Velika analiza: Problemi preuzimanja F1 od strane Liberty Medije

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 8 godina 10 min 2 komentara

Formula 1 2015

Početkom mjeseca zakotrljala se diljem svjetskih medija priča o “mega preuzimanju” Formule 1 od strane Liberty Media grupe. Iako je na prvi pogled sve bilo gotovo i prije nego je počelo – istina je potpuno drugačija. Mediji su polako prestali izvještavati o tome jer se priča sve više zakomplicirala i teško je pratiti i razumjeti sve detalje. Odlučili smo istražiti ovaj potencijalni dogovor i ući u samu srž problema. Donosimo sve prednosti, nedostatke, ekonomske i pravne zavrzlame ove trakavice koja, vjerujemo, neće tako brzo završiti.

Problem

Preuzimanje Formule 1 od strane Liberty Medije teško 4,4 milijarde dolara nalazi se pred potencijalnom blokadom – navodi ugledni Forbes. Do toga je došlo nakon što su određeni Europski političari pisali tijelima nadležnima za anti-trustovske sporazume. Zatražili su detaljno preispitivanje i istragu zbog mogućeg sukoba interesa u samom srcu eventualnog sporazuma. Sumnja se nadvila nad FIA-u, točnije, na njezin 1% udjel u očinskoj kompaniji “Delta Topco” koja je vlasnik F1.

2013. godine, kompanija, kojom upravlja investicijski fond “CVC”, prodala je 1% svojeg udjela FIA-i za 458,197 američkih dolara. Koliko je sporna ta kupoprodajna cijena najbolje opisuje podatak da taj 1% udio danas vrijedi 44-45 milijuna dolara. No, i tu postoji “kvaka” – taj 1%  udio može biti prodan (točnije rečeno “unovčen”) samo ukoliko CVC investicijski fond proda 38,1 posto svojeg udjela u “Delti Topco”, a odluku o toj prodaji mora potvrditi sama FIA. Dolazimo do začaranog kruga Delte Topco, CVC-a i same FIA-e.

Drugim riječima, ukoliko FIA odobri prodaju F1 odmah će zaraditi 44 milijuna dolara i na temelju toga su političari nanjušili sukob interesa. Zabrinutost dolazi od Britanske političarke Anneliese Dodds, koja se aktivirala oko slučaja Formule 1 nakon što su kolaps doživjele ekipe Marussije i Caterhama – koje su obje bile smještene u njezinoj regiji. Prvobitno je istraživala njihove probleme sa upravljačkim tijelom F1, a sada je otišla korak dalje. Ova žena polako će postati trn u oku čelnim ljudima ovog sporta.

Pismo koje je uputila Dodds Margarethi Vestager, članici Europske Komisije za tržišna natjecanja, sadrži i od prije poznate pritužbe Saubera i Force Indije Europskoj komisiji protiv F1. Njihova žalba sastojala se od pritužbi nepravedne raspodjele nagradnog fonda i spornog procesa donošenja odluka. Europska komisija još zapravo nije počela temeljito istraživati F1 radi tog slučaja, a sada ima novi pritisak i sumnju. To će dovesti do toga da se još brže i temeljitije pod mikroskop stavi poslovanje ovog sporta. To je posljednje što bi sada bilo potrebno Liberty Mediji.

FIA od ranije ima dogovor koji je postignut sa Europskom Komisijom zbog prijašnjeg istraživanja anti-trustovskih ugovora iz 2001. Europska Komisija je 2001. izdala priopćenje u kojem tvrdi da je “FIA odlučila na kraju modificirati svoju ulogu kao sportskog regulatora, bez ikakvih sukoba interesa sa tržišne i komercijalne strane… Kako bi izbjegli sukob interesa, FIA je bila primorana prodati sa svoja prava.”

Dodds tvrdi da prema tom dogovoru FIA-e i EK jasno stoji da FIA nema prava na komercijalne interese, a 2013. su kupili 1% upravo takvog udjela za 213.000 funti. Cilj im je zaraditi desetke milijuna funti prodajom tog udjela samo 3 godine kasnije.

“Europska Komisija mora temeljito istražiti ovaj sukob interesa i istražiti kršenje ugovora iz 2001. prije eventualne prodaje sporta novom vlasniku, a to je u ovom slučaju Liberty Media,” tvrdi Dodds.

FIA svoje stajalište o odobrenju prodaje opravdava tvrdnjama da oni ne smiju dozvoliti da F1, kao sport, padne u krive ruke. Sada im taj postotak može biti veliki uteg zbog dokazivanja nevinosti.

Sportski odvjetnik Charles Braithwaite ovaj slučaj komentira na sljedeći način:

“Ukoliko FIA odobri prodaju, ljudi bi se mogli pitati da li je prodaja bila vođenja željom stjecanja multi-milijunskih naknada koje proizlaze nakon prodaje tog udjela; iako je činjenica da je FIA upravljačko tijelo i regulator Formule 1, a kao takvo tijelo moralo bi biti nezavisno i postupati u interesu sporta ispred vlastitih interesa.”

Liberty  Media “lovi” F1 još od 2014. godine kada je prvi puta o tome izašao članak u New York Postu. Liberty Media tada je prvi puta plasirala glasine kako želi preuzeti kompaniju “Delta Topco” koja je vlasnik F1. CVC-ov udio (38.1%) u Delti Topco procijenjen je na 1.7 milijardi dolara. Na slici je prikazana lista dioničara Delte Topco i  njihovi udjeli iz 2016. godine. Žutom boljom označen je sporni udio FIA-e zbog kojeg bi cijeli posao mogao propasti. Obratite pažnju i na udio “Bambino Holdings” koji je u rukama Berniea Ecclestonea.

screenshot_1

Liberty je, očito, znao u što se upušta jer su u svojoj prezentaciji preuzimanja Formule 1, koja je javno dostupna na ovom linku, naveli da zaključenje ugovora zahtijeva ispunjene tri ključne točke:

  1. anti-trustovsko dokazivanje
  2. glasove podrške dioničara Liberty Medie
  3. dopuštenje trećih strana, odnosno dopuštenje FIA-e

Ukoliko se dokaže da je ovaj model prodaje “opasan”, neće propasti samo plan kupnje Liberty Medie. Ovakve zavrzlame i opasnosti otjerati će svakog potencijalnoga kupca. Max Mosley, koji je bio predsjednik FIA-e od 1993. do 2009. u svojoj autobiografiji “Formula One and Beyond” navodi kako je EK dopustila FIA-i da vlada svim svojim serijama pod uvjetom da bude potpuno neutralna u odnosima rivalskih serija, utrka, rallya i ostalih eventa.

“Možemo naplaćivati naknade za naše uloge reguliranja svakog pojedinog prvenstva, ali ne smijemo imati udio u profitu. To sprječava da budemo naklonjeni pojedinim natjecanjima.”

Kasnije je to potvrdio i u velikom intervju za Sky Sports sa Craigom Slaterom:

“Osnova toga je da FIA može uzimati naknade za svoj posao i brigu o F1, ali ne smijemo imati komercijalne interese u bilo kojoj branši motorsporta. To je sami temelj dogovora.”

Naglasio je kako smatra da je taj 1% koji je FIA kupila prije 3 godine problematičan po njegovom mišljenju, a to sada misli i Liberty.

Financijska strana priče

Zašto bi netko želio kupiti Formulu 1? Zapravo, zašto bi netko želio investirati u Formulu 1? Investira se u ono što donosi zaradu, to je barem svima jasno. Očito ljudi iz Liberty Medie misle ili znaju da će Formula 1 i dalje biti zlatna guska. Vjerojatno su u pravu jer Bernie Ecclestone ima na stolu ugovore koji mu jamče prihode od 9,3 milijardi dolara u sljedećih 10 godina.

Iako su financijske brojke Formule 1 većinom dobro skrivene, do nekih podataka je moguće doći. Isto tako, Liberty Media svoje vrijednosne papire izlistava na burzi u New Yorku. Obveza joj je biti trasparentna kompanija prema svojim dioničarima, potencijalnim investitorima i javnosti. Liberty je, na već spomenutoj prezentaciji, prikazao zašto im je F1 toliko zanimljiva. Prihode F1 grupe podijelili su na tri glavna dijela.

1) Promocija utrka

  • naknade koje plačaju domaćini – organizatori utrka i ostali promotivni eventu
  • ugovori u velikom broju slučajeva imaju automatske eskalatore: cca. 30-35% (5-10+ godina)

2) Prihodi od TV emitiranja – govorimo oko 400 milijuna vjernih gledatelja diljem planete

  • ugovori sa više od 100 kuća
  • prosječni ugovor sa kućama koje prenose utrke imaju također eskalatore cca. 30-35% (3-6 god)

3) Marketing i sponzorstva

  • mnoštvo globalnih partnera i službenih dobavljača
  • specifični sponzori koji svoje ime vežu uz pojedine utrke
  • promocija na samoj stazi od mnogih kompanija: 15% (3+ god)

4) Ostalo

  • Uključujući “hospitality ili Paddock Club”, prijevoz robe, tv produkcija, post produkcija – cca. 20%

Financijskim riječnikom, Liberty je F1 opisala kao “posao niskog rizika sa dugogodišnjim ugovorima”.

Ono što je najviše privuklo ljude iz Libertya su 9,3 milijarde osiguranih dolara u sljedećih 10 godina. Liberty je dobro provjerio i četiri glavna partnera Formule 1 što se tiče prijenosa (Sky, RTL, RAI Sport i TV Globo), šest sponzorskih partnera (Heineken, Pirelli, Rolex, Tata, UBS i Emirates), i ostalih četiri sponzora koji svoje ime vežu uz neku utrku (Gulf Air, Etihad, Singapore Airlines i Petronas). Samo devet od 21 utrke u kalendaru imaju sponzora u imenu – kad smo već kod toga.

Liberty je također objavio tablicu profita iz protekle tri godine i projekciju za 2016. godinu. Ukoliko vam financije nisu primarna djelatnost EBITDA označava profit prije oduzimanja kamata, poreza na dobit i amortizacije.

                            2013       2014        2015         2016
 Broj utrka:                 19         19          19           21
 Prihod:                  $1,639m     $1,702m     $1,697m      $1,829m
 Raspodjela ekipama:      $1,248m     $1,317m     $1,340m      $1,446m
 EBITDA:                    $478m       $482m       $464m        $479m

Iz ovih podataka vidljivo je da je F1 relativno siguran i, barem za sada, zdrav sport iz financijske perspektive. Promjena u vlasničkoj strukturi izgledala bi ovako.

Liberty:                                   0% na 35.3%
CVC:                                   38.1% na 24.7%
Waddell & Reed:             20.5% na 13.3%
LB I Group (Lehman):    12.1% na 7.8%
Bambino Holdings:           8.4% na 5.4%
Norges:                                 4.1% na 2.7%
Bernie Ecclestone              3.3% na 2.1%
Management:                     2.8% na 1.8%
Ostali:                                 10.6% na 6.9%

Korist?

Sponzorski i marketinški guru Zak Brown vjeruje da će eventualno preuzimanje F1 od strane Liberty Medije dovesti do rasta sporta. Mišljenja je da interes Libertya nije samo “muženje” profita nego da će pozitivne stvari osjetiti i fanovi.

“Liberty Media je najbolji mogući strateški kupac kojeg možete dobiti. Oni će brinuti o sportu na način da bude dostupan i vidljiv svima. CVC možda nije to radio najbolje jer se to od njih nije ni očekivalo. Oni su radili što je njihova zadaća kao investicijskog fonda – držali su imovinu 7-10 godina i ostvarili sjajne stope povrata za sebe i svoje ulagače. No, strateški kupac poput Liberty Medie će se više fokusirati na strateški rast i masovnu koncentraciju fanova. Jer kada imate mnoštvo sretnih fanova, mladih fanova – sve se složi na svoje mjesto. Ekipe su sretne, a isto tako sponzori i TV. Mislim da će se oni najviše fokusirati na rast “baze fanova” – to će sport učiniti zdravijim. Što je zdraviji sam sport zdravije su i ekipe u njemu. Ukoliko je sport privlačniji, lakše je naći sponzore, a i ugovori su viši. To je višestruka korist za sve.”

Brownu su do sada probleme stvarale manje ekipe koje nisu bile tretirane pravilno u samoj raspodjeli novčane pite. Pogotovo ako usporedimo to sa velikim imenima na gridu. Također, za male ekipe nije bilo lagano naći sponzore, a i velike ekipe poput McLarena nemaju mnoštvo naljepnica na bolidu.

“Ugovori sa ekipama su potpisani do 2020., ali nema sumnje da je ovaj “ekosistem” u F1 balansiran na pogrešan način. Mislim da će nove vrste ugovora stupiti na snagu 2021. godine i mislim da Liberty tu može odigrati dobro. Mislim da ćemo se svi složiti da bi trebali imati zdravije ekipe bez velikih dugova u dolarima. Ne sugeriram franšiziranje ( kao u NBA), ali ukoliko pogledate “LA Clippersi” su prodani za 2 milijarde dolara 2014. godine. No, sve u svoje vrijeme.”

Nadajmo se sam da će novi vlasnik, ukoliko do prodaje zaista i dođe, znati kako utrke napraviti zanimljivijima. Na žalost, nikakva medijska ni marketinška revolucija ne može popraviti esencijalno pokvaren proizvod.

 


Odgovor

2 komentara

  1. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    tako je to kad todt sa bernijem tikve sadi…


    0
    0

    0
  2. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Još jedna dobra analiza. Svaka čast Luka


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.