Zub za zub

Izdvojeno / Kolumna

David Vidović

Prije 7 godina 7 min 14 komentara

Kroz posljednje tri sezone nisam okusio ovoliko užitka u gledanju utrka Formule 1 kao u prve tri utrke ove sezone. Da se odmah rjiešim jedne teze, vjerojatno svima očigledne, Formula 1 je ponovo stvarna. Možda nisam sve tri utrke gledao s ruba sjedišta i noktima među zubima, ali sam uživao u njima. Ovakve utrke daju pravi i jedinstveni užitak svim istinskim ljubiteljima za otprilike sat i pol koliko se voze. Jednostavno nakon što ugasiš TV ili prijenos, ustaneš iz stolice s osmjehom na licu, sretan si kao da niti ne znaš pravi razlog za to.

Želio sam otvoriti ovaj presjek proteklih 10 dana u svijetu Formule 1 s izjavom koja je vjerojatno svima vama već poznata jer i sami prolazite kroz to isto, ali ja sam i dalje pod dojmom kako su se stvari promijenile tako brzo i toliko na bolje. I ne budite začarani pred novim vlasnicima, ovo nije djelo njihovih ruku. Ova Formula 1 je kreacija ni manje ni više starog Bernija koji je postavio temelje za novi pravilnik, i koji je prije dvije godine zaželio da Formula u 2017. bude brza, opasna i manje oproštajna. Pitate se zašto je to Bernie radio? Pravo u sridu. Vjerojatno su Bernijevi ego i dostojanstvo bili povrijeđeni kada je klinac sa 16 godina sjeo u bolid i vozio ga bez problema, brzo kao i lisci od 35+ godina. Može se reći da se Berniju u tom trenutku zgadila Formula koju je sam godinama gradio i više nije želio nastavljati trend koji je postavio. Možemo mu se zahvaliti na tome, vjerojatno je to bio njegov posljednji poklon pred otkaz…ups, želio sam reći mirovinu.

Utrka u Kini – 54 pretjecanja od kojih je 10 s DRS-om; Bahrein – 48 pretjecanja od kojih je 18 s DRS-om. I zbilja, ako bude anketa koja će me pitati želim li izbacivanje DRS-a iz utrkivanja, odgovorit ću s „ne“. Mislim da nisam jedini koji ima ovo mišljenje jer je DRS postao praktički neophodan i on stvara pravi balans. Novi bolidi su aerodinamički jako složeni, zrak se sprijeda uzima i kontrolira, bolje reći provodi do stražnjeg kraja gdje je sav izvor downforcea, te projicira iza bolida kaos neuravnoteženih tlakova i iskrivljenih linija koje uveliko smetaju bolidu iza, kako u protoku i kontroliranju zraka oko tog bolida, tako i u krucijalnom hlađenju kočnica, motora i čuvanju guma. Ne zaboravite da se bolidi oko 90% vremena oslanjaju samo na zrak kao hladnjak. Mislim da DRS sada predstavlja savršenu ravnotežu i da upravo zbog njega niti jedan od vozača u dvoboju nema izričitu prednost. DRS će vam pomoći da se približite, ali neće vam pomoći da preteknete nekoga, a to je poanta svega.

Jedan na jedan

Prošle godine sam pisao tekst o kratkoj i naizgled jako tankoj i siromašnoj povijesti utrkivanja Vettela i Hamiltona. Nije mi bilo jasno kako su dva takva vozača u Formuli 1 zajedno već 10 godina i da nikada ozbiljnije nisu ukrstili koplja i ušli u dvoboje više puta na stazi. Iskreno, bilo mi je žao što nikada nismo vidjeli takav dvoboj, a još iskrenije, nisam niti mislio da će se dogoditi u budućnosti. Ali mislim da sada nema osobe kojoj nije drago što ćemo, sada već izvjesno i bez ikakvih sumnji, gledati sezonu punu crvenog i srebrnog u kadru. Hamilton kao da je bio ljutit u Kini gdje je pokazao koliko je dobar kada je ispred i kada kontrolira ritam kako on želi, što u Australiji nije mogao uraditi. Mercedes je uradio sve kako je trebao na stazi koja im je odgovarala i završio posao, mogao bih reći rutinski. Ali onda smo u Bahreinu vidjeli nešto što je znak velike zrelosti i svjesnosti momčadi u kakvoj se poziciji nalaze, a pričam o Ferrariju. Arrivabene je odmah nakon utrke priznao da su u subotu mislili na utrku umjesto na kvalifikacije, znali su da Red Bull nema brzinu da im naškodi i zameta, bar ne Vettelu u kvalifikacijama, pa su podesili bolid za niže temperature, više goriva i starije gume. Tijekom utrke, svaki od poteza koji su povukli bio je na mjestu, Vettelov prvi ulazak u boks kada je zaglavio iza Bottasa i nije imao gdje, strategija za Raikkonena kojom su agresivno koristili super meke gume na početku utrke i na kraju kontroliranje posljednjeg stinta od strane Vettela, svaka odluka se protivila svemu što smo vidjeli prošle sezone od Ferrarija. Organizacijski i logistički nered je počišćen te Ferrari donosi prave odluke van staze, zbog čega bi se Mercedes trebao plašiti.

Proteklih sezona smo dosta puta vidjeli da je Mercedes undercutom (raniji ulazak u boks kako bi se preduhitrio suparnik) bez problema rješavao konkurenciju kada bi im se dogodilo da zaostanu na startu iza nekog bolida. Sada se prvi put nakon dugo vremena suočavaju sa situacijom kada se njih može riješiti tim oružjem, što Ferrari i pokušava. U Bahreinu smo vidjeli da Mercedes nije znao reagirati na rani potez Ferrarija, ili su planirali ostati što duže na stazi i u završnici utrke imati dosta svježije gume od Vettela, u svakom slučaju vremena u boksevima kada je izašao sigurnosni automobil su bila prevelika za ovakvu utrku, mada se oni pozivaju na boce koje pištoljima u boksu nisu davale dovoljan pritisak da se vrte na standardnih 6-7 tisuća okretaja dok skidaju kotače pri promjeni. Bilo kako bilo, Mercedes strategijski nije mogao odgovoriti Ferrariju, niti uz dvije veoma oštre i za mene bezobrazne, ali u neku ruku opravdane timske naredbe.

Nije rookie kriv?

Nema razloga da se krije činjenica da je Lance Stroll u Formuli 1 prvenstveno zbog sponzorskog novca, u vrijeme kada ga je Williams potpisao nije bilo nikakve naznake da će se Rosberg umiroviti i da će Bottas otići iz momčadi, štoviše, Bottas je u to vrijeme bio čvrsto s obje noge u Williamsu i nije planirao mijenjati momčad za neku slabiju, budući da ga tri tima iz vrha nisu trebala tada. Kada je Bottas otišao, morali su vaditi Massu iz mirovine, sigurno najbolja odluka koju su i Williams i Felipe mogli donijet, jer su Massine vožnje u Australiji i Bahreinu bile iznimne na rubu 36. godine života. Čini se da je bolid Williamsa mrvicu brži od ostalih iz sredine grida, ali Massa ne može sam osvojiti četvrto mjesto među konstruktorima, pogotovo ne protiv ovakve postave Force Indije. Massa je usamljen jer Stroll nije završio niti jednu utrku ove sezone, ali može se slobodno reći da niti jedno odustajanje nije bilo njegova greška: u Australiji je odustao zbog kvara na kočnicama, u Kini ga je Perez izbacio već u prvom krugu, dok je jučer u Bahreinu, mora se priznati, Sainz pogrešno procijenio situaciju i smrskao hladnjak Williamsa.

Lance Stroll, VN Bahreina

Ono za što ga možemo okriviti jeste njegova brzina, odnosno nedostatak iste. Još od testiranja kada je tri puta slupao bolid, a u Australiji je to postalo i očito, Stroll jednostavno nije pripremljen za Formulu 1. Možda i ima brzinu, ali još uvijek nije došao do te točke u svom razvoju kao vozač da u bolidu Formule 1 iskaže sve što može i trebat će mu godine da do toga stigne. U kvalifikacijama redovno zaostaje za Massom barem sekundu, u istom bolidu, u utrci je još lošiji. Za kalibar Williamsa nije dovoljno pokazao.

Stroll ne bi trebao biti netko tko redovno lupa bolide, mlad je, a nova Formula 1 je zahtjevna, zato mu dajte vremena prije nego što ga usporedite s Maldonadom. Vrijeme će pokazati je li dovoljno brz.


Odgovor

14 komentara

  1. Ross Brawn
    Tuzlaensis Prikaži

    Ja ne krivim Sainza za jučerašnji incident. Jeste ušao brzo u zavoj, ali Stroll mu nije ostavio niti centimetar prostora, presjekao mu je putanju potpuno.



    4
    4

    0
    • Michael Schumacher
      senna66 Donator Prikaži

      Ja kažem da su oboje krivi, Stroll nije ostavio puno mjesta, ne znam da li je vidio Sainza, ako je mu je ovo idiotski potez. Također nakon što sam pogledao snimku par puta i Sainz je isto trebao malo usporiti, možda je očekivao da ga je Stroll vidio. Bilo kako bilo kazna Sainzu za Russiju mi je malo prestroga. Barem ja tako mislim.



      5
      5

      0
    • Max Verstappen
      DaveGilmour Prikaži

      Nešto slično kao Sainz je napravio i Maldonado 2014. Ako me sjećanje dobro služi tada nitko nije stao u njegovu obranu i to s razlogom jer je Maldonado definitivno bio kriv. Isto tako je i za ovaj sudar kriv vozač koji je izlazio iz boksa, Sainz.

      Imam osjećaj da bi isti ljudi koji tvrde da je u ovoj situaciji Stroll kriv to tvrdili i da su uloge bile obrnute.



      8
      8

      0
    • Ferrari
      sisavac Donator Prikaži

      Moje misljenje posto je Sainz izlazio izlazio iz boxa, vozac na stazi bi trebao imati prednost. Nema vise onog plavog, ili kojeg vec, svjetla na izlasku iz boxa kao upozorenje na nadolazece bolide? Ako ima onda je Sainz izvukao deblji kraj.

      Usput, super clanak. Pogotovo prvi dio o uzbudjenju gledanja ove formule. Slazem se da nam je Bernie ostavio lijep oprostajni poklon.



      6
      6

      0
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Po 3. ili 4. puta
      Koliko god mi bio drag, Sainz kriv 1/1



      8
      8

      0
    • Formula 1
      data Prikaži

      ma sto je vama? cista sainzova krivica. stroll je bio daleko ispred i puno prije usao u zavoj, a ovaj se samo zabusio u njega. da nije stroll bio tamo, sainz bi izletio sa staze.



      4
      4

      0
    • Sebastian Vettel 5
      Ronin Donator Prikaži

      Malo čudna odluka sudaca. Ovo je dosta sličilo na incident Vettela i Maxa i to u gužvi na startu kad je Max bio u ulozi Sainza pa su okrivili Vettela mada se Vettel nije imao kamo maknuti. Za mene je to trkači incident i nitko ne bi trebao snositi krivicu.



      1
      1

      0
    • avalon Prikaži

      Tuzlaensis…naravno da je carlos uša brzo u šikanu jer ovo je trka . stroll je kriv jer ima bogatoga tatu pa je zanemarija pravilo desne ruke tj kad ti neko dolazi sa desne strane , a nema znaka onda taj mora propustit drugog vozača . a carlos je strollu dolazija sa desne strane . moga je stroll i malko prikočit , vozit širu putanju tj “otvorit vrata” španjolcu ka šta svi kulturni vozači F 1 rade u sličnim slučajevima . jedino ne mogu dokučit ko je ima trkaču putanju , a ko se tek pokušava “uključit” u tu putanju ? ma valjda je izlazak na stazu trkača putanja .



      1
      1

      0
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Davide
    :thumbs:



    9
    9

    0
  3. Narain Karthikeyan
    F1 Karthikeyan Prikaži

    Alonsu bilo zao sto Stroll nema jos nijednu utrku zavrsenu pa namjerno zaustavio bolid da mu se pridruzi :)



    11
    11

    0
  4. Maurizio Arrivabene
    Kuštelaar Prikaži

    Ovaj clanak je predobar da bi se na njemu vodile rasprave o Strollu i Sainzu, molim vas! :thumbs:



    8
    8

    0
  5. avalon Prikaži

    valjda se po strollu “puca” zbog bogatoga tate pa se svaki potez momčića gleda mikroskopom , a svaka recimo greška je 100 % njegova ;) čitam kako u Q zaostaje za massom barem sekundu ?!?!? pa nije prošlo 15 trka da se nešto može “zaboravit” i “pucat ćorcima” … u australiji u svojim prvim Q F 1 je zaista bija spor ali u kini je strolov zaostatak za felipeom bija 0,52 s . to su bile njegove 2. Q ( i jedna trka u F 1 ) , a masina 252 trka ( valjda i toliko Q ) . kako to uspoređivat ? šta bi onda rekli za ocona koji je ipak iskusniji od strolla 9 trka pa je u kini zaosta za kolegom perezom 1, 79 s ? stroll je spor ? možda i je ali gledam najbrže krugove maxa , sainza , strola do odustajanja , a svi su tu negdje odustali ( max krug prije carlosa i strolla ) … strollov najbrži krug je 0,38 s brži od maxovog i 1, 72 s brži od carlosovog . i talentirana ( i iskusniji .. ali ipak , ovo mu je prva trka u sauberu ) pascal je 0,48 s bija sporiji od lancea u najbržem krugu , a treba uzet u obzir da je stroll to odvozija u 10. ( kolićina goriva = težina ;) ) , a pascal u 43. krugu kad je goriva u rezervoaru bilo daleko manje nego kod strolla . momčić se nosi sa velikim pritiskom , a sa 18 to nije lako . možda sad mislite da onaj koji se ne može nositi sa tim ni ne treba vozit bolid F 1 ali .. citirat ću dio izjave LH posli bahreina “Ne znam kako se vi dečki osjećate kada nešto uprskate u svom poslu, ali mislim da se osjećate utučeno. Pokušavam se nositi s ovim najbolje što znam i najbolje što mogu, ali vas to pomalo izjeda iznutra.” ako se to dešava 3 X prvaku sa 191 trkom iza sebe ( a sam je za*eba bahrein ) zamislite kako je nekom sa 3 trke iza sebe i ko je 3 X odusta , a nijednom svojom krivicom . naravno da je novac dijelom bija presudan ali i 3 titule iz nižih kategorija koje je stroll osvojio . nije valjda da mu je i to taka kupija ? virujem da momčić ima potencijala samo mu treba malo vrimena da ga pokaže pa ne treba osuđivat i donosit zaključke na samom startu , a bez da se uzmu u obzir okolnosti odustajanja . i max je npr u 2. trci u karijeri F 1 završija među prvih 10 ( ka i stroll ) , a u 3. je starta sa P 13 ( stroll sa P 12 ) , odustaja u 1. , 3. , 4. pa ga skoro niko nije “razapinja” .



    9
    9

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.