F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Formula 1 je i dalje krava puna novca koju Bernie dobro muze

Luka Maloić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Bernie Ecclestone

Časopis Forbes objavio je novo istraživanje prema kojem prihodi Formule 1 u posljednjih 15 godina iznose oko 16.2 milijarde dolara. To je prihod veći od onog kojeg ostvaruju svjetska prvenstva u organizaciji FIFA-e.

Reportaža govori o tome da je kompanija “majka” Formule 1, kompanija “Delta Topco” koja je locirana na poznatom “offshore” otoku – Jerseyu. Za one koji nisu tako dobro upoznati financijskim malverzacijama “offshore” tvrtke imaju karakteristiku da zavisno od njihove jurisdikcije ne moraju platiti poreze na ostvarenu dobit, niti je potrebno predavati financijska izvješća. Ujedno se vlasnicima i direktorima takvih tvrtki nudi maksimalna privatnost jer njihova imena ne moraju biti javno upisana u sudski registar. Jersey je malen otok od 90 000 stanovnika u skupini Kanalskih otoka 20 km udaljen od obale Francuske.

Najveći dioničar “Delte Topco” je kompanija “CVC- Capital Partners” koji drže 35% vlasništva. CVC je oblik investicijskog fonda čija se vrijednost portfelja procjenjuje na 80 milijardi dolara.
Drugi najveći dioničar su investitori iz “Waddell & Reed-a” koji imaju 20,9% vlasništva. Zanimljivo da je propala investicijska banka “Lehman Brothers” treća s udjelom od 12.3%. Ta investicijska banka, koja je među ostalim sudionicima, jedna od najodgovornijih za financijski slom i gospodarsku krizu koja nas još uvijek trese. Bernie vlastoručno drži oko 5-6% vlasništva. Ostatak vlasništva je u rukama raznih banaka, fondova i sl. Moćni financijski motor kuca u srcu ovog biznisa, pardon, sporta…

Prihodi Topco-a dolaze iz 6 izvora (svi iznosi su iz posljednje dostupne godine – 2013.) Krenimo od dna: prihod od prodaja karata gledateljima na utrkama stvaraju godišnje 33,9 milijuna dolara, juniorska serija GP2 stvara profit od 34,1 milijun dolara. “Paddock Club” oprema i gostoprimstvo za momčadi F1 donosi 87,8 milijuna. 259 milijuna dolara donosi oglašavanje na stazama i razna sponzorstva trkaćih serija. Tu ubrajamo primjerice dostavljačku službu DHL i proizvođača luksuznih satova Rolex – oboje su službeni partneri F1.

Preostala dva izvora su najveća- naknade od TV prijenosa utrka i prihodi od domaćina/organizatora utrke. Oba izvora pune kasu u iznosu od 1,3 milijarde dolara.

Topco grupa je dakle 2013. godine uprihodila 1,7 milijardi dolara i to je svjetovima daleko od prihoda od prije 15 godina. 1999. godine podaci dobiveni od “Formula One Administration” kompanije pokazuju da je ostvareni prihod iznosio 345,5 milijuna dolara.

Interes (barem onaj financijskog svijeta) za F1 je eksplodirao kada je Ecclestone dodao nove utrke u Aziji i Bliskom istoku. To je podiglo popularnost F1 u svijetu koja godišnje ima oko 425 milijuna TV gledatelja.

Između 1999 i 2013 prihodi F1 dosegli su iznos od 16,2 milijarde što je više od prihoda FIFA-e u istom razdoblju (iako u izračun F1 nije uzeta 2014. kao kod FIFA-e). Od 1999. prihodi F1 su narasli 5 puta za razliku od prihoda FIFA-e koji su narasli 3 puta.

Velika je zasluga toga na Ecclestonovim leđima i njegovoj snalažljivosti u biznisu. Kada je tek stigao na scenu sedamdesetih utrke su bile sasvim drugačije, gotovo amaterske. Nije bilo organiziranosti i profesionalnosti. Organizatori utrke radili su ugovore sa različitim promotorima i televizijskim kućama. Utrke su mogle biti otkazane u posljednji čas ako nije bilo dovoljno automobila u zadnji čas. Natjecatelji i momčadi nisu bili dužni pojaviti se na svakoj utrci, već onoj koja ih je zanimala. Budućnost će pokazati da svi žalimo za tim “starim dobrim vremenima”.

Ecclestoneov genijalan potez je uvjeravanje momčadi da potpišu ugovor 1981., poznatiji kao Konkordski ugovor, koji obvezuje momčadi da nastupe na svakoj utrci. To automatski znači da F1 može ponuditi zajamčenu pokrivenost TV mrežama i Ecclestonova kompanija “Formula One Promotions and Administration” – FOPA je dogovarala poslove u zamjenu za udio prihoda.

1995. Ecclestone je uzeo plaću od FOPA-e od 90 milijuna dolara što ga je učinilo najplaćenijim šefom. Svejedno, na kraju godine je držao ključeve kluba milijardera kada je vladajuće tijelo F1, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), nagradila njegovu kompaniju na prava vođenja F1. Od tada, Ecclestone je nagomilao i izgradio bogatstvo od otprilike 4 milijarde od prodaje prava sporta. On je ipak osobno pregovarao sve ključne poslove koji su oblikovali suvremeni svijet F1.

Istraživanje koje je proveo časopis “Express newspaper”, otkrilo je podatak da je Ecclestone potpisao ugovore vrijedne 23,4 milijarde dolara u posljednjih 30 godina otkako je uzeo F1 u svoje ruke. Nitko nikada u svijetu sporta nije postigao nešto slično.

Najveći pojedinačni ugovor je potpisao s njemačkim RTL-om 1991. Ovaj dogovor vrijedi i danas što predstavlja jedno od najdužih TV partnerstva u F1. Ovaj ugovor sam je generirao oko 1,4 milijardi prihoda. Drugi i treći najveći ugovor koji je Ecclestone potpisao odnosi se na održavanje/domaćinstvo utrka. VN Australije koja se održava od 1985. (Melboure od 1996.), prošle godine je produžila ugovor do 2020. U ovih 24 godina partnerstva generiran je profit od 712 milijuna dolara. VN Britanije generirala je profit od 674,8 milijuna dolara. Ugovor je s Britancima potpisan 1987. i produžen je do 2026.

Prošle godine najveća prinova je VN Rusije koja donosi 44 milijuna po održavanju utrke. Ecclestone je dogovorio posao s predsjednikom Putinom.

Većina globalnih sportova ima menadžere koji su svaki posebno odgovorni za osiguranje novih dogovora u sektorima sponzorstava, televizijskih prava i korporativnih potreba. F1 je iznimka.
Ecclestone je direktno odgovoran i upravlja svim ugovorima i dogovorima. Sport nema glavnog menadžera marketinga, nema glavnog novinara, nema čak ni izvršnog direktora ili nasljednika 84-godišnjeg šefa.

On kaže da nema planova o umirovljenju i sve dok postiže ovakve rezultate i dogovore CVC (najveći dioničar) ne želi nikog drugog za kormilom ovog sporta.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

6 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    odličan članak i naveden izvor… bravo!
    nisam zno da topco ostvaruje ikakve prihode od prodaje karata. mislio sam da taj prihod ide isključivo organizatorima utrka.

    ”Istraživanje koje je proveo časopis “Express newspaper”, otkrilo je podatak da je Ecclestone potpisao ugovore vrijedne 23,4 milijuna dolara u posljednjih 30 godina otkako je uzeo F1 u svoje ruke.” – bi li tu rebale bit milijarde umjesto milijuna?


    0

    0
  2. Chase Carey hattrick Donator Prikaži

    odličan članak gdje možemo vidjeti relacije tko što uzima.. bilo bi dobro vidjeti i postotke koliki udio Topco uzima organizatorima od karata.. jer mi nema smisla da jedna Monza sa daleko najmanjim udjelom koji mora platiti Berniju (nekih 6mil$) i najvećim dolaskom navijača (kupljenih karata) ima nekakvih financijskih problema da bi pokrili troškove. Tu mi se čini da sami talijani lupaju o tamburu, a narod diže bunu kako će Berni ukinuti VN Italije.. mislim da je on kriva adresa, kao i u slučaju sa Njemačkom. Tu su u biti zakazali prvenstveno organizatori. Ako RB ring može sebe fenomenalno pokriti sa onom “sićušnom” stazom i izvrsnim programom i posjećenosti (a siguran sam da imaju kudikamo veća potraživanja od bernija od jedne Italije), onda je to nesposobnost organizatora.

    Jednom prilikom je Berni također rekao kako određeni organizatori uopće ne žele nimalo uložiti truda kako bi posjetiteljima ponudili nekakve dodatne hepeninge koje možemo vidjeti u UK ili Austriji (baš je naveo ta dva primjera), nego samo naplaćuju karte koje ne nude ništa osim utrke. Mislim da je to glavni problem.. aljkavost nekih organizatora, i nesposobnost da zaokruže financijsku cjelinu tog GP-vikenda. Čisti primjer je NJemačka, koja kao država ima najviše love u EU.


    0

    0