8. U kontaktu s ekipama
Jedna kritika koja se provlači svih ovih godina glasi nešto kao: “što vi uopće radite, copy/paste sadržaja umjesto da radite originalne vijesti i radite intervjue s vozačima”. Ima u tome malo istine, jer je ogroman dio vijesti zapravo prenošenje PR izjava vozača ili drugih članova ekipe. Međutim, prilično je blesavo očekivati da će bilo tko od nas imati sredstva ići na utrke i “stvarati” takav sadržaj uživo, a još je blesavije očekivati da će vozači bilo što novoga reći ako smo na licu mjesta. Imate likove koji su na svim GP vikendima tijekom godine (Buxton, Kravitz, Rencken, Saward recimo) ali se radi ili o zaposlenicima F1 ili oldtajmerima koji imaju svoje doušnike unutar momčadi i od tamo ponekad dobiju kakvu vrijednu informaciju. Često se njihovo “predviđanje” ispostavi kao lupetanje bez pokrića, ali im se oprašta jer znamo da su uvijek tamo prisutni i nekako mislimo da će možda baš iduća njihova insajderska informacija biti točna. Očekivati da će netko od nas banuti u paddock i da će tamo dobiti nekakav inside info od Helmuta Marka je u najmanju ruku nerealno. Toga smo u startu bili svi na portalu svjesni i F1puls nije niti postavljen na način da će informacije donijeti brže od Autosporta ili da će redovito imati ekskluzive koje nitko nema. Mi smo hrvatska F1 zajednica koja je utemeljena na aktivnoj i zdravoj zajednici korisnika. Naša vijest će možda doći pola sata nakon Motorsporta ili RaceFans, ali ćemo mi imati više komentara od njih, što isto nije zanemarivo obzirom na budžete i govorno tržište jednih i drugih.
Unatoč tome, nekakav blagi kontakt nas i svijeta Formule 1 postoji - i to u vidu medijskih akreditacija. Da biste stavljali fotografije na portal ne možete ići principom “desni klik - save as” što vam padne na pamet već morate kontaktirati momčadi i tražiti dopuštenja. Moglo bi se reći da komunikacija s ekipama u tom pogledu pruža novu perspektivu na to kako su organizirani. Neki od njih su nas iznenadili pozitivno, ali neki i negativno. Ima li povezanosti između njihovih performansa na stazi i načina kako rješavaju zadatke ovog tipa - sami zaključite.
Najprije, idemo malo hvaliti. Ono što je najočiglednije i što smo zapravo i očekivali jest Mercedes. Ne samo da su ekspresno brzo odgovorili na moj upit nego su odmah dali pristupne podatke njihovom savršeno organiziranom media centru. Uredno, pregledno, kategorizirano po godinama, a onda unutar godine po utrkama, testovima, različitim eventovima, a u svemu tome svaka fotografija i dokument vam se nude u nekoliko različitih veličina. Za razliku od većine drugih ekipa - Mercedes ima opciju downloada fotografija u “online” formatu. Dok drugi daju low-res i hi-res na preko 3000px širine (predviđeno za tisak) - Mercedes uz to nudi i opciju koja je idealne širine za naše vijesti. Osim toga nude i alate poput rezanja ili downloada više artikala odjednom. Nadalje, nijednom dosad se nije dogodilo da im je media centar bio nedostupan. Pet minuta nakon osvajanja naslova? Nema problema, web radi brzo i bez problema. Čini se da se kod njih zaista ništa ne prepušta slučaju.
Red Bull je jedna od ekipa koja je imala već gotovo rješenje media centra obzirom na broj sportova kojima se bave. Kod njih je organizacija također jako dobra, imaju pretraživač što olakšava posao u nekim situacijama, ali imaju i dvije mane. Prva - nakon što se logirate preusmjere vas na sadržaj, ali još uvijek stoji da niste logirani. Već godinama je potrebno dvaput obaviti login. Kad jedna takva organizacija ima takav “bug” onda mi bude malo lakše kad nešto na Pulsu ne štima (poput onih situacija da vas najednom odlogira bez upozorenja).
E, Ferrari… Možda simbolično, možda slučajno - Ferrari konstantno forsira talijanski jezik u svom media centru. Istina, dali su nam pristup brzo i bez problema, ali nakon tisućitog odlaska na njihov web - čovjeku više dosadi konstantno mijenjati s defaultnog talijanskog na engleski jezik. To nije ogroman posao napraviti da se pamti tko želi kakav jezik, ali kod njih to nekad štima, a nekad ne. Tako sam odustao i sad znam napamet da trebam ići na accettare pa na multimedia, ultime da lo sport, vedi tuttii na kraju “scarica”.

Drugi bug je taj da iz neobjašnjivih razloga ponekad izbace mobilnu verziju stranice iako sam na desktopu. Ne bi to bilo to da nije barem malo šlampavo… Brzina objavljivanja sadržaja im nije za pohvalu. Ako idete za tim - primijetit ćete da nemamo uvijek aktualnu fotografiju Ferrarija kad nam treba. Recimo - Leclerc najbrži na kvalifikacijama - a mi u subotu navečer još uvijek nemamo Ferrarijeve subotnje slike. U tom slučaju stavimo nešto od petka, ali da se podudaraju gume na bolidu i da kadar nije preširok pa da se ne skuži baš da se na slici radi o treningu, a u vijesti o kvalifikacijama. Problem nastaje kad je petak kišni, a subota suha ili obrnuto. U tom slučaju ide ona bezvezna varijanta - slika vozača bez kacige, s press konferencije recimo. Slike s utrke često im dođu tek u ponedjeljak, što je tada već skoro beskorisno.
Tata Stroll očito prepoznaje koliko je bitna dobra web prezentacija i koliko je bitno biti “u dobre” s medijima pa je tako sigurno iskeširao debelu cifru za media centar Racing Pointa. Istina, meni je onaj od Force Indije bio sasvim dobar i iako praktički nije imao nikakav dizajn - bilo je čari u tom sirovom izlistavanju izjava i fotografija. Racing Point je to fino ušminkao u njihovu “pinkish” boju, ali je veliki minus taj što su uklonili kompletnu arhivu. Dobro, ne moraju čuvati slike iz ere Spykera, ali oni su uklonili i Force Indiju. Zanimljivo je također da je njihova komunikacija mailom zapravo robotska. Ili nije robot nego čovjek koji piše po robotskoj špranci. Bilo kako bilo - nema okusa ni mirisa. Svaka slučajnost s imidžem njihove ekipe je slučajna.
Ne biste vjerovali, ali mora se pohvaliti Williams. Zahtjev sam im poslao oko 11 navečer, a oni odgovaraju dan kasnije sa srdačnom porukom i informacijama za login. Njihov paper-pusher djelatnik je login podatke fino konvertirao u PDF i poslao nam ih kao službeni “memo”. Ali, pohvala je bila iskrena. Imaju sjajno organiziran media centar i (jedini) odvojeno izjave od fotografija. Tu su i kontakt podaci (uključujući mobitele) čelnih ljudi zaduženih za komunikacije s medijima i javnošću, čak i video materijali (kojih je nevjerojatno malo u svijetu F1, a da nisu oni originali od FOM-a).
Od pohvala tu se još mora spomenuti Pirelli. Ako zanemarimo činjenicu da skoro svake godine mijenjaju sustav i da su zbog toga izgubili savršeno funkcionalnu tražilicu - imaju sjajne materijale. Oni nam služe kao sabirnica za one stvari koje ne možemo naći drugdje. Naime, ekipe ne vole stavljati a) slike na kojima su prisutni drugi bolidi b) slike incidenata. Ovog drugog nema baš tako puno ni na Pirelliju, ali ovog prvog ima koliko hoćete. Pobjednička postolja, slike nakon utrke, slike startova utrka gdje je hrpa bolida u jednom kadru - sve to daje uglavnom Pirelli. Ponekad i druge ekipe, ali uglavnom Pirelli. Zanimljivo, primijetio sam da Red Bull voli kadrove u kojima su ispred drugih bolida i često se nađe slika njihovog bolida s drugim bolidom u pozadini koji je malo zamućen. Drugi izbjegavaju takve stvari i slike su im često samo čisto s njihovim bolidom (ili dva bolida iste ekipe) - a Red Bull tu također ima “provokantsku” notu. Dvoboj Hamiltona i Verstappena iz Mađarske je popraćen s par desetaka fotografija, ali uglavnom iz one faze dok Hamilton još nije obavio pretjecanje. Čujte, Red Bull ispred Mercedesa - to je dobar PR.
I na kraju slijedi jedna kritika. Ekipa koja nam nije dala pristup je McLaren. Sjećam se perioda McLaren-Mercedesa da su imali sjajan media centar i dali su nam (tad u ime GP1) pristup bez oklijevanja. U ovoj novoj eri najprije s Hondom, a i sad s Renaultom - nismo im simpatični. Možda tamo radi netko tko razumije hrvatski pa je čitao što sam sve pisao o Alonsu. Možda mi to pokazuju srednji prst za sve te provokantske kolumne i komentare o njemu, ali s druge strane - sad i oni vide kako im je fino krenulo kad su se riješili toksičnosti.

Nema veze, to što nam fali uvijek možemo izvući od Pirellija, ali da je zanimljivo - jest.
Jednom kad imate čiste dozvole za sadržaj - padne vam velik kamen sa srca. Uzimati fotografije bez dozvole je podložno ogromnim kaznama, a uvijek se sjetim jednog portala na kojeg sam prije često nailazio - ma koja vijest bila oni su uvijek imali sliku Schumacherovog bolida iz 2004. Vjerojatno su samo nju kupili, a ostale dozvole nisu dobili i vrlo jednostavno se dođe do tako nakaradne situacije. Možete sve ostalo raditi kako treba, ali bez pravih licenciranih fotografija ste nigdje. Srećom, to je bilo riješeno i s tom pričom prestaju (kuc kuc) glavobolje što se tiče portala. U desetoj epizodi ću se dotaknuti financija i projekcija za budućnost, ali realnih problema više nije bilo. Nakon početnih turbulencija, skromnih posjeta, kamčenja medijskih akreditacija, problema s hostingom i rasipanja prve postave koja je trebala činiti pisce na portalu - počelo se mirno ploviti, krenulo je. Toliko dobro je krenulo da smo se okuražili na par nagradnih igara i na nešto što i većim ribama od nas polazilo za rukom: u veljači ove godine smo vas pokušali maknuti od tipkovnice i okupiti uživo.