F1puls+ magazin

Povucite rub ekrana za okretanje stranica

Najbolje vidljivo u Chrome i Safari preglednicima.

Force India ili Williams?Manor ili Sauber?

HAMILTON ili ROSBERGPobjeda u Brazilu Rosbergu nosi naslov
< Povuci

F1puls+ magazin

Povratak na F1puls portal

Bod za spas: Manor ili Sauber Autor: David Vidović

Dok se na čelu vodi borba velikih i bogatih, u pozadini već odavno dvije momčadi stoje s visoko podignutim gardom i kao u rundama pokušavaju zadati knock-out jedna drugoj. Ovo nije samo slasna metafora, ovo je stvarno stanje. Sauber i Manor se bore za čast, al i za puno toga više, jer tko god pobijedi u borbi za predzadnje mjesto u Formuli 1, financijski će imati dosta lakšu zimu. Onaj tko izgubi, novci koje neće dobiti na kraju sezone bi mogli biti kobni po momčad. Trenutno vodi Manor, ali u nedjelju u Meksiku nam je Sauber pokazao da borba nije gotova dok ne zazvoni zvono. Iako površinski ne tako privlačna, ovo je ustvari jako značajna i pomalo čudna borba na koju vrijedi obratiti pažnju, ali malo tko to radi.

Malobrojni navijači Manora, ili da se preciznije izrazim simpatizeri ove male ekipe sa dna grida, u ovo vrijeme prošle godine su vjerojatno zabrinuto češkali glavu dok su gledali kako se sve unutar momčadi ruši do temelja. Vlasnik Fitzpatrick je djelovao jako bahato, a iz momčadi su išetali John Booth i Graeme Lowdon, dva jako sposobna čovjeka koji su vodili ekipu od samog početka. Oni su vjerojatno i glavni razlog zašto Manor nije doživio istu sudbinu kao HRT i Caterham. Dva mudra i vrijedna čovjeka, s velikim znanjem i dozom iskustva su održavali ovu momčad u granicama koje im je budžet dopuštao. Oni na kraju nisu poputno otišli iz Manora, ostali su u kompaniji i radili na automobilu s kojim se Manor utrkivao ove godine na Le Mansu u LMP2 kategoriji. Stvari su izgledale jako mutno i neki su dovodili u pitanje i utrkivanje ove sezone, naravno smrt Bianchija ranije prošle godine nije nikako pomogla stanju i atmosferi u momčadi. A onda, čini se niotkuda svuda pojavio naslov na Mercedes preuzima Manor u svoje ruke. Je li Wolffu dosadilo gledati kako Red Bull šlepa Toro Rosso po utrkama i razvija sebi buduće prvake u pomoćnoj momčadi, ili što, ali netko u Mercedesu se sažalio na Manor pa im donirao motor, Williamsom mjenjač i vješanje, i štošta još. U zamjenu su u Formulu 1 plasirali svojega wonderkida, Wehrleina koji je s 21. godinom u DTM-u prašio dosta stariju i iskusniju konkurenciju. Imao sam sreće da otpratim nekoliko utrka tog ljeta i Pascal je jednostavno bio stepenicu iznad svih, is a pravom je došao u Formulu 1. Dakle, klasična kompenzacija. Svi smo mislili da je to bila usluga za uslugu i da je tu bio kraj priče. Ali onda se početkom 2016. u Manoru pojavio Nicholas Tombazis, zvučno ime koje nosi veliku reputaciju. Nedugo potom, došao je i Pat Fry. Bilo smo više iznenađeni ovim pojačanjima nego Mercedesovim upletanjem u Manor. Ali tek nam sada nije bilo ništa jasno, pored Mercedesovog utjecaja, stigla su dva jako važna Ferrarijeva čovjeka. Tko zapravo pomaže Manoru?

Kako se sezona počela odvijati, ispostavilo se – nitko. Za opravdati je prvih par utrka, ali većeg otiska na bolid sva pojačanja u 2016. nisu ostavila. Vukli su se tamo gdje su proveli najviše vremena prošlih sezona, ispadali u Q3 i u utrkama rijetko pokazivali nešto više od pobjeđivanja Saubera i ponekad Haasa ili očajnog Renaulta. Ali barem su svi pričali o Wehrleinu kao jednoj velikoj pozitivi, što je on i ozvaničio u Austriji. Ne zna se što je bilo impresivnije, 12. mjesto u kvalifikacijama, ili bod u utrci. Ja ću odabrati bod u utrci, al ii taj bod i čudesan pothvat, prvi takav još od onog Bianchijevog Monaka prije dvije godine, prošao je dobrim dijelom ispod radara zbog kaosa koji su napravili Mercedesi, Vettel i Pirelli. Ali taj bod je od nevjerojatne važnosti Manoru, jer zbog njega imaju dobru šansu da sezonu završe kao 10. konstruktori i pokupe od FIA-e neke bonuse.

S druge strane ringa je Sauber, oslabljena, siromašna momčad pomalo jadna za pogledati. Pišem tu rečenicu s velikim izrazom nezadovoljstva i tuge na licu, ali moram se pomiriti s istinom. Sve ono što je Sauber nekada predstavljalo ove godine je i konačno palo u vodu. Palo bi i ranije da nije bilo ‘Perezove ere’. Od tada pa nadalje, malo toga dobrog se događa u Sauberu. Sjetite se samo Australije prošle godine i one blamaže kada se Van der Garde pojavio u paddocku u kombinezonu i zahtijevao od Saubera da mu ustupe mjesto u bolidu jer su mu to već bili obećali pa potpisali Nasra i Ericssona. Vukli su se po sudu tijekom vikenda i sve je bila jedna velika blamaža. Tada je umro i zadnji duh Saubera, te otada olupina tone velikom brzinom. Ove sezone nisu niti prismrdili bodovima sve do VN Meksika prošle nedjelje. Ericsson je završio 11., ali vremenski daleko od desetog mjesta, dok je Nasr izgledao jako konkurentno za taj jedan bod nakon starta na medium gumama, ali genijalci u Sauberu su i to uspjeli pokvariti. S dvije utrke do kraja sezone vise o tankoj niti. Sauber je dobio financijsku injekciju dolaskom Longbow Finance, ali oni sigurno nisu oduševljeni idejom da ostanu bez dodatnog bonusa ove godine.

Dugoročno gledano, čak ako Manor i izgubi ovu bitku, oni su svoju poziciju u Formuli 1 osigurali, iako to nije baš zavidna i tražena pozicija, i dalje je vrijedna. Ali ukoliko Sauber u sljedeće dvije utrke ne uzme bod-dva, njihov opstanak u Formuli 1 će biti pod ozbiljnim upitnikom. Knock-out.

Korak do sna Autor: Ivan Papak

U trenutku najvećih životnih iskušenja, mnogi tvrde da cijeli život stane u nekoliko rečenica. Upravo u nekoliko rečenica može se sažeti trkaći put Nice Rosberga: nešto manje od 4h vožnje, nešto više od 611km dijeli Nicu Rosberga od ispisivanja jedne nove stranice povijesti Formule 1. Međutim, isti ovaj jaz dijeli ga od svrstavanja u povijest Formule 1 kao „slučaj Rosberg“.

Furiozan početak sezone, zatim mali pad, ponovno konsolidiranje redova te povrat u život. Rezultat: 9 pobjeda. Toliki broj pobjeda stavlja dodatni mač na vrat Nici zbog činjenice da niti jedan vozač u povijesti nije ostvario toliko pobjeda, a da na koncu nije ponio i naslov svjetskog prvaka. Usporedbe radi, Nelson Pique je s 23 pobjede već 3 naslova svjetskog prvaka spremio u džep. Ako mi to znamo, zna to i on. Iako Nico stalno ponavlja kako je izrazito fokusiran na prvu iduću utrku te kako ne razmišlja o kalkulacijama i možebitnim scenarijima, pritisak na njegovim leđima je golem, htio on to priznati ili ne. O tome da li je zaslužio naslov prvaka ove godine, bit će napisano milijun članaka i prije i poslije zadnje utrke. Odgovor na to pitanje, barem što se tiče mene, nije lagan. Naime, kod svakog vozača uvijek se trudim gledati njihovu pojavu i na stazi ali i izvan nje. Nico je sjajan lik izvan staze, otvoren, iskren, često zamišljen ali nema problem s pokazivanjem emocija. S druge pak strane, taj vid ponašanja je prenio i na stazu. U duelima s Lewisom često nije bio pravi, nije bio čvrst i to mu je stvorilo reputaciju osobe koja pobjeđuje u samo „određenim“ okolnostima. Kakve su to okolnosti, sada u ovom trenutku nije ni bitno. Bitno je ono da Nico Rosberg nije stvorio sliku gladijatora za volanom, vozača koji svaki krug vozi kao da je posljednji te osobe koja će se boriti do zadnjeg metra. Takve osobine vidjeli smo u novije doba kod Seba Vettela, Lewisa Hamiltona, Maxa Verstappena, Daniela Ricciarda...Najnoviji primjeri dolaze iz posljednje dvije utrke, u kojima Nico radi ono što se već dešavalo toliko puta: bude putnik u vlaku koji vozi Lewis Hamilton. Svima je jasno da je Nico vodeći čovjek u prvenstvu, da do kraja mora samo odraditi dvije utrke. Isto tako, znam da se na kraju samo gledaju brojevi, naslovi i bodovi. Međutim, za ući u legendu, potrebno je više od samog naslova, bodova ili brojeva. Potrebno je pokazati da u svakom trenutku možeš ići do, ali i preko svojih krajnjih granica i tada zapravo postaje nebitno da li su te granice iznad ili ispod granica tvog konkurenta. Ono što kod Nice nikad nije bilo izraženo, jest ta glad za borbom, želja da Lewisu pokaže zube, te je upravo zbog toga konstantno bio u psihološkom deficitu. Isto tako, kad god bi na trenutak pokazao zube, bilo je jasno da Lewisove performanse strelovito opadaju i smatram da je to put kojim je trebao graditi odnose unutar momčadi. Umjesto toga, odabrao je smireniju ulogu, te o sebi stvorio imidž povučenog obiteljskog dečka koji kupi mrvice koje ostanu iza Lewisa Hamiltona.

Također, ako gledate s marketinškog aspekta, njihov „sukob“ uvijek je donosio veću gledanost. Nakon njihovih okršaja prošle sezone gledanost je uvijek rasla za iduću utrku. Ove pak sezone, opaža se lagani pad gledanosti, jer u cijelog sezoni nije bilo nikakvih intriga, epskih duela ili sudara. Ako me pitate da li je zaslužio naslov, reći ću vam da jest. Ako me pitate da li je zaslužio biti prvakom, reći ću da nije.

Koliko mrzimo Verstappena?Autor: David Vidović

Vratimo se na vikend održavanja utrke u Austinu. Petkom se dogodilo nešto što je meni osobno odmah bacilo sjenu na utrku, i ne mogu reći da me nije isfrustriralo. Na prvi pogled to nije ništa spektakularno, i događalo se bezbroj puta ranije. Vozači su se pobunili na nešto, glasanjem se ispostavilo da je većina za to i suci su promijenili pravilo. Ali događaji koji su tome prethodili i opća reakcija svih gledatelja me je začudila. Kao da se u narodu, kao i među vozačima, polako javlja šuška da Verstappena treba staviti u izolaciju što prije moguće, iz bilo kog mogućeg razloga. Kažem i među vozačima, jer sam primijetio da je među grupom koja se žalila na Maxa bilo nekoliko vozača koji su mu 'aplaudirali' nekoliko utrka ranije za poteze koje su od toga vikenda smatrali ilegalnim.

Odmah nakon Belgije sam složio tekst i oštro osudio Verstappenove poteze koji su bili u najmanju ruku neinteligentni, neću reći da se takvi nisu ponavljali od Spa pa do danas, mada bilo je tu i fer poteza koje sam podržao. Prešao sam i preko FIA-ine odluke i odluke vozača jako lako, ali me iznenadila velika pobuna javnosti i gledatelja protiv Verstappena. U našoj anketi koja pita treba li se zabraniti promjena smjera tijekom kočenja, aka pravilo koje je uvedeno da bi se spriječilo Verstappenovo napadanje/branjenje pozicija, 75% čitatelja je reklo da, treba se zabraniti.

Ispravite me ako griješim, ali dobro pratim društvene mreže i naš portal i forum, i tijekom godina sam se najviše načitao postova i komentara koji zazivaju bolje utrkivanje. Također, jako je mali broj postova i komentara koje sam pročitao a da su zazivali neke sigurnosne mjere u Formuli 1 (pa čak i uvođenje Halo sustava spada u ovu kategoriju). Velika većina, ako ne i svi mi smo prije 2-3 godine kroz agoniju proceduralnih utrka oplakivali 'stara vremena' i zazivali bilo kakve promjene da bi dobili više utrkivanja. Trebamo se svi zapitati, da se vratimo 2-3 godine unazad, u Formulu 1 u kojoj nema Verstappena, i netko nas pita je li potrebno uvođenje ovog pravila, kakav bi odgovor bio? Moj bi bio ne, jer sam se nagledao 'DRS preticanja' i ožednio čekajući duele i borbe na stazi koji su kapali iz slavine jednom-dva puta mjesečno, ako i toliko.

Sada kada je došao Verstappen, koji nosi svu onu odvratnu čar tinejdžerskog bahatog i frustrirajućeg ponašanja za svakog normalnog i zrelog čovjeka, sa potezima i izjavama koji znaju udariti pravo u nervni sistem, htjeli vi to priznati ili ne, dobili smo utrkivanje. Nešto za što smo godinama zazivali sada smo i dobili. Ali čudna stvar je da se svi tome protivimo; ali neću biti prljava obraza i skrivati se iza rečenica, reći ću, i ja se protivim. Ono što mene intrigira jeste zašto? Zašto svi odjednom toliko mare za sigurnost Formule 1 i vozača pa izbacuju potez koji je tu otkako se zna za utrkivanje i kakvog smo se nagledali toliko puta kroz povijest? Jesmo li dopustili da naš ego bude povrijeđen od strane tinjedžera? Je li stvarno potrebno mijenjati pravila kako bi se ukrotio taj isti tinejdžer? Jesu li odluke koje donosimo zasnovane na objektivnom razmišljanju ili zaslijepljene nedavnim potezima i željom za osvetu na bilo kakav način? Koliko zapravo mrzimo Verstappena i jesmo li spremni pogaziti našu riječ i zdrav razum samo da njemu naprkosimo?

Došli smo do situacije da toliko mrzimo Verstappena da želimo samo i isključivo njemu zabraniti ovaj potez. Na VN Meksika Vettel je demonstrirao upravo ono što novo pravilo zabranjuje, bez ikakve sumnje se pomjerao pod kočenjem da bi se obranio od Ricciarda i ne postoji validan razlog koji će ovo osporiti. To gledajte kao jedan izolirani incident, stavite to kočenje u zagradu, a na stranu bacite sve o Verstappenu. Vettel je prekršio pravilo. Ali većina gledatelja opet ludi što je kažnjen. Jer je, pazite, prekršio pravilo koje su prije dva tjedna sami odobrili. Zar nas je toliko zaboljela agresivnost Verstappena?

Cijela zbrka oko Verstappena je zakotrljala gomilu novih pitanja u Formuli 1, jesmo li protiv agresivnog utrkivanja ili ne? Svakako da nije dobra stvar kada FIA počne uvoditi nova pravila koja se tiču samih duela na stazi, i sigurno nešto znači. Osobno smatram da je pravilo koje je zabranjivalo vozaču da napravi više od dvije promjene kretnje prilikom obilaženja bilo u redu i dovoljno je ograničavalo vozače da rade bezobrazne ili suviše agresivne stvari na stazi. Došli smo u ovu situaciju jer nije dobro interpretirano od strane sudaca u pojedinim situacijama. Ali miješati se u ovo vrijeme u pravila koja limitiraju vozača na bilo koji način tijekom kočenja je jako rizično, kada je veliki problem nedostatak preticanja.

Vratimo se na osnove i kako je problem nastao. Kočenje je jedan od osnovnih dijelova preticanja, a zbog kompleksnosti današnjih bolida i činjenice da se svaki razlikuje po downforceu, motoru itd. jednostavno se dogodilo da neki bolidi imaju bolje karakteristike kočenja nego ostali, konkretno Red Bull. Još kada su Webber i Vettel morali sustizati vodeće ljude kada su zaostajali, moglo se vidjeti da je Red Bull nadmoćan u zoni kočenja i da vozači mogu bacati bolid kako oni žele, opet će zakočiti na vrijeme i biti u stanju da prođe kroz zavoj. Nekim se vozačima to nije svidjelo pa su često komentirali, posebno otkako je Verstappen u Red Bullu, da to nije u redu. Priznajmo, to je jako čudno. Kao da grdite Mercedes što imaju bolji motor od vas pa želite pravilom izjednačiti snage, ili kao da grdite jednog vozača što može bolje čuvati gume od vas pa želite mijenjati pravila. Dakle razlika u bolidima je bila jedna stvar, druga su maloprije spomenute gume. Jednim blokiranjem kotača danas možete uništiti cijelu svoju utrku i taktiku, što je prevelika cijena za platiti kada već možete sačekati par zavoja za bolje mjesto obilaženja ili se pripremiti za pravac. Vozači danas nisu u stanju da riskiraju gume kako bi ušli u borbu s drugim vozačem, i to je opravdan rizik po meni. To su dva glavna razloga zašto danas nemamo veliki broj oku primamljivih borbi. Zato kažem, mijenjati pravila koja će na bilo koji način još više ugroziti vozačevu slobodu na kočenju je jako riskantno i samo vam se može obiti o glavu. Kako će FIA proći ovaj put, ostaje da vidimo.

Stroll i Bottas su Williamsov vozački dvojac za budućnostAutor: Vedran Kristić

Williams Martini Racing je, sukladno prošlotjednim najavama, objavio da će vozačku postavu za Svjetsko prvenstvo u Formuli 1 2017. godine činiti aktualni vozač Valtteri Bottas i Kanađanin Lance Stroll, trenutni prvak europske Formule 3.

Nakon što je Felipe Massa u rujnu objavio povlačenje iz Formule 1, nekoliko vozača se dovodilo u vezu s upražnjenim mjestom u momčadi iz Grovea. Međutim, situacija se iskristalizirala i puno prije službene objave koja je trebala biti tek formalnost.

Momčad Sir Franka Williamsa i Formula 1 ovog mjeseca tako ostaju bez 35-godišnjeg Brazilca, koji je u Formuli 1 proveo 14 sezona kao trkaći vozač, uz jednu sezonu (2003.) kao Ferrarijev test vozač. Sezonu će završiti s 250 nastupa, a do sada je osvojio 41 pobjedničko postolje, 16 pole positiona, odvozio 15 najbržih krugova i pobijedio 11 puta. Najbolji rezultat karijere je ostvario 2008. godine kada je sezonu završio na drugom mjestu, samo jedan bod iza prvaka Lewisa Hamiltona.

Lance Stroll je prošlog tjedna napunio 18 godina te će u Formuli 1 debitirati nakon tri godine provedene u nižim kategorijama natjecanja jednosjeda, u kojima je postao prvak talijanske Formule 4, Toyotine trkaće serije i europske Formule 3. Za novi posao se posljednjih tjedana pripremao vožnjama u dvije godine starom Williamsovom bolidu (FW36). Stroll će postati prvi Kanađanin u Formuli 1 nakon 2006. kada je oktanski cirkus napustio svjetski prvak iz 1997. Jacques Villeneuve.

27-godišnji Valtteri Bottas, koji je dio Williamsovog programa još od 2010., trkaće je mjesto dobio 2013. te će sezonu nastaviti u ekipi Sir Franka Williamsa. U svojoj je karijeri devet puta došao do pobjedničkog postolja, a Lance Stroll će mu biti treći momčadski kolega u karijeri.

Osim novog vozača, momčad iz Grovea je potvrdila još jednu novinu za 2017. godinu. Williams je prekjučer objavio da će prvi puta u svojoj povijesti preskočiti broj koji dodjeljuju sada već povijesnoj oznaci ‘FW’, a koja obilježava šasiju jednosjeda momčadi Sir Franka Williamsa. Novi bolid će se umjesto FW39 zvati FW40, a ekipa će na taj način obilježiti 40 godina prisustva u Formuli 1.

Slavna momčad, koju su osnovali Sir Frank Williams i Sir Patrick Head, debitirala je 1977. na VN Španjolske koristeći šasiju Marcha 761. Već sljedeće sezone Head dizajnira prvi vlastiti bolid, momčad postaje konstruktor, a šasija dobiva naziv FW06. Taj sustav dodjeljivanja imena ostao je upotrijebljen do danas, ponekad uz dodatak slova nakon brojeva kako bi se obilježila velika nadogradnja u sezoni.

Momčad je do danas osvojila devet konstruktorskih naslova te je svoje vozače dovela do sedam naslova svjetskih prvaka.

Eddie Jordan predviđa nove vozačke transfereAutor: Marko Rakić

Eddie Jordan poznat je kao vrlo dobro informiran čovjek po pitanju vozačkih postava za nadolazeću sezonu. Irac je tako posljednjih godina pogodio gotovo sve vozačke transfere koje je spomenuo, a sada je iznio neke poveznice koje nisu bile očite, ili se do sada nisu spominjale.

“Ocon u Force Indiju, Felipe Nasr u Renault i Esteban Gutierrez u Sauber”, kratko je rekao Jordan.

Ocon u Force Indiji bio je poznata opcija već neko vrijeme, no Nasr u Renaultu i Gutierrez u Sauberu nisu bile očekivane novosti. Renault je lovio dosta vozača, ponajviše Carlosa Sainza, no Red Bull je blokirao sve kako bi zaštitili Španjolca. Kako stvari stoje, niti dovođenje Bottasa nije bilo uspješno, pa se ekipa prebacuje dalje, jer je prilično očito da ostanak Palmera ili Magnussena više nije opcija.

Dolaskom Gutierreza u Sauber popunila bi se rupa koja bi nastala od Nasrovog odlaska, no onda bi mjesto u Haasu ostalo prazno. Prema zadnjim spekulacijama, to mjesto bi mogao uzeti Kevin Magnussen, što znači da bi iz cijele priče mogao izvisiti Jolyon Palmer. No, možda postoji nada da Britanac ode u Manor, budući da sa sobom nosi 16 milijuna dolara. Kako će Manor vrlo vjerojatno ostati bez barem jednog vozača, ovaj transfer se čini lako ostvariv.

F1puls+ magazin

Povratak na F1puls portal

Williams vs Force IndiaAutor: Vedran Kristić

Momčad Williamsa se u novoj eri Formule 1 našla sjajno pripremljena; reorganizacija momčadi, dobar posao s novim bolidom i prelazak na Mercedesove pogonske jedinice su britanskoj momčadi 2014. godine pomogle sa samog dna skočiti na treće mjesto konstruktorskog poretka uz impresivnih 320 bodova. U Force Indiji su tada također zadovoljno trljali ruke. Ostvarili su najbolji plasman u svojoj povijesti; šesto mjesto i čak 155 bodova. 2015. smo vidjeli pad Williamsove forme, ekipa Sir Franka Williamsa je zadržala treće mjesto u konstruktorima, ali osvojili su tek 257 bodova. S druge strane, Force India je tu sezonu započela prilično loše, ali su do kraja sezone zahvaljujući B-specifikaciji bolida bitno popravili formu te su nastavili sa svojim rastom. Sezonu su završili na petom mjestu u poretku konstruktora, iako s nešto manje bodova (136), čime su popravili svoj najbolji rezultat u povijesti. U tome im je svakako pomogao VJM08B. Odnosno, u brojkama: s VJM08A su osvojili 31 bod u 8 utrka, dok su s VJM08B osvojili čak 105 bodova u 11 utrka. Koliko je to hvale vrijedan rezultat govori i činjenica da je Red Bull u istom periodu (dakle od VN Velike Britanije 2015. nadalje) osvojio 132 boda - ne puno više.

Ove godine je zabilježen isti trend kada su u pitanju obje momčadi, s tim što je kod Williamsa taj (negativni) trend upečatljiviji. Frankova momčad je dvije utrke prije kraja prvenstva na petom mjestu sa samo 136 bodova, dok je Force India četvrta sa 145 bodova. To znači da već dvije utrke prije kraja prvenstva Force India ponovno (na neki način) može slaviti najbolji rezultat u svojoj povijesti bez obzira zadrži li četvrto mjesto ili ne. Ako zadrže četvrto mjesto, onda je jasno zašto je tome tako. Ako i ne zadrže, izjednačit će se s petim mjestom kojeg su osvojili prošle godine, ali ovaj puta uz više bodova. Williams je osvojio samo jedno postolje do sada (Bottas), dok je Force Indiji to pošlo za rukom dva puta (oba Sergio Perez). Williamsovi vozači su iz utrka morali odustati tri puta, dok su Force Indijini odustali četiri puta (sva četiri Nico Hulkenberg). Što se tiče kazni zbog novih elemenata pogonskih jedinica, valja istaknuti da su upravo ove dvije momčadi, uz Manor, u najboljoj poziciji ove sezone - iskoristili su najmanje elemenata od svih ekipa. Od pet dopuštenih elemenata svake komponente, Williams i Force India nakon 19 (od 21 utrke) imaju načeta po četiri motora, turbopunjača, MGU-H i MGU-K generatora, te po tri kontrolne elektronike i baterije. Kazni zbog novih elemenata PU nije bilo, a po svemu sudeći tako će i ostati. Naime, Williams i Force India su 17 trkaćih vikenda odradili sa samo tri pogonske jedinice (prosjek trajanja kompletne pogonske jedinice tako iznosi 5.66 trkaćih vikenda), a četvrtu (i to ne kompletnu - ostavili su staru kontrolnu elektroniku i bateriju) su načeli tek na 18. utrci sezone. S obzirom na navedeno, za očekivati je da će obje momčadi sezonu završiti sa samo četiri pogonske jedinice te da petu neće dirati, što će im ostaviti i nešto novaca na kontu. Sve su svemu, prilično izjednačena sezona za obje momčadi.

Prosječni kvalifikacijski rezultati su bili veoma slični, kazne na gridu također (5 mjesta za Williams i 4 mjesta za Force Indiju) pa je prosječna pozicija na gridu za Valtterija Bottasa bila 8.00, za Hulkenberga 8.47, Pereza 9.89 i Massu 10.21.

Tijek sezone

Williams je na prvoj utrci sezone ostvario dobar rezultat te su nakon VN Australije zauzeli treće mjesto u poretku konstruktora. Force India nije nastavila tamo gdje je stala s odličnim VJM08B te su već za drugu utrku sezone (VN Bahreina) pripremili manje aerodinamičke nadogradnje koje su trebale poboljšati performanse prednjeg dijela bolida. Nažalost, ekipa nije osvojila bodove na toj utrci zbog dosta incidenata i nesreće, ali ni na sljedećoj na kojoj su se nadali da će im nadogradnje iz Bahreina uvelike pomoći, dok je Williams u međuvremenu osvojio još 15 bodova te je prednost u odnosu na Force Indiju iznosila 29:6.

Četvrta postaja sezone, VN Rusije, bila je poprište najboljeg kvalifikacijskog rezultata za Williams ove sezone. FW38 je tamo koristio prednost nekoliko nadogradnji, uključujući novo prednje krilo i nos koji su bolidu pomogli kod sporih zavoja Sochi Autodroma. Bottas i Massa su zauzeli treće i peto mjesto, a nakon kazne za Sebastiana Vettela su se našli na drugom i četvrtom. Utrka je također bila plodonosna, osvojili su 22 boda (najviše u cijeloj godini), dok je Force India uzela samo dva boda pa je Williams izgradio solidnu prednost u odnosu na, što će se kasnije pokazati, svoje najveće suparnike - 51:8.

Za VN Španjolske Force India priprema veliki paket nadogradnji za koji je Nico Hulkenberg rekao da ga podsjeća na B-specifikaciju prošlogodišnjeg bolida, no Williams je i ovoga puta osvojio više bodova te je svoju prednost povećao na 65:14. No, sljedeća postaja je bila Monako, tradicionalno loša staza za Williams. Force India je odradila bolje kvalifikacije i puno bolju utrku u kojoj je Sergio Perez došao do trećeg mjesta, a Nico Hulkenberg do šestog, što je razliku smanjilo na 66:37.

VN Kanade na stazi koja odgovara karakteristikama Williamsovog bolida, uz aerodinamičke i nadogradnje na šasiji za FW38, trebali su pomoći britanskoj momčadi ponovno stati na noge. Uz postolje Valtterija Bottasa prednost je povećana za dodatnih 10 bodova te je iznosila 81:42. U Bakuu je ponovno Williams imao bolje kvalifikacije, ali je utrku još jednom obilježio Sergio Perez koji je osvojio drugo postolje sezone, čime je njegova ekipa smanjila razliku na 90:59.

VN Austrije nije bila utrka za pamćenje za obje ekipe, a do dva boda je uspio doći Williams. Force India je uzvratila u Velikoj Britaniji (gdje su također značajno poboljšali bolid) šestim i sedmim mjestom (14 bodova), dok ovoga puta Williams nije došao do bodova. Prije ljetne pauze su se održale još VN Mađarske i VN Njemačke, na kojima je Williams imao aerodinamičke nadogradnje koje je momčad imala u planu neko vrijeme, ali tamo je malo uspješnija još jednom bila Force India. Williams je na ljetnu pauzu tako otišao s prednosti 96:81.

Jedno postolje više, ali i konzistentnost i učinkovitost nadogradnji su Force Indiju primakle Williamsu na samo 15 bodova, a u Groveu su tada shvatili da je tempo i efikasnost razvoja njihovog suparnika velika briga za nastavak sezone, pogotovo jer momčadi sve više rada moraju uložiti u nešto drugačije bolide za 2017. "Zadnje dvije godine smo bili ponosni što smo na stazu donosili dijelove koji su se pokazali onako kako smo i predviđali", rekao je Williamsov tehnički direktor Pat Symonds tijekom ljetne stanke. "Ove godine smo imali dva velika poboljšanja i ona nisu dala rezultate sukladno očekivanjima. Odluku o prebacivanju na bolid za sljedeću godinu smo donijeli dosta rano. Uveli smo manje nadogradnje nego inače i neke od njih nisu funkcionirale dobro koliko smo se nadali. Bit ću vam iskren i reći da još nismo potpuno sigurni zašto, te da trenutno vodimo veliku istragu oko toga."

U planu je još uvijek bilo nekoliko manjih nadogradnji koje su bile spremne i zakazane za termin između VN Belgije i VN Singapura, ali svi resursi su od tog trenutka bili usmjereni na bolid za 2017. Force India je bila za petama pa je bilo izuzetno važno izvući sve iz postojećeg paketa, a toga je bio svjestan i Bottas uoči nastavka sezone: "Nismo 100% zadovoljni s razvojem kada je riječ o poboljšanjima i nadogradnjama", rekao je Bottas u kolovozu. "Neke od drugih momčadi su nas prestigle s razvojem, što nas je sad stavilo pod pritisak od Force Indije. Ali to je Formula 1, kompetitivna je i teško je nalaziti se naprijed. Najvažnija stvar u drugoj polovici sezone je da počnemo iskorištavati 100% od bolida, u čemu smo se možda na nekim utrkama mučili."

No, to je bio težak posao jer su u Force Indiji bili svjesni da sve nadogradnje funkcioniraju vrlo dobro, ali i da to nije maksimum koji je momčad iz njih izvukla. Potvrdio je to i šef Vijay Mallya uoči VN Belgije.

"Odrađujemo dobar posao i ostvarujemo rezultate, a Spa nudi dobru priliku za nastavak našeg niza završavanja u bodovima. Nadogradnje koje smo uveli u Silverstoneu su napravile razliku i još uvijek postoje performanse koje trebamo izvući iz naše šasije. Mislim da su sve momčadi sada fokus prebacile na 2017. pa se raspored snaga ne bi trebao drastično promijeniti. Neke staze će nam odgovarati više nego drugima, ali Spa je sigurno staza gdje VJM09 može biti jak."

"Postolje u Monaku smatram prekretnicom naše sezone - i po pitanju rezultata i percepcije javnosti. Zatim, dobra predstava u Bakuu (još jedno postolje za Pereza) je samo potvrdila odličan posao koji radimo kao momčad. To je tijesna borba u sredini poretka, ali mi odrađujemo dobar posao. Od Monaka smo osvojili 67 bodova u usporedbi s 31 koliko je osvojio naš najbliži rival. Ako nastavimo osvajati bodove ovim tempom, bit će zanimljivo vidjeti gdje možemo završiti sezonu", zaključio je Mallya u kolovozu. Sukladno očekivanjima momčadi, Force India je imala odličan vikend na Spa-Francorchampsu odakle su otišli s hrpom bodova, drugom najvećom berbom ove sezone zahvaljujući četvrtom i petom mjestu svojih vozača (22 boda), četiri puta više od Williamsa te je indijska momčad prvi puta u 2016. prestigla Williams u poretku konstruktora (103:101). Nakon Italije je Williams vratio prednost (+3) da bi je nakon Singapura ponovno izgubio (-1). Momčad Force Indije od VN Italije nije ispuštala četvrto mjesto (112:111); uslijedile su VN Malezije (+2 u odnosu na Williams), VN Japana (+7 u odnosu na Williams), VN SAD-a (-2 u odnosu na Williams) te VN Meksika (+1 u odnosu na Williams) zbog čega je prednost dvije utrke prije kraja narasla na devet bodova te iznosi 145:136.

Do kraja sezone su ostale još VN Brazila i VN Abu Dhabija, a prošle godine (kada je Williams ipak imao brži bolid) je na tim utrkama uspješnija bila momčad iz Silverstonea, i to za 10 bodova. Važnost četvrtog mjesta u konstruktorskom poretku je od velikog značaja za obje momčadi jer se radi o nekoliko milijuna dolara novčanih nagrada. Kakav god rasplet bio, Williams neće biti zadovoljan aktualnom sezonom, dok Vijay Mallya za svoju momčad i dalje može govoriti: "Force India is punching above its weight".

Autosport tvrdi: Ron Dennis odlazi iz McLarenaAutor: Ante Vetma

Britanski Autosport tvrdi da je McLarenov šef Ron Dennis na pragu odlaska s pozicije predsjednika i izvršnog direktora McLaren grupacije. Dennis (69) neće obnoviti svoj ugovor kada istekne na kraju tekuće godine. Značit će ovo kraj njegove veze s Formulom 1 koje seže od 1980. godine, te ostaviti otvoreno mjesto izvršnog direktora McLarenove tehnološke grupacije koju čine McLaren Racing, McLaren Marketing i McLaren Applied Technologies. Ove promjene neće utjecati na McLaren Automotive, koji je odvojena kompanija za cestovne automobile. Dennisov odlazak označava kulminaciju dvogodišnje borbe moći u McLarenovom upravnom odboru koja se odvijala iza scene, a počela je kada se vratio na svoju ulogu izvršnog direktora grupacije 2014. godine. Tada je Dennis, 25%-tni vlasnik u grupaciji, planirao preuzeti većinski dio otkupom 50% dionica u vlasništvu Bahreinskog Momtalakata i 25% od svog dugogodišnjeg poslovnog partnera Mansoura Ojjeha. Autosport izvještava da Dennis nije izvršio sve akcije prikupljanja novca do određenog roka. Kada su upitali za komentar McLarenovog glasnogovornika, on je odgovorio:

“Ron Dennis je na vaše pitanje kategorički odgovorio da ne odlazi. Štoviše, ostaje ugovorno vezan kao predsjednik i izvršni direktor McLarenove tehnološke grupe i zadržava 25% dionica, što je jednak broj kao Mansour Ojjeh. Tijekom mnogih godina, zapravo, mnogih desetljeća – McLarenovi dioničari su često otvarali dijalog po pitanju potencijalnog preslagivanja unutar ekipe, a Ron i Mansour su uvijek bili središnje figure tih razgovora. To je još uvijek slučaj, pa možemo reći da su njihovi nedavni razgovori o tome bili samo još malo onog što se i inače događa. Ipak, bilo bi neprikladno otkriti daljnje sadržaje tih razgovora koji su, naravno, privatni i povjerljivi.”

Tost pojasnio zašto su zadržali KvyataAutor: Marko Rakić

Forma Daniila Kvyata u 2016. godini bila je čest predmet rasprave, budući da je konstantno bio sporiji od timskih kolega u Red Bullu i Toro Rossu. Nakon što je 2015. završio ispred Ricciarda u poretku vozača, u prve četiri utrke ove sezone bio je primjetno sporiji od Australca, a kap koja je prelila čašu bila je VN Rusije, u kojoj je divljanjem na startu upropastio utrku sebi i timskom kolegi, dok je Vettela izbacio iz utrke. Povratak u Toro Rosso nije dobro sjeo Rusu, koji je od novog timskog kolege poče gubiti još gore nego od Ricciarda. Ipak, nakon ljetne pauze Kvyat je povratio dio stare forme, te osvojio bodove na VN Singapura nakon posta od osam utrka. Za to vrijeme, šef momčadi Franz Tost branio je Rusa te govorio kako mu treba dati vremena da se oporavi. No, malo ljudi je vjerovalo da Kvyat može dočekati 2017. u Formuli 1, posebno zbog Pierre Gaslya, koji obavlja odličan posao u GP3 prvenstvu.

“Prije svega, Daniil je veoma talentiran vozač. Kao što znamo, on je osvojio titulu u GP3 seriji, ove godine bio je na postolju u Kini. Prema tome, mi smo uvjereni u njegov talent.”

“Druga važna stvar bila je njegovo iskustvo, budući da će mu sljedeća godina biti četvrta u Formuli 1. Njegovo iskustvo pomoći će nam zbog promjena pravila za sljedeću sezonu. Treća važna stvar bila je ta što se svi već dobro poznajemo. To znači da će suradnja biti na visokom nivou te se nadam da će nam to pomoći.”

Rosberg i Hamilton - duel za pamćenje?Autor: Ante Vetma

Ispred nas je pretposljednja utrka sezone i lako bi se moglo dogoditi da Brazil (još jednom) odluči tko će postati svjetski prvak. Lewis Hamilton je u Meksiku odradio sve što je trebao, ali kao što je dobro poznato, već neko vrijeme on ne određuje sam svoju sudbinu i hitno treba pomoć konkurencije da se umiješa u njihov dvoboj. Zanimljivo, Rosberg je u jednom katastrofalnom vikendu u Meksiku ipak uspio doći do prvog startnog reda i uspješno obranio tu poziciju iako se mučio cijelog tjedna. Brojevi kažu - Lewis Hamilton može pobijediti i na posljednje dvije utrke (te tako prikupiti čak četiri uzastopne) - i svejedno bi ostao kratak za nekoliko bodova ako Rosberg ponovi predstavu od prije dva ili tri tjedna.

Gledajući unutar bitke

Najveća briga za Lewisa u ovom trenutku sigurno je činjenica da opcije brzinski nestaju ako u Brazilu završi iza Rosberga. Naravno, ako završe na 1. i 2. poziciji - Rosberg je prvak; ali ako se stvari zakompliciraju, što je često u Brazilu znao biti slučaj, Hamilton pod svaku cijenu mora biti ispred Rosberga. U tu priču treba dodati i činjenicu da je Interlagos jedna od staza na kojima je Rosberg uglavnom bio brži vozač. U tri prošle utrke svaki put ga je nadmašio u kvalifikacijama i u utrci. Zato će Lewis idućeg vikenda trebati pružiti partiju života, ali samo da bi održao nadu koliko toliko živom. Postavlja se pitanje - kako se doveo u tu poziciju? Istine, naravno, ima u analizama koje kažu da je Britanac gubio vrijedne bodove zbog loše pouzdanosti njegovog Mercedesa. No, ako se gledaju odustajanja zbog mehaničkog kvara, tu je u pitanju samo utrka u Maleziji. Nijedan drugi kvar ove sezone nije bio terminalan. Gdje je onda posrnuo? Na startu. U prvim zavojima. U Barceloni. Sve slučajevi dobro poznati. No, jedan se posebno izdvaja, a to je Singapur.

Pogled unatrag

Utrka je bila priča za sebe, no, posebno su zanimljive bile kvalifikacije. Ono što je nazvao "jednim od tri najbolja kruga u karijeri" su upravo ono što smo čekali od Rosberga. 0,704s je bila njegova prednost ispred Hamiltona. Nevjerojatno je neobično bilo gledati Hamiltona kako se toliko muči i ne pronalazi odgovor na pitanje gdje je nestala njegova brzina. Rosberg nikad prije (ni poslije) nije imao toliku tampon-zonu između sebe i timskog kolege u kvalifikacijama. Ponavljam, u kvalifikacijama! Svi znamo da je Lewis jedan od najbržih na gridu upravo kada treba odraditi jedan briljantan krug bez kalkulacija, a sedam desetinki sekunde u Formuli 1 među timskim kolegama je nogometnim žargonom 5:0. Onaj rezultat kada više nije u pitanju poraz nego poniženje. Prije tog dana, najveća prednost Rosberga u kvalifikacijama pred Hamiltonom bila je 0,575 na VN Brazila 2013. Upravo je ovaj vikend bio prvi put da smo zaista pomislili kako će Nico Rosberg možda ove godine ući u elitni klub i zgrabiti svoj prvi naslov. I ne samo uzeti nego zaslužiti. Ovo je također lokacija na kojoj je preuzeo vodstvo u ukupnom poretku nakon dobre Hamiltonove serije.

Šira slika

Dobro, u istoj su ekipi. Rivali su od malih nogu. Predstavljaju dva prividno različita svijeta, ali duel Nice Rosberga i Lewisa Hamiltona teško se može okarakterizirati kao legendaran ili nešto što će se pamtiti generacijama. Eventualno bismo mogli navući epitet uzbudljivog, ali unatoč Singapuru kao najboljem dokazu da su dvojbe oko šampionskog karaktera Nice Rosberga apsolutno deplasirane - svejedno čekamo jedan njihov pravi dvoboj na stazi. Kao što su to nekad radili kroz nekoliko zavoja pod svjetlima u Bahreinu, možda bi bilo dobro vidjeti reprizu pod svjetlima u Abu Dhabiju? Lewis je ove sezone samo u četiri navrata vodio u poretku, i to u jednoj seriji - od Mađarske do Italije. Tada je Rosberg preuzeo štafetu koju trenutno još drži. Dok gledamo kako Lewis gricka tu prednost, pitanje ostaje hoće li ovaj put biti ipak prevelik zalogaj.

F1puls+ magazin

Povratak na F1puls portal

Vi komentirateAutor: Kush

Odgovor na članak: Brawn: Schumacher pokazuje ohrabrujuće znakove

"Tko zna, ja sam već pomalo izgubio nadu iskreno!
No Ross je jedan od rijetkih, mislim da ni svi prsti na jednoj ruci nisu potrebni da ih se nabroji,koji osim obitelji i liječnika imaju pristup Michaelu, pa iz toga i činjenice da on nebi ni ovakve oprezne izjave davao da nema bar nekih pomaka u oporavku... Sad što je to, i u kojoj fazi, dali je svjestan ali ne može još govoriti, dali je tek povremeno svjestan, dali komunicira drugim putem i u kojoj mjeri, možda i može pričati nešto ali mu motorika još ne radi dobro , pitanja možemo redati dugo, možda i optimističnija nego se usudimo, i to su stvari koje sigurno nećemo znati i koje je zapravo neumjesno i spominjati, ali užasno bih želio znati bar neki detalj u kojoj je fazi oporavka, tj u kakvom je točno stanju, jer je, sjetimo se imao i komplikacije s upalom pluća zbog neprekidnog ležanja, pa je i to prebrodio, ne da se on, ali dok se ne popravi prilično stanje ili ne izgube sve nade, nemožemo ni u što biti sigurni, no ovo malo diže optimizam!
Rekoh da je Brown jedan od rijetkih sa pravim spoznajama, i da nebi ni oprezne optimistične izjave davao da nema bar nekog temelja.

U tom kontekstu “vidjeti oporavljenog od ove strašne nesreće” je širok pojam, da će biti kao nekada, neće ni u najboljem scenariju, i u takvom će određeni invaliditet ostati, međutim ljudski mozak je nevjerojatan organ i najkompleksija pojedinačna “stvar” na ovom svijetu kojem sve najmodernije i naprednije tehnologije zajedno iz svih područja života ili djelovanja ne mogu parirati – trenutno najnaprednijem procesoru na svijetu treba 40 godina da emulira jednu sekundu rada ljudskog mozga – to je iz nekidašnje epizode, jednog vrlo respektiranog kviza informacija, pa je uzimam točnom, jer su i ranije bile te relacije.
Isto tako, mozak je ugrubo podijeljen na logičku i apstraktnu polutku, pa su redovno ljudi koji bi ostali bez cijele polutke, svejedno koje, i dali uslijed ozlijede ili bolesti, ali ako bi preživjeli, preostala polutka bi kroz neko vrijeme preuzela i sve funkcije one izgubljene, i ljudi bi nakon nekog isto dužeg oporavka bivali praktički isti kao i prije – toliko o kompleksnosti i “ožičenju mozga”, jer se on sposoban prespojiti na nivou neurona, samo treba vremena, drugačija je, po prirodi benignija ozlijeda nego kod Julesa, mislim da je najveći problem što je pri padu udario zatiljkom, a tu je smješten mali mozak i ispod njega baza kralježnice, što je mislim razlog težine ozlijede, ali ako/kada se taj dio oporavi, onda će sav ostali oporavak ići puno lakše i bolje od možda očekivanog dosadašnjim tempom, eto to je ono čemu se nadam.

Želim reći kada uzmemo u obzir tu izjavu RB-a, ovo što sam naveo (što i ostali znaju, ali da podsjetim i na pozitivne argumente za svoje mišljenje) i na kraju prirodnu borbenost i izvanredni fizički i mentalni fitness nastradalog nam idola – sve mi to daje nadu da ćemo ga jednom možda ipak vidjeti pred kamerama, posve je nebitno hoće li biti u kolicima i samo se smiješiti i mahati nam, ili će s vremenom i samostalno hodati i biti bar povremeno prisutan u sportu, čuda su moguća, dešavala su se i puno veća, a ako neko ima šansu, makar i malu, da to prebrodi nekako i izvuče se bar donekle dobro, to je onda Michael Schumacher!"

Bliska povijest osvajanja titula u BraziluAutor: Marko Rakić

Od 2006. do danas, u Brazilu je okrunjeno pet svjetskih prvaka, a čak četiri puta uzastopno. Niz je započeo Fernando Alonso 2006., nastavio Kimi Raikkonen 2007., Lewis Hamilton 2008. naplatio dugove iz prošle godine, a Button 2009. osvaja naslov utrku prije kraja prvenstva. Zadnji prvak koji se okrunio u Brazilu bio je Sebastian Vettel, koji je pokupio svoj treći naslov u nevjerojatno urnebesnoj utrci.

2006. – Fernando Alonso došao se prošetati na VN Brazila 2006., budući da je utrku prije (VN Japana) zgrabio pobjedu nakon Schumacherovog odustajanja iz vodstva. Španjolac je time stekao prednost od 10 bodova, koliko je tada po sustavu bodovanja pobjeda nosila. Jedino kako je Schumacher mogao osvojiti naslov je da pobijedi u Brazilu, a Alonso završi izvan top 8 ili ne završi utrku, što je bilo malo vjerojatno. Schumacher je startao tek 10. zbog problema s bolidom tijekom kvalifikacija, no već je Nijemac od samog starta nagovijestio da će se boriti kao lav. Tako je i bilo, budući da je već na kraju drugog kruga bio na šestom mjestu. No, u sedmom krugu nestale su i one male šanse za naslov. Dvoboj s Fisichellom u prvom zavoju završio je probušenom zadnjom lijevom gumom, pa se Michael morao šlepati do boksa cijeli krug. Sedmerostruki svjetski prvak na stazu je izašao tek par sekundi ispred momčadskog kolege Masse, koji je bio u vodstvu od samog početka utrke. Nizao je Schumi krugove u Ferrariju F248 kao da ga gone svi vrazi svijeta, vozio najbrže krugove te pretjecao ostale bolide kao da su iz niže serije. Alonso je za to vrijeme odličnom i mirnom vožnjom držao drugo mjesto, koje mu je bilo i više nego dovoljno za naslov. Poredak na kraju utrke bio je:
1. Massa
2. Alonso +18 sekundi
3. Button +19 sekundi
4. Schumacher + 24 sekunde
Zašto je podatak o zaostatku važan? Čisto da se vidi kako je Schumacher ludo vozio. U osmom krugu je zaostajao 70 sekundi za Massom, a na kraju utrke zaostatak je iznosio 24 sekunde. Schumacher je tog 22. listopada 2006. godine odvozio za 46 sekundi brže preostala 63 kruga utrke. Dovoljno!

2007. – Ovaj put drama u Brazilu bila je stvarna. Hamilton dolazi kao vodeći čovjek prvenstva sa 107 bodova, Alonso je drugi sa 103, dok je Raikkonen treći sa 100 bodova i najmanje šansi za naslov. Massa se ponovno kvalificirao na pole position, Hamilton se smjestio uz njega, Raikkonen je zauzeo treće mjesto, dok je pored njega startao Alonso. Start je sjajno prošao za Ferrarije, koji su zauzeli prvo mjesto s Massom na čelu, a tri zavoja poslije, Alonso preuzima treću poziciju od Hamiltona. Britanac se u sljedećem zavoju prekočio, te pao tek na osmo mjesto. U drugom krugu doživljava pravu katastrofu. Njegov se mjenjač zaglavio te je proveo pola minute puzajući po stazi. Mjenjač je odjednom proradio te je Lewis bio u mogućnosti nastaviti utrku, no zaostatak je bio ogroman te je čovjek s najmanje šansi prije početka utrke sada bio čovjek s najviše šansi za osvajanje titule. Sat i 24 minute poslije, Kimi Raikkonen slavio je svoj prvi naslov, Alonso se „veselio“ jer u McLaren nisu ništa osvojili, a Hamilton je s dečkima u garaži tugovao za prolivenim mlijekom.

2008. – Treću godinu uzastopno u Brazil dolazimo zapeti kao puška. U borbi za naslov je vozač manje, dok se drugi preokupirao sladoledom i partijanjem, pa ga je momčadski kolega zamjenio u utrci za prvaka. Stanje na tablici ponovno odgovara Hamiltonu. Ima sedam bodova više od Masse, isto kao godinu prije od Raikkonena. Massa je svoj najbolji trkaći vikend započeo trećim uzastopnim pole positionom na Interlagosu. Startao je sjajno, zauzeo prvu poziciju te se s nje nije micao do kraja utrke. S druge strane, Lewis je šarao tijekom cijele utrke, a šok je za McLaren i Britanca uslijedio nekoliko krugova prije kraja, kada ga prelazi Sebastian Vettel u Toro Rossu i uzima mi petu poziciju, kojom je bio siguran osvajač naslova. No, u zadnjem krugu i zadnjem zavoju ukazao se Timo Glock sa svojom nebesnom vožnjom i još boljim gumama za mokro, čime je bio lak plijen za Vettela i Hamiltona. Tuga Masse, Ferrarija, Ferrarijevaca i Brazilaca teško se mogla opisati.

2009. – Ovaj put nije tako napeto u Brazilu. Jenson Button dolazi s 14 bodova više od timskog kolege Barrichella dvije utrke uoči kraja sezone. Britanac se kvalificirao jako loše, te je u utrku krenuo s tek 14. mjesta. No, nije se to pokazalo kao značajn problem za Jensona. Kroz cijelu utrku se probijao kroz poredak, radio show po stazi dok su ostali krstarili, te se domogao petog mjesta koje mu je donijelo prvi i zadnji naslov prvaka Formule 1. Naslov je preko tim radija proslavio pjesmom „We are the champions“. Zanimljivo je to da su Jenson Button i Lewis Hamilton svoje prve naslove osvojili na istoj stazi i osvajanjem istog (petog) mjesta.

2012. – Nakon dvije godine suše, pred nama je bila utrka u kojoj se napetost mogla rezati nožem. Kao vodeći čovjek prvenstva došao je Sebastian Vettel s 273 boda, 13 više od drugoplasiranog Alonsa koji mu je bio jedini konkurent za naslov. McLaren je tog vikenda bio najbrži bolid, što je za Alonsa bila otežavajuća okolnost, budući da je je za naslov morao uhvatiti barem treće mjesto, a sve ispod nije bilo od koristi. No, samo par zavoja nakon starta događa se noćna mora za Sebastiana Vettela. U treći zavoj ulazi neporezno, te udara u prednje krilo Senninog Williamsa. Nijemac se kotrljao nizbrdo gledajući bolide kako idu prema njemu moleći se da mu jedan od njih ne okonča utrku. Nakon što su svi prošli, bio je u mogućnosti nastaviti utrku, unatoč priličnom oštećenju podnice bolida. Kiša je padala pa stajala, no to nije zaustavljalo Vettela, koji je bio najbrži na stazi te munjevito sustizao svoje suparnike. Nakon samo 22 kruga Vettel se pojavljivao u retrovizorima Fernanda Alonsa koji je bio na nedovoljnom četvrtom mjestu. No, drama još nije bila gotova. 15-ak krugova prije kraja utrke kiša je ponovno počela, te Vettel ulazi u boks po intermedie. Problem je bio u tome što mehaničari nisu bili spremni na to jer Nijemcu nije radila veza između bolida i pit walla. Time je pao izvan top 10, što je Alonsu ponovno otvorilo vrata ka naslovu. Veselje nije dugo trajalo. Vettel se ubrzo vratio na šestu poziciju, što je značilo da Alonsu treba još jedno mjesto više, a to je bila pobjeda, koju je tog dana „rezervirao“ Jenon Button. Utrka je završila pod sigurnosnim automobilom jer se Paul Di Resta zabio u barijeru na pravcu prije startno ciljne ravnine. Vettel je zabilježio treći naslov uzastopno, te postao najmlađi u povijesti sporta kojemu je to pošlo za rukom. Alonso se ponovno morao zadovoljiti titulom vice prvaka.

Sainz o kaznama i laganim pretjecanjimaAutor: Ante Vetma

Toro Rossov Carlos Sainz tvrdi da mu nije čudno kako se vozači često žale momčadi na team-radio oko drugih vozača, te da je to zapravo postao najlakši način za obaviti pretjecanje. U ranijem stadiju utrke Carlos Sainz je imao duel s Fernandom Alonsom i McLarenov vozač se našao na rubu staze, te ga je Sainz izgurao na travu. Za taj potez Sainz je dobio 5 sekundi kazne, ali kaže da mu nije smetalo što se Alonso žalio na team-radio:

“Znate, uvijek se možete žaliti na radio. Ja bih vjerojatno napravio isto, otvorio komunikaciju s trakćim inženjerom i tražio. To je najlakši način da obavite pretjecanje, svi to radimo. Ne smeta mi, svi se previše uzbudimo na radio pa ga neću kriviti za to. Samo mislim da je moja kazna bila prestroga.”

Lutrija kazni

Sainz kaže da mu je žao ako je njegov manevar uzrokovao “opasnu poziciju”, ali stoji pri mišljenju da je kazna bila prestroga i da su se mnogi vozači provukli s puno gorim potezima.

“Vjerojatno je bilo prestrogo jer na samom startu utrke nemate panoramski pregled oko sebe. Kad sam ga vidio, a vidio sam ga kasno, on nije bio u potpunosti pored mene, brzo sam se maknuo. Čuo sam da je bilo mnogo žaljenja oko kazni i jako je teško prosuditi kada ćete biti kažnjeni, to je lutrija. Vidio sam vozače koji nisu dobili kazne za puno gore poteze. Naravno, ako sam doveo Fernanda u opasnu poziciju žao mi je zbog toga, ali to je utrkivanje, prvi krug, naravno da neću odustati od pozicije besplatno, posebno ako sam skoro punu dužinu bolida ispred nekog. Bio je minimalnim dijelom bolida pored mene i svejedno je držao gas do kraja. Super za njega, hrabro, ali… Naravno da neću ostaviti vrata otvorena, pogotovo zato jer sam ga kasno vidio.”

Sainzu je žao da nema konzistentnosti u primjenjivanju kazni, te da bi Formula 1 trebala odlučiti hoće li svakom incidentu pristupati individualno ili će napraviti fiksna pravila.

“Čuo sam danas da je bilo incidenata sličnih ovom našem i da nije bilo kazni. To Formula 1 mora razumjeti, želi li gledati svaki incident pojedinačno ili postaviti fiksno pravilo kao kod pomicanja na kočenju. Ne znam, danas je jako teško procijeniti što će vam se dogoditi ako napravite neki potez koji je na limitu. Dovodite se u rizik da dobijete kaznu ili da ne dobijete ništa.”

#KeepFigthingSchumi Autor: Marko Rakić

Prošle su gotovo tri godine, a vijesti o Schumacherovom stanju dolaze sve rijeđe, što ukazuje na to da oporavak ne ide dobro te da se mnogo stvari skriva. Ipak, neke informacije procure mimo rigorozne kontrole, što veseli fanove sedmerostrukog svjetskog prvaka. Njegov prijatelj i suradnik iz dana u Ferrariju, Ross Brawn, kaže da Michael pokazuje ohrabrujuće znakove u svojoj rehabilitaciji, koja traje od ljeta 2014.

“Obitelj je odlučila da Michael svoj oporavak odradi doma, u privatnosti, a ja to moram poštovati. Postoje ohrabrujući znakovi i svakog dana molimo da se takve stvari češće događaju. Ne mogu vam puno reći jer moram poštovati privatnosti obitelji.”

“Sve što mogu reći da je postoji mnogo spekulacija oko Michaelovog stanja. Uglavnom su krive, a mi se nadamo da će oporavak svakim danom ići sve bolje te da ćemo ga jednog dana vidjeti oporavljenog od ove strašne nesreće.”

Ocon u Force Indiji? Autor: Marko Rakić

Prema španjolskom Formula Rapida portalu, drugi vozač za Force Indiju već je gotova stvar. Esteban Ocon trebao bi preći iz Manora u Force Indiju, te se tako pridružiti Sergiju Perezu za sezonu 2017. Naravno, veza je to između Mercedesa i Force Indije, koja će zbog toga dobiti povoljniju tarifu za motore, ali i talentiranog vozača, budući da su u momčadi iz Silverstonea u zadnjim godinama pokazali da ih ne zanimaju vozači platiše. Naravno, iz Force Indije ništa ne žele reći, a teško je ignorirati poveznicu s Oconom, koji je i testirao za njih tijekom prošle sezone. Tehnički direktor momčadi, Andy Green, kaže da je na vlasniku momčadi da donese odluku o tome koji će vozač sljedeće godine biti u Force Indiji.

“To je odluka koju mora donijeti Vijay Mallya. Raspravu o tome tko će voziti za momčad započet ćemo sljedeći tjedan”, bio je kratak Green.

Njemački Auto Motor und Sport je također najbliži tome da će Ocon sljedeće godine dobiti mjesto u Force Indiji, što je pomalo iznenađujuće, budući da su (barem izvana) Wehrleinove veze s momčadi izgledale dosta snažnije od onih koje je Francuz imao kroz trenutnu sezonu.”

Fotografije ustupio Pirelli.

studeni, 2016. | F1puls.com