Pad Aston Martina

Analiza

Andro Rak

Prije 8 mjeseci 6 min 8 komentara

Vjerojatno najveće iznenađenje koje je obradovalo, možemo reći, većinu navijača Formule 1 je forma Aston Martina s početka sezone s nevjerojatnim nizom koji je unio dašak osvježenja u dotadašnji učestali tris momčadi u vrhu na relaciji Red Bull-Mercedes-Ferrari. Međutim, kako je sezona odmicala sve više je kopnjela forma tima iz Silverstonea do trenutne u Austinu koja je vrlo zabrinjavajuća za buduće ambicije momčadi, pogotovo ako uzmemo u obzir višak resursa koji su imali u odnosu na spomenuti trio, ali i McLaren.

Najbolji pokazatelj trenutnog pada forme je usporedba vremena krugova bržeg od dvojice Aston Martina (nije potrebno nagađati o kome je riječ) te vremena Landa Norrisa s kvalifikacija početkom sezone u Sakhiru i trenutnih u Austinu.

Dakle, tijekom sezone Aston Martin je izgubio sekundu prednosti u odnosu na McLaren te trenutno kasne skoro sekundu i pol za bržim McLarenom Landa Norrisa. Naravno, ove brojke treba uzeti s rezervom, s obzirom na vrstu staze, vrijeme, postavke bolida i ostalo što uvelike utječe na performanse bolida. Također, u Austinu su kvalifikacije dio sprint vikenda pa su i šanse za pogrešku kod postavljanja bolida veće, ali svejedno se teško oteti dojmu da je Aston Martin odradio iznimno loš posao s nadogradnjama. S druge strane još je nevjerojatniji napredak McLarena tijekom sezone.

S obzirom na to da je u Sakhiru Norris ispao u Q2, a u Austinu Alonso u Q1, mogu se usporediti i vremena vozača unutar iste kvalifikacijske runde gdje je zaostatak onda nešto manji. Usporedba unutar iste runde je relevantnija ako sagledamo “napredak” staze zbog povećanja gripa u kasnijim sesijama. Oprečno mišljenje bi bilo kako brža ekipa neće pretjerano pritiskati u nižim kvalifikacijskim rundama, stoga je najbolje promatrati oba grafa. Na temelju njih dolazimo do istih zaključaka – razlika u napretku i padu ovih dviju momčadi je enormna.

Situacija koja zapravo najbolje preslikava stagnaciju Aston Martina je usporedba vremena prošlogodišnjih kvalifikacija bržeg Aston Martina (Stroll je bio brži od Vettela u 2022.) s ovogodišnjim Fernanda Alonsa.

U prvom je sektoru Alonsov ovogodišnji bolid parirao prošlogodišnjem Strollovom, međutim sve ostalo je otišlo niz vjetar u ostatku kruga. Dakle, ovogodišnji krug je za 0.67s sporiji od prošlogodišnjeg. S druge strane evidentan je napredak McLarena usporedimo li Norrisova vremena na istoj stazi s godinom odmaka, gdje je vrijeme kruga brže za 0.837s.

Pustimo sada bazične brojke sa strane i uđimo malo više u detalje. Ako pogledamo telemetriju dvojice sporijih vozača ovih dviju ekipa uočava se kako je loš Piastrijev krug više od sekunde brži od konstantno loših izvedba Strolla, iako je razmak između Strolla i Alonsa u ovim kvalifikacijama bio jedan od nižih u ovoj sezoni, što daje nagovijestiti kako Mr. 110% nije bio ni na 100%. Prije analize detalja telemetrije, ukratko ćemo objasniti što se zapravo na sljedećem grafu prikazuje.

Vozači su označeni u bojama svojih momčadi, a legenda je vidljiva u sredini grafa. Ovaj prikaz možemo podijeliti na 6 manjih podgrafova. Zajednička stavka sviju je x-os koja reprezentira udaljenost u metrima kroz krug. Y-os je različita za svaki podgraf kao i skala s vrijednostima. Najprije se uočava razmak u sekundama između prvog vozača (Stroll) u odnosu na drugog vozača (Norris). Važno je napomenuti kako ovaj prikaz zaostatka vozača nije najsretnije rješenje te su odstupanja moguća zbog načina izračunavanja zaostatka preko udaljenosti. Naravno dostupni podatci nisu toliko gusto prikupljani kao što je dostupno samim F1 momčadima, međutim, kod ovako velikih zaostatka za prikazati određeni trend je i više nego dovoljno. Vrijednosti koje su najrelevantnije nalaze se s desne strane grafa u vidu razmaka vremena kruga po sektorima i sveukupni razmak po krugu u tekstualnom obliku.

Drugi podgraf prikazuje brzinu vozača, a s desne strane je kroz colorbar ilustrirano kako se te brzine kreću po cijeloj stazi. Svi podgrafovi su podijeljeni sa sivim isprekidanim linijama po zavojima koji su vidljivi i na stazi prikazanoj u donjem desnom kutu. U tom slučaju kada se uoči neki interesantan podatak, lakše je popratiti uz vizualni prikaz staze s numeriranim zavojima. Sljedeći podgrafovi prikazuju gas, kočnicu, promjenu brzina te okretaje motora u minuti. Gas je prikazan kroz postotak od 0% do 100%, dok kočnica nema intenzitet, već je binarno 0/1, dakle ili je vozač stisnuo kočnicu ili nije.

Također, cijeli graf je podijeljen po sektorima koji su naznačeni crvenom, žutom i plavom bojom, dok su isprekidanom crvenom, podgrafovi odijeljeni po sektorima.

Nakon upoznavanja s načinom prikaza telemetrije možemo detaljnije proučiti razlike u brzini ovih dvaju krugova. Na prvi pogled očit je pad brzine Aston Martina kroz niz zavoja 3-7 u odnosu na Piastrija (označeno crvenom bojom). Sporiji Strollov prolazak kroz niz zavoja je vidljiv i kroz manje gasa, kao i s upotrebom kočnice. Također, vidljiv je raniji prelazak u nižu brzinu što naravno prouzrokuje i nešto više okretaja motora u minuti. Na temelju svega možemo zaključiti kako se Stroll borio s bolidom u ovom nizu zavoja gdje je grip vrlo važan, tj. potrebna je visoka razina downforcea kako bi se što čišće i brže prošlo kroz ovu sekciju brzih zavoja. Zbog svega navedenog lakše je protumačiti odakle zaostatak za Piastrijem u prvom sektoru, a slične brojke su i u trećem sektoru (označeno plavom bojom). Tamo je Stroll imao problema u zavoju 19 gdje je imao vrlo nisku brzinu u apeksu. Međutim, za njega su problemi počeli nešto ranije, u zavojima 16-18, gdje je imao podupravljanje pa je morao pustiti papučicu gasa, što ga je koštalo i nižom brzinom kroz taj niz zavoja i nižom ulaznom brzinom u zavoj.

Interesantno za usporediti je pristup ulaska u zavoj 11 (označeno žutom bojom), gdje Stroll smanjuje brzinu puno više od Piastrija, ali ima puno brže lansiranje iz zavoja gdje nadoknađuje prividno izgubljeno vrijeme u tom zavoju. Također, kroz promjenu brzina vidljivo je kako Stroll u zavoju 11 ide do druge brzine, a Piastri ostaje u trećoj. S druge strane Stroll ranije mijenja u više brzine te postiže veću brzinu iza zavoja 11, tj. ima bolje ubrzanje na izlazu iz zavoja.

Sprint kvalifikacije i sprint utrka također nisu ponudili pretjerani rast forme Aston Martina pa nam ostaje za vidjeti ako će tijekom utrke uspjeti napraviti određeni pomak na temelju boljeg čuvanja guma s obzirom na to da je ovo jedna od staza gdje je degradacija guma izraženija uz visoke temperature zraka i staze.

Andro Rak


Odgovor

8 komentara

  1. Nigel Mansell
    The Simpsons Prikaži

    Šta reći? Pohvala za trud i analizu.
    Nešto ih je izbacilo iz cipela.



    5
    5

    0
  2. Pastor Maldonado
    perodeformero Prikaži

    Analiza je super i detaljno urađena ali na pogrešnoj utrci.
    Moglo se i kratko reći:
    ” Evo zašto se ne smije stavljati sprint vikend bez treninga u trenutku kada zbog raznih FIA pravila momčadi mogu donijeti nadogradnje u samo unaprijed znanih par vikenda.”
    Analiza bi bila super da je napravljena u vikendu kada momčadi nisu donijele nadogradnje.
    Pogotovo u vikendu sa 1,5 utrkom, pola jednog treninga uz hrpu nadogradnji za koje nitko ne može staviti ruku u vatru da će ih moći testirati kako treba i odlučiti da li da ih stave ili ne.

    Usput, startni poredak za sutra.
    Opet zbog FIA pravila na startu će biti 16 bolida a četiri će startati iz boksa:
    https://www.planetf1.com/news/four-cars-pit-lane-starts-united-states-grand-prix


    0
    -3

    3
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      A jesi @Pero navalio na “vikend u kojem ekipe donose nadogradnje”.
      Niko ne tjera ekipe niti je ičim propisano u kojim vikendima se donose nadogradnje.
      Postoji neki “uzorak” kada se (otprilike) uzimaju novi motori. Jedna “smjena” motora, odnosno druga po redu, je obično vezana za Spa i Monzu.
      Ali što se tiče aerodinamike, krila, podnica, itd…., gdje piše da je Austin, odnosno 18. trka po redu (19., da se vozila Imola), “predodređen” za to.
      Kao što ti je jučer-prekjučer neko replicirao, “gluplje” su mi ekipe koje donose nadogradnje na vikend sa samo 1 treningom, a znale su kalendar prije skoro godinu dana.
      Na kraju, da se razumijemo, i ja više volim vikend sa 3 FPa, kvalama i trkom.

      Što se tiče same analize, odlično urađen posao i svaka čast na trudu. 👍



      8
      8

      0
      • Pastor Maldonado
        perodeformero Prikaži

        Čuj, ne želim o tome lamentirati.
        Ako ne vidiš, ne vidiš.
        Postoji limit novaca, limit sati u aero tunelima, limiti pojedinih dijelova kao što si rekao, motor….
        I ne, momčadi nemaju mogućnost bilo koji vikend donositi nadogradnje.
        Imaju samo teoretski. Praktično ne.

        p.s.
        Ne tjeraj me na to što mogu ili ne mogu pisati.
        Preskoči me ako te živciram.
        Mislim, nema svađe, nego ako se ne slažemo
        možemo do sudnjeg dana dokazivati jedan drugome.
        Neće niti jedan od nas popustiti, hehehe
        Takav je život, takvi su ljudi.



        1
        1

        0
  3. Renault
    zd1400rt Prikaži

    Odlična analiza i gušt je provitati tako nešto.
    No, mene isto zanima što se događa u Aston Martinu. Jel još uvijek shema da su odavno prebacili fokus na iduću godinu ili su u nekim problemima i što je sa Strolovićima. Hoće li u konačnici ostati u F1 i sl.



    1
    1

    0
  4. Fia
    Realista Prikaži

    Sta vrijede ove analize kad znamo pravi uzrok. Kao i svaki put, Alonsova karma.
    Hehe sala mala



    5
    5

    0
  5. Fernando Alonso
    junior Prikaži

    Analiza topčina.
    Pad se mislim dosta može pripisati savitljivim krilima jer su oko toga dizajnirali bolid…a i promjena guma.
    Makar…do sad su mogli to promjenit i prilagodit se. Mercedes s drukcijom sasijom prilagodenom zero sidepod filozofiji opet se prilagodio s novim sidepodovima, Ferrari isto.
    Imam osjecaj da ce 2024 ili opet bit u mixu za podije il ce propast na iza top 10. Nema između…tj između je cijelu vjecnost Alpine. Rezervirali to mjesto na gridu.


    0
    0

    0

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.