F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 24. dan: Avantura McLaren Lamborghini

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

McLaren je nakon odlaska Honde vrludao tržištima motora, tražili su nekoga tko bi mogao pobijediti moćni Renaultov V10 u još boljem Williamsovom bolidu. Nakon Hondinog odlaska 1992. (i sama sezona bila je prilično loša za apetite tadašnjeg McLarena) ekipa je bila prisiljena pronaći novog dobavljača motora. Bilo je tu raznih opcija, no izbor je pao na Fordov V8 motor. Nije mogao parirati Renaultu, ali bio je prilično pouzdan i u kombinaciji s dobrom McLarenovom šasijom je obično bio drugi najbrži bolid. Najveći konkurent mu je bio Benetton, budući da je Williams ipak bio izvan domašaja. Kako se sezona 1993. bližila kraju, tako je pitanje motora svakim danom postajalo sve glasnije. Bilo je jasno da Fordov motor neće moći parirati Renaultu i traženje novog partnera bilo je neminovno.

Lamborghini! Nakon nekoliko sezona zagrijavanja trebalo je uslijediti veliko partnerstvo i nove pobjedničke staze. Lamborghinijev V12 imao je obilje snage, i to u srednjem rasponu okretaja, tamo gdje je snaga najpotrebnija. Ayrton Senna bio je oduševljen nakon testiranja motora, rekavši da je to ono što im treba za 1994. i pobjeđivanje Williamsa. Ron Dennis i Bob Lutz (šef Chryslera) postigli su dogovor na autosajmu u Frankfurtu 1993. godine, no ugovor tada nije bio potpisan, što će se na kraju ispostaviti kao ispravna odluka. Testirao ga je još i Mika Hakkinen, koji je te 1993. bio testni vozač McLarena.

“Fordov motor bio je vrlo dobar, no od ovog V12 smo puno očekivali – i zaista je imao mnogo snage. Ali bilo je problema. Bio je prilično dug, pa je to bio problem za šasiju koja je bila izrađena za V8 motor. Također je bio težak. potrošnja goriva mu nije bila jača strana i zahtjevao je bolje hlađenje nego V8 motor. Ali bio je veoma uzbudljiv u vožnji. Izvanredan, letio sam po stazi, snaga nije prestajala dolaziti. No, onda je eksplodirao na pravcu, baš eksplodirao. Bilo je pomalo šokantno. Dijelovi motora i klipovi letjeli su posvuda, mogao sam ih vidjeti kako mi prolaze pokraj kacige. Udarac je bio toliko snažan da je ostavio rupu u podu. Bez obzira na to, bio je to jedan od najposebnijih trenutaka u mojoj karijeri. I da, imao je nevjerojatan zvuk”, prisjeća se Hakkinen.

Na bolidu je izvršeno dosta modifikacija na stražnjem dijelu kako bi se motor dobro uklopio u šasiju, no bilo je vremena za sve odraditi. Prednosti nastale iz toga bile su stabilnost bolida i nježnost prema gumama. Ayrton je zaista bio oduševljen motorom, toliko da ga je htio odmah u bolid, iako sezona 1993. još nije završila.

“Ako eksplodira, pa neka eksplodira. Makar bi bio brz”, rekao je Senna.

No, planovi Rona Dennisa nisu bili takvi. S Lamborghinijem nije vidio svijetlu budćnost, a s druge strane pojavio se Peugeot s mnogo novca i novim, tada obećavajućim projektom za V10 motor. Ugledali su se u PSA grupaciji na uspjehe svojih kolega u Renaultu, pa su i oni pomislili “oh, zašto ne bi i mi osvajali pehare kad mogu naši prijatelji iz krajine”. Prevairili su se, i to gadno. Senna je istog trena napustio McLaren i otišao u Williams. Bio je veoma ljut zbog odluke da se za partnera uzme Peugeot, i to jednim dijelom zbog novca. McLaren je 1994. doživio debakl. Nakon nadanja u borbu za pobjede osvojeno je 8 postolja, a propadanje ekipe nastavilo se i godinu poslije.

Nakon što su u Lamborghiniju shvatili da avantura s McLarenom neće krenuti, napustili su projekt 3512 (3500 kubika i 12 cilindara) te se više nikad nisu vratili u Formulu 1. Loše je završilo to “natjecanje” s Ferrarijem, kao i Peugeotovo s Renaultom.

 

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

22 komentara

  1. Fernando Alonso Alonso king Prikaži

    O formulo jedan….Spavate li mirno poglavari sela zvanog f1….nekad je tu i Lamborghini bio i Peugeot i Ford i BMW i Cosworth i jos ko zna kolko proizvodaca motora u povijesti f1 i u svaku se sezonu ulazilo s nepoznanicom,koji ce od toliko motora izici na vrh? Tukli su se za to mjesto u f1 svaki proizvodac motora,a danas? Danas Audi ne zeli, BMW pogotovo, Lamborghini i jos stotine zvucnih imena ni ne pomisljaju….pa zasto gdje je problem osim mozda (kazem mozda jer nisam upucen bas u to) novca.Dok sam bio dijete od 5-6 godina lamorghini i ferrari su mi bili kao i tigar protiv lava (nisam znao koji je bolji) a ja eto bas sada saznao da su imali priliku uci u f1.Nazalost danas bi mi rekli da je f1 u TEHNOLOGIJI do grla tako da sve ove njihove zice,generatori itd daju dojam o sasvim obicnom,malom,trkacem sportu zvanom F1. Cekam stare dane u ovom vremenu ?


    0

    0
    • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

      @Alonso king

      Lijepo sročen post od srca, svaka čast.
      Samo za info. Lamborghini 1992. je probao sa vlastitom momčadi. Francuska momčad Larrousse je koristila taj motor, također i legendarna F1 momčad Minardi prije nego što je čika Ron Dennis odlučio da njegovi mehaničari i inženjeri doslovce uguraju taj motor u šasiju McLarena MP4/8.
      Ron je vidio puno love koju je u tom trenutku donosio Peugeot, i sumnjao je u budućnost nepouzdanog motora Lamborghini.
      Ayrton je mislio da bi trebalo pokušati, riskirati i Chrysler je također htio tako….. ali lova – biznis – lova, odlučili su se za neku drugu sudbinu….. u sadašnjost, u kojoj nema živog Ayrtona Senne.


      0

      0
      • Fernando Alonso Alonso king Prikaži

        @pigmalion hvala ti puno ? i da malo sam razocaran jer danas nema situacija poput ovakvih,no nadam se da ce konacno doci i takvo turbulentno vrijeme.Eto kako i ti kazes tijekom tih 90-ih stalno se nesta dogadalo vjerovatno je to vrijeme kada je F1 dozivila neki vrhunac.
        Zanima me mislis li i ti da bi Lamborghini (da su bili te godine u Mclarenu i pokazali se mozda i najboljim) imao prste u danasnjoj F1


        0

        0
    • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

      @Alonso king

      Da je talijanski motor tada uspio, vjerujem da bi Lamborghini bez obzira na ono recesijsko vrijeme, kada su Toyota, BMW i Honda naprasno otišli sa F1 scene, trebao biti dio F1. Po meni i Porsche kao motor bi trebao biti prisutan u F1, jer su to vrhunske sportske marke automobila.
      Ali tih 90-tih godina, Chrysler nije imao tu upornost, npr. jedne Honde i zato nisu tako daleko dogurali. I sam Ron Dennis je tome kumovao, svojim poslovnim viđenjem stvari. No ostajem u uvjerenju da bi tadašnja F1 institucija Mclaren uspjela sa Lamborghinijem, za razliku od generalno gledano neuspjelog Peugeot motora u F1.
      Ali Ron Dennis nije imao tada tu strpljivost – vjerovatno nije vjerovao u Talijane / Amerikance – ili je imao feeling da će Mercedes biti nova zvjerka od motora – što se kasnije pokazalo 100% točno – sve u svemu, jedan je Ron Dennis.

      U F1 je bilo i egzotičnih motora poput Subaru-a. To je bilo baš OK vrijeme, nije se toliko gledalo na novac – svakako je profit bio krajnji cilj, ali je bilo je puno više hrabrosti i odvažnosti, spremnosti na rizik. I zahvalan sam što sam živio i uživao to F1 vrijeme. Sa nostalgijom se sjetim tih dana.


      0

      0
    • ajde da se malko umišam u ove hvalospjeve F 1 nekad i kritiziranje danas … da , lako je napisat da su nekad bolide pokretali motori mnogih proizvođača , a danas ih je tek 4. pitanje je koliko je npr bilo proizvođača 1989. kad su u F 1 pojavija lamborgini … 7 . honda , ferrari , ford cosworth , judd , renault i yamaha . yamaha je te sezone bila samo “ukras” . ma zapravo svih 8 sezona su bili ukras jer najbolji plasman u konstruktorskom im je bilo 7. , a u vozačkom 12. misto i 2 podija , 36 bodova . jbte , skoro je više bodova u lanjskoj lošoj sezoni osvojia McLHonda ( 27 ) nego yamaha tj tyrrell , jordan , arrows , brabham , zakspeed … bolidi koji su koristili njihov motor . peugeot je relativno dobro starta ka rookie dijelom zahvaljujući McL ( šasiji ) , solidno se drža 1995./96/97.. u solidnom jordanu , a onda su padali … 1998. zadni u prost peugeotu , sljedeću godinu 7. ( od 10 timova ) u istom bolidu . 2000. ponovno zadnji u kostruktorskom . 2001. ih više nije bilo u F 1 , valjda im je “dosadilo” ulagat kesu , a uspjeha nigdi . da im je motor bija konkurentan timovi koji bi to mogli platit bi se “tukli” za njihov motor ali… nekonkuretnost ih je “izbacila” iz F 1 , a ne neko iz vrha F 1 . isto ka i npr BMW – a koji su proizvodili odlične motore ali su posli valjda zbog prevelikih ulaganja , a pada uspjeha sami odustali , toyote , lamborginia , honde ( ka tvorničkog tima ) itd . pokuša je u F 1 i aston martin pa ? u povjesti F 1 je prodefiliralo 86 proizvođača motora , od toga podosta neuspješnih … ali glavno da ih je bilo makar bili za kur zar ne ? porsche je bija u F 1 , dokaza svoje ali ne ka porsche nego ka TAG posche kad su u 5 sezona osvojili 2 konstruktorske i 3 vozačke titule . možda su otišli jer su im se auta prodavala dobro i bez uspjeha/velikih ulaganja u F 1 ? u svaku sezonu se usljed puno proizvođača ulazila sa nepoznanicom koji će od toliko motor izači na vrh ? hm ako sam dobro računa u povjesti F 1 je održano 956 trka . od toga su motori ferraria , honde , mercedesa , renaulta i ford coswortha pobjedili u 791 trci , a svih ostalih 81 proizvođač su pobjeđivali u 165 trka . vidiš da i nije bila baš nepoznanica ( ka šta misliš ) koji će motori najčešće “izač” na vrh . još su nekakvu “pomutnju” , neizvjesnost mogi donit motori BMW – a ( 20 pobjeda ) ili TAG porsche – a ( 25 pobjeda ) pa je očito da su toj ostaloj “gomili” proizvođača ostajale samo “mrvice” . osim toga nije sve ni u motoru ako ga ne prati šasija itd jer npr minardi je 1994. koristija isti motor ka i benetton ( ford cosworth ) , a završili su predzadni ( 11. ) u konstruktorskom sa 5 bodova , a benetton 2. sa 103 boda . nostalgično zvuči sve kad se piše , spominju negdašnja vrimena i puno proizvođača motora no u prosjeku ih je bilo 6 , 7 do 8 , a danas ih je 5 . nije baš tako strašno zar ne ? ;)


      0

      0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        sve lijepo napišeš i onda zajebaš s benetton i minardi ford coshwortom.
        to nije isti motor!


        0

        0
      • jbga , tako mi je to kad komentar pišem u sitne noćne sate pa umisto 1993. ( kad su i benetton i minardi koristili FC HB V8 3.5 ) “skinem” i upišem podatke za 1994. :( ipak ostaje poanta da motor iako vrlo važna “komponenta” ne mora automatski značit i uspjeh ( 1993. benetton završava 3. sa 72 , a minardi 8. sa 7 bodova ) jer “pita” se nešto i šasiju , aero paket itd . plus od mene za ispravak ;)


        0

        0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        slažem se sa svim napisanim, ali ne trebaš mi plus davat. posipanje pepelom je dovoljno. :D


        0

        0
      • Tu 93 koju spominjes mogao si da spomenes da jei Mclaren te godine koristio Fordove motore a zavrsio je ispred Benetona i Minardija tj drugi su bili u generalnom plasmanu sa pet pobeda iako su veci deo te sezone imali slabiji motor i od Benetona a i od Minardija.
        Sto se tice Porschea on je tu bio kao fabrika koja je dala svoje pogone za izradu motora sam motor je bio delo Mclarenovih ljudi tj mislim da je u pitanju Bernard koji ga je konstruisao a .TAG je finansirao projekat i odatle i naziv TAG Porsche.
        Porsche dalje nije hteo da nastqvi sam i odatle su se povukli.


        0

        0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        ’93. mclaren nikad, niti u jednom trenutku, nije imo lošiji motor od minardija.


        0

        0
      • Mozda sam pogresio u vezi Minardija ali da sad bas ne trazim.Ali od Benetona su svakako imali slabiji motor u prvom delu sezone.


        0

        0
      • fala onome ko je osmislija minuse pa umisto ( nedostatka ? ) kontra argumenata uvik se može opalit minus :) :) :) da , da john barnard je konstruira TAG porscheov motor za McL . sad kad sam ovo sazna pitam se WHO IS…HANS MEZGER ? kad se sazna odgovor na ovo pitanje možda ponešto bude jasnije ;)


        0

        0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        ne cjepidlači avalone, reko je da ‘misli’. ;)


        0

        0
      • U svakoj Mclarenovoj istoriji imas ko je finansirao i razvijao TAG Porsche motor.Dakle to svakako nijebio samo Porscheov proiz od.
        A sto se tice Minardija pa avalon rece da su Minardi i Beneton te sezone imali iste motore.A posto sam tu sezonu odgledao prvu celu dobro se secam da je Mclaren imo slabije motore u prvoj polovini sezone od Benetona pa verujuci u avalonove informacije napisao i Minardija.


        0

        0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        slažem se da i ’93. nisu minardi i bentton imali iste motore. mea culpa.


        0

        0
      • jbga zeko moram cjepidlačit i dalje uprkos onome “mislim” ;) možda ova rečenica može ponešto razjasnit po pitanju korištenja TAG porsche motora od strane McL ” Ron Dennis, a director of McLaren Racing International, APPROACHED Porsche to DESIGN a Grand Prix engine which would replace the DFV in his John Barnard designed cars.” btw , nisam vidija da je odgovoreno na pitanje who was hans mezger ? jer iz citirane rečenice je možda jasno da je McL u ŠASIJI barnarda bija DVF tj cosworth pa možda john i nije konstruira TAG porscheov motor . valjda i to piše u svakoj povjesti McL :) ako su iz McL i financirali makar dio razvoja to je bilo normalno jer zašto bi porsche razvija , konstruira , testira motor za tim koji je oduvik ima samo šasije , a motore kupova , a i predložija ljudima iz porschea da proizvedu motor za njih . nije valjda porsche iz zaje*ancije treba to financirat sam pa da “dat” McL ? ako nešto skoro pa naručiš onda to treba i platit . osim toga taj motor je ekskluzivno koristija samo McL pa je valjda bilo normalno da participira i troškove . nije zbog toga proizvod njihov isto ka šta ni sauber LH10 iz 1993. zapravo nije sauber nego ilmor 2175 A . ili sad TAG heuer bez obzira na logo na poklopcu ventila . to je zapravo renault R.E.16 valjda malko “adaptiran” ali zapravo renault . zanimlivo kako se avalonu voruje kad paše , a inače ….. :) :) nije mi jasno odakle informacije da je 1993. McL ima slabiji motor od benettona , a oba tima ( i minardi ) su koristili ford cosworth HB V8 3.5 deklariran na 700 KS pri 13 000 o/m !?!?!? po oznaci su bili isti motori , fanovi ili bilo ko može špekulirat da je ISTI motor u McL ima manje KS od npr ISTOG motora u benettonu . jedinu istinu znaju u ford cosworthu , a “obićnim smrtnicima” je ta istina nedostupna pa mogu samo “mislit” da je to bilo tako . interesantno je primjetit da je 1993. sa tim “slabijim” motorom ostvarija 4 pobjede , 2. misto u vozačkom i 2. u konstruktorskom , a benetton sa “jačim” motorom tek 2 pobjede te 3. u konstruktorskom i 4. u vozačkom , a MS je vozija taj četvrtoplasirani ( u vozačkom ) benetton .. 17 bodova iza 3. hilla … pa sad izvučimo zaključke o različitosti/snazi motora iste oznake ;)


        0

        0
      • Sto se tice Forda i motora te 93 Ford je tih sezona koristio nazive za svoje motore rcimo pete.seste i sedme generacije.Do 94kada je izbacio cuveni zetkR .Znaci petu generaciju je koristio recimo 92 sestu i sedmu recimo 93.
        Mclaren je u 93 imao ford seste ili sedme generacije nemoj me drzati za rec dok je Benetonkao fabricki tim forda koristio najnoviji motor .To nije rekla kazalaili nqvijacko misljenje.Jednostavno ko je pratio tu sezonu bilo na engleskom ili nasem mogao je da cuje i sta se radi u F1 tih dana.A glavno je bilo da je Ron Denis stalno pritiskao Ford da im isporuci isti motor koji koristi Beneton.Kao sto sam rekao navijam za McL I TO mi je bila prva sezona koju sam celu ispratio cak sam do skoro i imao neke trke na VHS kasetama.I vrlo dobro se secam sta je bilo te sezone.A ti ako ne vrujes raspitaj se kod nekog ili neznam da li se negde mogu naci stare vesti pa procitaj.Sto se tice Porschea i Renaulta pa malo ti je glupo poredjenje jer je sadasnji Tag cist Renault koji reno i dalje razvija.Dok Je TAG Porshe dalje razvijali Bosch i KKK turbo ako se ne varam .i nigd se u ni jednoj istoriji McLa ne kaz da je to bio Cist Porsche.


        0

        0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        slažem se sa mcl-om za 93.
        evo citata s wikipedie:
        ”McLaren had to make do with the Ford HBD7 3.5 V8 engine, which had inferior power compared to the Renault engine found in their chief rival Williams, and even the higher spec Ford engine fitted in the Benetton that season. Because Benetton had a pre-existing contract as the Ford factory team, McLaren had to settle for a customer engine which lacked some of the technological advancements of Benetton’s factory engine. McLaren did secure a supply of the higher spec Ford engines after the British Grand Prix. The customer spec Ford engine was 35 hp less than the works Ford engine in the Benetton, and 80 hp less than the Williams”


        0

        0
      • David Croft Frantic Donator Prikaži

        Do VN VB su imali slabiju specifikaciju od Benettona. Nakon toga su imali isti motor. S druge strane, Minardi je imao još slabiju specifikaciju od Mclarena i nije ni dobivao jaču/bolju. Tako da si @zeko u pravu za obje ove tvoje tvrdnje.


        0

        0
      • Sto se Minardija tice tu sam iskljucivo prihvatio koleginu sugestiju da su Beneton i Minardi te sezone imali isti motor pa sam odatle izvuko zakljucak da je McL imao slabiji motor i od Minardija.Znaci moja greska.Ali sto se tice McL i Benetona toga se secam kao da je juce bilo em prva sezona koju sam pratio celu em navijao za Sennu i McLaren tako da mi je veoma poznato kroz sta su prolazili te 93.@zeko hvala sto si se potrudio da pronadjes argumente svka cast da ne bude da su to samo moje navijacke fantazije.


        0

        0
  2. Ayrton Senna maurich Donator Prikaži

    Odličan tekst! Bravo! ?


    0

    0
  3. Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

    Tko zna kakva bi formula 1 bila da se ostvarila suradnja mclaren-lambo. Senna ne bi otišao u Williams. Imali bi borbu Prost-Senna-Šumi. O Bože zašto!?


    0

    0