F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Putopis: 24 sata Spa: At the races – GT3 edition

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Putopisi

Preduga ljetna stanka je pri kraju,  strasti povodom odlaska Alonsa su se (nadam se)   smirile i   F1 nam se uskoro vraća  tradicionalnom utrkom za VN Belgije koja se vozi na legendarnoj stazi Spa Francorchamps.  Kako nam je bilo na navedenoj lokaciji, ali na jednom potpuno drugačijem događaju pročitajte i pogledajte u ovom putopisu.  A ako budete dobri možda načas ugledate i Štrumpfove…

Uvod

Krajem prošle godine imao sam dvojbu za otići na Spa -24 sata ili F1. Čitajući raznorazne izvještaje F1 me sve manje privlačila – skupo, gužvovito (Max je kriv!), neorganizirano – pa sam se odlučio se za prvu opciju jerbo sam bio uvjeren da ću na 24 sata sata vidjeti i doživjeti 10x više za (barem) duplo manje novaca. Nakon Le Mansa i Nurburgringa najveća GT utrka na svijetu je logičan završetak 24 satne priče. Endurance >sprint od stoljeća sedmog!

O Belgiji i stazi

Neću izmišljati toplu vodu, pa da ne dužim – sve bitno možete pročitati u Lukinom tekstu od prije dvije godine: https://www.f1puls.com/11574/dobrodosli-u-belgiju/.

O utrci

Prva utrka je vožena daleke 1924. –  samo godinu dana nakon 24 sata Le Mansa.  Da i ovo skratim, što se tiče povijesti  posjetite: https://en.wikipedia.org/wiki/Spa_24_Hours  i/ili http://www.snaplap.net/24-hours-of-spa/

Od 2011. utrka  se vozi u sklopu Blancpain endurance serije za GT3 vozila koju organizira GT spasitelj/uskrstitelj/vizionar Stephan Ratel i njegova http://www.sro-motorsports.com/.

Što se tiče GT3 kategorije najbitnije je izdvojiti kako je kategorija namijenjena  privatnim timovima   i  da su  sva vozila  maksimalno (koliko je to moguće)  izjednačena po brzini zahvaljujući  skupu pravila,   formula  i tablica  nazvanim BOP  – Balance of performance.  Više na https://en.wikipedia.org/wiki/Group_GT3. Primjer BOP-a https://www.fia.com/file/68729/download?token=Gzci5JYm.

Da se razumijemo, BOP je konstantno podložan promjenama ukoliko neko vozilo odskače po brzini ili sporini. :)  I uvijek se netko malo buni.  :)  Rekordnih 13 proizvođača je  nastupilo  raspoređenih u 60ak posada sa  po 3 ili 4 vozača  i to : Merc, BMW, Audi, Porsche, Bentley, Aston, Jaguar, McLaren, Lexus, Honda, Nissan, Ferrari i Lambo.  Pošto je ovo F1 portal, nabrojati ću (valjda)  sve bivše F1 vozače koji su nastupili: Barrichello, Patrese powered by Honda :), Schneider, Klien, Winkelhock, Petrov. Više na: https://www.total24hours.com/entry-list.  Na službenom sajtu možete naravno pronaći i ostale bitne informacije o utrci.

Što se tiče samih  vozača oni su rangirani u četiri kategorije po kvaliteti: platinium, gold, silver i bronze. Više na https://www.fia.com/file/71438/download?token=hNQdsCTN. Platinium i gold su većinom tvornički  vozači. Postoje razne kombinacije vozačkih postava, pa se unutar utrke osim  za ukupnu  pobjedu posade natječu u  pro, pro-am, silver i am  cupovima.  Na utrci je nastupio i naš Martin Kodrić vozeći Lamba u Silver cup-u za ekipu Barwell motorsport.

Utrka se tradicionalno vozi zadnjeg vikenda u 7. mjesecu, i ovo je bilo 70. izdanje. Nemam točnih podataka o posjećenosti, ali zadnjih godina bude 50-60 tisuća posjetitelja.  Većina utrke je prenošena na Eurosportu i Sportskoj tv(!?).

Pripreme

Kvorum je omogućio Neff koji je jedini pokazao ozbiljan interes za putovanje.  Dogovorili smo polazak  Croatijom iz Zagreba za Brisel u petak ujutro, i povratak u ponedjeljak navečer. U četvrtak navečer letim također Croatijom  za Zagreb i vraćam se u Dubrovnik u utorak ujutro.  Još su u igri bili i letovi za Dussedorf i Köln/Bonn, ali Brisel je bila optimalna solucija.  Što se tiče smještaja bila je solidna ponuda apartmana  na 10-20 km od staze, pa nismo morali kampirat :) . Veći gradovi poput Liegea ili Aachena udaljeni su po 50ak km od staze. Za F1 utrku smještaj je dosta skuplji i brže se rasproda.  Odlučio sam se za apartman u Stavelotu koji je 10ak km udaljen od glavnog ulaza na stazu.  Na aerodromu rentamo auto i to je to.  Uzeli  smo vikend karte sa paddock passom.  To znači slobodan pristup svim general admission područjima,  tribinama i naravno paddocku.

Četvrtak

Slijećem navečer na Pleso i moram ‘ubiti’ 5-6 sati do leta za Brisel. Odlučujem se za klošar/Pale sam na svijetu soluciju spavanja na međunarodnim odlascima. Nisam se nešto naspavao iz više razloga. Ne preporučam.

Petak

Stigao Neff, let prošao uredno,  rent a car nam  umjesto Corse dao većeg Fiata 500 x i   krećemo prema prvom odredištu  –  gradiću Spa, cca 140 km puta. Na auto-cesti  jedino su nas zbunjivale  table sa putokazima ”Liuk”. Kasnije smo skontali Liuk=Liege. Gradić Spa kao turistička atrakcija hvali se najstarijim casinom izgrađenim 1763., prvim organiziranim natjecanje u ljepoti održanim 1888. i  naravno izrazom Spa  – sinonimom za sve termalne izvore, toplice, banje.  Spa, wellnes i tako  to… U Spa   se i  puni najpopularnija  mineralna voda Beneluxa inovativno nazvana ‘Spa’.

Mala digresija: u srijedu predvečer tradicionalno svi natjecatelji dolaze  sa svojim automobilima do centra  Spa pozdraviti publiku, podijeliti autograme, poklone, promovirati  utrku.  Kraj digresije.

Spa ja prekrasan gradić, ali smo prisljeni skratiti obilazak jer sunce prži. Čak sam morao i u crkve ulaziti zbog hlađenja – srećom nije došlo do samozapaljenja. Par km dalje je selo Francorchamps  nakon kojeg tražimo parking. Prometne gužve nepostojeće, organizacija solidna. Parkiramo na livadi (P 4-5-6), pa se spuštamo 10ak min. kroz kamp/šumu  i izlazimo kod najslavnije kombinacije zavoja u F1 Eau Rouge/Raidillon, u buduće samo ER. To je bilo oko 2 sata popodne, Porsche cup taman završio kvale, uskoro će prva utrka Lambo trofea. Cijeli program pogledajte na  https://www.total24hours.com/programme#friday .

Odmah iza ER je fan zona sa velikom koncertnom binom i raznoraznim štandovima za hranu/piće i suvenire. Većina toga je još uvijek zatvoreno, lagano se spremaju za udarnu subotu. Na stazi su samo 4 stalne betonske tribine i to glavna/nova natrkivena kod nove zgrade/novih bokseva/startno ciljne, pa nakon prvog zavoja (La Source) ide jedna nenatkrivena, natrkivena i opet nenatkrivena taman prije ER.

Zbog sunca i blizine upadamo na staru natkrivenu – raspada se, ali nas je spasila. Na tornju poviše jadnih, starih bokseva na displayu stoji ugodnih 37 stupnjeva. Iza se uzdiže moderna, zgrada sa novim boksevima. Znojim se i u hladu. Nije mi džabe prijateljica koja živi tamo javila da su najveće vrućine u Belgiji u zadnjih 10 godina. Trofeo utrka vrlo zabavna,vrlo divlja, pola grida otišlo široko kod La Sourcea u prvom krugu, svako malo prolazi vozilo sa oštećenom gumom, pa safety car…Svašta. Pogled na ER prekrasan, zadivljujući, opuštajući. Potrajala utrka pa idemo tunelom paralelnim sa crvenim potočićem aka ER na drugu stranu prema paddocku, a tu je i jedna montažna natrkivena tribina sa lijepim pogledom na ER.

Kad je završilo gledamo pripreme F3 bolida, pa malo utrku i šetamo se vrlo zanimljivim i bogatim paddockom. Penjemo se prema novim boskevima i usput vidimo dio historic touring automobila koji će biti izloženi večeras uokolo po stazi. Stižemo i zadržavamo se kod Bus stopa koji je isto u hladu. Tu i na mnogim drugim dijelovima staze napravljeni su hvalevrijedni otvori u ogradama za nesmetano gledanje i slikavanje. Osim toga postavljene su i brojne table sa poviješću i opisom pojedinih zavoja, a ima i mnogo putokaza. Idemo malo još na glavnu tribinu, pa mrtvi umorni napuštamo stazu i odlazimo do apartmana. Po dogovoru u 5 popodne se nalazimo sa gazdaricom u Stavelotu, ona nam sve objasnila, otišli u shopping, pa na spavanje. Ako se obadvoje probudimo idemo nazad gledati superpole kvale i šetat po stazi… Ništa od toga.

Subota

Buđenje uz  jedinih par kapi kiše tijekom cijelog puta pa doručak u omiljenoj pekari. Sendvič od pola francuza, suhomesnato i zanimljivi prilozi poput ukiseljenih lučića (?!).  Djevojke što rade ne znaju baš engleski pa je Neff umjesto cappucina dobio kafu i cappucino. Za svaki slučaj, uzeo sam si pivu iz frižidera. :) Prošetali se malo Stavelotom, lijepo uređeno  uspavano selo/gradić. Dvije glavne atrakcije su samostan kojeg ćemo u nedjelju posjetiti i  bijela karnevalska  ‘spodoba’  koja viri iz svakog izloga, sa  svakog raskršća,  ulice, prozora…Više na https://en.wikipedia.org/wiki/Laetare_de_Stavelot i/ili http://www.blanc-moussi.com/.

Uz tradicionalno propuštanje support utrka koja uključuje i prvu pobjedu Micka Schumachera u Spa  krećemo na stazu i to u smjeru Malmedya…Vozeći se kroz Masta kink osjećam se kao Jo Siffert u Gulf Porscheu!  Parkiramo na istom mjestu, dosta veće gužve na parkingu,  improviziranom kampu,  ulazu. Jedino  su nam u subotu provjeravali   paddock pass. Ušli u paddock,  Lambo trofeo utrka završila pa se šetamo malo okolo i slikavamo bokseve, malo izložene civilne Lamboe među kojima dominira onaj ružni SUV kao nekakav safety car.

Neff je koristeći svoje bogate veze & poznanstva nabavio Kodrićev broj pa smo se dogovorili za posjet njegovom boksu.  Ispred Barwell kamiona pitam zaposlenika:  Hello, is Marin there? – You mean Martin?  -Yes of course, Martin!  :epicfail:

I član tima dozove Martina iz motorhema. Mladi gospodin nas je ugostio, pokazao nam boks tima, unutrašnjost Lamba,  objasnio nam neke stvari o utrci,  konkurenciji, karijeri, pogledali njegov noćni krug na lap top-u, popričali, poslikavali se, a  čak nas je i pokušao ubaciti da budemo suvozači  tijekom  hot lapova  po stazi. Kapa do poda, spontani aplauz i  moj duboki naklon!  Sve u svemu Martin je bio jedan bržih vozača tijekom vikenda  i očekivao je barem podij u Silver cup-u.

Također,  izvijestio nas je   o onoj  velikoj nesreći u Trofeu https://www.youtube.com/watch?v=VCCGgQUHzOc  koja je srećom prošla bez većih posljedica. Zbog nje  su i otkazani bili hot lapovi. Veteran  automobilizma  Branko Dovranić aka Ladica je Martinov prijatelj/mentor/wingman /zajedno u kamperu putuju na utrke… E, pa s njim smo se dalje nastavili družiti u paddocku, slušati njegove zanimljive priče  i malo jesti/piti  dok gledamo  na ekranu  Formula Renault utrku  iz koje izdvajam https://www.youtube.com/watch?v=OB0jDcGC8mc  i da se jedan vozač zove Phil Hill (nije pseudonim!).

Još se malo šetamo  i dolazimo skoro do prvog zavoja s unutarnje strane dok se vozi zadnja support utrka dana – Porsche cup. Tu sve vrvi od najekskluzivnijih motorhomeova, superautomobila, ružnih  Bentley SUV-ova  i prekrasnih  Strakka hostesa.  Kaže Ladica da su Bugarke.   Nakon toga  stazom paradiraju Bentleyi,  Lexusi, Honde, superautomobili , pa uskoro kreće i pit walk.  Rukovao se sa Patreseom – meni dovoljno.   Vidio  vozače,  aute,  hostese, dok nas nisu potjerali, pa lagano kreću završne predstartne ceremonije.  Krećemo prema ER. Na nižem platou su izloženi hisotric touring carovi, neke smo vidili jučer, neke nismo.  Alfe, fordovi, bmw-i, nešto japanaca,   806,   prvi AMG ”red pig”….Ipak iz  ponude izdvajam sliku ‘ c14’ .  Na  gornjem ‘pravom’  platou je očekivano velika gužva pa tu ostavljam Neffa i krećem dalje u smjeru kazaljke na zidu, cilj mi je obići cijelu stazu. Sinoć je na superpoleu Audi  br. 1 bio brži za čak  6 desetinki od drugoplasiranog.  Spominjao sam bio u uvodu veliku izjednačenost automobila tako da me nije iznenadila vijest  https://www.motorsport.com/bes/news/wrt-audi-loses-spa-24-hours-pole-over-infringement-1064986/3149410/?nrt=209 . Bez njega je prvih 15   unutar sekunde.  :)

Leteći start je kod starih bokseva i dočekao sam ga na početku Kemmela – premoćno izgledaju i zvuče auti dok se penju pa tutnje ravnicom. Što se tiče zvuka i dalje mi atmosferci imaju najbolji zvuk –Audi/Lambo i Aston. Od turbaka Merc i Bentley. I tako šetam okolo, slikavam, uživam. Odlične borbe, konstantna preticanja, blokiranja, dim od prašine, tu i tamo probušena guma, vidjeh jedno izvrtanje… Unutarnja strana Bruxelles zavoja mi je odlična lokacija. Očekivano dosta ljudi ima oko Pouhona aka Double Gauchea. Kod Campusa su otvorene dvije montažne tribine. Blanchimont nije dobar za slikavanje, ali je fenomenalno gledati kako prolaze sa nekih 250 km/h, pretiču/obilaze van granica staze, bore se.

Bus stop, glavna tribina pa sa Neffom malo odmorit ispod ER. Pričekali mrak, Mercovi i BMW bacaju odlične iskre, ostali dime lijevim zadnjim krajem, borbe i dalje žestoke, promjene vodstva po klasama kontinuirane. Penju se uz ER metar-dva jedan iza drugog, nema tu držanja razmaka, nema gubitka downforcea, već su na vrhu prvi pokušaji preticanja! Popeo se do ER, gužva umjerena. U onoj kući na vrhu ER je nekakva zabava, ali stoji netko na ulazu, pa nisam ulazio. :) Iz nekog razloga nije bilo tradicionalnog vatrometa u 22:30 (možda zbog one nesreće u Trofeu?). Malo pogledali/poslušali koncert pa nazad zzz.

Nedjelja

Jutarnja rutina pa posjet http://www.abbayedestavelot.be/en za kulturno uzdizanje. Naravno, tu je muzej staze – ostali muzeji i izložbe nas ne zanimaju previše. Muzej staze je smješten u podrumu. Očekivano je dobar, mada mi fali par modela. Očito mijenjaju postav s vremena na vrijeme. Dosta ima o povijesti staze, izloženi su civilini automobili, trkaći, formule, prototipovi, motori, hall of fame, Jackie Ickx ima svoj kutak, Pedru Rodriguezu je posvećen jedan mali dio, ima maketa stare i nove staze, playstationi za interakciju…Nabrzinu vidili ostalo i kao suvenire uzeo kovanicu od staze, a Neff novčanicu od 0 eura i nazad na utrku.

Oko podne sam već kod ER-a. Tu su sinoć bila dva udesa, i utrka je bila prekinuta na par sati. Gužva umjerena. Pogled kao i uvijek spektakularan, količina komadića  gume pored racing line-a poveća. Vidio sam par manjih izlijetanja sa lijeve strane preko onih bijelih ležećih. Nakon toga malo  na tribinu preko puta, pa kroz paddock tunelom  na prvu betonsku tribinu nakon prvog zavoja. Neff kaže da tu može slobodno ostati cijeli dan. Osim prometa na stazi, prometno je i u pit lane-u. BMW-i vode. Dalje do  montažne tribine kod prvog zavoja, pa na glavnu i onda konačno do lokacije koja me privlačila cijeli vikend…one na kojoj piše ‘bar+restaurant’ i nalazi se na vrhu nove zgrade poviše bokseva. Liftom na vrh i  tu sam. Uskoro i Neff stiže…Masu ljudi unutra, masu vanka na terasama, prati se utrka, prati se i F1 u Mađarskoj, šank, švedski stol.  Savršen ugođaj za dočekati kraj utrke.  Ukusni švedski stol posjećen više puta. Dočekali kraj utrke, veliko slavlje za BMW. Dva BMW-a, dva Audija, pa dva Merca. Petorica u istom krugu. Naš Kodrić drugi u Silver cupu, samo dvije sekunde iza prvoga koji je sa par prljavih poteza obranio poziciju. Idemo do podija ispratit slavljenike, sretni mašemo hrvatskom zastavom mada se Kodriću na licu vidi da nije baš skroz zadovoljan. Neff na jednu stranu, ja na šetnju ER-om pa doma.

Ponedjeljak i utorak

Ujutro check-out pa laganini povratak – let nam je u 20:00. Stajemo past oči u jednoj track day/racing day/racing parts prodavaonici pa do Malmedya da zaokružimo trokut stare staze. Malmedy – simpatičan gradić, duplo veći od Stavelota. Autocestom dalje do Liegea . Malo uz rijeku, malo do centra, ali opet sunce ubija. Dalje do sljedeće postaje – Leuvena. Parkirali kraj pivovare Stella Artois – ne može tu bit loše. ;) Leuven me oduševio, stvarno prekrasan grad. Malo mi baca na Brisel. I to je to, aerodrom i nazad. Za promjenu prespavao kod rodbine i utorak ujutro let za doma.

Rekapitulacija troškova u eurima

Croatia airlines povratni letovi samo sa ručnom prtljagom Dubrovnik-Zagreb 90 e i Zagreb-Brisel 105 e.

Dvosobni apartman sa parkingom za tri noći 216 e + 50 e za čišćenje (ovih 50 je lagni rip off, ali eto). Vikend karta sa pristupom svim tribinama i paddock passom 70 e. Parking na stazi 10 e po danu. Na stazi se uglavnom plaćalo bonovima, preračunato je to: mala piva, gazirani sok, red bull, kafa i pomfri po 3e, burger 4,5 e, kebab 6 e. Onaj Švedski stol sa jednim pićem 20 e. Program nažalost samo na francuskom i nizozemskom 5 e, majica 20 e. Sendvič od pola francuza u pekari 3,50 e. Stavelot samostan 9,50 e, suvenir kovanica ili novčanica 2 e. Rent a car 92 e za 4 dana, 50 e goriva. Cestarina se ne naplaćuje. Na povratku lopovski taxi Neffu do Dugava i meni dalje do Vrbana 40 e . Dan kasnije ZET-om me od Vrbana do aerodroma izašlo 1,5 e. Sve u svemu, nije preskupo. Mislim da sam oko 750 e potrošio ukupno.

Zaključak

Prezadovoljan putovanjem – 9,75/10

Plus

Fenomenalan događaj, fenomenalna staza, odlične borbe, dobra organizacija, odlična vrijednost za novac, jeftin smještaj…

Minus

Vrućina (sitnica, u biti)

Neff je po povratku sastavio clip i odlučio da ide na zadnju utrku natjecanja u Barcelonu:

Toliko od mene za ovu godinu, čitamo se po portalu i forumu!

zekohonda

Podrži F1puls

Ljudi poput vas sve češće podržavaju neovisne organizacije poput F1pulsa koje se odupiru clickbait naslovima i drže civiliziranu razinu komentiranja. Kako bismo nastavili raditi to što radimo - pozivamo i vas da pomognete.

Naš zadnji Donator je: limitmaker1, Kvarner45.
Donirajte i vi slobodan iznos na PayPal

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

20 komentara

  1. Michael Schumacher Ferrari Maniac Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Još jedan odličan zekanov putopis s uobičajenim biserima (samozapaljenje u crkvi lol), hvala puno. Lijepo vidjeti da ste se zabavili i korisne su sve ove dodatne informacije o stazi i okolici.
    Biser putopisa mi je Neff s Ferrarijevom kapom u Lambo boxu – LOL, kralj


    0

    0
  2. Fernando Alonso Mr.Spaceguy Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Odlučujem se za klošar/Pale sam na svijetu soluciju spavanja na međunarodnim odlascima

    Uff dobro poznati osjecaj… Inace standardno dobar Zekin putopis. Lijepo od Marina :zubo: sto vas je tako ugostio.


    0

    0
  3. F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Jedan od boljih putopisa na portalu.

    Čak sam morao i u crkve ulaziti zbog hlađenja – srećom nije došlo do samozapaljenja.

    :rofl:


    0

    0
  4. kreso Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Alonso pobjedio u WEC-u…inace,jel


    0

    0
  5. Chase Carey hattrick Donator Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Jesi pitao bugarke pošto cepaju ? :mrgreen:

    ..poslovično izvrstan putopis. thnx bro!



    1

    0
  6. Pierre Gasly Frantic Donator Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Klasika :thumbs:


    0

    0
  7. Juan Manuel Fangio Neff75 Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Samo još fali fotografija Martina i njegovih suvozača s pobjedničkim peharima iz boxa

    https://postimg.cc/image/5ck0lurav/

    Još jednom, bravo Martine!!! Vidimo se u Barceloni!!!


    0

    0
  8. Ferrari racer 29 Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    E to se zove putopis..
    Predlažem objavu književnog djela..
    Zekohonda: Skitnje…
    in your face, Matko Peić.. in your face.. :D



    1

    0
  9. Honda scarpetta Negativno ocijenjen komentar. Prikaži

    Odličan putopis,
    Svaka čast!
    Znam da puno kasnim ali smo se mi tek danas vratili s “turneje” nakon utrke u Spa Francorchampsu odlučili smo se spustiti do Italije i otići u Monzu pa vidjeti i to:)
    Što se tiče F1 i Spa – gužvovito je ali ništa pretjerano (maxovi navijači daju jako dobar štimung raspjevani su i veseli), organizacija i nije tako loša (može uvijek bolja, ali bilo je bolje od očekivanog), da je skupo je … ali ukupna ocjena je ODLIČAN.
    Hvala ti puno na savjetima za Belgiju puno si nam pomogao.


    0

    0