F1 Retrovizor: Slomljena srca, kaos i Davidova pobjeda

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 4 godina 8 min 6 komentara

Kao što je svima već poznato, Nürburgring se vraća u kalendar u Formule 1 i zbog toga mi je iznimno drago. Ujedno, to je staza povratnik kojoj se najviše veselim, više nego Imoli jer na Imoli neće biti puno utrkivanja, dok će s druge strane Nürburgring donijeti izvrsno utrkivanje, a i najavljena kiša mogla bi dodatno začiniti utrkivanje. Dokaz tome je i utrka za Veliku Nagradu održana 1999. godine na ovoj stazi. Navedena utrka je jedna od onih starih utrka koju sam pogledao više puta s velikim guštom i koju bi svakome preporučio da ju pogleda, pa čak i onima koji nikad u životu nisu pogledali utrku Formule 1.

Uoči ove utrke poredak je bio zgusnut, budući da su čak 4 vozača imala šansu osvojiti naslov, od toga dvojica su bili autsajderi, a oni su Eddie Irvine, nenadano broj 1 vozač Ferrarija nakon Schumacherovog loma noge i Heinz-Harald Frentzen, vozač kojem je karijera nakon 2 loše godine u Williamsu naglo oživjela u Jordanu. Četverac vodećih su zaokružili Mika Hakkinen, branitelj naslova i njegov momčadski kolega u McLarenu David Coulthard. Razmak između vodećeg četverca je iznosio samo 12 bodova, što je garantiralo mnogo uzbuđenja do kraja sezone. Velika se borba vodila i u momčadskom poretku, u kojem je McLaren bježao Ferrariju za 6 bodova, pa nas je i tu čekalo mnogo uzbuđenja.

U kvalifikacijama je svoj drugi pole position u karijeri zaradio Heinz-Harald Frentzen sa 0.266 sekundi prednosti nad drugoplasiranim Coulthardom, a drugi startni red su činili Mika Hakkinen i Ralf Schumacher za upravljačem Williamsa. Eddie Irvine je kvalifikacije završio tek na 9. mjestu, ponovno razočaravši Tifose. Nakon kvalifikacija, Frentzen se požalio na loš setup na slobodnim treninzima, no naveo je da su mu kvalifikacije bile izvrsne, toliko da je smatrao da je mogao još i bolje vrijeme odvoziti.

Sve je bilo spremno za utrku, osim samog starta, koji se 2 puta odgađao. Prvi put su se Alessandro Zanardi i Marc Gene smjestili na pogrešna mjesta na gridu, zbog čega je ponovljen formacijski krug. Kad je utrka konačno trebala početi, semafori se nisu ugasili na startu u određenom vremenskom intervalu zbog čega su neki imali jump start pa je formacijski krug ponovno odrađen. Start je konačno odrađen i utrka je počela. Frentzen je zadržao svoje vodstvo ispred Hakkinena, dok se u međuvremenu odvijala prava drama na dnu poretka. Hillovo odustajanje zbog elektronike je uzrokovalo sudar Wurza i Diniza koji je završio na “krovu”. Na svu sreću, prošlo je sve bez posljedica, iako je tijekom prevrtanja Diniza propao njegov roll-bar. Ubrzo je izašao sigurnosni automobil koji je trajao sve dok su izvlačili Diniza i pružili mu medicinsku pomoć. Nakon povratka sigurnosnog automobila u boks, poredak je bio Frentzen, Hakkinen, Coulthard, Fisichella i Irvine, a potonji je pretekao Fisichellu u 17. krugu natjeravši ga na pogrešku u zavoju 8. U istom krugu, Ralf Schumacher i David Coulthard su nam priuštili odličnu borbu za 3. mjesto na stazi koja je bila suha na jednom dijelu i mokra na drugom kraju staze budući da je kiša počela padati. Ralf Schumacher uspijeva preteći Coultharda u 19. krugu na kraju startno-ciljne ravnine. Krug kasnije, na poziv McLarenovog pitwalla, Hakkinen odlazi u boks po gume za kišu, što se ispostavilo kao preuranjen potez budući da je kiša počela slabiti. Ubrzo se vraća u boks po gume za suho te izlazi iz boksa ispred Fisichelle koji ga je prešao za cijeli krug. U 21. krugu i Eddie Irvine odlazi u boks, ali po gume za suho. Ono što se desilo u boksu Ferrarija izazvalo je šok i nevjericu u Tifosa, a u ostalih gledatelja čuđenje. Naime, Mika Salo je u zadnji tren otišao u boks po zamjenu oštećenog prednjeg krila, što je ljude u boksu ostavilo nepripremljene za Irvineov ulazak u boks koji je na kraju potrajao bolnih 28 sekundi jer nisu mogli naći stražnju desnu gumu te je zbog toga Irvine pao u poretku. U 27. krugu Ralf odlazi u boks te izlazi iza Frentzena, Coultharda i Fisichelle. Prvi dvojac je u 32. krugu otišao u boks po nove gume.

Ono što je uslijedilo je mnoge ostavilo u šoku i nevjerici. Tek što je izašao iz boksa, Frentzen odustaje i tako njegove šanse za naslov odlaze u vjetar. Iako ga je momčad pokušala zaštititi tvrdeći da je razlog odustajanja problem s elektronikom, pravi razlog je činjenica da je Frentzen zaboravio izgasiti anti-stall sustav pri izlasku iz boksa. Coulthard je preuzeo vodstvo te je ostao na stazi na suhim gumama unatoč pogoršanju vremena i činjenici da je većina vozača otišla nadajući se da će se vrijeme smiriti. Nažalost za njega, rizik se nije isplatio te izlijeće u 38. krugu i odustaje iz utrke, čime i njegove šanse za naslov nestaju u trenu te vodstvo utrke preuzima Ralf Schumacher. U međuvremenu, Herbert je pravovremenim odlaskom u boks po gume za kišu profitirao te se sve više i više probija kroz grid, a Mika Salo odustaje iz utrke zbog problema s kočnicama. Ralf Schumacher odlazi u boks 6 krugova poslije preuzimanja vodstva te Fisichella preuzima vrh poretka nakon što se kockao s gumama za suho baš kao i Coulthard, ali je imao više sreće od Škota. No ubrzo ga napušta sreća te u 49. krugu Fisichella se izvrće te odustaje iz utrke, prepuštajući vodstvo Ralfu Schumacheru, no šokovima nema kraja budući da stražnja desna guma puca Ralfu Schumacheru odmah nakon preuzimanja vodstva te ga prepušta Herbertu. Taman kad se činilo da je šokovima i iznenađenjima došao kraj, događa se možda i najveći šok i iznenađenje. Luca Badoer je na Nürburgringu odvozio u Minardiju utrku karijere te se nalazio na 4. mjestu, donoseći u tom trenutku prve bodove Minardiju još od VN Australije 1995. godine. No zla sudbina nije ni njega poštedjela te odustaje od utrke zbog mjenjača samo 13 krugova prije kraja, ostavivši ga u suzama, a mnogima je, pa tako i meni, bilo žao Badoera koji više nije dobio šansu za osvajanje bodova. Pomalo ironično, Badoerovo je odustajanje promoviralo njegovog momčadskog kolegu Marca Genea na 6. mjesto koje donosi 1 bod, a ubrzo dolazi i do 5. mjesta zbog odustajanja Jacquesa Villeneuvea. 5 krugova prije kraja Irvine radi grešku te ga prestiže Mika Hakkinen za 6. mjesto, koje postaje 5. zbog prestizanja Marca Genea. Pobjednik ove utrke pune preokreta, šokova i suza je bio Johnny Herbert u Stewartu ostvarivši svoju 3. i ujedno posljednju pobjedu u svojoj karijeri te prvu i posljednju za Stewart koji je sljedeće sezone postao Jaguar. Slavlje Stewarta je dodatno uljepšao Rubens Barrichello 3. mjestom, a 2. mjesto Jarna Trullija u Prostu je bio posljednji podij i za Prost i za Peugeot, dobavljača motora za Prost. Ovu je pobjedu Jackie Stewart opisao kao najveću u Formuli 1.

Ova je utrka po mom mišljenju definicija Formule 1. Punokrvno utrkivanje, moćni i glasni bolidi dovoljno dobri za odlične borbe, puno preokreta i šokova te borba za naslov je recept iz snova za sve ljubitelje Formule 1 i one koji to tek žele postati. Istina, koliko god sam uživao gledajući utrku, toliko mi je i bilo žao Frentzena, Fisichelle i Ralfa Schumachera koje je samo mali tren nepažnje i zla kob spriječio u borbi za naslov prvaka, odnosno da ostvare svoju prvu utrku u karijeri. No najviše mi je bilo žao Luce Badoera, koji je konzistentnošću i izbjegavanjem nevolja došao do 4. mjesta u Minardiju kojem nije bilo mjesto tako visoko u poretku. Kad se napokon činilo da će nakon godina vožnje daleko od bodova u lošim bolidima konačno doći do svojih prvih bodova, ni njega nesreća nije izbjegla te ga je izdao mjenjač samo 13 krugova prije kraja utrke, ostavivši ga u suzama. Ako je nekoga sreća u potpunosti pomazila na ovoj utrci, onda je to svakako Stewart, budući da su u svojoj 3. i posljednjoj sezoni došli do svoje jedine pobjede u kratkoj karijeri. Iskreno, zaslužili su tu pobjedu u potpunosti jer su odlično odradili utrku od početka do kraja, a i konačno su naplatili sva odustajanja i manjak sreće koji su ih zatekli tijekom njihovog postojanja, zbog čega ipak mogu biti u potpunosti zadovoljni oni fanovi F1 koji vole pobjede i velike rezultate malih momčadi i vozača. I na kraju, ako ovogodišnja utrka bude upola zanimljiva i puna događanja kao ova iz 1999. godine, bit će to praznik Formule 1. Zato, da se prisjetite ove staze, preporučujem da pogledate snimku ili barem sažetak ove utrke ili utrke na ovoj stazi 1995., 1998., 2000., 2005. ili 2007. godine. Koju god odaberete, nećete ostati razočarani ili ravnodušni.


Odgovor

6 komentara

  1. Nigel Mansell
    The Simpsons Prikaži

    Uh, gledao sam ovo i umal se nisam upišao od nervoze?
    Odlično sa prisjetit dobrih starih vremena.
    Nek bude pola od ovoga u ned. biće dobro.



    5
    5

    0
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Šteta za Badoera



    7
    6

    1
  3. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    nikad preželjaljeni nurburgring ’99.
    koja tuga, koje tupilo nakon odustajanja hhf-a.



    1
    0

    1
  4. Brawn Gp
    F1 Zagorec Prikaži

    Potaknut ovim sjajnim člankom, pogledao sam utrku na YT čisto da se prisjetim kako je to izgledalo prije 21.g.!
    Vauuuuuu……koje su to trke bile!!!!!

    U jednom trenutku gledam kadar gdje dolazi Frentzen a iza njega Hakkinen i Coulthard…..i sve si mislim: “Pa zakaj Hakkinen ne koristi DRS?” ??

    Zaključak: Bilo je to ipak neko drugo, bolje (usudim se reći) vrijeme Formule 1, bez kemijanja! Čista jurnjava i utrkivanje ko da sutra ne postoji!



    4
    3

    1
  5. Pascal Wehrlein 94
    Wehrlein94 Prikaži

    Legendarna utrka,to smo gledali za vrijeme lockdowna.. odlična utrka, stvarno odlična, jedino mi žao Frenzena,ali pobjednik je bio stvarno iznenađujuć,ali drag svima.
    Najdraže od svega mi vidjeti sir Jackiija kako je presretan. Odličan dan u povijesti F1.



    2
    2

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.