Zimska stanka, 62. dan: Toluen i ‘raketno gorivo’ – tajna ogromne snage BMW-ovog turbomotora

Izdvojeno

Crankshaft

Prije 6 godina 4 min 6 komentara

Priča o snažnim BMW-ovim turbomotorima 80-ih godina prošlog stoljeća dobro je poznata i elaborirana, uz možda nešto manje poznat podatak o proboju koji je Brabham BMW-u omogućilo korištenje tada naprednog goriva.

1983. su bitku za naslov vodili Alain Prost u Renaultu i Nelson Piquet (prvi prvak u bolidu s turbomotorom) u Ecclestoneovom Brabhamu. Kombinacija Francuza u francuskom bolidu je dobro započela sezonu, ali onda je BMW pronašao sastojke u gorivu koji će snagu motora dodatno podići, naročito u kvalifikacijama. Poštivajući tehnički pravilnik, proizveli su legalno gorivo s dodatkom toluena.

Toluen ili metilbenzen je aromatski ugljikovodik svojstvima sličan benzenu koji brzo gori i stvara veliku količinu topline (što u motoru stvara više snage), te je otporniji na detonantno izgaranje koje šteti motoru i utječe na performanse.

BMW-ov motorsportski tehnički direktor Paul Rosche je telefonski kontaktirao njemačku kemijsku kompaniju BASF te se počeo raspitivati o raznim natjecateljskim formulama. Nakon određenog istraživanja, došlo se do podataka o mješavini koja je u Drugom svjetskom ratu korištena za zrakoplove Luftwaffea. Rosche je zatražio rezervoar od 200 litara goriva za testiranje te je odmah po primitku pošiljke otišao do dinamometra.

“Detonantnog izgaranja odjednom više nije bilo. Mogli smo povećati tlak prednabijanja i snagu bez ikakvih problema. Maksimalni tlak kojeg smo vidjeli na dinamometru je bio 5.6 bara, pri kojem je motor razvijao više od 1400 konja. Bilo je možda 1420 ili 1450 konja, nismo stvarno znali jer ju nismo mogli izmjeriti. Naš dinamometar je bio baždaren samo do 1400 konja”, rekao je kasnije Rosche o dobitku s novim gorivom.

Toluen, oktanske vrijednosti 121, dugo se smatrao magičnim sastojkom u toj mješavini, ali Brabhamov tadašnji glavni mehaničar Charlie Whiting je o toj temi rekao sljedeće:

“U tome su bili neki zanimljivi sastojci, a toluen se spominjao. Međutim, mislim da je postojalo puno uzbudljivijih stvari u tom gorivu od toluena. Mislim, odnosno znam da je to bilo nešto što su BMW-ovi inženjeri iskopali iz Drugog svjetskog rata. Praktički raketno gorivo”, rekao je današnji direktor utrka.

Brabham BT52 s BMW-ovim M12 motorom, 1983. (800 konja u kvalifikacijama, 640 konja u utrci)

Kako su godine odmicale, tako su momčadi i na ovom polju ulagale velike napore kako bi na kraju imale što učinkovitije gorivo u bolidima, a opet legalno. Do sredine 1987. Honda je naprimjer u svojim motorima dosegla razinu od 84% toluena.

Pat Symonds se također prisjetio tog razdoblja.

“Goriva tada nisu bila benzini, bile su to kemijske smjese benzena, toluena i ksilena (dimetilbenzen).”

Renault je, s druge strane, koristio mezitilen.

“Pronašli smo novu porodicu ugljikovodika s velikim udjelom mezitilena koji su imali vrelište na 150 Celzijevih stupnjeva, ali sa sposobnosti izgaranja čak boljom od toluena”, rekao je Elfov Jean-Claude Fayard.

Toluen je učinkovito gorivo za uklanjanje detonantnog izgaranja, ali je i jako teško zapaljivo pri niskim temperaturama. Bolidi koji su vozili s koncentracijom toluena od 84% su morali imati sustave koji će vrući zrak iz radijatora usmjeriti na rezervoar koji će se grijati do 70 Celzijevih stupnjeva, što će kasnije pomoći izgaranju toluena u cilindrima.

Whitingov navod da je BMW-ovo gorivo iz 1983. ‘imalo puno uzbudljivijih sastojaka od toluena’ tako može sugerirati i na mješavinu vode i metanola, te na dušikov oksid (gledali ste Brze i žestoke?), što su Nijemci u svojim zrakoplovima koristili upravo za vrijeme Drugog svjetskog rata za vrijeme leta na velikim visinama.

Pravilnik je tada govorio da se goriva moraju sastojati 97% od ugljikovodika te da ne smiju sadržavati alkohole, dušikove smjese ili druge aditive za povećanje snage. Međutim, pravila su se uvijek zaobilazila. Ipak, BMW se kasnije poslije 1983. ipak ustalio na 80% toluena u svojoj smjesi.

Takve avanture nisu bile jeftine. Goriva koja su se sastojala od 80% toluena su bila otrovna i jako skupa. Točnije 300 američkih dolara po litri, pa se uz malo matematike dolazi do ogromnih 260 000 dolara samo za gorivo dva bolida tijekom jednog trkaćeg vikenda!

Svemu je na kraj stala FIA koja je u drugoj polovici 80-ih polako smanjivala tlak prednabijanja turbomotora, a na kraju i kompletno zabranila takve motore.

 


Odgovor

6 komentara

  1. Stefan Bellof
    mario550 Prikaži

    Jako dobar tekst ,puno se zna o gorivim te f1 raketne ere ,ali malo se zna o uljima koja su podmazivala te motore !, svu tu snagu, silne temperature treba podmazivati.
    Pa eto kao jedan prijedlog za neki buduci tekst.

    Fluidi su uvjek kroz povijest bili zapostavljani od strane ljubitelja f1 , tjerani nekako u marginu ali upravo su tekucine te koje su cinile razliku!,Shell,Agip,Total,Elf itd su cinili cuda na tom polju.



    12
    12

    0
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    isto pohvale za članak…nedavno sam čitao više tekstova na ovu temu, pa citiram dva članka :

    BMW’s F1 glory year was 1983, when it scooped the championship, a victory that Rosche puts down largely to a special fuel developed with BASF. The fuel, which was originally used by WWII fighter planes, successfully eliminated the high-speed detonation problems being suffered by other teams at the time. But the secret was soon blown after the Italians stole a barrel of it during the Grand Prix in Monza.

    -o navodnoj krađi nigdje nisam našao nikakvih podataka. osim gore citiranog teksta.

    ”But what about the Nazi link?
    Legend has it that these exotic toluene-based fuels were similar to those used by the Nazis in their WWII aircraft.
    BMW concocted the potions with BASF – a company that during the Second World War had been part of IG Farben: the company that synthesized fuel from coal for the Nazis when the allies blocked their oil imports.
    But the tale is not true – the fuel used by BMW shared only a small number of compounds in very small quantities with the Nazi aviation fuel.”

    je li ww2 gorivo ili ne, sami odlučite. ali odlična je priča.



    3
    3

    0
  3. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Vrijedi li jos uvijek pravilo za gorivo da se mora moci kupiti na sto benzinskih u svijetu?



    1
    1

    0
    • Renault
      Vedran Kristić Prikaži

      Pravilo je sada da moraju biti goriva koja su što sličnija onima iz cestovnih automobila.

      The detailed requirements of this Article are intended to ensure the use of fuels that are composed of compounds normally found in commercial fuels and to prohibit the use of specific power-boosting chemical compounds.

      Ima u tom dijelu o gorivu dosta detaljno što i kako od pojedine kemikalije, ali ne razumijem se baš u kemiju. :)



      1
      1

      0
  4. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Odličan tekst.
    Goriva i maziva su uvijek bila zanimljiva tema, ali i relativno tajnovita.
    A ovo je najjače:

    Bilo je možda 1420 ili 1450 konja, nismo stvarno znali jer ju nismo mogli izmjeriti. Naš dinamometar je bio baždaren samo do 1400 konja.



    13
    13

    0
  5. Fernando Alonso 14
    Majki2111 Prikaži

    Ovo trteba više nit pračeno. Ovo je bitnije od vozača. To radi razliku u sportu.


    0
    -3

    3

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.