Kontra mraku, kontra G-sili

Što se zapravo događa s Andrettijem?

Piše: Ante Vetma

Prije 6 mjeseci, 8 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 5 minuta

Nakon što je Toto Wolff javno upitao kakav je kredibilitet Andrettija i je li zaslužio ući u Formulu 1 – svjetski prvak iz 1978., 82-godišnji Mario našao se uvrijeđen zbog nedostatka poštovanja od strane Mercedesovog šefa. Dobro, Motovunjanin je ovdje u ulozi ponosnog oca jer formalne uloge u ekipi zapravo niti nema, ali svejedno – djeluje barem kao ambasador i token reputacije cijele organizacije. Ovim se dobacivanjem tako nastavlja još jedna za F1 tipična politička igra igrana isključivo po brutalnim ekonomskim postulatima, a nipošto o osobnim razmiricama ili poštovanju.

Za vas koji možda niste popratili ovaj slučaj, Michael Andretti izišao je u javnost s informacijom da želi ući u Formulu 1 2024. godine. Sjedište ekipe bilo bi u Americi, a već je postignut dogovor da bi Renaultov motor. Njegova reputacija nijednom poznavatelju motosporta nije upitna, financijska sredstva su osigurana, ali usprkos svemu – s predajom “pisma namjere” FIA-i još u veljači naišao je na žestok otpor nekih od ekipa. U Miamiju je hodočastio paddockom skupljajući potpise podrške, a konkretno – na njihovoj strani trenutno su samo McLaren i Alpine. U cijeloj je situaciji zanimljivo da niti unutar FIA-e nema prevelikog oduševljenja jer se javila bojazan koliko će se odobravanjem ulaska nove ekipe zamjeriti ovim postojećim koje ne privlači ideja dolaska nove gladne strane za stolom s ograničenim komadima torte.

Ruku na srce, Wolffovo dodatno obrazloženje nije tako nelogično. Sve ekipe su tijekom proteklih godina uložile ogromne iznose kako bi dospjele na poziciju na kojoj jesu. Padobranski upad ekipe u eru s ograničenim budžetom i uz direktnu povezanost s etabliranim društvom iz Renaulta može se protumačiti kao svojevrsna prečica do solidne startne pozicije. No, zar to nije već bezbroj puta iskorišteno? Nije ni siroti Mercedes pri povratku u sport slagao bolid iz nule, a suvišno je uopće spominjati Haas koji je u prvoj sezoni svojim plasmanom i povezanošću s Ferrarijem zalijepio fini šamar recimo jednom Renaultu.

Wolffove kritike, dakle, mogu se možda uzeti zaozbiljno ako se u njima usredotoči na financijski segment. Ali, kad je riječ o kredibilitetu ili natjecateljskom fair-playu – Andretti ima pravi kad kaže da su oni u motosportu bili aktivni puno duže nego sam Wolff, pa nema razloga da ih gleda s visoka. Dok je barba Mario osvajao naslov, Toto je učio brojeve do deset.

S druge strane, Zak Brown je siguran da renome Andrettijevog imena donosi dovoljno Formuli 1 i ne vjeruje da se radi o slučaju gdje bi ušli i izišli iz sporta u roku nekoliko godina poput Caterhama, HRT-a, Marussije ili nešto ranije Super Agurija, pa čak i Jaguara. Osim toga, ne treba staviti po strani da cijela priča ide niz dlaku ideji o popularizaciji na američkom kontinentu, što nije ključno, ali nipošto nije zanemarivo.

I, gdje smo danas? Mario Andretti relativno diskretno komentira da nije zadovoljan inertnošću na koju je naišao unutar Formule 1 i FIA-e. Od samog početka je tvrdio da 200 milijuna američkih dolara ne predstavlja problem i da će tu obvezu podmiriti, ali sad više ne izgleda da će to biti dovoljno. Ta cifra bila je dogovorena s postojećim ekipama tijekom pregovora za posljednji Concorde ugovor koji je potpisan 2020. godine. Tad se raspravilo o mogućnosti dolaska nove ekipe i s obzirom na to da bi taj scenarij potencijalno smanjio prihode postojećim ekipama – dogovorena je kotizacija od 200 milijuna dolara za sve pridošlice. Vjerojatno s mišlju – nitko nije dovoljno lud da u startu plati toliki novac samo da bi sudjelovao u igri s upitnom povratnom vrijednošću.

Iznos koji zvuči impresivno, međutim, ipak nije tako značajan kad se podijeli na sve natjecatelje, tim više jer se radi o jednokratnoj uplati. Stoga se možda i može zaključiti da je Formula 1 trenutno zdrava po pitanju konstruktorske postave i da ne valja riskirati drmajući brod dok mirno plovi, a dok upravljačka tijela puno previše prava na mišljenje daju postojećim ekipama – Andretti će morati dokazati ne samo da ima dovoljno financijskih sredstava da bude samoodrživ kao natjecatelj, nego i to da će njihov dolazak dovoljno doprinijeti sportu da i konkurenti imaju dovoljno kompenzacije za Andrettijevo sudjelovanje.

Cijelom ovom sagom u začetku još se jednom demonstrira kako nominalno podređena strana (u ovom slučaju postojeće ekipe) ima nadmoć nad nominalno nadređenom stranom (u ovom slučaju F1 i FIA), te da ih još uvijek bez puno muke nadjačaju za okruglim stolom. Može Mario Andretti zazivati autoritativnu figuru poput Berniea koliko god želi, ali činjenica je da ima posla s Libertyjem i FIA-om koji će i pri odabiru novog toalet papira prijedloge najprije poslati Wolffu, Horneru, Ferrariju i Zaku Brawnu. Dok se oni odluče žele li dvoslojni ili troslojni – svjetski prvak iz ’78 i njegovi partneri morat će još malo pričekati. Ako moćna trojka namigne, u redu. Ako ne – Andretti se može slikati, a o iskustvima u F1 mu pripovijetke mogu pričati moguli poput Collina Kollesa, nigerijskog princa u Arrowsu ili Vijaya Mallyje jer, eto, oni svojevremeno nisu imali nijednog wolffa da im prosudi o kredibilitetu.

Komentiraj

8 komentara

  1. Mattia Binotto
    Har Kl Donator Prikaži

    10 puta spomenti Wolff je znači kriv što Andrettija nema na gridu ? Hehehe …

    MIslim da je paralela sa Mercedesovim i Haasovim ulaskom u F1 promašena.
    Oni su kupili timove i tako ušli u F1. Andretti je na isti način pokušao ući sa kupovinom Saubera. Da je završio posao ne bi bilo nikakve priče.

    Kako god, ni meni se ne sviđa što se timovi previše pitaju za neke stvari. Ja bih to sve razvalio, ali bi trebalo početi prvo od uticaja Ferrarija pa onda redom sve do spomenutog Haasa.



    3

    7
  2. x2

    ….nitko nije dovoljno lud da u startu plati toliki novac samo da bi sudjelovao u igri s upitnom povratnom vrijednošću.

    Eto, našao se “dovoljno lud”, ali još bitnije, finansijski i infrastrukturno potkovan, sa “imenom” i što je najbitnije planom.
    Šta je problem?
    Dobićete novce, ekipa više je uvijek dobrodošla, pogotovo ovakva za koju smatram da neće biti padobranci tipa Catreham, Marussia,…, SuperAguri i slični. To su i 2 vozačka mjesta više.
    Uostalom, koliko me pamćenje služi pravilnik već nekoliko decenija dozvoljava 13 ekipa i 26 bolida na gridu (valjda nisu nešto izmijenili po tom pitanju?).
    Uostalom, 100% sam ubijeđen da će, ukoliko određeni period ne bude uspjeha (čitaj titula, na koje su naviknuti proteklih 8 godina), na jednoj sjednici upravnog odbora u Stuttgartu odlučiti da F1 više nije isplativa / nije prioritet / fokusiramo se na el.energiju / štatijaznam …., te “da sa žalošću donosimo odluku da se fabrička ekipa povlaći iz F1, ali da ostajemo kao dobavljač motora”.
    Kao što je bilo i sa BMWom, Toyotom….
    Dobro, upravnim odborima tih kompanija je neosvajanje titule(a) još više olakšalo odluku da se povuku iz sporta, čak i da ne isporučuju ni motore.
    F1 generalno (ne otrkivam toplu vodu) ide u pogrešnom smjeru i svakim danom sve više sebi pucaju u noge.
    Da je Bog`do više ekipa poput Lotusa, Brabhama,….., da je tu jedan Ford-Cosworth sa motorima,…..
    Znam da zvučim nostalgično, ali meni je to ispravnije od zatvorenog kruga 10 ekipa, novokomponovanih staza bez duše sa fake marinama, odsustvom gridsica, …., da ne nabrajam dalje.



    35

    0
  3. Monisha Kaltenborn
    monkeyseat Prikaži

    činjenica je da ima posla s Libertyjem i FIA-om koji će i pri odabiru novog toalet papira prijedloge najprije poslati Wolffu, Horneru, Ferrariju i Zaku Brawnu. Dok se oni odluče žele li dvoslojni ili troslojni – svjetski prvak iz ’78 i njegovi partneri morat će još malo pričekati.

    Dok odluče da li će koristit Palomu ili Zewu ostat će bez izbora i spast na one listiće iz vlaka.
    Čega se boje ekipe? Da će kod djeljenja love na kraju godine dobit manje zbog Andretija? Čovjek vjerojatno ima financijske savjetnike i dvaput je promislio hoće li se upustit u F1 avanturu. Vidi da se tržište F1 proširilo u SAD i ljudi su zainteresiraniji. Nije baš da ima toliko love viška pa ajmo se malo zaje.avat u F1. Neka otkupi Jazavca od McLarena i let the show begin. Uostalom da se i natječe samo jednu godinu i skuži da je neisplativo, pa neće se velika trojka opravdavat dioničarima, ulagačima, partnerima i ostalima čiji je novac.
    Čovjek djeluje ozbiljnije od Stefanovića i Anderson/Windsora tj. njihovih pokušaja ulaska u svijet F1 koji se nije dogodio.



    5

    0
  4. Sebastian Vettel
    The Best F1 Driver Prikaži

    Ta priča je itekako kompleksna…

    Jer eto li ga 11 ekipa znači 22 bolida na gridu, što stvara hrpu problema oko logistike, garaža, izlaska na stazu i još većih gužvi u kvalama recimo Monaca…
    Pa onda itekako i problem na kraju sezone da samo 9 ekipa djeli lovu na kraju godine, a to znači da recimo jedan Williams garantirano puši, samim tim ima šanse i nestat sa grida, ali to nije sve jer pojavljuje se i još jedna ekipa u istom problemu…
    Ta druga može biti nova, no bogme može biti i Alfa, Haas…
    I nije problem samo te love, nego i sponzora koji eto sigurno neće sponzorirat dvije ekipe, a nije ni da ih ima na bacanje…

    Konkurencija je super stvar, no i to ima svoju mjeru i granicu…
    Jer previše konkurencije znači premalo za sve uključene pošto je kolač jedan i kad ga djeliš na više djelova taj dio postaje sve manji i manji, a upravo zbog konkurencije svi neminovno moraju pristajat na sve manje i manje iznose zarade ili recimo na sve manje love od sponzora za svoje usluge reklame, što na kraju svega može čak i dovest do kolektivnog bankrota….
    Jednako kako monopol nije dobra stvar i kako stvara probleme, ista stvar se dešava i sa prevelikom konkurencijom….

    Ovak na prvu bi rekao da je Andreti itekako dobrodošao kao ekipa i da bi itekako mogao bit dobar.
    No isto tako potpuno razumijem što i zašto žulja postojeće ekipe…



    1

    6
    • Nigel Mansell
      drv Prikaži

      Sa dolaskom F1 u ameriku i povećanjem popularnosti, trebao bi se povećati se i broj sponzora.
      To se već i događa, jer Andretti ima navodno osiguranu financijsku konstrukciju, bez da je netko od “starih” sponzora napustio neki drugi tim. Uz to, indikativno je da je u Americi i gužva oko prava za TV prijenos jer ESPNu ističe ugovor, a sad su se pojavili i drugi jaki igrači i povisili uloge. Dakle, novaca ima.

      Uostalom, čak i da nema (hipotetski), teško da bi došlo do “kolektivnog bankrota”. Jednostavno bi otpale najlošije ekipe jer ne bi mogle osigurati financiranje – to je nešto što se već događalo puno puta u prošlosti i oko toga ne treba raditi nekakva zlokobna proročanstva.

      Istina je jedino da će konkurencija biti veća, da će nekim timovima biti teže i da im se to ne da prolaziti. Da pitaju Lidl i Kaufland da li žele da im u susjedstvo dođe još jedan trgovački lanac, što bi bio odgovor? Da, super, jedva čekamo!

      Ako je opći stav da će Andretti donesti u F1 nešto novo i pozitivno, onda ga treba uvesti, a ne pitati one koji imaju očiti sukob interesa.



      6

      0
  5. sramota da ih ovako zajebavaju.



    10

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Predobro da bi bilo dozvoljeno

Oktanski koktel // Ante Maras

Formula 1 se često smatra vrhuncem motosporta, poligonom za razvoj novih tehnologija koje prije ili kasnije pronađu put do cestovnih automobila, stoga i ne čudi da u potrazi za tom desetinkom prednosti mnogi inženjeri traže rupe u pravilniku te razmišljaju izvan okvira, što im nerijetko uspije, nekad toliko dobro da FIA i/ili druge momčadi moraju intervenirati kako prvenstvo ne bi izgubilo zanimljivost S druge strane, nekad rješenja ne...

Još kolumni