Nova tehnička pravila (3/3): Ostalo

Analiza

Luka Softić

Prije 2 godina 5 min 23 komentara

x1

Nova tehnička pravila (1/3): Kotači

F1 Sezona 2022.

Nova tehnička pravila (2/3): Šasija i aerodinamika

F1 2022

Nova tehnička pravila (3/3): Ostalo

Nakon što smo obradili ključne promjene u obliku i izvedbi novih bolida za 2022. vrijedi proći i kroz segmente tehničkog pravilnika koji će se manifestirati na manje vidljiv, ali također bitan način. Promjene na šasiji, novi aerodinamički koncepti i povećanje kotača uvedene su sa svrhom bližeg, agresivnijeg i atraktivnijeg utrkivanja, a novine koje će biti spomenute u posljednjoj epizodi ove mini-serije će se s jedne strane ticati imperativa pomoću kojih će FIA lakše i iscrpnije vršiti nadzor nad momčadima, a s druge strane nastaviti tranziciju na održivu i ekološki prihvatljiviju tehnologiju.

Značajne novosti javljaju se i na području financijskog, odnosno sportskog pravilnika, a prvenstveno se odnose na ekvalizaciju financijskih mogućnosti kao i općenito zbližavanje momčadi unutar poretka, čime bi ekstremi poput nedodirljive dominacije Mercedesa od 2014. do 2020. ili nekompetitivnost Haasa u protekloj sezoni trebali biti eliminirani.

Cost cap

2021. sezona bila je probni rok za univerzalno ograničenje budžeta momčadima, a momčadima i djelatnicima FIA-e poslužila je kao prilagodba na redovito podnošenje preciznih izvještaja, normirane financijske mehanizme i ine procese financijske kontrole, a koji pripadaju takozvanom pravilu cost capa koji se uvodi sa svrhom umanjenja kratkoročnih troškova momčadi radi dugoročne financijske održivosti i jednakosti. Sveukupan budžet za istraživanje i razvoj 2021. bio je ograničen na 145 milijuna dolara, ali potencijalne nepravilnosti se, uz rezervu da je 2021. bila godina prilagodbe, nisu uzimale za zlo. Naredne sezone limit će biti iznos od 140 milijuna dolara, a svako odstupanje će dakako biti sankcionirano. Važno je istaknuti da su stavke poput marketinga i ugovora s vozačima izuzete iz cost capa.

Limitirano vrijeme u zračnom tunelu

Momčadi će tijekom sezone imati sveukupno 6 termina za testiranja u zračnom tunelu, od čega će tri termina moći iskoristiti do 30. lipnja, a preostala tri nakon 1. srpnja. Unutar jednog termina testiranja u zračnom tunelu osnovna ograničenja su 320 prolazaka (windtunnel runs), 80 sati ukupno u vjetru (wind-on time – računa se vrijeme provedeno u prolascima u kojima je korištena brzina zraka veća od 15 m/s), dok je maksimalno vrijeme koje momčadi smiju provesti u zračnom tunelu ograničeno na 400 sati. Ovisno o završnom plasmanu u proteklom konstruktorskom prvenstvu svaka momčad će dobiti odgovarajući koeficijent s kojim će pomnožiti navedena polazišna ograničenja. Mercedes će kao prvoplasirana momčad imati koeficijent od 70%, Red Bull 75%, Ferrari 80% i tako dalje.

PostotakBroj prolazakaVrijeme u vjetruUkupno vrijeme
Osnova10032080400
17022456280
27524060300
38025664320
48527268340
59028872360
69530476380
710032080400
810533684420
911035288440
1011536893460

Prema sličnom principu su uvedena i ograničenja za CFD (computational fluid dynamics), odnosno RATG (restricted aero testing geometries) testiranja, kao i za razinu dozvoljene komputacije, odnosno broja izračuna unutar simulacija koji će se mjeriti u MAUh (Mega Allocation Unit hours – umnožak najviše korištene frekvencije procesora u GHz, broja korištenih jezgri procesora i vremena tijekom kojeg je simulacija izvršena).

PostotakRATGMAUh
Osnova10020006
17014004,2
27515004,5
38016004,7
48517005,1
59018005,4
69519005,7
710020006
810521006,3
911022006,6
1011523006,9

Važna napomena je da će se nakon trećeg termina testiranja dodijeljeni koeficijenti preraspodijeliti ovisno o trenutnom poretku u konstruktorskom prvenstvu.

Standardizirani dijelovi

Dijelovi bolida od 2022. su klasificirani u 5 grupa koje određuju tko će i na koji način proizvoditi, dobavljati i isporučivati određene komponente. One koje zanima kako je klasificiran svaki pojedini dio upućujemo na peti dodatak novom tehničkom pravilniku, koji se nalazi na kraju tog dokumenta.

  1. Listed parts – dijelovi koje momčadi moraju dizajnirati samostalno te posjedovati njihovo intelektualno vlasništvo. U ovu kategoriju ulazi većina aerodinamičkih dijelova.
  2. Standard supply components – najveće proširenje popisa dijelova ima kategorija standardiziranih dijelova. To su dijelovi koje svim momčadima isporučuje samo jedan proizvođač kojeg odabire FIA, a ovoj kategoriji će pripadati primjerice pumpa za gorivo, senzori za tlak u gumama i pitstop oprema.
  3. Transferrable parts – ova kategorija predstavlja dijelove kojima momčadi mogu međusobno trgovati. U nju, među ostalima, spadaju mjenjač i hidraulika. Primjerice, Haas će tako i dalje od Ferrarija moći kupovati dijelove koji se nalaze na ovoj listi.
  4. Prescribed parts – ovo su dijelovi koje momčadi izrađuju same, ali po unaprijed određenoj specifikaciji. Tu se nalaze glavine kotača i oblik prednjeg segmenta podnice.
  5. Open-source parts – ove dijelove momčadi mogu proizvoditi po vlastitim nacrtima, ali pod uvjetom da uvid u nacrte bude omogućen i ostalim ekipama. Primjerice DRS, kolektor za gorivo, pogonsko vratilo, kočnice, volan.

Pogonske jedinice morat će biti proizvedene od isključivo komercijalno dostupnih materijala. Opskrbljivači motora će momčadima koje ih kupuju morati isporučiti i potpuno jednaku specifikaciju opreme, uključujući softver i gorivo.

Novo gorivo i softversko ispitivanje bolida

Gorivo će odsad morati biti 20% razgradivo, a taj postotak će u narednim sezonama rasti. Nova specifikacija, naziva E10, će tako sadržavati udio od 10% etanola.

Svaka ekipa će morati sucima dostaviti CAD (computer aided design) bolida pomoću kojih će suci lakše i brže moći utvrditi legalnost bolida.

Budućnost

Razvoj aktualnih motora zamrznut je do 2025. a sezonu nakon bismo trebali doživjeti uvođenje novih pravila za pogonsku jedinicu. U debatu o novoj specifikaciji motora su uključeni i Audi i Porsche, a CTO Formule 1 Pat Symonds zagovara povratak dvotaktnih motora, koji bi uz integraciju s novim tehnološkim dostignućima trebali dostići značajno veću efikasnost, odnosno razinu iskoristivosti goriva u odnosu na povijesne iteracije, a pritom nam i pružiti karakterističan vrišteći zvuk koji nedostaje od 2014.

Velika promjena očekuje nas i 2024. kad će iz upotrebe izaći pokrivači guma. S obzirom da Pirellijev ekskluzivni ugovor s Formulom 1 ističe koncem 2023. potencijalno novi dobavljač guma (možda ostane i Pirelli) imat će strahovito zahtjevan zadatak proizvodnje guma koje će moći funkcionirati u rasponu temperature od 10-150 celzijusa.

U svakom slučaju, očekuje nas novo i uzbudljivo poglavlje Formule 1.

Izvor fotografija: Youtube


Odgovor

23 komentara

  1. Sebastian Vettel 5
    Kenex Prikaži

    Inzinjer sam elektrotehnike i nikako mi nije jasno kako regulatorna tijela mogu pratiti koliko dugo su se neki proračuni odvijali na računaru. Pri tome uzeti u obzir da to ne mora biti jedan računar 🙃



    11
    11

    0
    • Adrian Newey
      zgrobnika Donator Prikaži

      Jako teško i nikako.



      12
      12

      0
    • Mclaren
      luke flywalker Donator Prikaži

      Da bi se koristio tunel mora se imati dost mjerača (vremena, kilometraže, protoka… pansve do cpu usage-a) koji su zapečačeni i verifikovani. Info svtih mjerača se izvještava regulatorima. Poprilično je teško raditi workaround tih mjerača a i mislim da je velik omjer kazna/benefiti koje daje varanje tako da se niko niti ne usudi pokušati.



      5
      5

      0
    • Rolex
      Kobayashi novinar Donator Prikaži

      Pretpostavljam da sve ekipe koriste neko superracunalo za izracun i provedbu simulacija, analiza itd.
      Na temelju vlastitog iskustva znam da osoba koja je ajmo rec “na celu” tog superracunala, ima uvid u brojke (tko sto pokrece, koliko vremena pokrece, koliko jezgri koristi, jesu li CPU, GPU, koliko proracunskog vremena to zauzima, koliko na kraju krajeva to i kosta…).
      Ugl vjerojatno ce neka osoba iz fia-e dobiti mogucnost pristupa superracunalu gdje ce transparentno dobiti sve podatke potrebne za nadgledanje racunskog vremena.

      E sada tu se postavlja pitanje sto ako nek tim nabavi neku manju zvijerku od kompjutera i namontira je negdje da niko ne zna. Eh sad vjerojatno mora koristiti softvere koje je prijavio i koji se izmedu ostaloga koriste na superracunalu pa je potrebna licenca i opet se to moze sve vidjeti.
      Stvar je u tome ako netko na tom “skrivenom” kompu koristi neke open-source softvere koji se npr ne mogu nadgledati. Sada koliko se ekipama isplati ulagati u ucenje i kalibraciju tako necega zbog “varanja” i koliko ce im to uspješno trajati ako oce uopce pitanje je.



      2
      2

      0
  2. Mercedes
    Har Kl Donator Prikaži

    Hvala autoru na lijepom serijalu. Nešto ovih dana nisam bio u prilici da pratim razne vijesti tako da mi je ovo došlo kao kec na desetku.
    U tekstu se potkrala greška, koja bi čitaoce mogla navesti na to da je razvoj motora zamrznut (podnaslov “Budućnost”). Razvoj ICE će biti zamrznut 01.03.2022.



    3
    3

    0
  3. Sebastian Vettel 5
    Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Pohvale za serijal novih tehničkih pravila :thumbs:

    Bilo bi zgodno kad bi se našlo nekog mjesta na naslovnici za ove članke do početka sezone (ili testiranja) :D



    3
    3

    0
  4. Lewis Hamilton 44
    Berislav Donator Prikaži

    Opet odličan članak i opet napominjem da bih volio još takvih članaka. Kako je ovo kraj ove edicije sada mogu reči što mi nedostaje a to je osobno mišljenje autora kada se podvuće crta pod FIA pravila ili bolje rečeno što je bio ili što je njihov moto da to naprave. Zgušnjavanje grida? Nisam siguran. Zašto? Čini mi se da od početka postojanja WCC Formule 1 imamo jako malo genijalaca da čak i bez svih tih silnih pomagala mogu svojim iskustvom, a posebice talentom “iz ničega učiniti nešto”. Mislim da ih se svi sječamo. FIA im nemože skratiti vrijeme ili zabraniti da misle svojim glavama. Taj njihov posao u timovima je uglavnom bio presudan faktor da tijekom postojanja Formule1 neki od timova postane pobjednik, bolji od ostalih. A ne poradi, npr. “budget capa”. Sve navedene mjere same po sebi uprosjećuju grid a spomenutih genijalaca nema kao “pljeve” (neka mi oproste što sam ih indirektno usporedio s tom ljuskom). Vjerujem da će i dalje postojati (grubo gledano) dvije grupe timova koje će unutar sebe biti zgusnute. I ponovo spominjem da polako ali sigurno WCC odlazi u povijest. Naime u početcima F1 WCC je bila nagrada genijalcima koji su davali sebe u motor, gume , šasiju, ovjes, karoseriju itd. Kresanje gotovo u svim dijelovima razvoja bolida, ćemu to vodi?



    7
    7

    0
    • Honda
      zekohonda Donator Prikaži

      vodi izjednačavnju grida. podržavam!!!



      1
      -2

      3
      • Lewis Hamilton 44
        Berislav Donator Prikaži

        Zeko, a što je sa genijalcima kojih još uvijek ima, i koji će biti pravi razlog za stvaranje iste situacije na gridu koja je i bila do ove godine. Zar se nadaš da će FIA na umjetan naćin podrezati “krila”, mahnuti prstom “no-no gospodo, nemožete dalje”. Ili stvarno želiš dvadesetak identničnih bolida? Može, ali si onda za WCC out jer stvarno više nema smisla. Pazi, Formula 1 je počela sa WCC a ne sa WDC.



        1
        -1

        2
    • Michael Schumacher
      27Ferrari28 Donator Prikaži

      Mislim da kužim kaj hoćeš reći i slažem se s tobom. Ali prošlo vrijeme je bila romantika, pod navodnicima jer i dalje si trebao imati novca a današnje određuje isključivo novac i ajmo reći reputacijski rizik. I dalje postoje genijalci ali su sad više raspoređeni po područjima. NE vjerujem kako su u počecima razmišljali o tlakovima, a danas nije dovoljno napraviti jak motor. Danas je genijalac neki lik koji analizira podatke i uspoređuje ih sa drugim podacima. Ili onaj kji uzme te podatke i utoči ih u bolid. Ili netko tko skuži rupu u pravilu :) Naravno, postoji onda problem troškova koji neće privuči nove motore (jer zašto ući u F1 a motor ti je slabiji 100 KS-a) ili sponzorski, tko će plaćati ekipu koja se vuče po začelju osim ako nisi bogati Rus, Kinez ili Arap.
      Ja nemam problema sa tim da neka ekipa dominira ako složi brutalan bolid, ipak su njihovi ona genijalci odnijeli pobjedu i neka dominiraju 10 godina (tko je kriv drugima što nisu uspješni). Moj je problem ograničenje razvoja (pretpostavljam financijske prirode) koje jednostavno onda onemogućuje onu izreku Brže, više, jače.



      1
      1

      0
  5. Chequered Flag
    AnteF1 Prikaži

    “Razvoj aktualnih motora zamrznut je do 2025. ”

    Ima li kakvih procjena kako će u 2022. Ferrari motor stajati u odnosu na Merc i RB.


    0
    0

    0
  6. Nigel Mansell
    The Simpsons Prikaži

    Mercedes će hardwere i software prebacit u Ljubuški i to je to. Tu je mercedes br. 1😂



    1
    1

    0
  7. Michael Schumacher
    senna66 Donator Prikaži

    Pohvale.
    Inače, kruže priče da vozači nisu previše zadovoljni bolidima u simulatorima, navodno da još uvijek ima puno prljavog zraka. Tko zna, ali ne dobijemo li osjetno bolje utrkivanje ovo bi mogao biti jedan veliki fail.


    0
    0

    0
  8. Renault
    Renault_F1_team Pretplatnik Prikaži

    Prema sličnom principu su uvedena i ograničenja za CFD (computational fluid dynamics), odnosno RATG (restricted aero testing geometries) testiranja, kao i za razinu dozvoljene komputacije, odnosno broja izračuna unutar simulacija koji će se mjeriti u MAUh (Mega Allocation Unit hours – umnožak najviše korištene frekvencije procesora u GHz, broja korištenih jezgri procesora i vremena tijekom kojeg je simulacija izvršena).

    Najjača rečenica u tekstu!
    Ovo ko razumije ima moje veliko poštovanje. 😆


    0
    0

    0

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.