Izdvojeno / Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

10 najboljih motora u povijesti Formule 1 (2/5)

Piše: Marko Rakić

Prije 6 godina, 1 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 2 minuta

BMW M12M13

8. Mercedes M196 2.5 V8

Motor s kojim je Juan Manuel Fangio osvojio naslove 1954. i 1955. bio je prava mala senzacija nakon svog pojavljivanja. Kada ga je Mercedes donio u Formulu 1, niti jedna momčad nije imala odgovor na odlični M196. Bio je to vrlo neuobičajen motor, koji je imao desmodromski razvod ventila (netipičan razvod, jer klasičan funkcionira na način da opruga zatvara ventile nakon njihova otvaranja, no ima jednu klackalicu, dok kod desmodromskog imamo još jednu klackalicu koja zatvara ventil nakon što ga prva otvori). Kako bi zadržali što kompaktniji profil, Mercedes je motor ugradio pod kutem od 70 stupnjeva. Imao je Boschovo direktno ubrizgavanje, a u početku je razvijao 260 KS pri 8500 okr/min, što je bilo 20 više od konkurencije. Plan je bio pojačati snagu motora na 300 KS do kraja 1958., no on nikad nije ostvaren jer se Mercedes povukao iz Formule 1 1955. nakon katastrofe na Le Mansu.

7. BMW M12/13 1.5 L4T

Vjerojatno najmonstruozniji motor iz turbo ere, koji je u svojim najboljim danima razvijao i do 1400 KS, a sve to iz samo 1500 kubika i četiri cilindra. Razvio ga je Paul Rosche, BMW-ov tehničar, na osnovi velikog četverocilindraša koji se ugrađivao u cestovni model BMW serije 3. Nastala zvijer dobila je ime M12. No, na taj je motor trebalo čekati neko vrijeme, jer bi najbolji bio nakon 100 000 odvezenih km te godinu dana odležavanja u skladištu. Spominje se kako su radnici urinirali po motoru, kako bi materijal što više sazrio. Imao je provrt i hod 89,2 x 60 mm, četiri ventila po cilindru, turbo punjač i dvije bregaste osovine. Prvotno je razvijao 560 KS pri 9500 okr/min, dok je ta snaga u kvalifikacijama bila skoro dvostruko veća, 1100 KS. Izjava Gerharda Bergera bi nam najbolje mogla predočiti o kakvom je motoru bila riječ:

“Kotači su proklizavali čak i u šestoj brzini, a bilo je to pri više od 320km/h.”

Komentiraj

1 komentar

  1. Koji je ovaj BMWov malac bio zvjerinjak, to nisu istine.
    Mislim da su Berger i Fabi 1986. u Benettonu prvi pročepili preko 350km/h u Monzi. Uz nikakvu aerodinamiku. Tad je u qual. modu razvijao tih 1400 ks.
    Skoro 1000ks po litri zapremine. Monstuozno.


    0

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni