Podsjetnik: Priča o Andrei de Cesarisu

Izdvojeno

Luka Maloić

Prije 9 godina 10 min 8 komentara

Andrea de Cesaris

Kada se pojavite na pobjedničkom postolju samo 5 puta u 14 godina karijere i nikada ne pobijedite, ostajete upisani u knjizi povijesti kao veliki tragičar i nesretnik. Andrea de Cesaris ostao je mnogima u sjećanju više po svojim pogreškama, koje su bile kombinacija loše sreće i preambiciozne vozačke tehnike, nego po uspjesima. Murray Walker jednom je slikovito opisao Andreu, kao “čovjeka koji je osvojio više velikih nagrada od ostalih bez da je zapravo pobijedio u bilo kojoj.”

Andrea je rođen 31. svibnja 1959. godine u Rimu. U Formuli 1 startao je u 208 utrka, ali nikada nije pobijedio. Drži neslavni rekord najduže karijere bez pobjede. Već spomenuti sudari i loša sreća donijeli su mu nadimak “Andrea de Crasheris”. Nadimak je ostao, iako se kasnije Andrea smirio i postao smireniji i ozbiljniji vozač. Preminuo je 5. listopada 2014. nakon što je izgubio kontrolu nad svojim motociklom na “Grande Raccordo Anulare” autoputu u Rimu.

Prije F1 bio je višestruki prvak u kartingu. Nakon kartinga prelazi u Formulu 3 u Britaniji u kojoj pobjeđuje na mnogim utrkama. Sezonu završava drugi u poretku iza Chica Serre. Prelazi u Formulu 2 pod budnim okom Rona Dennisa, koji mu je dao mjesto u ekipi “Project 4” 1979. godine. 1980. natječe se u F2 i pobjeđuje na utrci u Misanu uz dva druga mjesta i jedno treće. Mnogo je bolji te godine od Chica Serre. Iste godine, Alfa Romeo mu nudi priliku da nastupi na posljednje 2 utrke sezone u F1. Nastupio je kao zamjena za Vittoria Brambillu. Brambilla je zamijenio Depaillera nakon njegove smrti u Hockenheimu. 21-godišnji Andrea, na prvoj utrci u Kanadi završio je utrku nakon 8 krugova zbog kvara motora/kvačila. U drugoj utrci, na Watkins Glenu u SAD-u, odustao je nakon 2 kruga zbog sudara. Ove dvije utrke bit će mu slika i prilika daljnje karijere.

Andrea je dobio šansu 1981. nastupati za McLaren. Sezona je ostala upamćena kao masivno razočaranje za obje strane. De Cesaris se uspio sudariti 19 puta te sezone što u testiranjima, što u utrci, ponekad i u oba slučaja; često radi vozačke pogreške. Momčad McLarena bila je toliko zabrinuta da je povukla njegov auto iz natjecanja na VN Belgije u Zandvoortu nakon što se kvalificirao kao 13.-i. Talijan je završio samo 6 od 14 utrka u kojima je nastupio. Šesto mjesto iz Imole nije bilo dovoljno da uvjeri Rona Dennisa i Andrea je dobio otkaz. U tom periodu karijere je dobio neslavni nadimak “de Crasheris”. Iste godine je de Cesaris sa Henri Pescarolom završio drugi na utrci 6 sata Watkins Glena u New Yorku. Prvi su bili Riccardo Patrese i Michele Alboreto. Oba tima su vozila Lancie, ali su de Cesaris i Pescarolo završili 2 kruga iza pobjednika.

Vratio se opet u ekipu Alfe Romeo 1982. godine i postao najmlađi vozač koji je uzeo pole-position na stazi u Long Beachu. Spomenuti rekord održat će se punih 12 godina. De Cesaris je time postao drugi vozač u povijesti Alfe Romeo koji je uzeo pole-position još od 1952. godine. Andrea je vodio tu utrku u uvodnim krugovima sve dok nije promašio brzinu u zaobilaženju Raula Boesela. Ovu situaciju je iskoristio Niki Lauda i probio se naprijed. De Cesaris se slupao negdje na sredini utrke i izvukao živu glavu, ali njegova Alfa, zahvaćena plamenom, nije tako dobro prošla.
Iste sezone uzeo je postolje u Monte Carlu i još jedan bod u Kanadi. Ova 3 rezultara su jedini vrijedni spomena. Sezonu je završio na 17. mjestu u poretku sa 5 bodova.

1983. godine, njegovu Alfu pokreće turbo motor, koji mu je osigurao dva druga mjesta. Jedno je stiglo na Hockenheimu, a drugo na Kyalamiju (JAR). De Cesaris je bio blizu prve pobjede na Spa-Francorchampsu u Belgiji, ali loše odrađen boks i kvar motora predali su pobjedu u ruke Alaina Prosta. Sezonu je završio na 8. mjestu sa 15 bodova.

1984. godine prelazi u Ligier, u kojem, unatoč obečavajućem Renaultovom turbo motoru, ne uspijeva ponoviti solidnu prošlogodišnju sezonu. Osvojio je samo 3 boda.

1985. godina nije bila ništa bolja, zapravo, bio je sretan što je uspio zadržati poziciju u momčadi jer je ekipa potpisala ugovor sa “Gitanesom” (francuski proizvođač cigareta); koji je rival njegovom osobnom sponzoru – Marlboru. Četvrto mjesto iz Monaka je bilo sjajno. Guy Ligier ga je otjerao iz momčadi nakon što je Andrea u četverostrukom saltu uništio svoj Ligier JS25 na VN Austrije 1985. Nakon što je potrošio brdo novca na popravak bolida koje je de Cesaris skršio u 20 mjeseci s ekipom, Guy Ligier je rekao “Ne mogu si više priuštiti ovog čovjeka!” Marlboro je plaćao dio njegove plaće, ali Guy više nije imao strpljenja i zamijenio ga je Philippe Streiff.

https://www.youtube.com/watch?v=GsPNpTkdC48

1986. provodi u Minardiju. S preteškim bolidom koji je pokretao preslab “Motori Moderni” motor, sezona je bila za zaborav. U prvoj utrci sezone, u Brazilu, nekako se uspio probiti sa začelja na 6. mjesto u 16. krugu, ali je nepouzdan motor na bolidu je otkazao poslušnost. U cijeloj sezoni nije osvojio ni boda, a često je od njega bio bolji i momčadski kolega, sunarodnjak i “rookie” Alessandro Nannini.

1987. de Cesaris provodi u Brabham-BMW-u. To je ekipa kojoj je na čelu bio Bernie Ecclesotne. Ova sezona vratila ga je na bolje pozicije, ali ipak nije uspio parirati momčadskom kolegi, Riccardu Patreseu. Na VN Belgije, na Spa-u, de Cesaris je bio treći iza Prosta i Stefana Johanssona – ovo su mu bili prvi bodovi u gotovo pune 2 godine. Nije uspio završiti ni jednu utrku do kraja sezone. BMW turbo motor često je eksplodirao u plamenu.

1988. godine Brabham se povukao iz F1 pa je Andrea tražio novi dom. Došao je u novu ekipu Riala, koju je vodio Nijemac Gunter Schmidt, bivši šef ATS-a. Bolid je bio loš, ali motor Coswortha i hrabra vožnja donijeli su uspjeh kvalificiranja na svih 16 utrka. Uspio je osvojiti nevjerojatno 4. mjesto u Detroitu. Čak u dva navrata je ostao bez goriva u posljednjim krugovima VN Kanade i Australije u trenucima kada je bio u bodovima.

1989. Cesaris dolazi u momčad u kojoj je izgledao kao kod kuće. Bila je to crveno-bijela Marlboro sponzorirana talijanska ekipa “BMS Scuderia Italia Dallara”. Prvi rezultati u novoj ekipi bili su obećavajući. Bio je na putu do novog podija u Monaku, ali izgubio je živce kada ga je Nelson Piquet pokušao prestići u Lowesu. Možete vidjeti na videu mnogo mahanja rukom i energičnog gestikuliranja.

Na kišnoj utrci u Kanadi, završio je treći iza Thierryja Boutsena i Riccarda Patresea – bilo je to posljednji puta da de Cesaris stoji na pobjedničkom postolju u F1.

1990. nije bila ni približna prošlogodišnjoj sezoni. Mnoge momčadi sredine poretka koristile su Fordov ili Juddom V8 motor, tako da je konkurencija bila puno žešća. De Cesaris je bio umiješan u mnoge sudare te sezone. Cijele sezone nije uspio osvojiti ni jedan jedini bod.

1991. JJ Lehto ga je izbacio iz Dallare. De Cesaris potpisuje ugovor sa Eddiejem Jordanom u njegovoj prvoj sezoni u F1. Jordan je već vodio de Cesarisa u F3. U prvoj utrci sezone u Phoenixu, de Cesaris je u prebacio u krivu brzinu na zagrijavanju i pokvario motor. U Monaku je bio ponovno jak i nalazio se u bodovima, ali Jordan nije izdržao. U Kanadi je osvojio sjajno 4. mjesto. U Meksiku je ponovio isti uspjeh. U Francuskoj je završio šesti, ali kvar kvačila u Britaniji ga je doveo do masivnog sudara. Peto mjesto je osvojio u Njemačkoj. Na Spa-u se nalazio na sjajnom drugom mjestu, ali je Fordov V8 HB eksplodirao. Bio je to rezultat nesporazuma Forda i Jordana oko podešavanja motora i potrebne količine ulja. Sezonu je završio na 9. mjestu, što mu je bio najbolji rezultat od 1983. Na VN Belgije u momčadi mu se pridružio mladi i talentirani Michael Schumacher.

Eddie Jordan ga je htio zadržati u ekipi i 1992. godine, ali financijski zahtjevi su bili preveliki. Jordan je bio kreditno opterećen i uspio je dogovoriti sponzorstvo sa “Barclay” cigaretama, koje su konkurent Marlboru. De Cesaris je napustio ekipu u kojoj je imao, vjerojatno, najbolju sezonu. Ken Tyrrell ga je zaposlio i Andrea mu je vratio povjerenje sa petim mjestom u drugoj utrci sezone u Meksiku, kada se, unatoč ranom izljetanju, uspio probiti po gridu do 5. mjesta. Ilmorov V10 motor u Tyrrellu 020 je bila solidna kombinacija i de Cesaris je bio u bodovima još 3 puta u sezoni.

1993. je bila bitno drugačija. Ilmorov motor je bio zamijenjen Yamahom V10 koja je promijenila dinamiku bolida. Ni novi 021 model nije uspio napraviti pomak. Andrea je ostao po treći put u karijeri bez bodova u sezoni.

Za 1994. nije uspio pronaći angamžman na početku sezone. U prvoj utrci sezone, Irac Eddie Irvine je bio kriv za masivan sudar na početku utrke. Irvine je bio kažnjen tako da nije smio nastupiti na sljedeće tri utrke. Na VN Pacifika, Aguri Suzuki je vozio Eddiejev Jordan, ali na sljedećoj utrci, na VN San Marina, Jordan je vratio De Cesarisa u akciju. Sudario se na toj, tragičnoj i tužnoj utrci koja je svima ostala u sjećanju zbog smrti dvojice vozača. Na sljedećoj utrci, u Monaku, bio je sjajan četvrti. Irvine se vratio u momčad, ali De Cesarisa je zapazio Sauber koji je trebao vozača koji bi zamijenio ozljeđenog Karla Wendlingera. Prva utrka za Sauber, u Kanadi, mu je bila 200. u karijeri, ali je odustao nakon samo 24 kruga. U bodovima je bio na sljedećoj utrci, na VN Francuske.

Posljednja utrka, VN Europe, završila mu je kao i prva u karijeri – sa problemom mjenjača. Sauber je dao obećanje Karlu Wendlingeru da će mu vratiti mjesto ako bude dovoljno fizički spreman. Na kraju to ipak nije bio, ali je De Cesaris bio nedostupan na odmoru. JJ Lehto ga je ponovno zamijenio na posljednje dvije utrke sezone. De Cesaris je stao na 208 startova, što je u ono vrijeme bio drugi najbolji rezultat. Više startova je imao samo Riccardo Patrese.

Osvojio je 5 podija, jedan pole-position i osigurao ukupno 59 bodova. Drži i negativan rekord u uzastopnim nezavršenim utrkama (18), u razdoblju od 1985. i 1986. (mnoge su zbog mehaničkih poteškoća). Rekorder je i po nezavršenim utrkama u jednoj sezoni (12) – to je postigao 1987.
Osvojio je bodove za 9 od 10 momčadi za koje je vozio – samo u Minardiju nije uspio skupiti ni bod.

Nakon umirovljenja postao je dobar trgovac vrijednosnicama u Monte Carlu. Pričalo se da je 6 mjeseci naporno radio na tome poslu, a onda šest mjeseci surfao na dasci diljem svijeta (najčešće na Havajima).

Andrea de Cesaris

Nakon što je 2004. godine potres u Indijskom oceanu pokrenuo razorni tsunami, de Cesaris je dao donaciju proizvođaču plovila “Ezzy Sails” čija postrojenja u Šri Lanki su bila uništena u toj katastrofi.

2005. godine se pojavio na VN Monaka i Bernie Ecclestone ga je pozdravio dugim zagrljajem. Nekoliko mjeseci kasnije, objavljeno je da će se de Cesaris natjecati u F1 Masters serijama za umirovljene F1 vozače. Neki vozači su proveli mirovinu u debljanju i skupljanju kilograma, ali Andrea je bio u sjajnoj formi zahvaljujući daskanju na vodi.

Poginuo je 5 listopada 2014. u 55.-oj godini na svojem Suzuki motoru. Novine su prenijele da je preminuo zbog sudara sa zaštitnom ogradom nakon što je izgubio kontrolu nad motociklom.

Ostao je u sjećanju navijačima diljem svijeta zbog svojeg osebujnog stila.


Odgovor

8 komentara

  1. Maurizio Arrivabene
    Kuštelaar Prikaži

    greske 1899 i 1900


    0
    0

    0
  2. Marros Prikaži

    E, moj De Cesaris. Ne znam da li je postojao veči naviječ “De Cresharisa” nego što sam ja bio. Kad sam bio klinjo u osnovnoj školi svi su navijali za Prosta, Sennu, Piqueta ili Mansella, samo ja, crna ovca, za De Cesarisa. Ako je osvojio koji bod u sezoni bio sam sretan. No ako gledam sa perspektive današnjega života, koliko vidim svi moji vršnjaci imaju neki staložen život jedino ja sam non-stop u nekakvom kaosu i akciji. Možda je kakva karma u pitanju? Možda sam trebao navijati za ove druge velikane F1. No nema problema, bar mi nije dosadno. Da se vratim malo na De Cesarisa. Na svom debiju, kao što je Luka napisao, imao je tek 21 godinu (tada vrlo mlad za debitanta), no na treningu je postigao 8. startnu poziciju. U sljedečoj utrci startao je kao 10. Fenomenalni debi, u stvari. Što se epizode u McLarenu tiče, priča se da Ron Dennis više nikada nije htio zaposliti talijana poslije suradnje sa De Cesarisom. Iako u stvari Andrea te godine gotovo ništa nije testirao i staze su mu bile nove, pa svi ti sudari možda i nisu tako nerazumljivi kao što izgledaju na prvi pogled. 1982. i 1983. bio je fenomenalno brz no Alfe su se poprilično kvarile inače bi sigurno osvojio puno više bodova. U Ligieru je sredinom 80-ih vladao veliki kaos, a Guyev i Andreiin karakter bili su kao da dolijevaš ulje na vatru. Da sada ne idem previše u detalje nadovezao bi se samo još na nešto što je Luka spomenuo. VN Brazila 1986. godine. Minardi Motori Moderni bila je kreacija koja je bila od 1985.-1987. slična Marussi, Caterhamu ili HRT-u. E, sada kvalificirati se kao 22. a onda probijati se do 6. mjesta i odvoziti 10. najbrži krug utrke, i to sve u samo 16 krugova, nije mala stvar. Ili te iste godine u Meksiku sa takvim bolidom završiti 8. na utrci pa onda na zadnjoj utrci sezone u Adelaidi kvalificirati takvo nekonkurentno kljuse na 11. startnu poziciju ispred Johanssonovoga Ferraria. Svaka čast. Uvijek sam bio mišljenja da se tek u slabom bolidu vidi koliko je netko sposoban a tko ne. A slavni Ayrton Senna uvijek je bio začuđen na koji način De Cesaris može izvozit Eau Rouge. Vjerovatno je bio najhrabriji vozač poslije pogibije Gillesa Villeneuva. Zanimljivo je da nervozan, kakav je bio, najviše puta ostvarivao je svoje najbolje vožnje na teškim stazama u Monacu i Spa-u. Osobno bio sam šokiran kada sam prošle godine saznao za njegovu smrt baš na dan nesreće Julesa Bianchia.


    0
    0

    0
  3. Mclaren
    raca Prikaži

    Luka,… Zandvoort je u Nizozemskoj. Zolder je u Belgiji


    0
    0

    0
  4. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Dobar vozač, ali sa zbilja puno nesreće. Ne sjećam se da je netko proveo karijeru ovako “tužno”. I još na kraju pogine čovjek :/ RIP majsotre, neka ti je laka zemlja.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.