu, šokantna nesreća mladog Barrichella je pokazala sve opasnosti do kojih je dovela rigorozna promjena pravila za 1994. Srećom, Barrichello je preživio nesreću te se izvukao s lakšim ozljedama. Nažalost, dan kasnije Roland Ratzenberger nije imao sreće na kvalifikacijama, te je na stravičan način poginuo zabivši se u goli zid u zavoju Villeneuve pri brzini višoj od 300 km/h… Šok i nevjerica. Bila je to prva smrt u F1 nakon 12. godina.

“Povuci se. I ja ću se povući. Pustimo sve i idemo sutra na pecanje”, rekao je šef medicinske ekipe Sid Watkins Ayrtonu, na što je on rekao: “Ne mogu.”

Da, nije želio. Nije mogao. To je bio njegov cijeli život i nešto što je bilo iznad svega drugog…

Svanula je nedjelja, 1. svibnja 1994. Senna je započeo svoju posljednju utrku, s pole positiona, 65. put. Na startu Benetton JJ Lehta je stao te ga je pogodio Pedro Lamy koji se nije uspio izmaknuti na vrijeme te je došlo do sudara, a zatim i sigurnosnog automobila. Ta očajno spora Opel Vectra je ohladila gume na Senninom Williamsu te kada se u šestom krugu ta krntija maknula, utrka je nastavljena. U sedmom krugu, u zavoju Tamburello, Ayrton je samo produžio u nezaštićeni betonski zid. Milijuni gledatelja diljem svijeta su gledali putem TV ekrana kako medicinski tim bezuspješno pokušava spasiti najboljeg od najboljih. Za Ayrtona nije bilo više spasa. Poginuo je zbog komada ovijesa koji je probio njegov vizir i usmrtio ga.

Razlog izljetanja? Nikad nije otkriven. Nizak tlak u gumama, puknuće stupa upravljača, čak i zavjera, sve su to razlozi koji su se nagađali, ali nikada nisu potvrđeni. Nijedan od njih…

Ostavština Brazilca je ogromna. Ostvario je mnoge nevjerovatne pobjede poput Brazila 1991. kada je s pokvarenim mjenjačem pobijedio ili Donnington 1993. kada je deklasirao cijeli grid u McLarenu koji je bio prosječan bolid, a prvi krug se smatra kao nabolji u cijeloj povijesti F1.

Jednom sam na jednom forumu pročitao nešto od jednog korisnika, citiram:

“Početkom devedesetih, vodio sam dnevnik utrka F1, a kada sam potražio 1. svibnja 1994. naišao sam na ovo:

Danas je u Imoli poginuo Senna! Nisam mogao vjerovati kada se onako razbio o zid! Plakao sam!”

Ovo govori o tome koliko je Senna značio F1 i svim navijačima i obožavateljima. Njegov pogreb je bio najveći pogreb 20. stoljeća!

U meni, kao i u svima Vama dragi čitatelji, vjerujem da vlada tuga danas. I iako nisam bio rođen u doba Senne i iako nisam mogao gledati njegove utrke uživo, sebe smatram fanom Ayrtona Senne da Silve i to mi nitko ne može oduzeti!

VALEU AYRTON!

Senna on Engine

 


Odgovor

20 komentara

  1. Mclaren
    raca Prikaži

    Kada je prešao u Williams, bilo mi je žao samo što Ga ne ću gledati u McLarenu. Navijao sam da opet bude svjetski prvak, jedini kome sam to želio, a da nije u Mclarenu i, štoviše, koji je otišao od nas. Mi mu nismo pružiti takav bolid. Kako sam uživao gledati Ga kako vozi.



    1
    1

    0
  2. Lady Prikaži

    Počivaj u miru Ayrtone.



    3
    3

    0
  3. Patrik F. Prikaži

    Ni dan danas nije otkriveno šta se stvarno desilo. Pukla je letva na volanu, ali zašto? https://www.youtube.com/watch?v=Tpp7OCngXQM



    1
    1

    0
    • fjaka Prikaži

      sa priko 300 km/h bolid udari u zid i ti pitaš zašto je pukla letva volana? pa dobro je išta na tom bolidu ostalo čitavo…


      0
      0

      0
      • Patrik F. Prikaži

        Letva je pukla pre udarca. Zato je i izgubio kontrolu nad bolidom.



        2
        2

        0
      • Lady Prikaži

        @fjaka, opet prosipaš gluposti! Nije bolid udario sa preko 300km/h u zid…
        Daj proguglaj malo…..
        A i očito ne znaš na šta je kolega mislio kad je pitao za stup volana?!
        @fjaka, da li ti je poznato da su Senni prije utrke produživali stup volana i stavili neki komad koji je bio i uži, a i traljavo su ga zavarili? To ti je sve dokazano na sudu….


        0
        0

        0
      • fjaka Prikaži

        nema još ništa crno na bilo iako je prošlo 8 godina istrage, ako mi je slučajno promaklo molin link


        0
        0

        0
      • Lady Prikaži

        @fjaka, imaš na forumu članak


        0
        0

        0
      • fjaka Prikaži

        pa daj link neda mi se kopat po arhivi


        0
        0

        0
      • Lady Prikaži

        Pa u tvojoj omiljenoj temi iz povijesti sam ti pocrtala u članku sve najbitnije stvari da ne moraš puno čitat, a i stavila sam ti link na kraju posta. Još jedan dokaz čistog tvog provociranja na ovom portalu….

        Ali evo ti sad najbitnije citate.

        The Italian Court of Appeal, on April 13, 2007, stated the following in the verdict numbered 15050: “It has been determined that the accident was caused by a steering column failure. This failure was caused by badly designed and badly executed modifications.

        The report concluded that fatigue cracks had developed through 70% of the steering column at the point where it had broken. Lorenzini stated: “It had been badly welded together about a third of the way down and couldn’t stand the strain of the race. We discovered scratches on the crack in the steering rod. It seemed like the job had been done in a hurry but I can’t say how long before the race. Someone had tried to smooth over the join following the welding. I have never seen anything like it. I believe the rod was faulty and probably cracked even during the warm-up. Moments before the crash only a tiny piece was left connected and therefore the car didn’t respond in the bend.”

        Senna did not like the position of the steering column relative to his seating position and had repeatedly asked for it to be changed. Patrick Head and Adrian Newey agreed to Senna’s request to lengthen the FW16’s steering column, but there was no time to manufacture a longer steering shaft. The existing shaft was instead cut, extended by inserting a smaller-diameter piece of tubing and welded together with reinforcing plates.

        …………………………..

        LINK > http://www.sennafiles.com/ayrton-senna/death/investigation-and-trial/


        0
        0

        0
  4. fjaka Prikaži

    ”Ta očajno spora Opel Vectra je ohladila gume na Senninom Williamsu te kada se u šestom krugu ta krntija maknula, utrka je nastavljena.” umiren :rofl:


    0
    -2

    2
  5. Bmw
    Marko Rakić Donator Prikaži

    Molim vas da se danas suzdržite negativnih komentara o Senni. Vjerujem da imate barem toliko kulture. Hvala



    5
    5

    0
    • Lady Prikaži

      Da marko, a zašto onda ne obrišete neke komentare vašeg omiljenog člana @fjake koji očito ne može podnijet Sennu pa prosipa sama sranja i po forumu? I ovaj komentar ispod od dotičnog…. zar je to primjereno na današnji dan?


      0
      0

      0
  6. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Veliki Ayrtone, počivaj u miru.
    ostavština tvoja je velika i nikad neće izblijediti.



    2
    2

    0
  7. fjaka Prikaži

    nagradno pitanje za autora teme, pošto nije još živio u tom vrimenu ali jako dobro zna šta se dešavalo tada, koji vozač iz sennine ere u 13 godina natjecanja u f1 ima 4 osvojena prvenstva također ima 4 osvojena druga mista…u prevodu 8 puta se borio za naslov prvaka, impresivno zar ne, koje je ime tog vozača? a taj isti je u dvi sezone u istoj momčadi sa sennom nakraju skupio više bodova od senne, ime? ovo je pouka za sljedeću godinu kad bude otvara 1.5. ovakvu temu da bude malo skromniji, prvenstveno mislin na ono ‘najveći od najvećih’ i da napiše tekst kakav spada a ne na osnovu fanbojštine. ni sami senna ovu lakrdiju od bernijeve propagande nebi volio.


    0
    0

    0
    • Patrik F. Prikaži

      Zašto Prostovi fanovi ne podnose Senine i obrnuto? Možda bi čak od toga mogao da se napiše članak? Hoćeš neutralan stav? Evo ti, mada sumnjam da će ti i to biti po volji http://www.f1autoblog.com/ajerton-sena-da-li-je-bio-bolji-od-prosta-sumahera/ No hard feelings, Dalmoš. (Ja san bija u_Splitu koliko hoćeš puta, a za tebe ne znam da li si bio u BG – naravno pre ludila devedesetih)


      0
      0

      0
      • Lady Prikaži

        @Patrik, pročitala sam članak i moram ti priznat da je vrlo zanimljiv! Ja bi ga još malo nadopunila, ali pošto nisam objektivna, vjerovatno to ne bi bilo onda to.
        Ali, da te malo citiram i onda jedno pitanje: ”Međutim, dok su zajedno vozili u Meklarenu, od trideset i dve trke na kojima su startovali, Prost nije završio 5, a Sena 11.

        Ako izuzmemo kvarove, Prost jednu trku nije završio zbog sudara, a iz druge se povukao (Australija, 1989.) kada je video da mu je titula obezbeđena.

        Sena je dva puta bio diskvalifikovan, dva puta izleteo sa staze i tri puta se sudario.”

        Pitanje: A šta je bilo s Prostom u Silverstoneu 1988? Da li znaš pravi razlog zašto je odustao? :) ;)


        0
        0

        0
      • fjaka Prikaži

        jednostavno je parkira ;)

        “The handling of my car was terrible from the start. Understeer here, oversteer there…I was getting into huge slides, taking huge risks, to run 15th. Why risk a big accident, maybe break a leg or something, and put myself out for the rest of the year – so I can maybe be 12th or something? Everyone does what he wants with his own car and his own life. I know maybe I lost the championship today, but I decided to stop.”


        0
        0

        0
      • Patrik F. Prikaži

        @Lady. Misterija. Da li se uplašio kiše, što neki kažu, ili je stvarno imao problem sa volanom, ne zna se. Lauda je svojevremeno predao titulu Hantu na sličan način, pa su ga nazivali kukavicom, a opet on je jedini koji je praktično živ izgoreo, a samo nekoliko nedelja kasnije se vratio za volan. Svako će tumačiti kako mu drago, jer verovatno samo on zna pravi razlog odustajanja. Ali, da Senna nije imao takvog konkurenta pored sebe, ni on ne bi bio to što jeste. Prost je bio odličan i brz, ali proračunat. Sena je više pravio greške od njega jer je uvek tražio limit .



        2
        2

        0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.