Mala ekipa u vlasništvu trostrukog F1 prvaka Jackiea Stewarta nije se dugo zadržala u oktanskom cirkusu, no zato je ostavila snažan trag i temelj za jednu od najboljih momčadi u povijesti Formule 1, Red Bull Racing.
Kako je ustvari nastao Stewart grand prix?
Sedam godina pripreme kroz niže serije i mnogo spretnosti s investitorima/sponzorima trebalo je da se ostvari ulazak u Formulu 1. Sve je započeo Paul Stewart, Jackiev sin, koji je 1988. godine kupio momčad Gary Evans Motorsport Team te ga nazvao Paul Stewart Racing. Ekipa je bila spremna za sezonu 1989. u britanskoj Formuli 3, a tim je brojio 10 zaposlenika. Vozači su bili sam Paul i njemački vozač Otto Rensing. Što se tiče rezultata, sezona je bila solidna. Ostvarili su jednu pobjedu, no važnija vijest je bila što su uspjeli privući Camel za sponzora. Sljedeće godine ekipa se prebacuje u Milton Keynes te se počinje ozbiljnije raditi – pripremali su se bolidi za Formulu 3, europsku Formulu 3000 i Formulu Vauxhall Lotus. Do 1996. godine, Paul Stewart Racing ostvario je sjajne rezultate – čak 12 titula prvaka i preko 100 pobjeda. Odlična podloga za krenuti prema vrhu motorsporta, Formuli 1.
Formula 1
U siječnju 1996. Jackie Stewart dogovorio je s Fordom petogodišnju suradnju, gdje će Stewart grand prix biti tvornička momčad velikog proizvođača. Baza momčadi ostala je Milton Keynes, a Stewart GP je za početak imao solidan budžet od 24 milijuna funti. Vozačka postava za prvu sezonu bila je Rubens Barrichello i Jan Magnussen.
Prva sezona za novu momčad bila je 1997. Rezultatski gledano, nije bilo velikog razloga za slavlje. Fordov motor bio je izuzetno nepouzdan. U 34 utrke, motor je zakazao čak 16 puta, što je bila gotovo polovica velikih nagrada za sezonu 1997. Uvjerljivo najsvjetlija utrka te sezone bila je kišna VN Monaka, jedina gdje je Stewart grand prix zabilježio bodove. Rubens Barrichello bio je sjajan te osvojio drugo mjesto, dok je Magnussen završio na sedmom mjestu, nakon što je u utrci slomio prednje krilo. Prvu godinu u Formuli 1 završili su na devetom mjestu od 11 ekipa.
Sljedeća godina bila je još teža za Stewart GP. Ford je i dalje bio nepouzdan, a ni šasija nije bila nekakvo osvježenje, pa su se Barrichello i Magnussen mučili od početka sezone. Postajalo je jasno da Magnussen ne može parirati Barrichellu, pa se počelo razmišljati o njegovoj zamjeni. Momčadi je svaki bod bio od krucijalne važnosti, pa se Magnussenovi loši nastupi nisu mogli tolerirati. Ironično, zamijenjen je poslije VN Kanade, jedine utrke u kojoj je uspio osvojiti bodove u svojoj F1 karijeri. Jos Verstappen bio je novi vozač Stewarta. Iako ova zamjena nije donijela željene rezultate, Jos je ipak više pritiskao Barrichella. Nizozemac je u ekipi ostao do kraja sezone, a za sljedeću sezonu doveden je iskusni Johny Herbert. Unatoč lošijim rezultatima nego 1997., Stewart je napredovao jedno mjesto u konstruktorskom poretku.
Zadnja, a ujedno i najbolja godina za Stewart GP bila je 1999. Nakon dvije godine patnje s motorima, Ford je odlučio napraviti nov, što je ispao pogodak u sridu. Ford CR-1 bio je brz od početka, no imao je malih problema sa zagrijavanjem, pa tako Herbert nije niti startao na VN Australije, ali je Barrichello osvojio vrijedne bodove (peto mjesto) za momčad. Već u drugoj utrci sezone je uslijedila mala senzacija s nesretnim završetkom. Barrichello se kvalificirao na treće mjesto, sjajno krenuo u utrku te vodio u prvoj polovici na sveopće oduševljenje publike koja je skandirala “Rubinho”. No, motor je u 43. krugu otkazao te tako izazvao razočarenje cijele publike na Interlagosu. Ipak, brzina je bila tu i to je veselilo cijelu momčad. Na VN Francuske Stewart u svoju statistiku dodaje važnu stavku – pole position. Rubens Barrichello odlično se snašao u kišnim uvjetima te osvojio najbolju startnu poziciju s 0.44 sekunde prednosti nad drugoplasiranim Jeanom Alesijem. Utrku je završio na trećem mjestu, donijevši tako treće postolje u povijesti za svoju momčad.
Nakon VN Francuske uslijedilo je par osrednjih utrka za Stewart, a često se događalo da ih sreća nije mazila. Valjda su se uoči VN Europe sve loše stvari odmaknule s adrese Stewart grand prixa te je uslijedio povijesni dan. U kišnoj utrci odustalo je čak 13 bolida, a Stewartovi vozači našli su se na sjajnim pozicijama te ugrabili dvostruko postolje, pobjedu i treće mjesto, što će se na kraju pokazati kao zadnje postolje za Stewart GP, zadnju pobjedu za Johnya Herberta te četvrto i zadnje postolje Barrichella za momčad. VN Japana bila je zadnja utrka za Stewart GP. Barrichello i Herbert odradili su dobar posao 1999. te doveli ekipu do četvrtog mjesta u poretku konstruktora, ostavivši iza sebe ekipe poput Williamsa i Benettona.
Momčad je na kraju godine kupljena od strane Forda te preimenovana u Jaguar Racing. Novonastala ekipa nikad nije postigla konkurentnost i popularnost Stewarta, te je 2004. prodana Red Bullu. Stewart grand prix možda nije bila momčad koja je učinila nešto veliko za Formulu 1, no u svoje su vrijeme odolijevali napadima puno većih i snažnijih momčadi, boreći se ravnopravno s njima uzimajući im bodove i postolja. Jedna lijepa priča završena je krajem prošlog stoljeća, i dok gledamo kako neke ekipe nestaju s radara ludog oktanskog cirkusa, DNK bijelog bolida i dalje žari i pali suvremenim putevima Formule 1.
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Sjećam se Barrichella u Stewartu. Šteta zbog nepouzdanosti. Barrichello je uvijek bio pri vrhu, dok mu motor nebi otkazao.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ne spominji mi Nurburgring 1999. :-/
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Odlična i vrlo sadržajna trka!! :mrgreen:
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mrs :-)
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Sram te bilo nekulturni stvore (citiram svoju mater).
:rofl: :rofl:
:pivo:
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ma Francuska je otkinula, pogotovo Alesi vs. Hakkinen :)
A da ne pričamo o pobjedniku @black :pivo:
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
prekinite više!!!
nije jedni black pogođen odustajanjem hhf-a.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zanimljivo, iskreno ja nisam imao pojma od kuda ta momčad, ali sada mi je jasno, prvi puta sam vidio i ćčuo za nju u igri f1 99-02.
Uz put da pitam ima li Kevin Magnusen ikakve veze s Janom Magnusenom?
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Imaju nešto malo rodbinske veze…
Jan mu je otac :)
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
i nisam do danas znao da je samo jednom osvojio bodove.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Odlican clanak, palac gore! Bas me lijepo vratio u ono doba i prisjetio…
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ovako je počeo Red Bull
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Za dosta momčadi koje trenutno egzistiraju u F1 bi se dalo unatrag štošta ispričat. Osim Ferraria, Williamsa i McLarena (i naravno novog Haasa), svi drugi su u određenom dijelu svoje povijesti nastupali pod drugim imenima i s drugačijim vlasnicima.
0
0