F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Što je Formula 1? (drugi dio)

Ante Vetma

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Sad kad ste iz ovog članka upoznali osnovne informacije o Formuli 1, možemo se pozabaviti nekim neobičnim aspektima s kojima se vrlo brzo sretnu svi koji krenu pratiti ovaj sport. Na kraju teksta je i mali kviz koji će vam pomoći oko odabira za koga biste trebali navijati, za slučaj da još uvijek nemate svog favorita. :)

Što su to komponente guma

Proizvođač guma u Formuli 1 je Pirelli. Dakle, sve momčadi na svojim bolidima moraju imati isključivo gume koje napravi i odabere Pirelli. No, da bi se povećala zanimljivost utrka, pametne glave su došle do ideje da se tijekom utrka moraju koristiti različite vrste guma. Imate najmekše gume koje funkcioniraju savršeno, bolidi su na njima jako brzi, ali ne traju dugačko i već nakon nekoliko krugova ih morate mijenjati. Srednje tvrde gume su malo manje efikasne, ali traju više krugova. I logično, ako netko na bolid stavi najtvrđe gume – one će biti sporije od one prve dvije vrste, ali vozač neće gubiti vrijeme na odlazak u boks da ih promijeni za novi svježi set.

Je li isplativije tri puta ići u boks, ali cijelo vrijeme biti na gumama koje su ekstra brze; ili ići samo jednom u boks, ali konstantno biti na gumama koje su sporije? Ne znamo, nitko ne zna. Odlazak u boks može trajati 15-25 sekundi, ovisno o kojoj se stazi radi. S druge strane, najmekša komponente guma može biti i 2 sekunde po krugu brža od najtvrđe (najsporije) komponente. Nezgodna računica. Zato ekipe imaju pametna računala i posebne programe koje bistri inženjeri navode da im kažu kakva taktika je najisplativija.

Kada vozač pretjera s brojem krugova na jednom setu guma – može se dogoditi famozni cliff. U tom trenutku gume drastično izgube na performansama i sva strategija pada u vodu jer će u tom krugu drugi vozači jednostavno zabilaziti ovog čije su gume “pale s litice”. Nagađate? Nitko ne može sa sigurnošću reći nakon koliko točno krugova gume postanu spore i neiskoristive.

Da sve držimo na koliko-toliko razumljivom nivou sada nećemo ulaziti u priču o konkretnim vrstama guma i razlikama među njima, obzirom da je to izuzetno kompleksna i ne sasvim dokučiva priča. Informacije radi, valja spomenuti da je Pirelli napravio pet vrsta guma (+2 za kišu), a to su ultrasoft (ljubičaste), supersoft (crvene), soft (žute), medium (bijele), hard (narančaste). No, za utrke Pirelli ionako odabere koje 3 će se koristiti, tako da razlike među njima nisu toliko važne u ovom kontekstu.

Kako vozači sa začelja vide kad se izgase svjetla za početak utrke

Ogroman semafor kojeg vidimo na početku startnog grida nije jedini, za vozače koji startaju niže u poretku postoje posebna svjetla koja također označavaju start utrke.

Koliko košta karta za utrku?

Ovisno o tome gdje želite ići. Cijene su relativno visoke. Zašto? Zato jer Bernie Ecclestone tako kaže. F1 funkcionira na principu da organizatori utrka moraju platiti Ecclestoneu ogromne cifre da bi se na njihovoj stazi održala utrka. Taj novac organizator mora nekako vratiti i zato karte ponegdje dosežu nevjerojatne cifre. Prema podacima od prije nekoliko godina najjeftinije je ući na stazu u Maleziji, tamo će najjeftinija karta doći nešto više od 20 eura. Indija je također bila vrlo pristupačna dok je održavala utrku, tek par eura skuplja od Malezije.

Što se tiče utrka koje su nam blizu, na utrke u Italiji, Austriji i Mađarskoj možete otići za oko 85 eura. Španjolska je nešto skuplja, oko 120 eura, dok je Silverstone (Velika Britanija) čak i do 170 eura.

Je li F1 opasan sport?

Jednostavno rečeno – da. Ljudsko tijelo nije stvoreno da funkcionira pri brzinama i do 360 km/h. Formula 1 je dosad uzela 79 žrtava, ali se zbog nevjerojatnih sigurnosnih postignuća možemo nadati da smrtni slučajevi neće dosegnuti broj 80. Čak i na stazama koje su izrazito opasne jer su čvrste ograde blizu staze (poput Monaka ili Kanade) bolidi su danas toliko sigurni da smo viđali velike incidente bez ozbiljnijih posljedica po vozače.

Vidjeli smo nesreće nakon kojih su bolidi bili neprepoznatljivi (Robert Kubica, Kanada ) ili lansiranja u zrak i letove prije udarca u barijere pri punoj brzini (Mark Webber, Valencija ) – ali obojica su tu i dan danas, živi i zdravi. Ipak, bizarne nezgode poput one kada je Felipea Massu onesvijestila mala opruga koja je otpala s bolida ispred njega i prošla kroz vizir na Massinoj kacigi – teško je očekivati da će takvi nevjerojatni slučajevi potpuno nestati. Massina ozljeda, srećom, nije bila opasna po život.

Takve nesreće su se uvijek događale u Formuli 1. Opasnost je dio ovog sporta, ide ruku pod ruku s nevjerojatnim podvizima nadljuski sposobnih vozača, ali i s glamurom koji se uvijek vezao uz najbrži sport na svijetu. Nitko ne želi vidjeti fatalne posljedice sudara, ali svi mi, vozači u prvom redu, koketiraju s onim što je moguće, a takva opasna igra ponekad pokaže i svoje ružno lice.

Kako prepoznati vozače tijekom utrke?

To nije uvijek jednostavan zadatak ni za zagrižene fanove. Osnovna identifikacija se vrši prema bolidu kojeg vidite i shemi boja na njemu. Mercedes će biti siv, Ferrari crven, Red Bull tamno plav/ljubičast, McLaren crn (dogodine možda s narančastim detaljima!), i tako dalje. Ako je u kadru Mercedes onda će svaki F1 fan koji drži do sebe :) znati da gleda ili Hamiltona ili Bottasa. Ako je u kadru crveni bolid onda se radi o Ferrariju, odnosno o Vettelu ili Raikkonenu. Raspoznavanje timskih kolega nije tako jednostavno iz nekih kadrova. Za ekipu koja je na vrhu poretka uglavnom pamtimo kacige vozača, a za ove koji se bore pri dnu poretka i koji nisu često u kadru TV kamera – ponekad nije lako zapamtiti kakvu kacigu tko ima. U tom slučaju pomogne broj na bolidu. Svaki vozač ima svoj unikatni broj i relativno lako ih pamtimo. Treći način je boja kamere na bolidu, ali to je već kategorija za malo veće fanatike jer iako su samo crna i žuta boja u pitanju, treba zapamtiti tko u kojoj ekipi ima koju boju rezerviranu.

Koja je razlika između Toro Rossa i Red Bulla?

Toro Rosso je sestrinska ekipa Red Bulla koja je stvorena u cilju treniranja mladih vozača koji bi potencijalno bili materijal za “prvu” ekipu, odnosno Red Bull. Od 2010. godine ima sasvim odvojene timske operacije, u prijevodu, razvijaju sami svoj bolid. Veza Red Bulla i Toro Rossa danas je nešto jača od čistog sponzoriranja, ali isto tako slabija od čiste juniorske ekipe.

Red Bull je kompanija koja primarno prodaje energetska pića, a njihov godišnji prihod kreće se oko 1 milijarde eura. To je odgovor na pitanje kako si oni mogu priuštiti imati dvije ekipe. Kao suprotan primjer možemo uzeti Williams, ekipu koja postoji samo za Formulu 1, nemaju vanjske djelatnosti i ovo im je jedini izvor prihoda. Oni se u puno većoj mjeri moraju osloniti na sponzorski novac nego što je to slučaj kod Red Bulla.

Razlika je i u lokaciji tvornice. Toro Rossova je u Italiji (od tud i naziv na talijanskom jeziku), dok je Red Bull u Velikoj Britaniji, u Milton Keynesu.

Što znači kad vidimo žute ili crvene zastave?

Žute zastave su signal za vozače koji im govori da je u blizini neka nezgoda. Ujedno im i određuje da moraju usporiti dok ne dobiju obavijest da je opasnost prošla, odnosno dok se ne pojave zelene zastave. Ako je incident velik vozači će vidjeti dvostruke žute zastave, to znači da moraju toliko usporiti da budu spremni i zaustaviti bolid ako bude potrebno. Naravno, tijekom žutih zastava pretjecanja su zabranjena.

Ako se dogodi neka veća nesreća i potrebno je zaustaviti utrkivanje u potpunosti – pojavit će se crvene zastave. Možemo ih vidjeti i zbog većeg nevremena za kojeg suci smatraju da nisu dovoljno dobri uvjeti za vožnju.

Crno-bijela zastava na kvadrate je znak da je utrka završena, a plava zastava sugerira da se približava brži bolid koji vozača pretječe za cijeli krug i on se mora korektno maknuti i propustiti bržeg vozača. Postoji još nekoliko drugih signala, ali ih gotovo nikad ne viđamo obzirom da sve potrebne informacije vozači dobiju od svoje ekipe preko radijske veze s ekipom.

Što je to DRS?

Drag Reduction System je moderna izmišljotina koja je uvedena da bi se povećao broj pretjecanja. Godinama je Formula 1 imala problem da su pretjecanja bila izuzetno rijetka i na nekim stazama gotovo nemoguća. Brži vozač bi se približio sporijem, zalijepio bi mu se za rep, ali nije imao dovoljno brzine da zaista i prođe ispred. Neki vozači su na takvoj obrambenoj vožnji stekli popularnost (guglati termin “Trulli train”, odnosno “Trulli vlakić”). Ipak, većina gledatelja je prigovarala da to smanjuje zanimljivost utrkivanja i onda je smišljen sistem koji bi elektronskim putem detektirao je li brži vozač unutar 1 sekunde iza ovog koji je sporiji i ako jest – njemu se dodijeli dodatna brzina. Stisne gumb na volanu, njegovo stražnje krilo se otvori, otpor zraka je manji i može proći naprije, a ovaj drugi vozač ga može samo popratiti pogledom.

Mnogi već godinama prigovaraju zbog DRS-a, obzirom da se radi o umjetno proizvedenim pretjecanjima koja su tu da poboljšaju statistike, a zanimljiva su koliko i gledanje trave kako raste. S druge strane, neki ga karakteriziraju kao nužno zlo jer bismo u protivnom opet imali situacije da gledamo procesijske utrke bez pretjecanja.

Zašto vozači odrade jedan spori krug prije nego počne utrka?

Formacijski krug vozači odrade pri manjim brzinama (obično od 50 do 150 km/h), a ponekad i iza sigurnosnog automobila. Na taj način se osigura da je staza sigurna za vožnju, da su bolidi spremni i da nema tehničkih problema, te da bi se namjestile idealne postavke za sam start. Vozači prilikom ovog kruga pokušavaju dovesti gume i kočnice na optimalnu radnu temperaturu.

Tijekom formacijskih krugova gotovo u pravilu se ne dogodi ništa zanimljivo. Ipak, ponekad vozači detektiraju neki problem na bolidu (Vettel, Bahrein 2016.) ili izlete sa staze (Prost, Berger, San Marino 1991.).

Zanimljive činjenice

  • Bolidi Formule 1 imaju oko 1000 konjskih snaga, a teški su oko 700 kilograma. To znači da su moćni kao Bugatti Veyron, a lagani skoro kao Mini Morris.
  • Volan u bolidu nije sličan volanu u cestovnom automobilu. Volan u F1 košta oko 23 tisuće eura i gumbi na njemu mogu promijeniti ponašanje bolida do nevjerojatnih razmjera.
  • Avioni krila koriste da ih podignu u zrak, a F1 bolidi koriste krila u obrnutu svrhu – da im pruže downforce, odnosno da ih potisnu prema tlu. Na taj način imaju više “gripa” i bolje se lijepe za stazu u zavojima gdje je to najpotrebnije. Pri brzini oko 220 km/h bolid toliko moćno “usisava” tlo da bi u tunelu mogao voziti naopačke.
  • Prije utrke u Monaku sve šahte se moraju zavariti jer bi ih inače bolidi otrgnuli zbog količine downforcea. Upravo to se dogodilo Jensonu Buttonu: video.
  • Kacige u Formuli 1 spadaju među najčvršće objekte na svijetu. Moraju proći testove pri kojima izdrže temperature od 800°C i to 45 sekundi, a da se temperatura unutar kacige zadrži do 70°C. Vizir (prednji dio kacige kroz kojeg vozač gleda) mora zaštiti vozača od projektila koji se ispali brzinom 300 km/h. Ako taj projektil napravi štetu veću od 2,5 milimetra – kaciga neće proći testove.
  • Prednji ovjes bolida je toliko jak da može izdržati pritisak od dvije tone. To znači da držači od karbonskih vlakana mogu izdržati zrelog bika na sebi bez pucanja.
  • Dok se bolid vozi po kiši gume će u jednoj sekundi raščistiti 250 litara vode sa staze. To je dovoljno da se napuni velika kada.
  • Vozači su pod utjecajem sila koje sežu i do 5G. To znači da će u pojedinim zavojima na njih djelovati pritisak pet puta veći od njihove tjelesne težine.
  • Neki vozači su opisali da tijekom jakih kočenja sila bude toliko jaka da im suze iz očiju štrcaju po viziru kacige.

Za koga da navijam?

Za to smo pripremili mali kviz koji će vam nakon nekoliko jednostavnih pitanja sugerirati tko bi bio vaš favorit od F1 vozača.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Vetma
Pulsmedia autor
3324 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

27 komentara

  1. Charles Leclerc 16 senna66 Donator Prikaži

    “Bwoah…vi ste Kimi Raikkonen” hahaha, da bar.



    1

    0
  2. Clay Regazzoni HeatBlast44 Prikaži

    Stoffel Vandoorne :D


    0

    0
  3. Formula1 f1zd Prikaži

    Sebastian Vettel :D


    0

    0
  4. Chase Carey hattrick Donator Prikaži

    OMG.. ja postadoh Max, sa “na 1 obožavatelja imam barem 10 hejtera” :D


    0

    0
  5. Kimi Raikkonen 7 Ciki-F1 Prikaži

    Bo77as.

    Bottase, bolje da se iskažeš.


    0

    0
  6. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Meni ispao Max, ahahahaha :rofl:


    0

    0
  7. Jim Clark Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Meni Seb naravno.

    Zanima me baš kakva će nova Bottasova kaciga izgledati i koliko će biti teško njega i Hamiltona raspoznavati ako i dalje ostane bijela.


    0

    0
  8. Sebastian Vettel senja Prikaži

    Jeli mi ovo pokušavate nametnuti da navijam za Maxa? Mogu misliti, u većini kombinacija ispada on. Ono kao za glasanje za najbolja prestizanja na F1 službenoj stranici. Ali nisam se nadao od vas da nam ga namećete…
    Ne znam kakve veze ima ijedno pitanje koje sam odgovorio sa ovim momkom, ali eto.


    0

    0
  9. Michael Schumacher cavallina Prikaži

    Vandoorne…heh, to cemo jos vidjeti…


    0

    0
  10. Da sam si htio narihtati, nebi bolje… hehehe – Seb

    Ko ne vjeruje, poslikao sam :-)

    https://s23.postimg.org/xu26czvt7/kviz_Image2.jpg


    0

    0
  11. Bernie Ecclestone Ferrari1345 Prikaži

    Hamilton?

    Imate svoj đir i nije vas briga što drugi kažu. Sa svima ste dobri dok ide kako vi želite. Kad vam nešto zasmeta, onda su krivi masoni, židovi i Bin Laden.

    Honestly *** **** *** ? :D


    0

    0
  12. Fernando Alonso croatic f1 urednik Prikaži

    Sebastian Vettel: “Vi ste inteligentni i precizni kao Nijemac, a temperamentni kao Talijan. Volite dobru šalu, ali volite i dobru psovku.”

    Ne znam jesam li mogao dobiti manje prikladnog vozača od ovog, ali mislim da mi je ono psovanje svega po spisku policajcu presudilo u konačnom rezultatu :mrgreen:


    0

    0
  13. Mercedes hrcfaca Prikaži

    Ah mislio sam da će mi biti Hamilton, ali ispalo je Kimi.


    0

    0
  14. Pierre Gasly Perica9 Prikaži

    Svi pišu o kvizu ,a ja da malo kontriram reći ću :

    Sve pohvale Ante na tekstu :) Sad idemo slat Rosbergu link , sad ima i drugi dio :D


    0

    0
  15. Ispao mi je Botas, što je laž. Nemam Mercedes, a ni Williams nisam nikada vozio.


    0

    0
  16. Honda zekohonda Donator Prikaži

    kimi. hm.
    zapeo na jednom pitanju i gledam oće li mi isteć vrijeme. :D


    0

    0
  17. Pirelli Hard Monty Prikaži

    Vandoorne,miran i staložen :facepalm: nebi išlo,no ostalo je poprilično točno.


    0

    0
  18. James Hunt Zvonimir Martinčević novinar Prikaži

    Bravo Ante, vrlo zanimljivo !


    0

    0
  19. Formula 1 1883 Prikaži

    Vi ste inteligentni i precizni kao Nijemac, a temperamentni kao Talijan. Volite dobru šalu, ali volite i dobru psovku.

    …ali ne volim sprječavati (neke) druge da mi postanu momčadski kolega.

    Dobar kviz ali ne opisuje korektno neke vozače.


    0

    0
  20. Kimi Raikkonen FinCro Prikaži

    Bwoah… Vi ste Kimi Raikkonen, dodatan opis nije potreban.


    0

    0