Priča o ikoni iz 1988. (McLaren-Honda MP4/4)

Izdvojeno

Luka Maloić

Prije 9 godina 6 min 5 komentara

McLaren mp4/4

[dropcap]P[/dropcap]ostoje bolidi koji su brzi i dominantni. Postoje bolidi koji su nepobjedivi. Postoje bolidi koji su se zauvijek upisali u povijest i postali ikona i simbol uspjeha i slave. Ovo je priča o jednom takvom. MP4/4 slavnog dvojca McLaren-Honde iz 1988 pobijedio je u 15 od 16 utrka. Frapantan podatak nad kojim se morate zamisliti i priupitati se da li je takvo nešto uopće moguće.

Prvi auto kojeg je iznjedrilo partnerstvo McLarena i Honde, legendarni MP4/4, dizajniran je od strane Stevea Nicholsa i tehničkog direktora Gordona Murraya. Steve Nichols rođen je 1947 u Salt Lake Cityu u saveznoj državi Utah. Američki inženjer počeo je stjecati iskustvo u Hercules Aerospaceu od 1973. godine. Sredinom 80-ih pridružuje se ekipi McLarena i ulazi u svijet motorsporta. 1987. postaje glavni dizajner bolida u McLarenu nakon što je John Barnard otišao u Ferrari. Njegov prvi auto, McLaren MP4/3 bio je pogonjen turbo-motorom TAG-Porschea V6. Bolid je Alainu Prostu omogućio tri pobjede 1987. među kojima je zadnja u Portugalu bila 28 za Prosta. Time je prestigao rekord Jackiea Stewarta od 27 pobjeda koji je stajao od 1973.
MP4/3 donio je McLarenu drugo mjesto u konstruktorima iza Williamsa. Nicholsov drugi bolid je bio upravo MP4/4 u kojeg je bio ugrađen Hondin V6 turbo motor. Priča je svima poznata, totalna dominacija i konkurentima su preostale jedino mrvice. Jedina pobjeda i pole position kojeg nije uzeo McLarenov dvojac djelo je Gerharda Bergera u Ferrariju.

Mnogo novinara i insajdera ističe da je u kreaciji McLarena MP4/4 ključnu ulogu odigrao zapravo Gordon Murray. Postoje teze da se kreacija MP4/4 nadovezuje na Brabham BT55 kojeg je dizajnirao Murray 1986. Glavni menadžer momčadi, Jo Ramirez, više puta je naglasio da je MP4/4 nasljednik i evolucia MP4/3 i da Murray koji je postao McLarenov tehnički direktor 1987, nije toliko utjecao na samu ideju i izvedbu bolida.

Genijalnost Rona Dennisa dolazi do izražaja kada je između sezona 87’i 88′ u McLaren uz Hondu doveo i Sennu koji je već prije izgradio odnos sa Hondom koja je bila dobavljač motora u njegovoj momčadi – Lotusu. Branitelj naslova Williams mijenja motor Honde s Juddom te ima sezonu za zaborav. Stefan Johansson koji je vozio McLaren 87′ morao je ustupiti mjesto legendarnom brazilcu. Prost je sam sugerirao da će Senna biti bolji izbor za momčad. Stajalište i razmišljanje Prosta zbog kojeg će zažaliti i krenuti u najveće rivalstvo u svom životu i karijeri. Pisanje povijesti moglo je početi.

Ron Dennis, McLaren

MP4/4 kasnio je na prva testiranja, ali kada se pojavio bio je brži od bilo čega što se pojavilo na stazi. Prva utrka u Brazilu na Autodromo Nelson Piquet počela je furiozno za McLaren. Senna dominantno uzima pole position ali prati ga loša sreća na domaćem terenu. Poznata je priča o diskvalifikaciji Senne zbog problema sa mjenjačom koju je iskoristio Prost i dočepao se pobjede.

Sljedeći pole postion za McLaren i Sennu dogodio se već na sljedećoj utrci u San Marinu na Imoli. McLarenove strijele bile su gotovo 1,5 sekundi brže od ostatka svijeta. Dominacija je okrunjena dvostrukom pobjedom s više od krugom prednosti ispred Piqueta koji je bio treći. Treći pole position u tri utrke za Sennu došao je u njegovom Monacu. Prost je zaostao čak 1.427 sekunde za Sennom u kvalifikacijama dok je Bergerov zaostatak u Ferrariju iznostio 2.687 sekunde.
Senna dominira utrkom do 65 kruga kada čini netipičnu grešku i oštećuje bolid u barijeri Portier. Prost uzima pobjedu iako se 54 kruga vozio i mučio iza Bergera. Prostu je ovo bila četvrta pobjeda u kneževini u 5 godina. Sljedeći pole position, u Mexicu, ponovno je osvojio Senna a pobjedu odnio Prost. Utrke u Kanadi i Americi odnio je Senna, obje s prve startne pozicije. Sedma utrka u Francuskoj bila je Prostova, kao i pole position.

Veika Britanija i utrka u Silverstoneu označavala je polovicu sezone. Jedina je to utrka u sezoni 1988 a da sa prve startne pozicije nije krenuo McLarenov vozač. Berger i Alboreto okupirali su prvi red, iako je utrka prošla u oubičajenom tonu. Senna je na kiši uzeo četvrtu pobjedu u sezoni i izjednačio se s brojem pobjeda s Prostom. Alain je i dalje vodio u bodovima s 54 naprema 58. Berger je kao trećeplasirani imao samo 21 bod.

Sljedeće tri utrke u Njemačkoj, Mađarskoj i Belgiji završile su identično. Tri dvostruke pobjede za McLaren-Hondu i Sennu. Prostova prednost je bila anulirana. McLaren je slavio bodovnu prednost u konstruktorima koja je iznosila više od 100 bodova. Utka u Italiji je jedina mrlja u perfektnoj sezoni. Jean-Louis Schlesser koji je vozio Wiliams umjesto bolesnog Mansella, imao je incident sa Sennom u prvoj šikani. Ferrari je tako slavio emocionalnu dvostruku pobjedu pred domaćim navijačima, nekoliko tjedana nakon smrti Enza Ferrarija.

i3QXrTTBzqyDW

U Portugalu Prost osvaja pole i stoji na vrhu pobjedničkog postolja, dok Senna na kraju završava kao šesti. Prost je ponovno vodeći u prvenstvu. Incident dvojice rivala dogodio se kada je Senna pritisnuo Prosta uz zid pri velikoj brzini u pokušaju obrane pozicije. Ovaj događaj bit će katalizator koji će maksimalno “naložiti” rivalstvo. Prost ponovno pobjeđuje u Španjolskoj dok je Senna tek četvrti.

Senna naslov osigurava u sljedećoj utrci, Japanu, na spektakularan način. Iako je startao s pole positiona pao je na 14 mjesto i Prost je poveo u utrci. Senna se probijao, borio lavovski i dospio na drugu poziciju. Na kraju je uspio prestići Prosta i proslaviti naslov prvaka. Za one mlađe čitatelje podsjetnik da je sustav bodovanja bio bitno drugačiji nego što je to danas. Sustav bodovanja je bio 9-6-4-3-2-1 za prvih šest pozicija. U konačan zbroj uzimalo se samo 11 najboljih rezultata tokom prvenstva. Prost je te godine skupio 105 bodova ali samo 87 kada mu se zbroji 11 najboljih plasmana. Senna je osvojio 94 bodova u sezoni i 90 s 11 najboljih rezultata. Razlog toj anomaliji je veći broj pobjeda u odnosu na Prosta. Senna je bio prvak iako nije skupio najveći broj bodova.

McLaren je na kraju sezone imao 199 bodova u konstruktorskom poretku dok je Ferrari na drugom mjestu imao 65. Deset dvostrukih pobjeda McLaren-Honde činilo se nedostižnima za bilo koju momčad. Mercedes AMG Petronas je 2014. uspio nadmašiti ovaj podvig i postavio novi rekord od 11 dvostrukih pobjeda.

McLaren-Honda MP4/4 je bila briljantna, klasa ispred svih. Danas je sasvim drugačija era formule 1 nego što je to bilo 1988. Vidjeli smo da neka slavna partnerstva danas nisu uspješna kao u prošlosti. Primjer nam je Williams-Renault iz 2012/13. Ciljevi i uspjeh iz prošlosti nisu dostignuti. Bit će potrebno mnogo truda i muke u Hondi i McLarenu da se ponovi priča iz 1988.
Ispred McLarena je dug put koji vodi u nepoznato. Od stare slave se ne živi, potrebno je stvoriti novu. McLaren i Honda svakako su savršeno sposobni za takvo nešto.


Odgovor

5 komentara

  1. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Pohvala za članak :)
    Uuu naslovna fotka članka je izvrsna. Cijenio bih kad bi uredništvo priložilo neku veće rezolucije. Tražio sam po netu, ali bezuspješno, sve male rezolucije.


    0
    0

    0
  2. fjaka Prikaži

    nesviđa mi se uopće kako zasluge za mp4/4 želiš pripisat nicholsu a znamo svi da je ‘lowline’ šasija kakvu je ima mp4/4 isključivo murrayova genijalnost pokazana dvi godine ranije sa brabhamom bt55. interesantna stvar kako se takav koncept pojavio u mclarenu baš po dolasku murraya iz brabhama u mclaren ;)


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.