Mazzacane je napisao/la: 06.10.2020., 19:57
Har Kl je napisao/la: 06.10.2020., 12:44
Ono šta se ne slažem, je vezano za današnje vozače. Možda Jackie ne gleda istim očima kao ja, ali ja tačno vidim razliku koje rade vozači tipa LH, MV, CL u odnosu na konkurenciju. A konkurencija je danas IMO puno jača nego u neka davna vremena.
Jača je u odnosu i na nedavne 80-e i 90-e, a kamoli u odnosu na davna vremena. Mislim svaka čast Fangiju, trebalo je tada puno više hrabrosti, pameti i sreće nego danas da bi vozač uopće završio utrku i ostao živ. Ali sami pristup natjecanju u vidu ozbiljnosti, rada i discipline iz čega proizlazi jaka konkurencija je smiješan. Ozbiljnija su danas regionalna Formula 4 prvenstva, nego je 50-ih bila F1. Zamisli da danas imaš razne prinčeve, grofove, saksofoniste, novinare i zubare na gridu kojima je F1 tek hobi? Šta bi rekli o takvom natjecanju? Daleko od toga da i tada nije bilo odličnih, brzih i na kraju profesionalnih vozača, ali taj broj je gotovo nemjeriv u usporedbi šta imamo danas.
Iz toga i proizlazi onaj mit da su prije vozači mogli izvlačiti više iz slabijih bolida, a danas su dobri koliko je dobar bolid. Đavla crnog su mogli izvlačit više, i oni su bili dobri koliko je im je bolid dopuštao. Samo naravno kad se sretnu profesionalni vozač (što je danas kompletan grid) i poluamater koji se u F1 doša zajebavat (kojih danas na gridu ima ravno 0), naravno da će se stječi dojam da se nekad moglo izvlačiti više iz bolida nego danas.
Ferrari je napisao/la: 07.10.2020., 09:59
Baš to, što Gilmoure i Mazzacane govore.
Da se Hamilton, Seb, Alonso, Max, Leclerc itd. rodili u ono vrijeme i oni bi vozili lijesove na kotacima jer NIJE BILO DRUGOG IZBORA.
To je bilo najbolje i najbrže vozilo dostupno u to vrijeme i vozili bi to. Tako da ne vidim čemu ta diskriminacija kao "ah ovi danas ne bi vozili to" halo, o čemu ti?
Bili Senna, Prost, Clark i ostali željeli voziti to da su rođeni u današnje vrijeme i današnjoj F1? Normalno da uvijek želiš sigurnije, brže i bolje bolide, ali ako nemaš izbora voziš ono što je dostupno, pa makar to bili lijesovi kao iz 50-ih i 60-ih.
Ono, zbilja ne razumijem to. Ili onaj argument da treba vratiti H mjenjače u F1. Smijeh totalni. Kao to je dodatni skill koji današnji vozači ne bi znali. Pa svi su počeli u kartingu, tamo su manualni mjenjači kao i u početničkih formulama. Normalno da bi znali voziti s tim.
Bili Fangio, Clark, Mansell i slični bili posvećeni, znali upravljati današnjim bolidima, natjecati se unutar desetinke, mijenjati 25 postavki tijekom kvali kruga? Paziti na gume ili voziti bolide koji imaju 5,50 m dužinu i 2 i nešto metra širine? Kako bi se oni snašli u prvom krugu?
Ma dajte... gluposti. Ja sam uvjeren da bi primjerice današnji vozači realno pokidali i Fangia i Ascarija, Farinu, Clarka i slične. Ne vidim argument protiv toga, barem validan. Profesionalizam je neusporediv, disciplina, selekcija i uređenje juniorskih serija (nećeš više vidjeti random vozače na gridu). To kao da netko kaže da bi Real Madrid iz 50-ih konkurirao današnjem. Smiješna izjava. Ovi bi izgledali kao amateri iz neke županijske lige.
Da prebacim ovo u donekle prikladniju temu.
Naravno da u usporedbama vozača koje dijeli veliki vremenski period (npr. onih iz pedesetih s ovim današnjim) postoje nekakvi temelji za teoriju da su današnji vozači bolji. Što zbog bolje fizičke i mentalne spreme, korištenja telemetrije, simulatora, i još sto drugih stvari. Po tome je Stroll možda čak bolji vozač od Fangija...
No što događa kad smanjimo tu vremensku razliku? Bolje rečeno, što se događa kad gledamo godinu po godinu, od samih početaka pa do današnjih dana? Gdje su ti instant skokovi u kvaliteti koje su radile nove generacije?
Gotovo redovito prije svake nove sezone imamo medijsku pompu da dolaze novi, veći vozački talenti od onih koji trenutno kruže stazama. Na stazi su to jako rijetki opravdali.
Uzmimo sad primjer Michaela Schumachera. Debitirao 1991. u Jordanu 191, karijeru završio 2012. u Mercedesu W03. Razlika između ta dva bolida je poprilična.
Sad maknimo Schumachera na stranu. Isto tako, zanemarimo sve godine između 1991. i 2012..
Gledajmo isključivo bolide i zapitajmo se.
Bi li onaj tko je vozio relativno jednostavni Jordan 191 uspio svladati izazove znatno sofisticiranijeg W03 s onim silnim gumbićima na volanu, većim downforceom, snažnijm motorom, KERS-om?
Zamislite samo da je npr. netko iz te generacije vozača iz 1991. u Monaku 2012. uspio svladati šikanu kod bazena pri brzini od preko 200 km/h s jednom rukom na volanu, a s drugom štelajući balans kočnica, što bi tek napravio neki vozač iz današnje generacije.
Isto tako, usporedimo Lotus 49 iz 1968. i Ferrari 126C2 iz 1982..
Ovaj prvi je kutija na četiri kotača s oko 420 KS, s aerodinamikom u povojima.
Ferrari pak ima ground effect, turbo motor od 600 KS, široke slick gume. Ukratko, svemirski brod u odnosu na Lotus 49.
Usporedimo te bolide na istoj stazi - Kyalami.
Lotus 49 - 1:21,6 (prosjek 181 km/h)
Ferrari 126C2 - 1:07,1 (prosjek 220 km/h)
14 sekundi brže vrijeme. Ma nema teorije da bi bilo koji vozač koji se natjecao 1968. mogao taj Ferrari staviti na PP u 1982.. To bi mu bilo prebrzo, fizički i mentalno prezahtjevno.
Jel tako?
I za kraj, teoretski, da imamo mogućnost putovanja kroz vrijeme, te "dovučemo" Fangia iz pedesetih godina prošlog stoljeća, posjednemo ga u ovosezonski bolid, uvjeren sam da bi takav Fangio bio komično spor. A vozač poput Gonzaleza ne bi ni stao u kokpit modernog bolida.
No opet, teoretski, da je Fangio rođen u osamdesetima ili devedesetima prošlog stoljeća, kao što je većina vozača iz današnje F1, te da je prošao sve kategorije od kartinga preko nižih formula do F1, vjerujem da bi on sada bio top vozač, isto kao što je bio u svoje vrijeme.
Zašto?
Zato jer je imao taj poseban vozački talent. U drugom vremenskom razdoblju bi ga samo razvijao u skladu sa zahtjevima tog vremena.
Ne spadam u kategoriju onih koji tvrde da bi se današnji vozači zasrali od straha u bolidima iz pedesetih, ali isto tako mi izjave poput "svaka nova generacija vozača bolja je od prethodne", ili "regionalna F4 je ozbiljnija od F1 iz pedesetih", djeluju previše pojednostavljenima i u određenoj mjeri podcjenjivačkima.