Helikopteri i tako to....

Slobodan offtopic o svim temama koje vas zanimaju, a nemaju veze s ostalim podforumima.

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Oi ekipa,

Evo konačno sam se koliko-toliko odmorio i nekako uspio natjerati da počnem s temom. Za početak budem stavio slike svih helikoptera za koje sam certificiran, a postupku školovanja ću pričati nakon uvodnih slikica.

Robinson R22
slika

Robinson R44
slika

Airbus Helicopters BK 117 C1 (prijašnji naziv kompanije je Eurocopter)
slika

Airbus Helicopters BK 117 C2
slika

Airbus Helicopters BK 117 D2
slika
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
E sad, školovanje...u razgovoru s ljudima prilično velik broj njih misli da je to nešto malo kompliciranije od školovanja za automehaničara. Istina je naravno, potpuno drugačija. Školovanje počinje sa srednjom zrakoplovnom školom iako to nije uvjet već velika prednost u daljnjem procesu. Neznam da li se što promijenilo ali koliko znam (moguće da sam u krivu) kod nas u Hr trenutno postoje 2 škole za zrakoplovne tehničare - tehnička škola u Zadru koja nudi smjer za zrakoplovnog tehničara te Zrakoplovna tehnička škola na Plesu. S obzirom da sam završio ovu u ZG, probati ću objasniti proces školovanja (uzmite u obzir da ove Subote imam 20. godišnjicu mature pa neke informacije možda više i nisu toliko ažurne :mrgreen: ).

U ZTŠ-u postoje 3 smjera:
- ZiM (Zrakoplov i Motor)
- IRE (Instrumeni, Radio, Elektrooprema)
- ZP (Zrakoplovni Prometnik)

Školovanje traje 4 godine te uz standardne predmete svake godine dolazi sve više stručnih, ovisno o smjeru koji je odabran. Onako iz glave za smjer ZiM, neki od stručnih predmeta bi bili osnove zrakoplovstva, aerodinamika, termodinamika, konstrukcije i sustavi zrakoplova, motori zrakoplova (3. godina - klipni; 4. godina - turbinski), tehnologija materijala u zrakoplovstvu (e taj je bio mamoje*ac, tko je upoznat s Fe Fe3C dijagramom, zna o čem pričam :mrgreen: ), goriva i maziva itd. Uglavnom, skupi se cijela sila stručnih predmeta koji kao mladi junac (kako bi Frantic rekao :D ) treba naučiti dok su druge "bitnije" stvari na pameti :mrgreen: .

Nakon što završi četverogodišnja patnja, tek onda počinje 'pakao'. Naime, nakon završene srednje škole potrebno je stažirati 3 godine da bi se stekli uvjeti za polaganje dozvole zrakoplovnog tehničara pri agenciji za zrakoplovstvo. Najveći problem je naći gdje stažirati i biti plaćen za to, barem donekle. Nakon odguljene 3 godine stažiranja na jednom tipu zrakoplova, predaje se zahtjev za polaganje u agenciju za civilno zrakoplovstvo te se polažu razno-razni moduli, zrakoplovni zakoni i propisi i ostale dosadne stvari. Nakon uspješno položenog ispita, dobijete EASA Part-66 dozvolu zrakoplovnog tehničara i nema sretnije osobe na svijetu od vas.....ali.....tu se vraćamo na prvu rečenicu s kojom smo počeli.
Naime, u zrakoplovstvu vrijede malo drukčija pravila za razliku od autoindustrije. Iako imate dozvolu, niste ovlašteni raditi i potpisivati radove na drugim tipovima zrakoplova osim onog kojeg imate upisanog. Da pojasnim automobilskim žargonom....ako ste školovani za Ford Focus, radite samo na njemu i svojim potpisom odgovarate za sve radove koje ste napravili. Mondeo ili ostali modeli (i proizvođači) su no-go tako dugo dok ne odete na školovanje za njega. Najveći problem u cijeloj toj priči je da su ta školovanja za tipove veoma skupa (ovisi o čemu se radi, u Airbusu školovanje za jedan tip helikoptera stoji cca 20k € + školovanje za motor( opet ovisi koji) i do 10k€).

Uh, zasad dosta...neznam kad sam zadnji put ovoliko dugo pisao :mrgreen:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Crankshaft
Avatar
Karting
Karting
Postovi: 224
S nama već: 8 god 11 mj
Navija za: Alonso, Renault
Opa, prilično veliki iznosi novaca. Ti si onda ovlašten samo za jedan model ili više njih? Pretpostavljam više njih po ovim gore slikama. Što se tiče svega toga, školovanja i dozvole za rad na jednom modelu, vrijede li ista pravila i za zrakoplove?

Post

Ferrari Maniac
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 3162
S nama već: 10 god
Navija za: Scuderia Ferrari
Lokacija: Zagreb
Odličan uvod u temu! :thumbs:
Koja je onda struktura i podjela i tvom poslu, odnosno da se preciznije izrazim za koju organizaciju radiš ili je moguće raditi. Pretpostavljam da CA ima npr. svoje mehaničare kao i svaka druga malo veća aviokompanija, ali naravno, pretpostavljam da postoje i mehaničari koji servisiraju i privatne letjelice i letjelice drugih kompanija koje nemaju mehaničara npr. na Plesu nego naravno samo u matičnoj luci. Za koga onda rade ti mehaničari koji nisu CA-ovi npr. na Plesu? Isto me zanima tko financira edukaciju i osposobljavanje na novim tipovima letjelica. Pretpostavljam da ako je u interesu organizacije da organiziraju zajedničko školovanje za određeni tip letjelice, ali što ako je u pitanju neka rijeđe viđena ptica i njima treba netko za tu letjelicu ili se netko baš želi sam educirati?
Isto imam pitanje imate li ikakve veze s HKZP-om?
Sisu (fin.)

Post

Frantic
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 18171
S nama već: 10 god
Navija za: Ferrari
Lokacija: Tuzla
Oi i tebi Jester
Zanimljiva ti je "zbirka" ovih za koje si certificiran.
Za Robinson nikad čuo. :shock: :mrgreen:
Smijemo li ovdje pisati i o avionima i drugim letjelicama?
Ili ćemo se zadržati na helikopterima.
Fe - Fe3C - dijagram stanja (mamje*ac) :klanjam: :rofl: :rofl:
Yeah, it's on purpose!

Jedan je Leclerc!! :gandalf:
► Prikaži “Spoiler”

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Crankshaft je napisao/la: 29.05.2018., 12:36 Opa, prilično veliki iznosi novaca. Ti si onda ovlašten samo za jedan model ili više njih? Pretpostavljam više njih po ovim gore slikama. Što se tiče svega toga, školovanja i dozvole za rad na jednom modelu, vrijede li ista pravila i za zrakoplove?
Ovlašten sam za sve ove gore koje sam postavio. I uz njih imam i jednu malu Cessnu 172 na kojoj sam počeo i naučio raditi tako da mogu reći da ne radim samo na helikopterima :mrgreen: . Što se tiče pravila, da. Ona su ista i odnose se na sve letjelice u zrakoplovstvu.
Sad vidim da nisam potpuno objasnio dozvolu. Naime, nakon stjecanja dozvole ista se dijeli u grupe i podgrupe. Grupa A je rezervirana za imaoca osnovne dozvole bez upisanog tipa, B1 je rezervirana za strojare, B2 za električare, a C je ajmo reći nešto kao kontrolor. Grupa B se dijeli na podgrupe:

- B1.1 - avioni s turbinskim motorima
- B1.2 - avioni s klipnim motorima
- B1.3 - helikopteri s turbinskim motorima
- B1.4 - helikopteri s klipnim motorima

Moguće je imati sve podgrupe ali je to prilično skup i mukotrpan proces. Za svaku podgrupu se prijavljuje otvaranje nove kategorije u CCAA (Croatian Civil Aviation Agency) te se ovisno o grupi koja se posjeduje polaže razlika u modulima potrebnim za tu specifičnu grupu. Npr. ako se ide iz B1.2 na otvaranje B1.3, moduli potrebni za otvaranje kategorije su aerodinamika helikoptera, turbinski motori itd (postoji tablica gdje su regulirani svi slučajevi). koji se polažu u CCAA.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

CrashOverride Verified
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 9678
S nama već: 8 god 11 mj
Navija za: Ferrari
Lokacija: AlfaQuadrant
Izgleda vrlo interesantno i skupo ..
Na poslu se vrlo cesto koristimo sa AS 350 koji je najcesci u upotrebi zbog relativno velike snage i pouzdanosti .. Ponekad se zna zalomit da dodje super puma AS 332 C, malo veca mrcina :mrgreen:
Nit sam pilot nit mehanicar ali cesto letim u spomenutim pticicama, zanimljivo iskustvo a voznja zna bit poprilicno nezaboravna ako si pilot da oduska :fakjea:
Fino Alla Fine

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Ferrari Maniac je napisao/la: 29.05.2018., 13:37 Odličan uvod u temu! :thumbs:
Koja je onda struktura i podjela i tvom poslu, odnosno da se preciznije izrazim za koju organizaciju radiš ili je moguće raditi. Pretpostavljam da CA ima npr. svoje mehaničare kao i svaka druga malo veća aviokompanija, ali naravno, pretpostavljam da postoje i mehaničari koji servisiraju i privatne letjelice i letjelice drugih kompanija koje nemaju mehaničara npr. na Plesu nego naravno samo u matičnoj luci. Za koga onda rade ti mehaničari koji nisu CA-ovi npr. na Plesu? Isto me zanima tko financira edukaciju i osposobljavanje na novim tipovima letjelica. Pretpostavljam da ako je u interesu organizacije da organiziraju zajedničko školovanje za određeni tip letjelice, ali što ako je u pitanju neka rijeđe viđena ptica i njima treba netko za tu letjelicu ili se netko baš želi sam educirati?
Isto imam pitanje imate li ikakve veze s HKZP-om?
Ja sam trenutno contractor iliti na naški honorarac aka plaćenik :mrgreen: . Pravila koja vrijede za stalno zaposlene su ista i za mene, a trenutno radim za Babcock Mission Critical Services Italy. Što se tiče CA, ekipa koja nije stalno zaposlena su contractori kao i ja. Ovisno o klauzulama u ugovoru, rade na određeno vrijeme ili mogu otići kad/ako nađu bolji ili bolje plaćeni posao.
Što se tiče financiranja osposobljavanja, u pravilu to plaća firma koja te zapošljava iako nije rijetko da si ljudi sami plate školovanje. Caka je u tome da kad ti tako firma plati školovanje, u ugovor stavlja i klauzulu o bondingu na određeno vrijeme te se tako osigura da ne odeš dok im se ne isplatiš. Evo ti moj primjer, firma mi je platila školovanje (20k € tip i 5k € motor) te sam morao potpisati bonding na 3 godine. Ukoliko odlučim otići iz te firme u prvoj godini ugovora prema klauzuli moram im refundirati 20k €, 2. godina je 16k€, a zadnja 3. godina je 12k €. Nakon isteka ugovora, imaš opciju otići gdje god želiš ali i ostati u toj firmi ukoliko te žele zadržati.
Što se tiče školovanja kad sam platiš, tu nema ničeg gore navedenog jer si sam platio školovanje te ti je u startu početna pozicija pregovora puno bolja. Ali s druge strane, pričamo o velikim ciframa te se mora dobro iskalkulirati da li će ti taj tip biti isplativ.

Što se tiče HKZP, s njima nemamo nikakve veze osim kad radimo test ELT-a (Emergency Locator Transmitter) jer im se po proceduri moramo javiti da radimo test :mrgreen:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Frantic
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 18171
S nama već: 10 god
Navija za: Ferrari
Lokacija: Tuzla
CrashOverride je napisao/la: 29.05.2018., 16:11 Izgleda vrlo interesantno i skupo ..
Na poslu se vrlo cesto koristimo sa AS 350 koji je najcesci u upotrebi zbog relativno velike snage i pouzdanosti .. Ponekad se zna zalomit da dodje super puma AS 332 C, malo veca mrcina :mrgreen:
Nit sam pilot nit mehanicar ali cesto letim u spomenutim pticicama, zanimljivo iskustvo a voznja zna bit poprilicno nezaboravna ako si pilot da oduska :fakjea:
Ne bi ja baš volio da si pilot daje previše oduška. :chill:
Yeah, it's on purpose!

Jedan je Leclerc!! :gandalf:
► Prikaži “Spoiler”

Post

CrashOverride Verified
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 9678
S nama već: 8 god 11 mj
Navija za: Ferrari
Lokacija: AlfaQuadrant
Ma sta ne.. Kad ponisti gravitaciju.. Pa zeludac uleti u pete pa u grlo pa vise ne znas gdje je gore a gdje dolje.. :party:
Fino Alla Fine

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Frantic je napisao/la: 29.05.2018., 15:28 Oi i tebi Jester
Zanimljiva ti je "zbirka" ovih za koje si certificiran.
Za Robinson nikad čuo. :shock: :mrgreen:
Smijemo li ovdje pisati i o avionima i drugim letjelicama?
Ili ćemo se zadržati na helikopterima.
Fe - Fe3C - dijagram stanja (mamje*ac) :klanjam: :rofl: :rofl:
Vidim i ti si upoznat s mamoje*cem :mrgreen: . 14 godina sam imao kad smo se upoznali, i još uvijek ga mrzim :mrgreen: . Što se tiče pisanja o drugim letjelicama, samo navalite. Nema potrebe biti ograničen, a i uvijek je dobro vidjeti i naučiti nešto novo. To prvenstveno mislim na sebe :mrgreen: .

Robinson....uh. Stari Frank je u 70-im prošlog stoljeća zamislio da bi svaka američka obitelj trebala imati opciju brzog i jeftinog prijevoza od točke A do točke B te je praktički sam osmislio i napravio R22. Njegov moto je - keep it simple, keep it light and keep it cheap. Naravno, ovo 'cheap' danas baš i nije istina :mrgreen:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Ferrari Maniac
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 3162
S nama već: 10 god
Navija za: Scuderia Ferrari
Lokacija: Zagreb
Jel onda često da te vrte po različitim aerodromima ili imaš neki matični di si koliko toliko miran?
Sisu (fin.)

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
CrashOverride je napisao/la: 29.05.2018., 16:23 Ma sta ne.. Kad ponisti gravitaciju.. Pa zeludac uleti u pete pa u grlo pa vise ne znas gdje je gore a gdje dolje.. :party:
Vidim da ima iskusnih letača ovdje :mrgreen:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Ferrari Maniac je napisao/la: 29.05.2018., 16:30 Jel onda često da te vrte po različitim aerodromima ili imaš neki matični di si koliko toliko miran?
U prijašnjoj firmi su me rotirali gdje je bilo potrebno, a sad sam uvijek na jednom dromu.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Ferrari Maniac
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 3162
S nama već: 10 god
Navija za: Scuderia Ferrari
Lokacija: Zagreb
Ti onda imaš B1. 3 i B1. 4? S obzirom da je R22 klipni ako se ne varam, a BK 117 turbinski.
Sisu (fin.)

Post

CrashOverride Verified
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 9678
S nama već: 8 god 11 mj
Navija za: Ferrari
Lokacija: AlfaQuadrant
Jester je napisao/la: 29.05.2018., 16:31
CrashOverride je napisao/la: 29.05.2018., 16:23 Ma sta ne.. Kad ponisti gravitaciju.. Pa zeludac uleti u pete pa u grlo pa vise ne znas gdje je gore a gdje dolje.. :party:
Vidim da ima iskusnih letača ovdje :mrgreen:
Hehe.. 4 godine se letilo svaki dan, barem po 2 puta, nekad i vise, ujutro i nakon zavrsetka posla.. Dns dosta rjedje ali uglavnom naletim na nekog opustenijeg pilota koje je voljan koju akrobaciju izvest :zubo:
Nekad me puste da idem snjim dok nosi nekakav teret, u mom slucaju komad stupa, pa onda vidis sve iz njegove perspektive pa tek onda vidis o kakvom je asu rijec kad nosi 1000 KG i onda jos sve tako mirno i precizno..
Fino Alla Fine

Post

Jester
Avatar
Formula 4
Formula 4
Postovi: 392
S nama već: 9 god 7 mj
Navija za: Merc (6)
Ferrari Maniac je napisao/la: 29.05.2018., 16:44 Ti onda imaš B1. 3 i B1. 4? S obzirom da je R22 klipni ako se ne varam, a BK 117 turbinski.
Da, B1.2, 1.3 i 1.4. Fali mi još samo B1.1 da složim kompletić ali mislim da to ipak neće biti moguće. A i s druge strane mislim da je potpuno nepotrebno jer me avioni sve manje i manje privlače. :mrgreen:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.

Post

Frantic
Avatar
Formula 1
Formula 1
Postovi: 18171
S nama već: 10 god
Navija za: Ferrari
Lokacija: Tuzla
CrashOverride je napisao/la: 29.05.2018., 16:23 Ma sta ne.. Kad ponisti gravitaciju.. Pa zeludac uleti u pete pa u grlo pa vise ne znas gdje je gore a gdje dolje.. :party:
Ili kad krene ponirat :chill:
I ne kaže se "želudac u grlo", već "ono kad se nagutaš svojih testisa". :gandalf:
:rofl: :rofl:
Nisam nikad letio malom letjelicom, da bi mogao doći u takvu situaciju.
Veliki putnički avioni to ne rade (tj. njihovi piloti) niti su predviđeni za takve stvari.
U autu imaš bočne sile, koje sam uvijek sam sebi dozirao (nisam sjeo nikad sa nekim profesionalcem u neku jurilicu na posebnom poligonu).
Dakle, najbliže tome bi bio rollercoaster. Poniranje, luping, adrenalin, cika, vriska, ovo, ono, dsz,... :bonk:

@Jester
Ma ja sam društveni smjer, ekonomija i nisam se susretao u školovanju, ali imam dosta prijatelja tehničara i inžinjera, a i radio sam (radim) u takvim firmama, pa su mamoje*ca često pominjali. :mrgreen:
Yeah, it's on purpose!

Jedan je Leclerc!! :gandalf:
► Prikaži “Spoiler”

Post

BrrZiiii
Avatar
Karting
Karting
Postovi: 14
S nama već: 7 god 1 mj
Navija za: sve koji znaju zitvo
....bravo frajeru...svaka ti dala...mislio sam ove godine počet slagati nešto po mom nacrtu ali prebacujem u 19. ne mogu pokazati screenshots ali bi se mogli naći jednom i malo popričati. radi se o ultralightu ali treba vidjeti sličice . zanimaju me iskustva u nekim stvarima.

Post

DaveGilmour
Avatar
Formula 2
Formula 2
Postovi: 1317
S nama već: 9 god 3 mj
Navija za: Sve driven by Verstappen
Lokacija: Zagreb
Pohvale na otvaranju teme :thumbs:

U zadnje vrijeme sam se počeo interesirati za letjelice, prije svega za putničke avione (plane spotting mi je postao jedan od najdražih hobija :D), tako da ću sa zanimanjem pratiti postove ovdje. Nadam se da će biti i edukativnih postova da i mi s netehničkih fakulteta nešto naučimo :D
Odgovori
👀 Registriraj se Prijavi se ⚡