Niskobudžetni motori u F1 – bliska stvarnost ili utopija?

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 9 godina 6 min 8 komentara

Formula 1

Alternativna specifikacija motora za F1 polako postaje stvarnost jer Bernie Ecclestone i Jean Todt požuruju koncept “niskobudžetnog” motora za 2017. Plan je ovim motorom skinuti snagu i moć velikih proizvođača, ali i pomoći onima koji se teško nose s nagomilanim troškovima nove tehnologije. Obojica su postala jako zabrinuta utjecajem i moći koju posjeduju proizvođači jer sami biraju kome će i kako dostaviti motore. Pouzdani izvori tvrde kako će FIA pokrenuti natječaj za 2.2 literni twin-turbo V6, koji je veoma sličan trenutnom Indycar motoru, vjerojatno sljedećeg tjedna.

Ova ideja nije dobila veliku podršku na sastanku proizvođača motora prošlog tjedna u Ženevi. Proizvođači su, također, odbacili bilo kakvo ograničenje troškova. Ecclestone već duže vrijeme pokušava pronaći put za Cosworth ili nekog sličnog, koji može dostavljati motore ugroženim ekipama. Todt je također naklonjen ideji motora koji su cijenom i troškovima prihvatljiviji. Sve ovo moglo bi se “progurati” za 2017. bez jednoglasne potpore uključenih strana.

U travnju ove godine, kada su upitali Ecclestonea o twin-turbo V6 motorima, on je rekao:

“Nikada nisam htio povratak na V8 motore. Želio sam postaviti jedan motor, kojeg bi mogli koristiti za recimo 10% onoga što proizvođači potroše. Bilo bi to pod drugačijim regulacijama, bilo bi jeftinije. Ukoliko proizvođači odluče da je to dobra stvar, onda u redu. Ukoliko žele isporučiti trenutne motore po realnoj cijeni momčadima, isto dobro.”
Na pitanje o tome kako se dvije vrste motora mogu paralelno natjecati on je rekao: “Prije smo imali utrke gdje su bili i turbo i atmosferski motori”.

Povratak na V8 ili prelazak na twin-turbo V6 s bazičnim KERS sistemom je također razmatrana kao posljednja alternativa za Red Bull, iako će to zahtijevati jednoglasnu potporu za promjenu pravilnika. Dakle, našli bi se u situaciji da pola grida vozi na “niskobudžetnim motorima” (uz pretposatvku da će Williams i Haas ostati na svojim trenutnim motorima).
S dugoročnog aspekta, turbo ideja je uvijek logičnija nego povratak na V8. To znači manje problema za FIA-u i zadovoljit će one koji uvijek guraju novu tehnologiju.

Red Bullov Christian Horner ostaje otvoren za alternative, ali i on radije preferira turbo nego povratak na stariju tehnologiju.

“Možda ćemo morati prijeći na njih (V8) jer nemamo motor!”, našalio se Horner pa nastavio: “Ako pogledate pluseve V8 motora, zvuk je svakako jedan za fanove. Bila je to relativno jednostavna tehnologija za razliku od ove sada, tako da su troškovi bili značajno manji. No mašinerija koju imamo sada, to je nevjerojatan komad opreme. Mislim da, umjesto da gledamo unatrag, trebamo gledati naprijed kako unaprijediti motore za budućnost. Svakako bi htio vidjeti kako volumen ide gore, a troškovi padaju.”

Proizvođačima odgovara ovaj status i ne žele nikakvo nazadovanje F1 tehnologije.

“Honda se priključila F1 zbog izazova u tehnologiji. Naravno da nam nedostaje zvuk V8 motora, nekima nedostaju stari troškovi, ali je istina da moramo gledati naprijed. To je komad opreme koji je genijalan, jednom kada proradi, u našem slučaju nadam se uskoro, lijepo je natjecati se na tim motorima”, rekao je Boullier iz McLarena.

IndyCar 2.2 V6 turbo motori su rješenje F1 krize?

U situaciji u kojoj se Red Bull bori s pronalaskom dobavljača motora, a dva od četiri proizvođača – Honda i Renault – trebaju masivan napredak, F1 se našla u situaciji da treba više dobavljača pogonskih jedinica. Mnogi su u ovoj situaciji pogledali preko “velike bare” u IndyCar seriju koja također ima V6 formulu. Da li su njihovi proizvođači spremni uskočiti u F1 pošto postoji očita potražnja za motorima – pogotovo ovih niskobudžetnih koji polako postaju stvarnost u kreaciji Bernija i Jeana?

Moguće je sve. IndyCar motori su dokazani 2.2 litreni twin-turbo motori koji razvijaju 700KS i dizajnirani su za 2500 milja (cca. 4000 km). Cijena motora za jedan automobil sezonski u IndyCaru iznosi oko 700 000 dolara. Svejedno, IndyCar motori koji su kreirani od strane Honde i Ilmora (Chevroleta) su teško kompatibilni s ERS sistemom.

“Ne znam dovoljno o F1 ERS sistemu, ali znam da to nije poput Lego kockica gdje samo spojite jedan dio na sljedeći! Tu je potrebno mnogo integracije u izvornom dizajnu, tako da ideja da F1 svoje niskobudžetne motore upotpuni sa IndyCarovim se čini malo prenategnuta”, rekao je Chris Berube, programski menadžer Chevrolet Racinga.

Ni Chevrolet ni Honda, gotovo sigurno, ne bi bili zainteresirani za isporuku motora bez ERS-a samo kako bi popunili rupe na gridu bez da igraju neku važniju ulogu.

Što sve to znači Hondi i Chevroletu?

Teško je zamisliti da bi “Honda Performance Development” iz Kalifornije mogla dostavljati motore koji bi čak mogli i ugroziti Japansku Hondu koja pogoni McLaren – barem ako uzmemo u obzir izdržljivost motora, ali i performanse na dugi rok. Uz to, svakako bi to bila zbunjujuća marketinška poruka, a F1 ekipe jako drže do svog ugleda i tržišta.

Chevrolet kao brend potpuno nestaje iz Europe sljedeće godine (ostaju samo Corvetta i Camaro). Za promociju dvije čistokrvne V8-ice, isporuka F1 ekipama 2.2 litrenog V6 turba s KERSOM nije najbolji potez. Možda zaista GM iskoristi F1 da ojača svoj brend, baš kako i Toyota koristi NASCAR iako nema ništa slično 5.7 litrenom V8 motoru u svojoj cestovnoj ergeli. Neki ovdje vide Opel kojem će pomoći Ilmor-Chevrolet – jer je i Opel dio GM obitelji i njegov ulazak u F1 bio bi dobro podržan. Uglavnom, nitko ne želi ući u F1 i svaku utrku biti ponižen od Mercedesa.

U petak je Cosworthov vlasnik Kevin Kalkhoven potvrdio da je u pregovorima s F1 šefovima, ali da to nije nimalo jednostavan projekt. Ne slaže se sa Berubeom oko ERS-a.

“Ne mislim da bi MGU-K zahtijevao kompletni redizajn postojećeg motora, ali MGU-H je sasvim druga priča.”

Berube iz Chevroleta je na kraju sumirao: “Samo zato jer su se pojavile spekulacije da će F1 možda koristiti jeftinije motore u 2017. ne znači da će naši IndyCar motori biti kompatibilni s F1, ali niti to da će GM uopće biti zainteresiran. Da smo htjeli biti u F1, već bi bili tamo…”


Odgovor

8 komentara

  1. Ivan Papak Prikaži

    svakako zanimljivo, bit će tu još svega, veliki i razni lobiji se kriju iza toga sve, Mercedes će sigurno grčevito braniti ovakvu konfiguraciju dok pobjeđuje, ako ih Ferrari stigne, onda će se vjerojatno i oni okrenut “novim tehnologijama”.. klasični circulo vitae u F1


    0
    0

    0
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    Odličan članak!
    čisto sumnjam da će doć do ovoga, ali možda sam u krivu.


    0
    0

    0
  3. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Luka, odlično si ovo sumirao. Osobno navijam za te jeftinije motore kako bi manje momčadi mogle napraviti bolje šasije.


    0
    0

    0
  4. Tuzlaensis Prikaži

    BMW, Toyota, Cosworth, pa cak i VW..
    Sve su to finansijski moguli koji bi mogli zaraditi od proizvodjackog udjela u F1, ali kljucna stvar je ovo: “..nitko ne želi ući u F1 i svaku utrku biti ponižen od Mercedesa.”


    0
    0

    0
    • Luka Maloić Prikaži

      Znaci, regulator bi morao kreirati pravila tako da je ugrožavanje moguće.

      Ukoliko u startu znate da su pravila takva da nikada necete stici vodeceg, cemu pokusavati?


      0
      0

      0
    • Pirelli Hard
      Monty Prikaži

      Oprostite kaj se mješam,zanimljivo je.O tome sad žali bože govoriti ali mišljnja sam da je regulator od samog početka morao postaviti 2 osnovna pravila.1.6litreni turbo i 100kg goriva i pustit genijalce nek idu u razmišljanju onim putem za koji misle da je najpametnije jer bez sučeljavanja mišljenja,nema ni napretka.Svatko nek izabere konfiguraciju koja mu paše-možda netko misli kako bi iz 4 cilindera izvukao više- i kakvi zadani kutevi,broj ventila i skoro do u detalj opisan svaki vijak,ograničavanje MGU-K,pustit svakom na dušu nek radi što želi i nek na trci pokaže kaj je napravio.I to bi ukratko bilo to.


      0
      0

      0
  5. Sebastian Vettel
    senja Prikaži

    Mislim da će se timovi radije nekako skrpiti da kupe ipak ove sadašnje motore, nego taj jeftiniji i dosta neefikasniji. Evo već su iz Saubera rekli a ga neče podržati. A i zašto bi. Sve i da ga izjednače snagom sa ovim motorima. Opet bi puno više trošio. Što znači veći rezervoar, teži bolid, aerodinamički neefikasniji (deblji)…


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.