F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Robert Kubica: Junak moderne Formule 1

Ante Maras

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Kad pričamo o vozačima uzorima moderne Formule 1, najčešće su to Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen te povratnik Fernando Alonso i to potpuno opravdano, jer su uz puno odricanja postigli jako puno. No ipak postoji jedan vozač iz ove generacije kojeg život nije baš mazio, ali ipak je pokazao svoj talent i dokazao da se uz veliki trud i volju mogu postići mnoge stvari, bez obzira na hendikep i sve loše što život donese. Taj vozač je naravno Robert Kubica, prvi i zasad jedini slavenski vozač pobjednik utrke Formule 1, velika nada kojeg je teška nesreća spriječila da ostvari mnogo više te jedan od vozača zbog kojeg sam i zavolio ovaj sport.

Rođen je u Poljskoj 1984. godine, u kojoj trkača baština i nije vrijedna spomena osim donekle relija, no to ga nije spriječilo da se počne baviti autosportom, točnije kartingom. Nakon što je čekao do 10. godine da počne se profesionalno utrkivati u kartingu u Poljskoj (nije zakonski bilo moguće prije), u 3 godine je 6 puta osvajao naslov prvaka Poljske u kartingu. Bilo je jasno da je prerastao Poljsku te ga otac šalje u Italiju u kojoj mu nije bilo lako zbog neimaštine i jako puno odricanja u odnosu na njegove konkurente, a kamoli u odnosu na nekog normalnog tinejdžera. Ali nije odustajao te je 1998. postao prvi stranac prvak talijanskog karting prvenstva, koju je obranio godinu kasnije. U Europi ostvaruje dobre rezultate i pobjeđuje dvije godine uzastopno na Junior Monaco Kart Cupu.

2000. prelazi u prvenstva bolida i već u prvoj sezoni postaje članom Renaultove vozačke akademije, a 2002. postaje doprvakom talijanskog Formule Renault 2000 prvenstva, a iste godine nastupa na Interlagosu u brazilskoj verziji prvenstva te dominantno pobjeđuje na toj utrci. Kako ne bi sve bilo tako bajno, uoči početka sezone europske Formule 3 doživljava prometnu nesreću u kojoj lomi ruku zbog čega mu u ruku ugrađuju 18 titanijskih vijaka. Ali ni to ga ne zaustavlja te u debiju na Norisringu pobjeđuje, unatoč tome što je još uvijek imao 18 vijaka u ruci i plastičnu protezu. 2005. prelazi u svjetsko Formula Renault prvenstvo i osvaja ga već u prvoj sezoni što mu osigurava test za Renaultovu F1 momčad, no pod svoje ga uzima BMW Sauber za test vozača 2006.

Već u svojim prvim nastupima na slobodnim treninzima izaziva pažnju te se počelo špekulirati da bi mogao pravi trkaći debi doživjeti već 2006. godine. Na svoj debi ipak nije morao čekati do 2006. budući da se Jacques Villeneuve požalio na bolove nakon sudara na Velikoj Nagradi Njemačke zbog čega ga Kubica mijenja na Velikoj Nagradi Mađarske. Briljira već u prvom nastupu u kojem se kvalificira na 9. mjestu a utrku završava na 7. mjestu, no biva diskvalificiran zbog prelaganog bolida. Svejedno, ostavio je dovoljno dobar utisak zbog čega Villeneuve napušta momčad i sport te ga Kubica zamjenjuje do kraja sezone. Već u svom trećem nastupu u Monzi završava na 3. mjestu, svom prvom podiju čime dodatno privlači pažnju javnosti na sebe te postaje time prvi Poljak na podiju. Ostatak sezone je protekao u ne tako dobrim rezultatima, ponajviše zbog loših odluka njegova pitwalla. Sljedeća sezona je protekla u konzistentnim nastupima u bodovima kojima je dodatno privlačio pozornost. No tu sezonu je obilježio njegov teški sudar na Velikoj Nagradi Kanade kada se pri brzini od 300 km/h zabio u betonski zid, što ga je odbacilo do metalne ograde te putem okrenulo njegov bolid u zraku te se konačno zaustavlja u toj metalnoj ogradi. Bio je to sudar koji je šokirao sve prisutne zbog čega su mnogi s obzirom na silinu sudara i stanje bolida nakon sudara pretpostavili da mu se nešto jako strašno dogodilo, no on se izvukao bez većih posljedica te je samo morao propustiti Veliku Nagradu SAD-a zbog predostrožnosti na kojoj ga je zamijenio Sebastian Vettel. Inače, onboard podaci su pokazali da je doživio deceleraciju od 28 g te da je tijekom udara doživio silu od 75 g. Vraća se utrkivanju sjajnim 4. mjestom na Velikoj Nagradi Francuske. Iako do kraja sezone nije uspio osvojiti podij, svojim sjajnim nastupima, nerijetko blizu podija osigurava sebi 6. mjesto u poretku.

2008. je za njega i njegovu momčad BMW Sauber počela sjajno te je uspio ostvariti podije u Maleziji, Monaku te Bahrainu, na kojem je ostvario svoj prvi pole position. Svakako vrhunac sezone za njega i momčad je bila Velika Nagrada Kanade u kojoj dolazi do svoje prve pobjede, a da slavlje momčadi bude veće, pobrinuo se Heidfeld svojim 2. mjestom. Po prvi put u povijesti je jedan Poljak pobjednik utrke Formule 1 te je tom pobjedom preuzeo vodstvo u prvenstvu. Sve se činilo idealnim za njega i mnogi su mu predviđali borbu za naslov prvaka do samog kraja, no BMW Sauber u kolovozu te godine donosi odluku o prekidu razvoja bolida da momčad može usmjeriti resurse na bolid za 2009. godinu, kad stupaju na snagu nova velika pravila po pitanju bolida, što se u konačnici odrazilo na njegove rezultate. Unatoč tome, uspio je sezonu završiti na 4. mjestu, zbog čega ostaje žal što se BMW Sauber posvetio razvoju bolida za 2009. godinu. Žal je postao još i veći na kraju 2009. u kojoj je bolid bio iznimno nekompetitivan, vrlo često i izvan bodova, zbog čega je BMW odlučio napustiti F1 na kraju sezone. Kubičin vrhunac sezone je 2. mjesto na pretposljednjoj utrci sezone, na Velikoj Nagradi Brazila.

Robert Kubica na Velikoj Nagradi Kanade 2008., Mark McArdle

2010. odlazi u Renault u kojem ponovno ostvaruje sjajne rezultate unatoč prosječnom bolidu te još opipljivim posljedicama Crashgatea u momčadi. Vrhunac sezone je bila već druga utrka sezone u Australiji kada on dolazi do 2. mjesta nakon kaotične utrke s mnogo incidenata. No po mom mišljenju, njegov najbolji vikend te sezone te jedan od najboljih tijekom njegove karijere je bio na Velikoj Nagradi Monaka kada se kvalificira na sjajno 2. mjesto u bolidu koji nije za vrh te utrku završava na 3. mjestu. Tijekom sezone osvaja još jedno 3. mjesto u Belgiji te sezonu završava na 8. mjestu. U predsezonskim testiranjima za 2011. je u vrhunskoj formi te zadnji dan testiranja ostvaruje najbrže vrijeme.

Robert Kubica na Velikoj Nagradi Kanade 2010., Gregory Moine

Kad se činilo da će napokon doći na sami vrh, ponovno su se život i nesreća odlučili poigrati s njime i to poprilično ozbiljno. Na reliju u Andori koji se održao početkom veljače iste godine doživljava strašan sudar u kojem nalijeće na zaštitnu ogradu zbog čega biva čak sat vremena zatočen u autu prije nego što su ga spasitelji izvukli iz automobila. Zbog činjenice da je zaštitna ograda pri udaru ušla u automobil te udarila u Roberta Kubicu, uzrokovala je strašne ozljede, zbog čega je dio desne podlaktice morao biti amputiran. Sudar je uzrokovao i otvorene lomove lakta desne ruke, ramena i noge te veliki gubitak krvi, zbog čega su ga dva kirurška tima operirala čak 7 sati. U narednim danima su izvedene još dvije operacije kojima su dodatno sanirani lomovi lakta, ramena i desne noge. Nakon dva mjeseca liječenja u bolnici, Kubica biva pušten iz bolnice na rehabilitaciju. Nekoliko godina kasnije je Kubica otkrio da je par dana prije nesreće potpisao ugovor s Ferrarijem za 2012. godinu, koji mu je i omogućio da povremeno nastupa na relijima, baš kao što je i ovaj.

Kada se činilo da je njegova trkača karijera gotova, on se vratio utrkivanju te nastupa nekoliko godina u reliju, osvojivši WRC-2 prvenstvo 2013. godine, a zbog svoga povratka utrkama unatoč hendikepu djelomično amputirane podlaktice osvaja nagradu Man of the year 2012. koju mu je dodijelio Top Gear. Isto tako, nastupio je cijelu sezonu za de facto tvorničku momčad Forda u WRCu 2014. s relativnim uspjehom. U međuvremenu je odradio velik broj sati u Mercedesovom F1 simulatoru u kojem je pokazao da ima još talenta i brzine u njemu, ali da je limitiranost njegove desne ruke prevelik hendikep na stazama kao što je Monako. U narednim godinama je odradio nekoliko testiranja GT3 bolida, sportskih prototipova i Formule E, ali i njegov je cilj bio povratak u Formulu 1.

2017. godine, nakon 6 godina od posljednjeg nastupa u bolidu F1, Kubica konačno sjeda za bolid F1, ovaj put u Lotusu E20 iz 2012. obojenog u Renaultove boje na stazi Ricardo Tolmo u kojem je, po riječima Cyrila Abiteboula, pokazao brzinu, konzistentnost i veliku volju. Ponovno dobiva šansu u F1 bolidu, ovaj put u aktualnom Renaultovom bolidu u Mađarskoj na unutarsezonskom testiranju u kojem završava na 4. mjestu, 1.5 sekundi iza prvoplasiranog Vettela, što je bio sjajan rezultat za njega s obzirom na njegov hendikep i činjenicu da nije nastupio preko 6 godina u bolidu F1. Krajem iste godine odrađuje par testiranja za Williams, prvo u FW36 iz 2014. pa u aktualnom FW40 u kojem ponovno pokazuje da ima brzinu i da ga hendikep ne sputava.

Iako je bio jedan od glavnih kandidata za vozačko mjesto u Williamsu za 2018. godinu, ipak momčad odabire Sergeja Sirotkina, a Kubica postaje njihov test vozač za 2018. te tijekom sezone odrađuje par slobodnih treninga. Konačno se 2019. vraća natjecateljski u Formulu 1, više od 8 godina nakon posljednjeg nastupa u Formuli 1. Nažalost, povratak nije bio sjajan, dijelom zbog momčadskog kolege Georgea Russella koji ga uvjerljivo porazio, dijelom zbog ipak očitog utjecaja hendikepa na njegove performanse, zbog kojeg je razvio i specifičan način okretanja upravljača, ali ponajviše zbog jako lošeg i sporog bolida što ga je vozio. Unatoč tome, uspijeva u kaotičnoj Velikoj Nagradi Njemačke osvojiti svoj prvi bod od povratka u F1, ujedno prvi i posljednji za Williams te sezone, a i posljednji bod za Williams do danas. Na kraju sezone napušta Williams te prelazi u Alfu Romeo kao test vozač i u DTM u BMW. Inače vrijedi spomenuti da je njegovo prvo odustajanje od povratka uzrokovano sudarom Georgea Russella, zbog čega je Kubicu momčad zamolila da parkira bolid u garažu kako bi momčad sačuvala rezervne dijelove, što je izazvalo podsmijehe i zgražanje javnosti F1, a nekima izazvala tugu zbog činjenice da je nekad trofejna momčad pala na tako niske grane.

Robert Kubica, Williams
Robert Kubica, Williams

Mnogi mlađi fanovi F1 će pamtiti Roberta Kubicu kao jako sporog vozača zbog jedne sezone u Williamsu, ali ja ću Kubicu, kao i veliki dio starijih fanova F1 pamtiti kao jednog od najtalentiranijih vozača moderne F1 kojem jednostavno loša sreća i život nisu dopustili da dosegne sami vrh, koji mu je pripadao. No po čemu ću ga podjednako pamtiti je činjenica koju sam naveo u početku članka, a to je da je unatoč teškoj nesreći na reliju ostao pozitivan te se uz puno truda, znoja i boli borio te ostvario ono u što nitko osim njega nije vjerovao, a to je povratak u Formulu 1. Istina, povratak nije bio sjajan, ali sami povratak unatoč svemu je za njega ravan osvajanju naslova prvaka jer je pokazao što sve snaga volje i nesalomljivi duh mogu napraviti. Stoga, kad bi me pitali kojeg bi modernog sportaša naveo kao uzor budućim naraštajima, to bi svakako bio Robert Kubica.

Podrži nas

Naši zadnji donatori su: Crash i Superhik.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Maras
Pulsmedia autor
58 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

11 komentara

  1. Ayrton Senna LR7 Prikaži

    Nesuđeni prvak F1…Istinski zaljubljenici u ovaj ‘sport’ će ga takvim pamtit prije nesreće.



    19

    2
  2. F1puls Portal Testarossa Prikaži

    Za mene jedan od dražih vozača. Bio je nevjerovatan u BMW Sauberu. A sjecam se i dobrih voznji u Renaultu. Jedna od najjačih scena mi je kada ga nakon sudara na VN Canade pita novinar: Da li ste vidjeli sudar na tv, izgledao je strašno. A Kubica odgovara: Da, ali vidio sam ga i uživo kada sam bio tamo.



    8

    0
  3. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Što ti je život i sudbina. …….. više nego velika šteta ( i zlo ). :facepalm:

    …….odlično Ante,…….
    Hvala! :thumbs:



    4

    0
  4. Dobar članak !
    Procitao sam naslov …i nisam se složio.
    Kao sam procitao trkaci životopis sa svim detaljima koji mi ranije nisu bili poznati ..promijenio sam mišljenje.
    Pratio sam Kubicu od dolaska u F1 i imao je moje simpatije zbog svojih dobrih vožnji.
    Bilo mi ga je žao kad je doživio nesrecu, ali poslije oporavka nisam bio zadovoljan njegovim nastupima u WRC.
    Jako cesto je odustajao. Godina u Williamsu mu nije pomogla u popravljanju imiđa – naprotiv.
    Ali s obzirom na fizicke nedostke i sama cinjenica da je kao takav vozio vrhunsko trkace auto je uspjeh sam po sebi.



    1

    0
  5. Nico Hulkenberg Zec Prikaži

    Odličan članak, bravo!
    Nikada neću prežaliti taj prokleti dan kad je sjeo u Fabiju.



    3

    0
  6. Williams DoDo13 Prikaži

    Kapa do poda za članak. Definitivno jedna od osoba u F1 koja zaslužuje veliku pažnju i priznanje da je jedan od velikih talenata ovog sporta. Stvarno bih volio da njegova priča u F1 završi sa još nekoliko pobjeda i kada se jednog dana oprosti od F1 da i mlađim generacijam ostane u sječanju kao veliki vozač.



    2

    0
  7. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Još jedan komentar,….. možda sam u krivu; čini se da dolazi vrijeme, koje neće trebati junake ….. doba koje neće trebati junake – sve nekako postaje instant i na brzinu,…….

    Ipak, nadam se da sam u krivu, jer junaka bi uvijek trebalo biti…….



    1

    0
  8. Fernando Alonso 14 Hyper markoni Prikaži

    Svaka čast, odličan članak, to je dokaz da je volja jedino bitna ako bismo htjeli uspjeti



    2

    0
  9. Alfa Romeo laky614 Prikaži

    Svaka čast Kubici i pohvale za članak. Na zadnjih par rečenica sam se naježio, bravo Ante.



    1

    0
HrvatskiEnglish