F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 29. dan: Bolidi od 1950. do danas (4. dio) [80-e]

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Došli smo do, kako neki kažu, zlatnih godina Formule 1. Utrkivanje je tih godina bilo sjajno, bilo je mnogo izvrsnih vozača (Lauda, Piquet, Prost, Mansell, Senna), razvijane su nove tehnologije koje i danas koristimo u svojim automobilima (turbo motor) te još mnogo toga.

1980.

Dizajn bolida nije se značajnije mijenjao od kraja 70-ih, no sada su momčadi na brzim stazama skidale prednje krilo kako bi bili što brži na pravcu. S razvojem motora se došlo gotovo do samog kraja, a ekipama nije puno ostalo s konceptima koje su tih godina razvijali. Renault je, s druge strane, razvijao turbo motor, pa je i dizajn bolida bio drugačiji, budući da je takav tip motora zahtjevao bolje hlađenje.

1981.

Lopatari su se održali do ove godine u Formuli 1, kada su aerodinamičari shvatili da je prednje krilo bolje spustiti prema dolje. Renault je te godine imao stražnje krilo spojeno s bolidom na obje strane, umjesto u sredini, kako je još dosta momčadi radilo. Ovakvku ideju imali su Lotus i Brabham još 1978. Do kraja 80-ih se iskorijenio stup stražnjeg krila.

1982.

Sve se više momčadi okreće turbo motoru, pa to zahtjeva drugačiji dizajn i adekvatno hlađenje. Bočne stranice su se povećale, a tražili su se različiti načini kako napraviti dodatne otvore, a da ne narušavaju brzinu bolida. Ferrari je te godine imao dobro rješenje s rešetkama na bočnim stranicama.

1983.

Brabham je u godinama turbo motora bio prilično radikalan po pitanju dizajna. Bočne stranice bile su proširene tek na zadnjoj polovici bolida, dok je prva bila veoma uska, što se dobro odražavalo na smanjenje otpora zraka. Momčadi lagano započinju s radom na prednjem krilu, što se vidi po krajevima na ovom Brabhamu.

1984.

Ferrari se za 1984. “skockao” kao Brabham, pa je i on imao uski prednji dio i velike usisnike na zadnjem dijelu. Sezonu su označila ogromna stražnja krila, a Toleman je jedno vrijeme imao čak dva. Sljedeće sezone ih više nismo gledali.

1985.

Stražnja krila vraćaju se u normalu, a godina je bila pomalo stagnacijska. McLaren je nastavio s najboljim bolidom i motorom (Porsche), dok su drugi okolo tapkali. Za to vrijeme Williams i Honda pripremaju bombu za iduće dvije sezone.

1986.

Neograničen razvoj motora pomalo je usporio razvoj bolida, budući su turbaci lako išli preko 1000 KS i natjecanje u tom području bilo je otvoreno. BMW, Honda, Porsche, Ferrari, Renault, svi su tih godina imale snažne motore, no pouzdanost je i dalje bila nestabilna.

1987.

I dalje sve po starom, turbo mašine se lože, Williams Honda dominira, vozači postaju sve sigurniji u bolidima, iskre frcaju na sve strane, a inovacijama ni traga.

1988.

Savršeni MP4-4 pomeo je konkurenciju 1988., te donio neke veoma zanimljive detalje. Nos je bio vrlo uzak, te je imao padajuću formu gledano od njegove sredine. Prednje krilo imalo je visoka zakrilca na krajevima, a sam bolid bio je veoma nizak. Bila je to zadnja godina turbo motora.

1989.

Vraćanje na atmosferske motore ponovno je u prvi plan dovelo dizajn bolida. Potrebe za hlađenjem motora bile su manje, pa su se momčadi fokusirale na što skladniji dizajn s manjim otporom zraka. Nakon 70-ih je ponovno vraćen usisnik zraka iznad glave vozača. Zadnja krila su tada počela ličiti na ono što danas imamo u sportu.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

3 komentara

  1. Mercedes Jester Donator Prikaži

    Svaka čast Marko.


    0

    0
  2. Emerson Fittipaldi diesel Prikaži

    Fasciniran sam ovim redovitim člancima. Skidam kapu!


    0

    0
  3. Po mnogima osamdesete je obelezilo uvodjenje ugljenicnih vlakana koji je prvi koristio Mclaren


    0

    0