Foto: @Stuart_Dent/Twitter
Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio
Iako se dobar dio F1 zajednice zgraža kad čuje ideju o tzv. customer bolidima i tvrdi kako to nikako nije u skladu s DNK-om Formule 1, oni su itekako njegov dio. Tek je 2010. nakon niza kontroverzi s Toro Rossovim i Super Agurijevim bolidima u drugoj polovici 2000-ih donesena čvrsta zabrana korištenja tuđih bolida, iako su ta dva primjera bila na samom rubu pravila.
Kupovanje bolida bila je sasvim uobičajena praksa od samog početka Formule 1 i tek je 1981. zabranjena potpisom prvog Concorde ugovora prema kojem su natjecatelji morali biti vlasnici intelektualnih prava na šasiju s kojom se natječu.
Dotad su se privatnici bez problema mogli natjecati u F1 bez da proizvedu vlastiti bolid, a iako su se mnogi natjecali samo povremeno i na odabranim utrkama, postoje neki vrlo uspješni primjeri.
Najuspješniji je svakako Ken Tyrrell s čijom je momčadi Jackie Stewart uzeo sva svoja tri naslova, ali su samo dva bila u Tyrrellovom vlastitom bolidu. Njegovi prvi F1 bolidi iz 1968. i 1969. bili su zapravo Matre s ikonskim Fordovim Cosworth DFV motorom, a upravo je potonje godine Stewart osvojio naslov. Doduše, treba spomenuti da se Tyrrellova momčad službeno zvala Matra International i da se 1969. Matra uopće nije natjecala s vlastitom momčadi. Iduće godine Tyrrell je koristio March 701, a onda je krajem iste proizveo prvi vlastiti bolid.
Prvi F1 projekt Franka Williams također je koristio taj model – momčad Frank Williams Racing Cars u početku je koristila Brabhamove, De Tomasove i Marchove bolide.
U ovoj priči svakako treba spomenuti i ime Roba Walkera. Walker se u F1 povremeno natjecao od 1953. do 1973. koristeći bolide Connaughta, Coopera, Lotusa, Brabhama i na jednoj utrci Fergusona (da, upravo onog na kojeg prvo pomislite, a nije sir Alex). Njegova momčad nastupila je na 124 utrke i uzela 9 pobjeda, od kojih je za 7 zaslužan Stirling Moss. Kombinacija Moss-Walker donijela je prve F1 pobjede Cooperu i Lotusu, a ova Cooperova na VN Argentine 1958. značajna je po tome što je bila prva za bolid s motorom smještenim iza vozača. Rob Walker Racing Team jedina je momčad pored FISA-e s kojom je Giancarlo Baghetti u debiju osvojio prvu i jedinu pobjedu koja je pobijedila u F1 bez da je ikad izradila vlastiti bolid.
Posljednji privatnici koji su nastupili na utrci bila je momčad RAM s Williamsovim bolidom na VN SAD-a 1980., a s istim se bez uspjeha na VN Velike Britanije iste godine pokušala kvalificirati Desire Wilson s momčadi Brands Hatch Racing. Posljednja pojava bio je bizaran pokušaj Equipe Banco Occidentala kada su također s Williamsom pokušali ući na VN Španjolske 1981. s tamošnjim čestim gostujućim vozačem Emiliom de Villotom, unatoč jasnoj zabrani koja ih nije spriječila da se u petak čak pojave u garaži.
U modernoj Formuli 1 jasno je propisano da se momčadi moraju natjecati s ni manje ni više od dva bolida, no ni to nekad nije bilo propisano. Bilo je momčadi koje su nastupale s jednim bolidom, a bilo je i onih koji su nastupali s više – Alfa Romeo je na VN Italije 1950. imala čak pet bolida, a u 70-ima je BRM nekoliko puta imao isti broj bolida.
Posljednja momčad koja je nastupila na utrci s više od dva bolida bio je Renault na VN Njemačke 1985. s njih tri, dok su posljednje momčadi s jednim bolidom nastupile na VN Australije 1991. Te su godine dvije male momčadi, Fondmetal i Coloni, nastupale sa samo jednim bolidom, većinom, a u slučaju Colonija svaki put, bez uspjeha u pretkvalificiranju.
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.
Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
pogrešan je naslov, treba pisati: neka bolja f1.
1
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kad smo kod nastupa sa više bolida, bilo je 50-ih i početkom 60-ih trostrukih, pa četvorostrukih pobjeda.
Pada mi na pamet Ferrari u par navrata, te Benz sa srebrenim strijelama, a možda po jednu četvorostruku imaju i Cooper, te Alfa.
1
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
taj dio sa mijenjanjem bolida mi se ne sviđa.
ali ovo sa customer šasijama i hoćeš li nastupit sa jednim ili više bolida mi je tako normalno, prirodno. ako imaš više resursa nastupaš sa više, ako imaš manje nastupaš sa manje.
1
2
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nije ovo bilo mijenjanje bolida.
Dakle, nastupilo, npr. 4 (ili 5) Ferrarija (Mercedesa, Alfi), i to fabričkih, te ostvarili 1-2-3-4 pobjedu.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
krivo sam razumio. mea culpa.
kao što napisah, nemam ništa protiv nastupa više od dva bolida za jedan tim.
1
0