F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 50. dan: Zaboravljene staze – Anderstorp [Švedska]

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Nekada davno F1 utrke održavale su se u hladnoj Švedskoj na stazi Scandinavian Raceway, veoma blizu mjesta Anderstorp koje se nalazi u unutrašnjosti švedske, daleko od bilo kojeg većeg mjesta. Udaljenost od Stockholma je 400km, a do Kopenhagena 250, pa je već u startu bilo jasno da bi nestašica gledatelja mogla biti upravo zbog geografskih razloga. No, to ipak nije bio slučaj, a najzaslužniji za to bio je domaći junak, Ronnie Peterson, jedan od najbržih vozača u sportu 70-ih godina prošlog stoljeća.

Staza imena Scandinawian Raceway izgrađena je 1968., ali je popularnost stekla nakon što je Formula 1 pristigla na nju, čemu mogu zahvaliti sjajnim Ronnijevim nastupima. Ljudi u švedskoj zainteresirali su se za sport i VN Švedske bila je samo pitanje dana. Prva utrka održala se 1973., godina kada je procvijetala Petersonova karijera. VN Švedske bila je sedma utrka sezone, a Lotus je treći put u četiri sezone imao najbolji bolid. Ronnie nije imao sreće u početku sezone. Odustao je u četiri od prvih pet utrka, čak tri zbog kvara na bolidu, a isto toliko pole positiona je osvojio u tom vremenu. Prva VN Švedske bila je kao iz snova za Ronniea. Osvojio je pole position (te sezone je postavio rekord s devet osvojenih pole positiona u jednoj sezoni) te vodio cijelu utrku, a iza njega je bio momčadski kolega Emerson Fittipaldi. No, sreća taj dan nije htjela stati na njegovu stranu. Prvo je Emersonu otkazao bolid, a onda je Denny Hulme s McLarenom u zadnjem krugu prestigao Petersona koji je bio na ćelavim gumama. No, pljesak i oduševljenje domaćih za osvojeno postolje bili su nevjerojatni.

Sljedeća izdanja VN Švedske nisu bila tako dobra za domaće predstavnike. Godinu nakon debitantske zabilježen je veliki interes od strane profesionalnih švedskih vozača. Tako su Bertil Roos (Shadow) i Reine Wisell (March) nastupili 1974., no jedan i drugi su na kraju ostali bez plasmana zbog kvara na bolidu. 1975. je nastupio Torsten Palm u ekipi Polar Caravans. Zabilježeno je 10. mjesto za šveđanina, nakon što je pred kraj utrke ostao bez goriva. Bila mu je to i jedina utrka u karijeri. 1976. (te godine pobijedio je Jody Scheckter u Tyrellu, što je bila prva i jedina pobjeda za F1 bolid sa šest kotača) i 1977. za Švedsku je nastupio talentirani Gunnar Nilsson, no u dva izdanja nije uspio završiti utrku u svojoj zemlji. Jedina konstanta bio je Ronnie Peterson, koji je odvozio sve utrke održane u švedskoj te jedini šveđanin koji se popeo na pobjedničko postolje u svojoj državi.

1978. ponovno je bila velika nada za Ronnie Petersona, kada se natjecao s Andrettijem za titulu prvaka. No, nije to bio dobar vikend za njega. Cijelo vrijeme bio je lošiji od Andrettija, te se kvalificirao daleko iza njega, dok se u utrci nije uspijevao probiti prema naprijed, čime je zaostatak za timskim kolegom rastao veoma brzo. Ovu utrku obilježila je pobjeda Nikija Laude u Brabhamu s ventilatorom u guzici, koji je imao više downforcea nego ostatak grida. Takav koncept zabranjen je nakon ove utrke.

VN Švedske nije bila upitna, te su organizatori bili spremni i za sljedeću godinu. No, pogiblje Ronniea Petersona i Gunnara Nilssona bile su preveliki udarac za cijelu državu, pa je veoma brzo postalo jasno da od VN Švedske u budućnosti neće biti ništa. Iako je doživjela samo šest izdanja, VN Švedske donijela je mnogo uzbudljivosti, pobjede za neke drugačije i neprihvaćene/odbačene koncepte i na kraju podebljanje popisa država i staza u povijesti Formule 1.

 

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

5 komentara

  1. thumbs up ako ste za ovu stazu čuli samo zbog brabhama s ventilatorom u guzici :top:


    0

    0
  2. Max Verstappen DaveGilmour Prikaži

    ”Ovu utrku obilježila je pobjeda Nikija Laude u Brabhamu s ventilatorom u guzici, koji je imao više downforcea nego ostatak grida. Takav koncept zabranjen je nakon ove utrke.”

    Koliko ja znam takav koncept nije bio zabranjen nakon te utrke, štoviše mislim da im je bilo dozvoljeno koristiti takav bolid do kraja sezone. No Ecclestone je odlučio da se više ne pojavljuju s takvim bolidom na utrkama. Motiv za donošenje takve odluke mi je nepoznat.

    Ali cijela ta priča oko Brabhama s ventilatorom u guzici je vrlo zanimljiva. Navodno su Lauda i Watson kvalifikacije vozili s punim tankom i poduzimali sve kako bi sakrili pravu brzinu bolida u strahu da ih se ne diskvalificira. I takvim načinom vožnje su se kvalificirali kao drugi i treći.
    U utrci je Lauda pobjedio s 30 sekundi prednosti pred drugoplasiranim makar su Brabhami i u utrci nastojali sakriti svoj pravi pace, barem je tako Lauda tvrdio. Posebno je zanimljivo bilo to što je u utrci jedan bolid ispustio znatne količine ulja na stazu i dok su ostali bolidi trebali usporavati i paziti da se ne ”pokliznu” Lauda je vozio kao da ulje ne postoji.


    0

    0
    • ajme štatije di će ecclestone donit odluku da se više ne pojavljuju s njim kad su imali oružje za potaracat chapmanov ground effect do temelja roflmao
      pogledaj cili video na yt, jako je zanimljiv :D kako se ekipa nadvirivala nad guzicu brabhama i posprdno smješkala kad su ga ovi prvi put izveli u anderstorpu :D kasnije kad su ga vidili na djelu brzo im se izraz lica prominija :D a najveći kmečavac je bio mario andretti kako ide prašinu i propeler ga gađa kamenjima u glavu…iako za to nije bilo ni teoretske šanse…i sam je nakon tridesetak godina uz smješak prizna da se mora svin silama borit za ukidanje tog čuda da mu titula ne dođe u pitanje :D a murray je bija papaštrunf na kvadrat, kako bolidi nisu smili imat pomična aerodinamična sredstva ventilator je bija definiran ka dodatno lađenje motora…a samo je usputno tolko dobro usisava zrak ispod bolida i lipija bolid u pod ahahaha ma pogledaj klip, ludnica živa :D


      0

      0
      • Max Verstappen DaveGilmour Prikaži

        Hvala na preporuci, stvarno zanimljiv klip. Na početku klipa se spominje da su drugi nadjenuli bolidu nadimak Vacuum cleaner, tako da vacuum cleaneri ipak vuku podrijetlo iz 1978., a ne 2014. :D
        Murray je stvarno bio genijalac, podvalio je ventilator kao sustav za hlađenje jer je 52% energije koju je proizvodio bilo korišteno za hlađenje. Drugih 48% je naravno bilo korišteno za produkciju downforcea haha.

        U klipu međutim i sam Gordon Murray kaže da bolid nikada nije službeno proglašen ilegalnim i da su mogli komotno uzeti prvenstvo s njime, ali da ga je Ecclestone odlučio povući kako se nebi zamjerio drugim timovima koji su mu bili bitni za dolazak na moć, tj. na čelo F1. Onda se na kraju klipa pak spominje da je bolid ipak proglašen ilegalnim tako da ne znam što bi mislio više.


        0

        0
  3. Pierre Gasly Perica9 Prikaži

    Ne mogu više bez F1 , svaki dan gledam sažetak od nekih ljudi i svaki sve bolji.


    0

    0