Naravno, ako mogu ikako pomoći nema problema. Da se odmah ogradim, oko samogradnje nemam uopće iskustva niti nekog pretjeranog znanja tako da ne bi htio da se stekne krivi dojam. Ono što znam je da je CCAA prilično stroga kad je samogradnja u pitanju te ćeš morati blisko surađivati s njima od samog starta, počevši s nacrtima.BrrZiiii je napisao/la: 29.05.2018., 18:21 ....bravo frajeru...svaka ti dala...mislio sam ove godine počet slagati nešto po mom nacrtu ali prebacujem u 19. ne mogu pokazati screenshots ali bi se mogli naći jednom i malo popričati. radi se o ultralightu ali treba vidjeti sličice . zanimaju me iskustva u nekim stvarima.
Helikopteri i tako to....
Slobodan offtopic o svim temama koje vas zanimaju, a nemaju veze s ostalim podforumima.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
E da...gledajući slike koje bi mogao staviti, podsjetio sam se na školovanje za hoist operatora. Koja je to bila ludnica. Znači priča kreće ovako, kojih mjesec ili dva nakon što sam dobio dozvolu, dobio sam i posao u novo otvorenoj firmi ovdje u Hr koja je htjela raditi HEMS i SAR (Helicopter Emergency Medical Service i Search And Rescue). Na razgovoru za posao nisam baš bio previše zainteresiran jer sam u to vrijeme bio sav u avionima i nisam smatrao helikoptere nešto napetim. I tako malo pomalo dođe razgovor na temu školovanja, u sebi si mislim 'ma hajde, pregrist ćeš ti sve to, ako ništa drugo barem ćeš upisati tipove pa se vratiš na avione', a onda - šok terapija!! Plan za mene i kolegu je da nas školuju i za hoist operatore. Odjednom mi je došlo iz guzice u glavu što mi se sve sprema - u 2 mjeseca 3 školovanja....prvo školovanje je hoist.
I ništa...ide vrijeme, prođe rok i eto Vraga skok na skok
. Prvi dan školovanja, sve ok...sjedimo u učioni, učimo nove stvari, pitanja milion, objašnjavanja od strane instruktora na svakom koraku da bi on odjednom ničim izazvan (barem se meni tako činilo) odjedno rekao - ok, bilo je dosta, oblačite kombinezone i idemo letjeti. Alo momak?!? O čemu ti, kakvo letenje?!? Pa nismo niti 3 sata sjedili u učioni
. Tu nije bilo diskusije, on ima raspored kojeg se drži i odosmo na letenje.
Dan 1.
Zločinački helikopter i utjelovljenje zla koje me snašlo

Zamjena za winchmana, vreća od 75kg (nisu nam odmah dali ekipu iz GSS-a na sajlu, pitam se zašto
) U unutrašnjosti možete vidjeti hrabrog junaka ove priče - koncentracija 0% ; strah 100%

I tako...nakon kratkog nagovaranja, par prijetnji i puno psovki konačno na 'radnom' mjestu. Molim obratiti pažnju na tu eleganciju potpuno opuštenog tijela

Dan 2.
Nema vremena za zajebanciju, zlotvor i dalje radi besprijekorno

Pomak je očit. Koncentracija raste, strah polako nestaje, život ponovo počinje biti lijep, a i nije ovo tako loše i polako mi se počinje sviđati

Vježba otkaza komunikacije
, po skiji treba prošetat do pilota, pokucat na prozor i pokazat da je komunikacija umrla. Pa onda ostat tako u tom položaju, desnom rukom se držati za gurtnu i ujedno držati kontroler od hoista i upravljati njime, lijevom navoditi helikopter i sve to raditi dok gledaš preko ramena gdje ti je kuka. Multi tasking deluxe...*ebem te živote, pa kud baš ja?

Dan 3.
Mučitelj je spreman, i dalje radi bez da bi imalo štucnuo

Drill, drill i samo drill...osjećaj je već prilično ok, pravilno rukovanje kablom

Pa onda i nepravilno rukovanje kablom
(tako izgleda kad hoćeš sam pogoditi metu na zemlji, a ne navesti helikopter da to napravi umjesto tebe). Pa si onda složiš sranje sa njišućim teretom, pa ti onda pilot *ebe mater, pa ti njemu vratiš i tako se zabavljate da nije dosadno

Dan 4.
Moja beba
je spremna za let, skeniranje okoliša u tijeku da ne bi bilo kakvih iznenađenja. Dres je tu da se istaknem od ostalih amatera i istaknem tu harmoniju između mene i moje bebe

Strah 0%, nezaiteresirani pogled u daljinu iskusnog prekaljenog hoist operatera koji to već radi stoljećima...ok, let's do this!!

A eto i malo živog tereta. Konačno

Uglavnom, za dečke iz GSS-a prošlo je bez slomljenih kostiju. Možda tu i tamo koja ogrebotina ili masnica, živi su pa znači da je bilo dobro.
I ništa...ide vrijeme, prođe rok i eto Vraga skok na skok


Dan 1.
Zločinački helikopter i utjelovljenje zla koje me snašlo


Zamjena za winchmana, vreća od 75kg (nisu nam odmah dali ekipu iz GSS-a na sajlu, pitam se zašto


I tako...nakon kratkog nagovaranja, par prijetnji i puno psovki konačno na 'radnom' mjestu. Molim obratiti pažnju na tu eleganciju potpuno opuštenog tijela


Dan 2.
Nema vremena za zajebanciju, zlotvor i dalje radi besprijekorno


Pomak je očit. Koncentracija raste, strah polako nestaje, život ponovo počinje biti lijep, a i nije ovo tako loše i polako mi se počinje sviđati


Vježba otkaza komunikacije


Dan 3.
Mučitelj je spreman, i dalje radi bez da bi imalo štucnuo


Drill, drill i samo drill...osjećaj je već prilično ok, pravilno rukovanje kablom

Pa onda i nepravilno rukovanje kablom



Dan 4.
Moja beba



Strah 0%, nezaiteresirani pogled u daljinu iskusnog prekaljenog hoist operatera koji to već radi stoljećima...ok, let's do this!!

A eto i malo živog tereta. Konačno


Uglavnom, za dečke iz GSS-a prošlo je bez slomljenih kostiju. Možda tu i tamo koja ogrebotina ili masnica, živi su pa znači da je bilo dobro.

I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Ferrari Maniac
- Formula 1
- Postovi: 3162
- S nama već: 10 god
- Navija za: Scuderia Ferrari
- Lokacija: Zagreb
@Jester odlična reportaža, nisam imao pojma da imate toliko zabave na takvim radnim mjestima. Živim za ovakve navale adrenalina! 

Sisu (fin.)
- BrrZiiii
- Karting
- Postovi: 14
- S nama već: 7 god 1 mj
- Navija za: sve koji znaju zitvo
Nacrte ću pokazati kad se vidimo, mislim da neće biti problem obzirom na strategiju kojom mislim pristupiti a u naravi sam težak manje od 300 kg. u verziji sanitet prelazimo ultralight klasu. kad se vidimo postaviti ću neka pitanja u vezi sa postojećim rotorima iako u mom slučaju je to drugačije- fan princip....ali taj mehaničarski dio mi je interesantan. letjelica će biti na benzin sa lako izmjenljivim pogonskim agregatom, jednako kao i drugim dijelovima koji su potpuno novo konstruirani i nisam vidio nikakve slične poteze do sada u svijetu....čak niti u vojnoj proizvodnji. imam i promjenljivo težište u slučaju dodatnih putnika koji zbog koncepta o kojem se radi bitno mijenja centralnu točku vertikalnog težišta. letjelica je kraća od mosquita, promjenljive širine zbog nekih pokretnih dijelova a "parkirana" stane 4 komada na auto parking mjesto..... mislim da mi je dosta 200 ks....imam još dosta za reći ali ne ovako javno,a iskustvo se stječe. uglavnom, potrebni su stručni suradnici tvoje klase u tom projektu. trenutno završavam drugi koji ide u industrijsku proizvodnju širkih namjena iz sasvim drugog značenje te iz tog razloga odgađam za iduću godinu, jer sadašnji projekt je ogroman (r&d gotov, strojevi isprojektirani, dokumenti skupljeni i sad još samo EU fondovi)...nikako da nađem kako ti poslat kontakt adresu.....
- Ferrari Maniac
- Formula 1
- Postovi: 3162
- S nama već: 10 god
- Navija za: Scuderia Ferrari
- Lokacija: Zagreb
BrrZiiii ako hoćeš Jesteru poslati privatnu poruku, klikni mu na ikonu imena i u donjem lijevom kutu će ti se pojaviti opcija "Send private message (PM)".
Sisu (fin.)
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Sry ekipa, malo mi je zapela tema između privatnih i poslovnih obaveza. Kroz par dana kad uhvatim malo predaha nastavljam u revijalnom tonu, u međuvremenu slobodno postavljajte pitanja koja vas zanimaju pa ću u hodu probati odgovoriti koliko mi skromno znanje i vrijeme dopušta
. Thx na razumijevanju 


I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Nisam, nemam veze više s hrvatskim zrakoplovstvom zadnjih 4-5 godina. Ali znam za čovjeka, dobar pilot i iskusan zrakoplovac kao što se i vidi iz reakcije i rezultata.BrrZiiii je napisao/la: 08.07.2018., 08:31 htio sam pitati da slučajno nisi ti bio u onoj heli nesreći na otoku prošli tjedan....sve ok?....čekam da se javiš kad uhvatiš vremena
Imam još tjedan dana za odraditi smjenu, ali izgleda da neće biti predaha za mene. Kao i obično svaki put kad mi završava smjena, obično se predzadnji ili zadnji dan dogode neka sranja tek toliko da ne odem doma bez grča. Ovaj put su mi za kraj natovarili godišnji + 800 satni periodični pregled konstrukcije i motora, loša vijest za mene


Jedan lagani preview da vidite kaj možete očekivati



I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Ovisno o režimu leta između 800 i 900 konja na osovini (shp - shaft horse power). Ajmo reći oko 900 na polijetanju (take-off power), cca 820 u režimu krstarenja (cruise power) i cca 1070 u OEI režimu kad jedan motor ne radi (OEI - one engine inoperative). I nekih cca 130-ak kg težine, sve to zvuči super ali mana mu je potrošnja - nekih 100-110 kg goriva po satu 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Frantic
- Formula 1
- Postovi: 18172
- S nama već: 10 god
- Navija za: Ferrari
- Lokacija: Tuzla
Čekaj, taj helić ima 2 motora, jel tako?
Možeš li mi pojasniti ovo oko snaga.
Je li to snaga jednog motora, ili oba zajedno.....
Opet, ako je samo jedan (ako sam dobro shvatio, jer mi tako sugeriše ovo na kraju), u cruise modu ima 820.
Znači, oba su 2x820=1640
Ako jedan crkne, onda se ovom drugom u OEI režimu "diže" snaga na 1070?
Jesam li fulao?
Možeš li mi pojasniti ovo oko snaga.
Je li to snaga jednog motora, ili oba zajedno.....
Opet, ako je samo jedan (ako sam dobro shvatio, jer mi tako sugeriše ovo na kraju), u cruise modu ima 820.
Znači, oba su 2x820=1640
Ako jedan crkne, onda se ovom drugom u OEI režimu "diže" snaga na 1070?
Jesam li fulao?

Yeah, it's on purpose!
Jedan je Leclerc!!
Jedan je Leclerc!!

► Prikaži “Spoiler”
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Tako je, ima 2 motora i podaci su o snazi jednog motora. Dobro si shvatio i ne, nisi ništa fulao.Frantic je napisao/la: 14.07.2018., 14:00 Čekaj, taj helić ima 2 motora, jel tako?
Možeš li mi pojasniti ovo oko snaga.
Je li to snaga jednog motora, ili oba zajedno.....
Opet, ako je samo jedan (ako sam dobro shvatio, jer mi tako sugeriše ovo na kraju), u cruise modu ima 820.
Znači, oba su 2x820=1640
Ako jedan crkne, onda se ovom drugom u OEI režimu "diže" snaga na 1070?
Jesam li fulao?![]()


I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Evo, konačno uhvatio malo vremena pa da ispunim obećanje
. S obzirom da smo sa radovima počeli nekoliko dana prije kraja moje smjene, nisam baš imao previše vremena za slikati svaki korak što zbog velikog obujma radova (godišnji pregled + 800 sati), a što zbog podjele radova te činjenice da su me zapali radovi na motorima koji su zbog potrebe pregleda skinuti.
Ovako to izgleda kad se skine velika većina komponenti.



Ovako to izgleda kad se skine velika većina komponenti.


I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Tek toliko da probam dočarati obujam radova, poskidali smo oko 70% dijelova
. Uglavnom, 8 ljudi ima što raditi 10-ak dana.








I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
A sad, nešto malo tehničkih slikica. Ispod svake budem probao objasniti što je na njoj čim jednostavnije jer su neki sustavi prilično kompleksni pa bi objašnjavanje nakon nekog vremena izgubilo smisao. Ukoliko imate dodatnih pitanja, znate što trebate napraviti. Pitajte nekog drugog
Hidraulika


Dio Flight Control System-a. Kao i svi kritični sustavi u zrakoplovstvu, i hidro sustav je dupli sustav tako da u slučaju otkaza jednog sustava drugi trenutno preuzima funkciju dok se prethodni prebacuje u stand-by. Iako ne izgleda tako, to je jedan od prilično kompleksnijih sustava. Radi na operativnom pritisku od 103 bara sa količinom od 1.2L hidro ulja po sustavu te omogućava upravljanje helikopterom bez napora, nešto kao servo upravljač u autima. Pokreću ga 2 hidro pumpe (svaka za jedan sustav) koje se nalaze na glavnom gearboxu s lijeve i desne strane. Nažalost, zaboravio sam slikati pumpe. U slučaju otkaza oba sustava (malo vjerojatno, ali ipak moguće), cijeli sustav se rasterećuje i time omogućava upravljanje pomoću mehaničkih veza. Također, na njemu se nalaze SEMA-e (Smart Electro Mechanical Actuator) koje služe za automatsko upravljanje iliti autopilot. To su ova 2 'srebrna' sklopa sa kablovima.

Hidraulika


Dio Flight Control System-a. Kao i svi kritični sustavi u zrakoplovstvu, i hidro sustav je dupli sustav tako da u slučaju otkaza jednog sustava drugi trenutno preuzima funkciju dok se prethodni prebacuje u stand-by. Iako ne izgleda tako, to je jedan od prilično kompleksnijih sustava. Radi na operativnom pritisku od 103 bara sa količinom od 1.2L hidro ulja po sustavu te omogućava upravljanje helikopterom bez napora, nešto kao servo upravljač u autima. Pokreću ga 2 hidro pumpe (svaka za jedan sustav) koje se nalaze na glavnom gearboxu s lijeve i desne strane. Nažalost, zaboravio sam slikati pumpe. U slučaju otkaza oba sustava (malo vjerojatno, ali ipak moguće), cijeli sustav se rasterećuje i time omogućava upravljanje pomoću mehaničkih veza. Također, na njemu se nalaze SEMA-e (Smart Electro Mechanical Actuator) koje služe za automatsko upravljanje iliti autopilot. To su ova 2 'srebrna' sklopa sa kablovima.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Jester
- Formula 4
- Postovi: 392
- S nama već: 9 god 7 mj
- Navija za: Merc (6)
Main Gear Box ili Main transmission


Dio Lifting System-a. Glavni gearbox je kod ovih helikoptera pravi multipraktik. Izrađen je od legure magnezija, težine cca167 kg i kapaciteta ulja cca 12.5L. Osim za okretanje glavnog rotora, služi još i za pokretanje repnog rotora, uljnih pumpi, hidro pumpi te fanova za hlađenje ulja i zaustavljanje glavnog rotora preko kočionog diska. Sa stražnje strane su prihvati za osovine motora. Da bi lakše shvatili evo shema iz training manuala.



Dio Lifting System-a. Glavni gearbox je kod ovih helikoptera pravi multipraktik. Izrađen je od legure magnezija, težine cca167 kg i kapaciteta ulja cca 12.5L. Osim za okretanje glavnog rotora, služi još i za pokretanje repnog rotora, uljnih pumpi, hidro pumpi te fanova za hlađenje ulja i zaustavljanje glavnog rotora preko kočionog diska. Sa stražnje strane su prihvati za osovine motora. Da bi lakše shvatili evo shema iz training manuala.

I would like to apologize to anyone I have not yet offended. Please be patient. I will get to you shortly.
- Ferrari Maniac
- Formula 1
- Postovi: 3162
- S nama već: 10 god
- Navija za: Scuderia Ferrari
- Lokacija: Zagreb
Očekujem slikice i od tamo, ne bih se bunio da padne i putopis.....
Jester je napisao/la: 31.07.2018., 12:00 A sad mala pauza, počinju lagane pripreme jer za 2 dana idem u Brno bacit oko na MotoGP divljake![]()
Sisu (fin.)