Igre Strateške grupe i Bernieja Ecclestonea

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 9 godina 7 min 0 komentara

Bernie Ecclestone

Strateška grupa Formule 1 ili kako je neki nazivaju Strateški kartel F1, održao je sastanak prošlog tjedna u Londonu. O svemu što su diskutirali izdali su kratko priopćenje za javnost. Nemojte se bezrazložno previše brinuti o “sprint” utrkama u subotu koje bi odlučivale o startnom gridu. Nemojte se, nažalost, ni previše nadati jačem zvuku motora i bržim bolidima. To što je Strateška grupa o nečem razgovarala, ne znači, naravno, da će se išta od toga ostvariti i ispuniti. Ideje o poboljšanjima automobila i sporta su dobre, ali hoće li se postići dogovor da se sve implementira i pokrene? Još važnije pitanje je da li će sve to zaista i pomoći?

Komplicirani sistem kazni pogonskih jedinica i povećanje odgovornosti i samostalnosti F1 vozača u kokpitu je relativno lako riješiti. Eliminirajmo priglupe kazne od 25 mjesta na gridu i ograničimo radio čavrljanje “pit walla” i vozača – i nešto smo postigli.

Puno negativnosti pluta oko F1 ovih dana i sve se odnose na Mercedesovu dominaciju. Ima, naravno, i drugih problema, ali da su Mercedes, Red Bull i Ferrari u grčevitoj borbi za naslov, ne bi Strateška grupa svoj sastanak nazvala “Novi pristupi za budućnost F1.”

Ti sastanci se moraju promatrati iz raznih perspektiva – svaka momčad pokušati će zadržati regulacije i pravila koja im odgovaraju i promijeniti ona koja im nikako ne odgovaraju. Konsenzus je, praktički, nemoguć i neostvariv u takvoj situaciji. Što ako nove regulacije i pravila budu pogodovale, recimo, Ferrariju koji će početi pobjeđivati na svakoj utrci? Što ako se promjene izglasaju, ali Mercedes nastavi tamo gdje je i stao? Svi navijači žele brže automobile i tjesnije utrkivanje, ali momčadi imaju drugi cilj, naravno – pobjedu i više novca.

Po samoj osnovi i definiciji, ovi interesi su u međusobnom konfliktu. Svaka momčad ili njeni sponzori žele dominaciju u svakoj utrci. Njima, na žalost, nije u interesu imati 4-5 automobila u zadnjem krugu utrke unutar 5-6 sekundi. Pogledajte samo ovu sezonu koja je odličan primjer: Bilo bi sjajno za sport da postoji bliska borba pri vrhu, ali je u Mercedesovom interesu pobijediti u što više utrka. Kada je u pitanju glasovanje, naravno da će Mercedes glasovati u svom interesu kada su u pitanju pravila za budućnost.

FOM, koji ima također utjecaj u Strateškoj grupi, pokušava maksimizirati profite svojih dioničara – kao i svaka prava globalna kompanija. FIA, vladajuće tijelo F1, trebala bi gledati najbolji interes za sport, ali je činjenica da postojanje same Strateške grupe služi kao dokaz da im to i nije u glavnom interesu.

Red Bullov šef Christian Horner rekao je za Autosport:

“Ako ostavite momčadi da se dogovore oko seta regulacija, nikada nećete dobiti sve ekipe na istu stranu.”

Miješanje pravila svake godine ili dvije nikako ne pomaže F1 u globalu. Mercedes je savršeno demonstrirao kako netko u novim pravilima uvijek nađe rupu ili savršeno pleše na rubu. Mercedes je to uspio sa V6 hibridnim motorima, sutra će netko drugi uspjeti u novim pravilima i ostali će ih morati sustizati.

Ipak, možemo očekivati brže bolide sa manje restrikcija oko goriva koji će uz to biti i glasniji koji će vratiti dio draži F1 koji je izgubljen proteklih godina. Barem toliko je Bernie Ecclestone obećao.
Možda će ovaj puta Strateška grupa donijeti prave odluke koje će pomoći u poboljšanju sporta. S druge strane, ovo isto tijelo je izglasalo dvostruke bodove u posljednjoj utrci sezone. Nemojte, dakle, previše očekivati.

Ecclestoneov ples milijuna

Naletio sam na internetu na jedan poznati poslovni slučaj koji se često povlači po fakultetima ekonomije i internet blogovima kao izvrstan primjer kako se izvršni direktor, predsjednik ili popularno nazvano – “CEO” ne bi smio ponašati.

Gerald Ratner proizvođač nakita “Ratners Jewellers” 1991. je u govoru koji je držao na Institute of Directors London, rekao kako je većina njegovog nakita jeftina jer je totalno sranje. Vrlo brzo, kompanija se počela srozavati, a profit padati. Trebalo im je desetak godina da se oporave. Ukratko, rekao je da prodaju šest čaša na srebrnom pladnju na kojem vaš batler može poslužiti piće za 4,95 funti. Ljudi su ga pitali kako je moguće da je to toliko jeftino? On je odgovorio:

“Zato jer je to potpuno sranje. Naše naušnice su jeftinije od M&S sendviča od škampa, ali vjerojatno ni ne traju toliko dugo.”

Pričam ovu priču jer je tjedan prije VN Austrije, Bernie rekao za AFP agenciju sljedeće:

“Rekao sam im da mi daju totalno sranje od proizvoda, kojeg bih ja onda morao prodati,” misleći, naravno, na današnju F1.

Bernie stalno kritizira V6 hibride, kritizira sve i svašta i jada se više nego ikada. Spušta li to Bernie cijenu dionica? Očito je i Martin Brundle osjetio isto pa ga je pitao o tome u intervjuu prije VN Bahraina 2014. na SKY-u.

MB: Često ste otvoreno kritični za jednog promotora; da li pokušavate srušiti cijenu dionica i kupiti ih ponovno kako neki ljudi kažu?
BE: Ne, zaista ne.
MB: Da li želite puno vlasništvo nazad ako ga možete dobiti?
BE: Ne.
MB: Dakle ta priča je…
BE: Potpuna besmislica.

Godinu dana kasnije, priča se da investitori CVC-a zahtijevaju prodaju svojeg udjela u F1. Profit koji će zaraditi je 500% veći od uloga. Dobra procjena menadžera iz CVC-a u kreiranju portfelja dionica. Ako ste ulagač i imate udio u CVC-u, čestitam!

“To je poput “hedge-fondova”. Oni investiraju novac ljudi, svojih investitora, na određeni period. Nije bitno kako je dobar posao u kojeg su uložili, oni taj novac sa zarađenim profitom moraju vratiti svojim ulagačima. Možda će ga reinvestirati ponovno, možda neće. Ne znam. Oni su prekoračili svoj ugovoreni datum prodaje. Produžili su ga već i nekoliko puta.” (Točnije, dva puta.)
– rekao je Bernie u razgovoru sa Adamom Cooperom.

Bernie je dao nagovijestiti da je on možda dio konzorcija koji bi mogao preuzeti 35% vlasništva – koliko pripada CVC-u. Cjelokupna vrijednost F1 kreće se oko 9 milijardi dolara; što znači da udio CVC-a iznosi približno 3 milijarde dolara. Sugerirao je da čak i ako CVC napusti sport, njihov prvi čovjek – Donald Mackenzie bi mogao ostati kao investitor privatnog tipa u suradnji sa Bernieom osobno i ostalim investitorima.

“Donald Mackenzie ne želi prodati, to je vrlo jednostavno. On voli F1, volio posao, ne želi prodati i povući se. On samo mora prodati udjele. Možda će investirati samostalno, možda samnom, odvojeno, moramo pričekati i vidjeti.”

S druge strane Ecclestone je objavio da “joint venture” kojeg čine Quatar i RSE Ventures iz SAD-a predstavljaju potencijalne kupce CVC-ovog udjela u F1. On smatra šefa i milijardera RSE-a, Stephena Rossa, kao izuzetno ozbiljnog igrača.

“On je odgovarajući čovjek. Sportski tip, iz poslovnog kuta gledišta.”

Zanimljivo je da je prvi čovjek “Qatari motor sport federation-a” rekao da je bio blizu finaliziranja posla i organiziranja velike nagrade, unatoč tome što Bahrein i Abu Dhabi imaju dogovor s Ecclestoneom koji sprječava treću utrku na Bliskom istoku. Ecclestone je objasnio da bi se situacija mogla promijeniti ako Katar investira u F1.

“Mislim da ako će postati suvlasnici kompanije, onda imaju dobre šanse da se nešto takvo dogodi. Možda dobiju ljude iz Bahreina i Abu Dhabija da se slože. Onda ne bi trebali kupovati kompaniju.”

Dieter Hahn iz njemačke sportske marketinške medijske grupacije “Constantin Medien”, koji je bio umiješan u skupi pravni rat sa Ecclestoneom, također je bio povezan sa RSE/Quatar fundacijom. Ecclestone ne vidi kako bi njihova prošlost predstavljala problem.

“Mogu raditi sa svima. To uopće ne stvara razliku za mene. On je izgubio slučaj, zašto bi onda bio pogođen njime? Da je on sada ovdje, vjerojatno bi zajedno večerali.”

Naravno, Bernie nije Gerald Ratner s početka priče jer Bernie ništa ne radi i ništa ne priča slučajno.


Odgovor

Trenutno nema komentara.
Budi prvi koji će napisati komentar!

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.