Zimska stanka, 13. dan: Nepoznate i kratkotrajne F1 momčadi (1. dio)

Izdvojeno / Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Marko Rakić

Prije 6 godina 4 min 2 komentara

Tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća bilo je zaista mnogo pokušaja da se uspije u Formuli 1. Razlog je bio taj što je sport postajao sve popularniji, moglo se nešto zaraditi i kretali biste se u krugu ljudi koji su mnogo znali oko onoga što su radili. Današnja tema je o momčadi koja je imala vrlo dobre temelje za napraviti dobar posao, no samo par krivih odluka ugasilo je projekt nakon samo dvije sezone u F1.

Jedan od neuspjelih pokušaja bila je momčad Tecno Iz Bologne. U početku je to bila karting momčad koju su osnovala braća Pederzani 1961. godine. I od početka su bili uspješni, njihovi kartinzi bili su zaista odlični pa su već 1965. godine prešli na dizajniranje bolida za Formulu 3, a ubrzo i Formulu 2. Uspjeh je samo rastao, toliko da su u drugoj polovici 60-ih osvojili nekoliko naslova u Formuli 3, dok je u Formuli 2 Clay Regazzoni uspio osvojiti naslov. Sljedeći uspješni korak trebao je biti prelazak u Formulu 1. Trebao..

Zbog velikih uspjeha u nižim kategorijama, Tecno je privukao dosta sponzora. Najveći je bio Martini, koji je bio glavni sponzor ekipe. Tecno je dobio mnogo novca te su iz toga htjeli napraviti i motor i šasiju. To su i napravili, no na samom početku su napravili kardinalnu pogrešku. Umjesto da su išli na jeftini i provjereni Cosworthov V8 dok se ne ustabile, napravili su 3.0 V12 koji je ispao veliki fijasko. Po pitanju snage nije bio tako loš (470KS), no bio je pretežak (nedostatak korištenja izdržljivijih i lakših metala) i nepouzdan, pa je Tecno bolid samo jednom ugledao kockastu zastavicu u povijesti utrkivanja u F1.

Ogromni nepouzdani dvanaestcilindrični Tecno serije P

Prvo pojavljivanje na trkaćem vikendu bila je VN Belgije, peta utrke sezone. Momčad se pojavila s jednim bolidom, a vozač je bio Nanni Galli, Talijan koji je u F1 odvozio 20 utrka. Vozio je prije toga za McLaren, poslije za Ferrari te Williams u nastajanju, no nikad nije uspio doći do bodova. Kompletan bolid bio je katastrofalan, kvarljiv i spor. Cijela je sezona protekla u sličnom tonu. Galliju su pridružili Dereka Bella, no glavni problem je bio što su imali samo jedan bolid, pa su se njih dvojica mijenjali od utrke do utrke.

Za sezonu 1973. spreman je novi bolid, Tecno E371 (naslova fotografija članak prikazuje taj bolid) koji ustvari nikad nije debitirao, nego je samo ostao u fazi pripreme zbog svađe dizajnera koji su radili na njemu. Unatoč svim lošim stvarima i nepripremljenosti za novu sezonu, Chris Amon napravio je čudo na VN Belgije. Uspjeh Tecna je bio što su doveli kvalitetnijeg vozača i to se odmah pokazalo kao dobra odluka. Iako je jedva ušao u bolid te se mučio cijelo vrijeme, Amon je osvojio 15. mjesto u kvalifikacijama te u utrci došao do šestog mjesta, što je bilo prvo osvajanje bodova za malu talijansku ekipu.

Prvi, na kraju i jedini Tecno bolid (PA123B) koji je nastupio na F1 utrkama.

Umjesto da od tada ekipa krene na bolje, stvari su postajale sve gore te se kompletna momčad ugasila nakon VN Austrije te godine. Stalne svađe i neslaganja između braće Pederzani, nekoliko dizajnera te sponzora koji su izgubili puno novca bili su razlog raspadu. U kratkoj i neurednoj povijesti momčad Tecno zabilježila je 10 nastupa u Formuli 1, od kojih je samo jedan bio uspješan, VN Belgije 1973. Nedovršenu šasiju, koja je imala veliki potencijal, otkupio je sam Chris Amon kako bi osnovao svoju vlastitu trkaću ekipu za sljedeću godinu. Više o tome pročitajte u sutrašnjoj zimskoj stanci.


Odgovor

2 komentara

  1. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Iso-Marlboro, Theodore, Embassy-Hill…. i sl.
    Hoće li biti šta o njima i drugim manje poznatim ekipama?
    :kokice:



    2
    2

    0

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.